Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75442 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Miha

  • Vieras
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #60 : 04.02.2012 klo 15:55:34 »
Toivon että FCDA jaksaa jatkaa vääntöä ja kehittymistä, ja että sen jäsenistä kasvaa lopulta pirun kovia tekijöitä, vaikkei porschella pääsisikään heti ajelemaan. Tai edes ladalla. Mitä enempi lahjakkaita tekijöitä tulevaisuutta varten sen parempi. Terve, haistapaska-henkinen "me tehdään mitä ME halutaan" piristää myös. Uhoaminen ei ehkä aina kannata, mutta jos siitä saa voimaa niin mikä ettei.

T. Natsimuumion poika

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #61 : 04.02.2012 klo 16:05:12 »
En oikein ole sisäistänyt tätä keskustelua mistä oikein on kysymys. Mutta olen siitä ainakin henkilökohtaisesti hyvin iloinen, että on olemassa tälläinen FinnischComics Da- ryhmä, joka tarjoaa valtavia mahdollisuuksia myös kaikille kvaakkilaisille taiteilijoille. Uskon, että kvaakissakin on mukana ihmisiä, joilla on omat sivut Devianartissa. Siis toihan on aivan mahtavaa, että Hessu haluaa tuoda esille suomalaista sarjakuvaa maailmanlaajuisen satin välityksellä, joka varmasti kvaakkia väheksymättä tarjoaa loistavia tilausuuksia tuoda sarjakuviaan ja muuta esille. Kvaaki portaalina on kuitenkin vain Suomessa vaikuttava erinomainen portaali ja siksi marginaalinen. Luulen, että aika harva ihminen maailmalla eksyy kvaakin sivuille puhumattakaan, että ymmärtäisi keskusteluista joita täällä käydään.

Sitä en hyväksy, että sarjakuvaseura suhtautuu nihkeästi niihin julkaisuihin, joita FinnishComics Da- ryhmäläiset tekevät jos oikein tulkitsin täällä olevaa kirjoitusta. Päinvastoin sarjakuvaseuran pitäisi puolueettomasti tukea kaikenlaista sarjakuvaa oli se sitten heidän omaa tuotantoaan tai muun ryhmän. Minusta silloin ei sarjakuva-seura ole nimensä arvoinen suomalaista sarjakuvaa mukamas tukeva yhteisö vaan puolueellinen instituutio, jolla on oma lehmä ojassa.
Kaikenlaisen suomalaisen sarjakuvan tukeminen on äärettömän tärkeää,sillä onhan meidän ansioituneita sarjakuvan tekijöitä huomioitu eripuolilla maailmaa esimerkiksi kustannus sopimuksin.
Ehdottomasti suomen-sarjakuvaseuran, kvaakin ja FinnishComics DA:n pitäisi puhaltaa todellakin yhteen hiileen koska silloin saadaan aikaiseksi tuloksia.
Minusta  jotkut kvaakissakin suhtautuvat hyvin nuivasti FinnishComics Da:han.  Tämä ei ole järkevää politiikkaa alkuunkaan. Kun yhteistyö pelaa, niin loppupelissä jokainen asia, jonka eri yhteisöt tekevät edistääkseen suomalaista sarjakuvaa on voitto meille kaikille. Nyt ollaan jotenkin tukka nuottaisilla.
Hessu on tehnyt uranuurtavaa työtä tuon yhteisönsä eteen ja varmasti malliesimerkki monille kvaakkilaisillekin siitä, että jos uskoo suomalaisen sarjakuvan tulevaisuuteen niin pitää tehdä asian eteen sydämmellä työtä, kuten Hessu on tehnyt eikä niin, että täällä kvaakissa puukotetaan aivan selvästi selkään, jos hieman kritisoi joitakin asioita, joissa on aivan selvästi parantamisen varaa.
Joten ottakaapa mallia tavalliset kvaakkilaiset ja jotkut ylläpidonkin ihmiset.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012 klo 17:31:23 kirjoittanut Orjan May »

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #62 : 04.02.2012 klo 16:18:07 »
Sitä en hyväksy, että sarjakuvaseura suhtautuu nihkeästi niihin julkaisuihin, joita FinnishComics Da- ryhmäläiset tekevät jos oikein tulkitsin täällä olevaa kirjoitusta.

