Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #75 : 05.02.2012 klo 14:38:44 »
Ovatko FinnishComicsDA:lla ollut koskaan mitään yhteistapaamista jossa jäsenet pääsevät tutustumaan toisiinsa netin ulkopuolella?

tertsi

  • Vieras
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #76 : 05.02.2012 klo 14:43:01 »
Jäi vielä epäselväksi, millä tavalla nihkeästi Sarjakuvaseura on suhtautunut FinnishComicsDA:han.

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #77 : 05.02.2012 klo 16:03:05 »
Jäi vielä epäselväksi, millä tavalla nihkeästi Sarjakuvaseura on suhtautunut FinnishComicsDA:han.

Lainaus
Varmaan teillekin on virkistävää täällä Kvaakissa, että kerrankin kaikki eivät ole samaa mieltä? 

Ja milloin Kvaakissa kaikki olisivat samaa mieltä olleet?
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #78 : 05.02.2012 klo 16:21:30 »
Juuso; Ongelmana kun on enemmän itse se DA-formaatti kuin yhteisön luonti tai asioiden esiintuonti. DA heräsi varsin myöhään siihen, että sekin voisi olla "sosiaalinen media", ja no, sellaista on vähän vaikeampaa käynnistää uudelleen uuteen kukoistukseensa kaiken draaman jälkeen. Tietenkin tämä nykyinen suunta on parempaan päin, mutta ryhmien funktiot tuntuu hieman kummallisilta; tietenkin yhteisöjen luominen on yksi mahdollisuus ja esittely, mutta täysin kuratoimaton sisältö ei ole mielenkiintoista sivustakatsojan mielestä.

Hessu; Mitä sillä kannattajamäärillä tai millään muulla on väliä, jos tuotanto on yhtä huonoa kummallakin puolella? Ei se sarjakuva sen paremmaksi tuu, jos sitä tehdään asenteella "Jee, uusaalto! Animuderput! Kaunista paskaa!". Aivan sama kuin lyllertää jossain festarilla ja näkee niitä kokeilevan sarjakuvan räpellyksiä ja miettii, miksi hassata resursseja, kun eivät tiedä, mitä ovat tehneet. Ja nyt puhuu kuluttaja, jolla on rahaa ja halua tuhlata taloudellista omaisuuttaan sarjakuviin.

Sinänsä ymmärrän, jos Sarjakuvaseuran nihkeydellä tarkoitetaan Hesakeskeisyyttä, mutta no, enpähän itse tue toimintaa, niin eipähän tarvitse välittääkään.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012 klo 16:27:24 kirjoittanut Emppu »

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #79 : 05.02.2012 klo 17:08:44 »
Jaa että millaisen festivaalin me saisimme aikaiseksi? No Sarjakuvaseuran rahoituksella aika hiton hienon!

Siitä vaan hakemaan apurahoja festivaaleja varten. Helsingin sarjakuvafestivaaleja on järjestetty kolmisenkymmentä vuotta ja ihan yhtä tyhjästä niiden kanssa on lähdetty. Nykyiselläänkään rahoitus ei ole kiveen hakattu (kuten seuran rahoitus muutenkaan), vaan rahoitusta hankitaan pieninä palasina useista eri lähteistä.

Käsittääkseni Hessu on vaasalainen? Eli neuvon hakemaan apurahaa ensiksi kaupunki- ja maakuntarahastoilta. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella niistä heruu rahaa helpommin. Painottakaa tuota nuortentoimintapuolta ja esittäkää kunnolliset ja pätevät suunnitelmat ja budjetti. Sarjakuvaseuralta voi pyytää apua ja suosituksia, siellä on ihmisiä, jotka ovat tehneet apurahahakuja jo useita vuosia ja tietävät nämä kuviot.

Sarjakuva-alalla ei mitään anneta valmiina, jopa "hegemoniset instituutiot" pyörivät vapaaehtoistyöllä, oravannahkakaupalla ja apuraharuljanssilla. Täytyy vaan jaksaa tehdä ja yrittää, vaikka tuntuisi, että hakkaa vaan päätään kiveen.

Tsemppiä!

