Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #195 : 08.02.2012 klo 12:06:50 »
Olen kritisoinut vain ja ainoastaan sarjakuvaseuraa ja Kvaakkia yleisesti.
Mutta olet tehnyt sen väärin perustein. Sellaista ei moni miellä asialliseksi kritiikiksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Emppu

  • Känisijä
  • Jäsen
  • Viestejä: 501
  • "I don't even believe in Jebus!"
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #196 : 08.02.2012 klo 12:10:23 »
Olen toki samaa mieltä helsinkikeskeisyydestä, mutta sille ei oikein mitään voi. Mutta, kuten ketjussa on todettu.
Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #197 : 08.02.2012 klo 12:19:27 »
Ketjussa julistettuun kapinaan mangapiirtäjien puolesta voisi suhtautua vakavammin, jos se ei olisi kymmenisen vuotta ajastaan jäljessä ja sitä ei olisi keksitty vasta kaksi sivua sitten.

Aloin pari vuotta sitten ajatella, että ehkä mangavaikutteet  eivät enää ole ongelma. Mutta sitten tapahtui aina jotain mikä murskasi sen kuvan.

Skenejen eriytymistä tapahtuu kuitenkin yhä, ja voi olla etteivät ne edes tarvitse toisiaan. Mutta mihin väliin menee harrastaja tai piirtäjä, joka on liian mangaa mutta ei kuulu myöskään sinne hihittelevien yaoi-fanityttöjen ja animunörttien sekaan? Jos ryhmät ovat erillään eivätkä tiedä toistensa tekemisistäkään mitään?

Kvaakissakin, vaikka mangamyönteinen onkin, beedeevaikutteisesta kotimaisesta keskustellaan kotimaisten ketjussa eikä eurooppalaisessa sarjakuvassa, mutta mangavaikutteinen menee sinne mangaosastolle, aivan kuin se ei kuuluisi "normaaliin" lukemistoon.

Tarvittaisiinko täällä vielä väliinputoaja-osasto?

Mutta olen kyllä ollut viimeiset pari vuotta niin ulkona kaikista skeneistä etten varmasti tiedä enää kaikkea, jos esim edellisellä sivulla mainittu mangaharrastajien maltillistuminen pitää paikkansa. Voi olla että olen kuullut juuri ne ikävät mielipiteet.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #198 : 08.02.2012 klo 12:20:28 »
Eiköhän sarjakuvaseura mielellään auta järjestämään kaikenlaista kivaa vaikka Inarissa mutta siihen, kuten kaikkeen muuhunkin, tarvitaan aina paikallisten oma-aloitteisuutta. Ei pidä odottaa, että asiat tehdään teidän puolestanne. Ideoikaa ja pistäkää homma käyntiin.

Samalla metodilla Turussa järjestetään Necrocomicon.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #199 : 08.02.2012 klo 12:27:01 »
Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.
Tämä nyt on jo seuran politiikkaa, joka ei kuulu minulle, mutta tiedän että käytännössä toiminta on järkevintä hoitaa siellä missä ihmiset asuvat. Tämä on myös taloudellinen pakko koska toimijat ovat harrastajia. Tampereen Sarjakuvaseura, joka tavallaan on SSS:n alajaosto mietti pitkään mahdollisuutta järjestää festareita Tampereella. Käytännössä tämä tuli kuitenkin mahdolliseksi vasta kun Tampereelta löytyi omasta takaa tarpeeksi ihimisä sitä järjestämään.

Keskustelun uusimmista käänteistä voisi vetää sen johtopäätöksen, että FCDA:n todellinen ongelma onkin se että sen parissa viihtyvät ihmiset ovat hajallaan ympäri maata. Tilanne onkin siis todella haastava, ja paras strategia mitä minulle tulee mieleen on juuri Hessun kuvaama liittoutuminen tarpeen mukaan eri paikkakunnalla toimivien yhteisöjen kanssa. Näin muuten käsittääkseni taidekuja-yhteisö sekä Kupoli ovat toimineet jo pitkään manga/animepuolella. Samoin Fincon. Tällainen yhteistyö on Win win tilanne. Suomen sarjakuvaseura voi tässä jeesailla vain hyvin rajallisesti. lähinnä esimerkiksi tiedotuksen ja esiintyjävälityksen muodossa. (Toisin oli ennen nettiä kun Seura oli ainoa alan tietokeskus)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012 klo 12:28:35 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #200 : 08.02.2012 klo 12:28:32 »
Eipä voi mitään? Tapahtumia kyllä viedään näemmä ihan mielellään Viroon, mutta edelleen, kehä kolmosen ulkopuoliset homehtukoon paikkakunnillensa.

Kantasuomalaisten pitää tulla ennen vierasmaalaisia.

Hmm, täällä käytetään paljon perussuomalaisilta tuttua retoriikkaa; syytetään elitismistä, syrjäseutujen, öh, syrjimisestä, apurahojen käytöstä jne.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #201 : 08.02.2012 klo 12:35:51 »
Keskustelun uusimmista käänteistä voisi vetää sen johtopäätöksen, että FCDA:n todellinen ongelma onkin se että sen parissa viihtyvät ihmiset ovat hajallaan ympäri maata.