FCDA:n julkaisu on arvosteltu Kvaakissa ja Sarjainfoonkin on pyydetty arvostelukappaletta (en tiedä, onko lähetetty). Muita julkaisuja ei kai vielä ole tullut? Kun tulee, niin arvostelukappaletta vaan tulemaan. Itse ehdin arvostella Sarjainfon pienlehtipalstalla kolmen vuoden aikana yli 100 pienlehteä (ja palstahan siis jatkuu edelleen, arvostelija on vaan vaihtunut). Suurin osa parikymppisten tekemiä, joukossa varmasti monia FCDA:nkin jäseniä.

Tämä on kai sitä nihkeää suhtautumista.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #63 : 04.02.2012 klo 16:52:43 »
Lainaukseni "nihkeä suhtautuminen" oli otettu Hessun kommentista. Kun näin joku toinen kirjoittaa oletusarvo on se, että asia pitää paikkansa. En tiedä asiasta sen enempää, mutta iloitsen kuitenkin siitä, että tälläisiä hienoja sivustoja on olemassa kuin kvaak ja FinnishComicsDA.
Hienoa Grezen. Olet tehnyt arvokasta työtä tuolla omalla sarallasi. Nastaa se, että sarjakuvatuotoksia arvostellaan ja ehkäpä kritioidaankin joiltakin osilta. Olen lukenut monia arvosteluja eri pienkustanteista ja muista uusista julkaisuista, joita näkee kvaakin etusivulla. Hienoa, että meiltä löytyy hyviä asiansa tuntevia arvosteliojoita.
Totuushan on se, että nuorissa tulevissa kyvyissä on suomalaisen sarjakuvan tulevaisuus. Taitavia teksti ja piirtäjä nikkareita on sekä kvaakissa että FinnishComicsDA.ssa ja varmasti suuri joukko muita, jotka eivät kuulu mihinkään yhteisöön. Olen tavannut useita tälläisiä nuoria Akateemisen kirjakaupan kynä-osastolla. Olen rohkeasti alkanut juttelemaa heidän kanssaan ja monasti on käynyt ilmi. että he piirtävät esmerkiksi Mangaa, mutteivat ole koskaan käyneet esimerkiksi kvaakin ja FCDA:n sivuilla. On ollut ilo kertoa heille näistä saiteista.

Minä olen iloinen siitä, että saan olla osa kvaakin yhteisöä ja myös siitä, että aion liittyä tuohon FCDA:han. Tulkaa kaikki mukaan. Tehdään yhdessä taidetta ja sarjakuvaa ja pidetään lippu korkealla Suomalaisen sarjakuvan puolesta. Nyt kuppikunnat kumoon ja kehiin Suomalaista sisua ja yhteistyö-henkeä niin hyvin menee.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012 klo 17:01:00 kirjoittanut Orjan May »

Kirsi

  • Jäsen
  • Viestejä: 15
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #64 : 04.02.2012 klo 17:10:22 »
Otan nyt kantaa vain Finnish Comics -sanaparin käyttöön nettisivuston nimessä/nimissä. Tähänastinen keskustelu on ollut mun mielestäni ns. suomalais-suomalaista eli asiaa on tarkasteltu lähinnä Suomen sisäisestä näkövinkkelistä ("te/me"-asetelma ja fanit ja hipit ja taidehiipparit ja ties mitkä etiketit, joihin suomalaiset ovat niin pirun rakastuneita).

Jos asettuu sellaisen ulkomaalaisen nettiselaajan nahkoihin, joka haluaa tietoa suomalaisesta sarjakuvasta ja hän näpyttelee googleen "finnish comics" niin minusta on ihan hölmöä, että hän löytää sieltä erilaisia Finnish Comics -sivustoja. Tietty jos oikein kovasti haluaa tietoa, niin sitten sitä selaa kaikki sivut läpi, mutta satunnaiskävijä voi mennä hämilleen.