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #80 : 05.02.2012 klo 17:30:43 »
Grezen: Olen helsinkiläinen, mutta käsityksesi osoittaa että olen onnistunut hämäämään teitä web-ninjailullani. :D Eipä sillä, olen kyllä ihan omalla nimelläni löydettävissä myös enkä ole yrittänyt henkilöllisyyttäni peitellä.

Omien festivaalien pitäminen ei sinänsä ole huono idea, mutta näkisin että FinnishComicsDA:n rajalliset resurssit kannattaa käyttää mieluummin muuhun. Mielelläni kuitenkin osallistuisin muiden ryhmäläisten kanssa jollakin tavalla seuraaviin Helsingin sarjakuvafestivaaleihin. Viimeksi boikotoin tapahtumaa sattuneista syistä, mutta en anna sen häiritä. Toivottavasti ette tekään.

Jos nyt avaan tätä asiaa, niin olin varannut pöydän Helsingin sarjakuvafestivaaleilta FinnishComicsDA:lle viime vuonna. Myöhemmin sain kuulla eräältä henkilöltä, joka työskenteli Sarjakuvakeskuksella, Facebookissa, että olin "vaatimalla vaatinut" pöytäpaikkaa kahden muun myyjätahon välistä. Hän oli kuullut tällaista Sarjakuvakeskuksen työntekijöiltä (en tiedä tarkemmin keneltä). Väite oli naurettava sillä te olitte ilmoittautumissivullanne erikseen pyytäneet, että hakijan tulee ilmoittaa, minkä tahojen kanssa pöytätilaa voisi jakaa. Otin Sarjakuvaseuraan yhteyttä ja kysyin, miksi minusta levitetään tällaista huhua teidän toimestanne, hieman kiivaaseen sävyyn koska olin vihainen kohtelunne takia. Tämän jälkeen vaaditte minua luopumaan pöytäpaikastani. Kirjoitan tämän nyt tähän esimerkiksi siitä, miten Sarjakuvaseura on kohdellut minua ja FinnishComicsDA:ta.

Aion kirjoittaa FinnishComicsDA:n blogiin tästä ja muista vastaavista tilanteista.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012 klo 17:33:39 kirjoittanut Hessu »

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #81 : 05.02.2012 klo 17:47:36 »
Kuulepas nyt. Pöytäpaikasta ei kukaan vaatinut luopumaan. Teille tietääkseni tarjottiin jopa mahdollisuutta ostaa paikka isosta teltasta, kun pienlehtitaivas ei kelvannut. Ymmärrät varmaan, että kaikkensa antavat festivaalijärjestäjät eivät kauhean mielellään enää tuossa vaiheessa festivaalijärjestelyjä olisi tekemisissä räyhäävien tyyppien kanssa, jotka ovat "kuulleet huhuja".

Kovin ikävää, jos tunnet itsesi kohdelluksi väärin. Yleensä ihmisten kanssa tulee kuitenkin paremmin toimeen hyvällä kuin pahalla. Tervetuloa ensi syksyn festivaaleille. Ja tervetuloa myös auttamaan festivaalien järjestämisessä. Telttojen pystytyksessä on duunia ihan kaikille vapaaehtoisille. Näyttäkää, että osaatte muutakin kuin pitää porua netissä! Pienlehtitaivaassakin on paljon hommaa, monet pienlehteilijät vahtivat viimekin vuonna urheasti telttaa läpi yön. Eikä nurinaa kuulunut (paitsi teltannurkkaan kuseksivista humalaisista). Kymmenet ja sadat ihmiset ovat rakentaneet festareita pyyteettömästi, että muut voivat tulla valmiiseen pöytään.

Ai niin, pitää vielä todeta, että itse katson olevani sarjakuvissa vielä harrastelija. Tämä on harrastukseni vielä kahden julkaistun albumin, usean hallitusvuoden ja Sarjainfon päätoimittamisenkin jälkeen. :)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012 klo 17:52:03 kirjoittanut Grezen »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #82 : 05.02.2012 klo 17:52:35 »
Aion kirjoittaa FinnishComicsDA:n blogiin tästä ja muista vastaavista tilanteista.

