0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Ja kaikki rakentava kritiikki on pahimmillaan "fleimausta", vaikka se taisi olla dA:n alkuperäinen idea? Toivottavasti FCDA ei nyt luisu samaan, vaan että töistä annettaisiin ainakin pyydettäessä palautetta.
Tuo "Lol XD" "Nice!" -kulttuuri ei auta kyllä ketään. Useimmilla foorumeilla homma vain menee siihen ettei kritiikkiä saa antaa...
Joo ja jos kritiikkiä antaa, niin jo kohta tulee yksityisviestilaatikkoon raivonpurkauksia ja haistatteluviestejä. Paradoksaalista kyllä, että juuri mainitun kaltainen, nimeltä mainitsematon, henkilö kirjoittaa tässäkin keskusteluketjussa ylevin sanakääntein siitä, kuinka perusteltua kritiikkiä pitäisi uskaltaa antaa ja kuinka daideilijan tulisi olla kiitollinen saamastaan palautteesta ja ottaa siitä jopa opikseen. Justiinsa joo... todellisuus on joskus toista.
Törmäsin muuten Twitterissä tuohon mutta en ehtinyt vielä lukea kunnolla ja pitää kiitää: If People Like You And Your Work They'll Pay; If They Like Your Work, But Don't Like You, They'll Infringe Idea tuntuu aika karulta ottaen huomioon että nerot ovat perinteisesti olleet ihmisinä hyvin hankalia.
Mutta kuten kommenteissa sanottiin, että tekijä voi olla täysi kuspää, mutta arvostaessa fanejansa, hän voi silti olla pidetty. Kyllä sitä aika kuspää saa olla, että on niin viimiseen asti vihattu henkilö.
No en tiedä, itse olen huomannut että ihmisiä on todella helppo ärsyttää vaikkei edes itse tarkoittaisi sitä. Tokihan se vaikuttaa että onko ihmisen kanssa mukava tehdä töitä. Mua vähän risoo toisessa kommentissa esiin tullut ajattelutapa että jatketaan kyllä esimerkiksi musiikin kuuntelua, mutta nähdään ettei siitä enää tarvitse maksaa jos bändi mokasi itsensä. Jos nyt ajattelee iänikuisia rakennusesimerkkejä, jos arkkitehti suunnittelee talon ja on ihan hirveä ihminen, niin ei kukaan lähde siitä että kun seuraavan kerran pitää suunnitella talo, se tilataan samalta arkkitehdilta mutta ei maksetakaan sille enää koska se oli niin ikävä ihminen.Mutta vaikka netissä onkin toistaiseksi jako "oikean" (eli isoilta kustantajilta tulleen) ja "harrastelijamaisen" (eli netissä alkaneen, oli se sitten kuinka ammattimaista hyvänsä) sarjakuvan välillä, on siinä paljon hyvä puolia että nuoret tekijät ponnistavat nykyään yhteisöllisyydestä. Jos porukka on tekemisissä toistensa ja lukijoiden kanssa, ei luulisi että tekijät peittyvät isojen ilkeiden yritysten alle (joilta saa kuulemma varastaa koska niillä ei ole kasvoja).Tosin skene on helposti täynnä skenedraamaa vaikka ihmiset olisivat kuinka kasvotusten ja tekisivät yhdessä... kuten tässä on huomattu muutamaan otteeseen.
En nyt näkisi asiaa noin mustavalkoisena; virheitä saa tehdä, mutta ne pitää osata käsitellä oikealla tavalla, ettei ihmisille jää pahaa makua suuhun. On eri asia olla läpeensä kusipää kuin se, että tekee virheen ja oppii siitä.
Se on tosin ihan markkinoinnissakin tulossa vastaan, että Y-sukupolvi ja sitä nuoremmille pitää markkinoida entistä enemmän läpinäkyvästi, mutta vilpittömästi, että toivoisi saavansa jotain leivän syrjää pöytään. Mikä tietenkään ei ole huono vaihtoehto, mutta juuri mietityttää, että mitenkäs mun tapaiset kusipäät, jos vahingossa tekee jotain oikeasti merkittävää. Ei Steve Jobskaan mikään miellyttävä persoona ollut.
Eiköhän sitä kritiikkiä ainakin pyydettäessä saa. Uskoisin että tässä voi vaikuttaa myös se ero, että deviantARTin käyttäjäkunta on suurelta osin amerikkalaista ja FinnishComicsDA:n jäsenet ovat suomalaisia. Uskoisin, että suomalaiset antavat herkemmin ihan suoraa ja rehellistä palautetta kuin amerikkalaiset.