Sivustojen nimissä mun mielestäni päämääränä pitäisi olla erottautua muista eikä muistuttaa hämmentävästi toisia. Se joka perustaa sivuansa silloin kun yksi Finnish Comics on jo olemassa, voisi miettiä toisenkin kerran kannattaisiko oma sivusto nimittää jotenkin persoonallisemmalla tavalla.

Mun kansainvälisen toimintani periaatteena on aina ollut katsoa miten muut tekevät ja yrittää tehdä itse paremmin. Kopiointi on tosi köyhää.

Kirsi

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #65 : 04.02.2012 klo 17:28:10 »
Aika harvalla googlehaulla "*valitse kansallisuus tähän* comics" tulee jotain niin omaleimaista, että siitä tavislukijalle olisi jotain hyötyä. Kansalaisuus yliarvostettua, sisältö aliarvostettua.

tertsi

  • Vieras
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #66 : 04.02.2012 klo 17:52:40 »
FinnishcomicsDA:n blogissa kirjoituksen alla on kohta "notes". En saa sitä millään ilveellä auki. Saavatko muut vai onko tässä duunipaikan tietsikassa jotain estoja jotka eivät suostu avaamaan tuota "notes"-juttua?

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #67 : 04.02.2012 klo 18:16:13 »
Veikkaan, että Tumbleron leiskassa ongelma. Se tosin näyttäisi vain ne, jotka pitävät kirjoituksesta tai jakaneet sen omaan Tumblr-blogiinsa.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #68 : 04.02.2012 klo 19:55:56 »
Aivan mahtava itkuraivari!
Edellistä vastaavaanhan sama tyyppi taisi luonnehtia jonkinlaiseksi vitsiksi/läpäksi. Joopa joo, hampaankoloon on tainnut jäädä jotain.

En kuulu sarjisseuraan enkä tohon hopon/hessun poppooseen mutta ulkopuoliselle tuo vaikuttaa aika onnettomalta tinniäisten kitänältä. Sellaista pullamössösukupolven hetimullekaikkitänneny -meininkiä jossa ei ymmärretä sitä että aika harva taitelija saa suoraan hehkutusta ja ylistystä. Riittävän taidon saamiseen ei riitä kiukuttelu siitä että ekoista räpellyksistä ei muut tykkää vaan siihen vaaditaan penteleen paljon hikee ja duunii. Eikä silloinkaan välttämättä kaikkien tapauksessa se peukalo katoa keskeltä kämmentä.

Juuso Laasonen

  • Space Mongol
  • Jäsen
  • Viestejä: 96
  • Khan of khans, master of the skies!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #69 : 04.02.2012 klo 21:42:44 »
Ihan mielenkiintoinen kirjoitelmahan tuo oli... ei siinä sinänsä mitään vikaa ole että avautuu netissä jostain asiasta jonka kokee tärkeäksi, oli henkilö sitten oikeassa tai väärässä. Itse näen asian hiukan toisessa valossa(sarjakuvaseurahan on mitä hyödyllisin organisaatio), ja luulen että turhautumisen syy on Hessulla aivan toinen.