Älä polta siltoja, rakenna niitä. Ihan vain vanhan neuvona.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #83 : 05.02.2012 klo 17:54:12 »
Ehkä olen ottanut asioita väärältä kantilta. Tämä nyt oli vain se miten itse koin tilanteen, ja tilanne on aiheuttanut minussa ihmetystä. Halusin nyt nostaa esille tuon esimerkin, kun perusteluja on kaivattu. Toivon mukaan seuraavilla sarjakuvafestivaaleilla voisimme aloittaa puhtaalta pöydältä. Aion yrittää saada FinnishComicsDA:n jäseniä mukaan vapaaehtoistyöhön itseni ohella, eli toivon mukaan saan organisoitua meiltä porukan auttamaan ensi festarien kokoamisessa. Pienlehtitaivaassakin voimme mielellämme auttaa. Haluan olla kantamassa kortta kekoon enkä vain astella valmiiseen pöytään, ja uskon että moni ryhmäläinen on samaa mieltä. :D Toivottavasti olemme tervetulleita auttamaan.

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #84 : 05.02.2012 klo 17:56:33 »
Toivottavasti olemme tervetulleita auttamaan.

Totta kai! :) Festarivapaaehtoisia kuulutellaan Kvaakissa varmaan keväämmällä tai viimeistään kesällä, kannattaa pitää silmällä!

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #85 : 05.02.2012 klo 18:32:50 »
Tässä taas todistettiin se että varmin tapa saada aikaan huomiota ja keskustelua on ärsyttää. ;D Heti kun selkänsä kääntää Kvaakissa on taas draamaatm.

Juusolla oli hyvä kirjoitus. Ymmärrän myös että Hessulla voi olla turhautumista, tiedän itse sen turhautumisen tunteen mikä tulee kun vuosienkin jälkeen on vaikea päästä esiin ja omat taidot eivät riitä. Olen tuntenut myös olevani vain mangafani joka harrastaa mangatyylisten kuvien piirtämistä kuten kaikki muutkin Japani-harrastajat, enkä suinkaan "tekijä", vaikka täysin harrastelija olenkin. FCDA on myös kokonaisuutena enemmän harrastelijatasoa kuin samalla viivalla "vanhojen tekijöiden" kanssa, vaikka tasossa onkin vaihtelua. Mutta se ei ole paha asia. Tässä tilanteessa olisi, kuten Outi sanoi, paras tehdä, kehittyä ja kuunnella rakentavaa palautetta. Monet alkuajan töistä ovat joskus tekijänsä silmissä huonoja ja puutteellisia, mutta ilman niitä ei olisi myöskään tulevia töitä.

Eli kuten moni on jo todennut, on hyvä että on tapoja pitää yhteyttä muihin piirtäjiin ja kehittyä ja tehdä yhdessä. Julkaisujen lisäksi rakentava kritiikki on yksi hyödyllinen asia johon ryhmässä toimiminen antaa hyvän mahdollisuuden. Kuuleman mukaan sitä ei ole koskaan liikaa.

Harrastelijan ja ammattilaisen välinen ero on niin häilyvä, ettei siitä kai kannata vääntää kättä, mutta kai tässä on jonkin verran kyse siitä ketkä tuntevat että heidät otetaan ns. vakavasti tekijöinä ja ketkä kokevat että heidät nähdään lapsina jotka piirustelevat huvikseen. Varsinkin mangapiirtäjät ovat niin erossa muusta sarjakuvaskenestä ettei mitään keskustelua ole ehkä edes päässyt syntymään. On lähinnä ennakkoluuloja.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #86 : 05.02.2012 klo 21:21:39 »
Ovatko FinnishComicsDA:lla ollut koskaan mitään yhteistapaamista jossa jäsenet pääsevät tutustumaan toisiinsa netin ulkopuolella?

Tapasimme ensimmäisen kerran Finncon-Animeconissa viime kesänä oman pöytämme yhteydessä. Sen jälkeen olen itse tavannut epävirallisesti muutamia jäseniä edellisessä Traconissa. Finncon-Animeconissa moni jäsen tuli pöytämme luokse juttelemaan ja täten nämä jäsenet tutustuivat toisiinsa myös livenä. Tänä vuonna on tarkoitus pitää pöytää ainakin yhdessä tapahtumassa ja toivon mukaan saamme organisoitua miittejä sen lisäksi.