Valistuneella asenteella ja empiirisellä tutkimuksella kokoamani tiedon perusteella komppaisin Lönkkaa, avautuminen johtuu todennäköisesti siitä että sarjakuvien tekeminen on vain todella vaikeaa ja arvostuksen ja kiitosten saaminen omalle teokselle(tai yhteisölle) on vielä paljon hankalampaa. Tämä on vain yksinkertainen fakta: huono tai aloitteleva tekijä ei onnistu kummassakaan. Eikä edes keskivertoa parempi. Pitää olla melko kova tekijä jos aikoo saada ihmiset kiinnostuneiksi oman sarjakuvansa lukemisesta tai arvostelusta. Sen takia kovin harvat niistä jotka harrastavat sarjakuvien piirtämistä pääsevät ikinä satunnainen harrastelija-tasolta vakava harrastaja/ammattilainen-tasolle. Lajin oppimiskäyrä on sen verran jyrkkä että suurin osa tervejärkisitä ihmisistä lopettaa kesken ennen kuin ovat lähelläkään. Ne muutamat naiivit sekopäät jotka pääsevät lähelle ammattilaisten(siinä mitassa kuin sarjakuvan ammattilaisista voi suomessa puhua) tasoa, löytävät keskivertouraputkea huomattavasti raaemman ympäristön jossa se, että saa yhden julkaisun keskisuurelta kustantamolta voidaan pitää jo yritysjohtajuuteen verrattavana saavutuksena.

Jollain tasolla voin ymmärtää Hessun turhautumista, jos siis syyt ovat ne mitkä luulen niiden olevan, eikä sarjakuvaseuran armoton diktatuuri. Silti, toivon että FCDA onnistuu laajentumaan ja mainostamaan osaltaan sarjakuvien tekemistä harrastuksena ja antaa joillekkin tekijöille yhteisön josta he voivat ehkä ponnistaa jopa ammattilaiskentille jonain päivänä.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #70 : 04.02.2012 klo 21:47:46 »


Juusolla oli todella hieno ja asiantunteva kommentointi.

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #71 : 05.02.2012 klo 03:38:32 »
Tosin tässä touhussa on häirinnyt valtavasti, miten hakusessa ihmisillä on mm. nettimaailman realiteetit, mitä näissä asioissa on tupannut näkemään. Esimerkiksi mua on alunalkaeenkin ihmetyttänyt miksi FinnishComicsDA keskittyy suomalaisille markkinointiin, kun ryhmä pääasiassa toimii kansainvälisen alustan puitteissa. Sama juttu oli heidän yhteisönsä/sosiaalisen median perustamisessa, koska lets face it, sellaisen luomiseen menee vuosia. Mitä hyötyä kohdentaa voimanvaroja jollekin sellaiselle yleisölle, joka on kirjaimellisesti kärpäsen kakan kokoinen maailman mittakaavassa, kun potentiaalia on sentään...no, ainakin merkittävästi suurempaan läjään?
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012 klo 03:44:25 kirjoittanut Emppu »

Juuso Laasonen

  • Space Mongol
  • Jäsen
  • Viestejä: 96
  • Khan of khans, master of the skies!
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #72 : 05.02.2012 klo 11:37:52 »
No, syyhän on ihan looginen... itse DeviantArtissa pari vuotta pyörineenä voin todeta että kansainväliset ryhmät/yhteisöt pakkaavat paisumaan niin nopeasti että ylläpito ei pysy perässä. Nykyinen parin sadan jäsenen ryhmäkoko on vielä aika helposti hallittavissa ja porukka voi lähetellä teoksiaan aika vapaasti tasosta riippumatta. Jos ryhmä kuitenkin olisi isompi, se alkaisi väistämättä hajoilla koska kaikki eivät voisi lähettää töitään ryhmän gallerioihin joko palvelimen tai ryhmän omien rajoitusten takia. Omat rajoitukset taas johtuvat siitä että isommalla jäsenmäärällä(yli 500, jotakuinkin) tyypit alkavat lähettelemään tavaraa niin paljon, ettei kukaan yksittäinen jäsen saa helposti palautetta ja ryhmästä tulee nopeasti dA:n normaalin "newest"-sivun tasoinen, eli työt hautautuvat toistensa alle ja vain parhaat saavat palautetta. Tällaisen kehityksen jälkeen iso ryhmä todennäköisesti joutuu moderoimaan gallerioita rajusti ja asettamaan laaturajoituksia pitääkseen ihmisten mielenkiinnon yllä sisältöön, eli vain parempia tekijöitä jotka piirtävät nättejä kuvia päästetään lisäämään töitään galleriaan. Aloittelijat ja amatöörit joituisivat armotta sivustakatsojiksi, selailemaan parempien tekijöiden ja ehkä maailmanluokan ammattilaisten kuvitustöiden tasoisia teoksia. Vähemmästäkin nuori aloitteleva tekijä masentuu kun sanotaan tylysti ettei sinun töitäsi huolita ryhmän galleriaan koska et täytä ryhmän standardeja.