Mainostetaan nyt vielä tähän väliin että FinnishComicsDA:ta on pyydetty Tampere Kupliin paneeliin. Tässä tapahtumassa on tarkoitus myös pitää FinnishComicsDA:n pöytää. Meitä saa siis tulla livenä moikkaamaan toukokuussa, jos Tampereelle eksyy silloin.

Åuti

  • Jäsen
  • Viestejä: 49
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #87 : 05.02.2012 klo 22:46:05 »
No niin, mun piti tosiaan laittaa sinne blogiin jotain enemmänkin sarjakuvan tekniseen puoleen liittyvää juttua, mutta kai sitä vähemmästäkin hätkähtää. Jos kirjoitukseni kelpaavat, voin vielä toteuttaa myöhemmin tämän jalon aikeeni.

Ja camoon, blogin etusivulta löytyy pokemon-fanarttia ja samaan hengenvetoon puhutaan ammattimaisuudesta! Pokemon-fanartissa ei ole mitään pahaa, se on oikein hienoa, mutta sen epäammattimaisuudesta jo kertoo sekin ettei sitä voisi julkaista missään rikkomatta kasaa erilaisia oikeuksia. Jos ammattimaisuuden ja harrastelijamaisuuden välille etsitään jonkinlaista häälyvää rajaa, niin julkaisukelpoisuus voisi olla jonkinlainen rajapyykki.

Täällä on saavutettu jo oiva yhteisymmärrys, jota ei tule minun rikkoman! Ammattimaisuus on vain keksitty termi eikä missään lue että ammattilainen olisi harrastelijaa huonompi. Teknisesti todella taitava tyyppi voi pitää koko ikänsä kynttilänsä vakan alla ja piirtää vain ilokseen. Ja niin poispäin.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #88 : 06.02.2012 klo 00:33:58 »
Tarvitaan hegemonian rikkomista ja koen onnistuneeni siinä jo nyt, kun näin moni ihminen on liittynyt keskusteluun erilaisine näkemyksineen.

Ei kai Suomessa ole kuin yksi sarjakuvahegemonia ja se on se, että myydäkseen oikeasti todella paljon sarjakuvassa pitää olla eläinhahmoja. Ankkoja. No, possu ja kalsareita käyttävä mieskin pääsevät aika korkealle.

Kaikki muu meneekin jo kuuluisan pitkän hännän puolelle. Mukavaa, että meillä on varsin hyvin hankintoja tekeviä kirjastoja ja myös verkkokauppoja, mikäli oman paikkakunnan kirjakaupat ovat taantuneet remesliitereiksi.

Lainaus
Jaa että millaisen festivaalin me saisimme aikaiseksi? No Sarjakuvaseuran rahoituksella aika hiton hienon!

Täytyy tosin, varoituksen sanana, todeta, että tapahtuman järjestäminen on aivan omanlaisensa haaste, eikä siinä auta vaikka olisi miten hyvä piirtäjä – no, maailmanluokan piirtäjällä tietysti olisi kontakteja. Sitä kannattaa harjoitella etukäteen, ehkä pienemmässä mittakaavassa tai toisaalta osallistumalla jo vakiintuneiden festivaalien toimintaan (muuten käy hassusti, kun tapahtuman pitäisi alkaa, mikään ei ole siellä missä pitää ja kukaan ei tiedä mistään mitään). Vakavammalla mielellä liikkuvan kannattaisi varmaan osallistua Conconiin.

Toisaalta ei ole mitään järkevää syytä, miksi sarjakuvantekijöiden yhteisön pitäisi järjestää tapahtuu. Kaikki eivät ole hyviä kaikessa, ja parhaat organisaattorit eivät usein osaa piirtää mitään tikku-ukkoa kummempaa.

Lainaus
Suomen sarjakuvaseuralla on muuten 800 jäsentä Wikipedian mukaan. FinnishComicsDA:lla on jäseniä pian puolet siitä.

Sarjakuvaseuran jäsenyys on muuten maksullinen ja monille nimenomaan Sarjainfon tilausmaksu. Suuri osa sanktioidussa natsimuumiotoiminnassa viihtyvistä ei kuulu siihen. Joka tapauksessa vähän eri asia kuin liittyä naks naks DA-yhteisöön?