Tällaisia ryhmiä on dA:ssa pilvin pimein- juuri sellaisia ryhmiä joissa on ns. maailmanluokan potentiaalia. Niiden ainut vika vain on yleensä se etteivät ne ole aloittelija-ystävällisiä ja usein ne eivät palvele muuta tarkoitusta kuin suuremman seuraajamäärän saamista huipputekijöille, jotka eivät enää edes tarvitse enempää.  FCDA on dA:n puitteissa hyvin kohdistettu ryhmä, pieni, kohdistettu yhteisö joka on tarkoitettu suht pienelle määrälle jäseniä. Siinä on sekin hyvä puoli että tekijät ovat yleensä suomesta lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia joten jäsenet voivat tavata toisensa aika helposti, Suomi kun on pieni maa. Se auttaa tosimaailman verkostoitumisessa jossa tekijät oikeasti tuntevat toisensa ja jolloin toisten tukeminen ja kannustus on tehokkaampaa.

Jos FCDA jatkaa tällä linjalla niin myöhemmin saatamme saada uusia, hyviä sarjakuvantekijöitä suomeen tästä ryhmästä joka oli alun perin perustettu aloittelijoiden kohtaamispaikaksi. Minun mielestäni FCDA on siis oikein toimiva ryhmä, kunhan se ei sorru liialliseen kokoon tai unohda juuriaan.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #73 : 05.02.2012 klo 14:20:08 »
Hei!

Olen tosi iloinen siitä, että kirjoitukseni on saanut aikaan näin paljon keskustelua.

Sanotaan nyt ihan ensimmäiseksi että vaikka se ei siltä tuntuisi, en halua loukata ketään henkilökohtaisesti tekstilläni. Haluan kyseenalaistaa Suomen sarjakuvakentän "instituutioita" ja urautuneita käsityksiä. Nimeltä en mainitse muuta kuin Oton, mutta hänetkin vain positiivisessa merkityksessä.

Juusolle haluan sanoa että itse asiassa tavoitteemme on kasvaa mahdollisimman isoksi tällä tiellä jonka olemme valinneet. Itse epäilen että yhteisömme suht pieneen kokoon DA-ryhmien mittakaavassa on johtanut lähinnä se, että suomalaisten sarjakuvantekijöiden määrä DeviantARTissa ei ole suuren suuri. Voi toki olla, että valitsemalla vaikkapa täysin englanninkielisen ja kansainvälisesti suuntautuneen linjan meillä olisi isompi yhteisö. Me kuitenkin haluamme olla nimenomaan suomalaisten yhteisö, ja haluamme pääasiassa vaikuttaa Suomen sarjakuvakentällä.

Uskon kuitenkin että siinä ohessa ryhmän jäsenet saavat töillensä myös ulkomaisia katsojia. Ryhmän pointti ei kuitenkaan ole olla se isoin suomalainen DeviantART-ryhmä. Ryhmän pointti on olla aktiivinen yhteisö sarjakuvantekijöille netissä ja livenä. Olemme alusta lähtien nostaneet esille erityisesti nuoret tekijät, jotka mielestäni jäävät huomiotta Sarjakuvaseuran toiminnassa. Tämä on toki vain mielipide, ja olen iloinen siitä että se kyseenalaistetaan. Tämä on se mitä haen, avoin, moniääninen keskustelu. Juttu menee vain niin että usein kunnon keskustelu lähtee kärjistämisestä ja uusien, erilaisten mielipiteiden esittämisestä.

Tarvitaan hegemonian rikkomista ja koen onnistuneeni siinä jo nyt, kun näin moni ihminen on liittynyt keskusteluun erilaisine näkemyksineen.