Mutta niin, jos yhteisön blogissa mainostetaan tämän näköistä sarjakuvaa, voidaanko sitä pitää "ammattimaisena" (herra mun siunaa, näkevätkö silmäni all-caps Comic Sansin keskitettynä)? Kyllä tämä nyt, suoraan sanoen, haiskahtaa siltä, että eräät pienlehtitaivaan asukeista ovat vain, ilmeisesti jonkin henkilökohtaisen skisman vuoksi, pahoja suustaan.

Yksi tapa jolla nettiyhteisö voisi nousta jonkinlaiseksi tekijäksi olisi tietysti toimituksellinen aineisto, jopa lehti, levitettiin sitä sitten paperilla, pdf:nä tai jopa ennakkoluulottomasti CB[ZR]-formaatissa. Pekka A. Manninenkin on varsin rajallisin resurssein puskenut Sarjaria pihalle jo vuosikymmenet. DA-ryhmä on vain kasa kuva, eikä niitä suuri yleisö jaksa selata vain muutaman helmen takia (ja kun kurkistin tuonne, kyllä, ainakin suurin osa on amatöörien tuherruksia). Tällaisen menestys olisi kiinni vain teistä itsestänne, ei minkään sortin diktatuuria edustavista klassisista Hammer-hirviöistä.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #89 : 06.02.2012 klo 00:57:18 »
Se, että ryhmässä on paljon harrastajia, ei tarkoita ettei ryhmässä voisi olla myös ammattilaisia. Tosin mun mielestä harrastajan ja ammattilaisen raja on sarjakuvan kentällä todella häilyvä. Kuitenkin ainakin työn tason puolesta ryhmässämme on myös ammattilaisia, näistä Juuson mainitsin jo aiemmin ja mainitsen hänet jälleen, mutta hän ei suinkaan ole ainoa.

Kirjoituksesi kelpaavat toki. Nyt kun vielä laittaisit FinnishComicsDA:n logon takaisin paikalleen tai vaikka Kvaakin logon seuraksi, ei minulla olisi mitään valittamista teikäläiselle. :D

Echramath: Oletkohan ihan tosissasi? Väitätkö, että myydyimmät suomalaiset sarjakuvat olisivat piirrosjäljeltään teknisesti korkealla tasolla? Yhtään väheksymättä vaikkapa Viivi ja Wagner ja Kiroileva Siili ovat piirrosjäljeltään hyvin yksinkertaisia. Eivätkös juuri Juba ja Milla Paloniemi noin esimerkiksi ole suomalaisen sarjakuvan ammattilaisia? Jos näin on, argumenttisi piirrosjäljestä on väärä.

Tämä on tietysti se toinen syy tässä tapauksessa:



Niin, ja fontti ei suinkaan ole Comic Sansia. Tuo Jatkomaa-otsikko pohjautuu tekemääni logoon, ja voin vakuuttaa että logon fontti EI ole Comic Sans.

En myöskään ymmärrä, miten ihmisen kyvykkyys piirtäjänä vaikuttaa hänen kykyynsä järjestää sarjakuvafestivaaleja?

Ajatuksesi lehdestä on hyvä ja me olemme FinnishComicsDA:n ylläpidossa pyöritelleet sitä aiemmin. Minusta se olisi oikein toteuttamiskelpoinen idea. Yritämme nyt ensin tehdä blogistamme nettilehti-tyyppistä ja blogin kirjoittajakaartiin on liittynyt henkilöitä eri puolilta sarjakuvakenttää. Lehti voisi olla seuraava askel.

"Kyllä tämä nyt, suoraan sanoen, haiskahtaa siltä, että eräät pienlehtitaivaan asukeista ovat vain, ilmeisesti jonkin henkilökohtaisen skisman vuoksi, pahoja suustaan." En tiedä mihin viittaat tällä. Avaa vähän kryptistä ilmaisua niin sen vähän natsimuumiouteen vihkiytymättömämpikin ymmärtää. ;) Muista myös että joskus se mikä haiskahtaa löytyy omista housuista.