Vinkkaanpa muuten, että Outi on kirjoittanut blogiimme mielenkiintoisen vastauksen. Logoamme hän ei enää Seitin sivuille kelpuuta (vai lieneekö tässä kyseessä lyhytaikainen protesti), mutta blogiimme hän kyllä kirjoitti, ja olen tästä iloinen. En todellakaan ole poistamassa Outin tekstiä, kyllä meidän ryhmässä ja blogissa saa esittää kaikenlaisia näkemyksiä, poisteli logoja tai ei.

Outin kirjoitus täällä

Haluaisin kuitenkin sanoa, että mun mielestä FinnishComicsDA:n jäsenten nimittäminen harrastelijoiksi on aika alentava ja selvästi väärä nimitys. Esimerkiksi Juuso on ryhmässä ja hänen työnsä taso on täysin ammattimaista, eikä hän todellakaan ole ainoa näin kovan luokan tekijä. On totta, että suuri osa ryhmän sarjakuvantekijöistä on uransa alussa piirtäjänä ja heidän työnsä on vielä vain harrastamista. Tämä ei kuitenkaan päde kaikkiin. Ja ei, en pidä harrastelua pahana asiana.

Pidän pahana asiana sitä asennetta, josta Outikin nyt antoi hyvän esimerkin, että FinnishComicsDA:n toiminta niputetaan harrastajien piipertämiseksi. Nimittäin ryhmässämme on sekä harrastajia että kovan luokan nimiä, ja toimintamme on varsin laajaa ja koko ajan laajenemassa. Laittaisin tähän sen Gandhin lainauksen, mutta käytin sitä jo. Jaa että millaisen festivaalin me saisimme aikaiseksi? No Sarjakuvaseuran rahoituksella aika hiton hienon! Tätyy muistaa että meidän yhteisömme ei saa minkäänlaista valtion rahoitusta, ainoa raha mitä saamme on tullut omien tuotteidemme myynnistä eikä siinäkään olla plussan puolella. Sen sijaan minä ja ryhmän toinen vetäjä Sumi olemme panostaneet ryhmän toimintaan omaa rahaamme, aikaamme ja energiaamme erittäin paljon. Sama pätee pienemmässä määrin moneen muuhun ryhmän aktiiviin.

Toivottavasti keskustelu jatkuu, kun se on näin räjähtävästi lähtenyt käyntiin. Varmaan teillekin on virkistävää täällä Kvaakissa, että kerrankin kaikki eivät ole samaa mieltä? :D

Suomen sarjakuvaseuralla on muuten 800 jäsentä Wikipedian mukaan. FinnishComicsDA:lla on jäseniä pian puolet siitä. Mikään pikkutekijä emme siis ole, ja yhteisömme kasvaa koko ajan isommaksi. Seuran rahoituksella saisimme vaikka mitä aikaan, mutta ei se raha kaikkea ratkaise. Meillä on taitoa ja näkemystä ja kyllä me rahaakin saamme kasaan, emme toki samanlaisia summia (ehkä murto-osan niistä), mutta jotain kuitenkin jotta saamme toimintaamme kasvatettua. Pointtini on kysyä, miten suureksi ryhmämme täytyisi kasvaa, jotta se ei enää olisi "harrastelua", vaan sillä olisi Sarjakuvaseuran status? Mielikuvillahan tässä pelataan tietysti. ;) Totuus on se minkä te uskotte sen olevan, hyvin pitkälti.

Terveisin
Hessu

AapoK

  • Jäsen
  • Viestejä: 589
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #74 : 05.02.2012 klo 14:38:30 »
Mää oon kyl harrastelija, nuorikin vielä. Täytyy vaan jatkaa kun on aloitettukin, tykkään tekemisestä. Köyhän, nälkäisen mutta onnellisen elämän kokokohtia ovat silti mm. Helsingin sarjakuvafestivaalit, jotka järjestää osaava sekä ammattitaitoinen porukka.