En näe tätä ongelmana vaan enemmänkin vahvuutenamme. Nimenomaan netti toimintamme alustana tarkoittaa, että jäsentemme fyysinen sijanti eri puolilla maata ei ole minkäänlainen ongelma.

Itse näkisin akuuteimpana ongelmanamme sen, miten saamme tietoa ryhmästämme levitettyä tehokkaammin ja ryhmän kasvamaan suuremmaksi. Pyrimme vastaamaan tähän haasteeseen eri tavoilla, joista livenä toimiminen on yksi erittäin hyvä tapa. Finncon-Animeconissa saimme monia ihmisiä liittymään jäseneksi ihan kertomalla ryhmästä pöydässämme ja antamalla mahdollisuuden liittyä ryhmään pöydässä olevan läppärin kautta. Ei siinä ihmeitä vaadita, livenä kohtaaminen vain on paljon merkityksellisempää kuin vain netissä ja sen takia aiomme panostaa livetoimintaan entistä enemmän.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #202 : 08.02.2012 klo 12:41:49 »
Tuo timosoinimainen kielenkäyttö alkoi kiinnostaa, ja kas, löytyihän se "kytkös". FCDA on sarjakuvan PerusS, siis ainakin hengeltään ja asenteeltaan.

Tarvitseeko suomalainen sarjakuva toisinajattelijoita?
Tietokonemaailmassa on Linux.

Myanmarissa on oppositiojohtaja Aung San Suu Kyi.

Politiikassa on Timo Soini ja Perussuomalaiset.

Suomalaisessa sarjakuvassa on.. Tyyni, solidaarinen harmonia jossa sarjakuvataiteilijoiden loistelias tuotanto kohtaa valistuneiden sarjakuvanlukijoiden kysynnän tasa-arvon ja innokkaan tekemisen merkeissä, kaikkien ollessa tyytyväisiä?

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #203 : 08.02.2012 klo 12:48:05 »
En silti näe miten empun kommentti liittyy rasismiin tai persuihin.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #204 : 08.02.2012 klo 12:57:06 »
En silti näe miten empun kommentti liittyy rasismiin tai persuihin.

Eivätpä minunkaan kommenttini liity persuihin eivätkä varsinkaan rasismiin mitenkään.

Se, että käyttää retoriikkaa, jota Perussuomalaiset ovat käyttäneet, ei tee retoriikan käyttäjästä Perussuomalaista. Jos tästä väännätte johtopäätöksen että "FinnishComicsDA liittyy Perussuomalaisiin ja/tai rasismiin", niin.. Huh huh. Pyytäisin Auralta tarkennusta, löydätkö kirjoituksistani tai kommenteistani jotain, joka liittyy persuihin tai rasismiin? Kerroit että Empun teksteistä et sellaista löydä, minun teksteistänikö löydät? Aika säälittävä esitys, jos edes annat ymmärtää tällaista.

Siitä olen samaa mieltä, että mielipiteissäni on Perussuomalaista henkeä, tarkemmin sanoen protestihenkeä. Perussuomalaiset eivät ole maailmanhistorian ainoita vallitsevia asioita vastaan protestoivia tahoja. Laitoin ensimmäiseen tekstiini myös muita esimerkkejä, kuten Linux ja Aung San Suu Kyi. En vetänyt itsestäni tai FinnishComicsDA:sta yhtäläisyysmerkkejä näihin tai Perussuomalaisiin. Kysyin, olisiko Suomen sarjakuvapiireissä tarvetta jollekin vastaavalle. Nyt uskon entistä vahvemmin, että kyllä on.

Emppu toi hyvin esille yhden asioista, jotka varmasti askarruttavat suomalaisia sarjakuvaharrastajia. Tällaiselle kriittiselle keskustelulle on huutava tarve - olen iloinen että sellaista on saatu aikaan.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012 klo 13:00:48 kirjoittanut Hessu »

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #205 : 08.02.2012 klo 13:04:44 »
Mutta mihin väliin menee harrastaja tai piirtäjä, joka on liian mangaa mutta ei kuulu myöskään sinne hihittelevien yaoi-fanityttöjen ja animunörttien sekaan? Jos ryhmät ovat erillään eivätkä tiedä toistensa tekemisistäkään mitään?

No hän taidehippifanityttöhiipparoi Kvaakissa muiden natsimuumioiden seurassa.  ;D

Kategoriat on mitä on. Fingerporikaan ei ole kuulemma Kvaakin mukaan kotimainen sarjakuva, vaan strippi- ja sanomalehtisarjakuva.

Yksi asia mikä on tässä keskustelussa on häirinnyt, on puolisokea sarjakuvaseuraan tuijottaminen. Jos mangapiirtäjä ei tarvitse sarjakuvaseuraa, niin ei se ole piirtäjän, vaan sarjakuvaseuran tappio. So what? kysyy Paavo Lipponen.

Minulle ei ole valjennut, mikä autuus ja itseisarvo on siinä, että kaikkien pitäisi olla yhdessä ja samassa puljussa. Ja miksi sen puljun oven yläpuolella pitäisi lukea "Suomen sarjakuvaseura"? Taiteen keskustoimikunta! Reichszentralrundfunk! Raagh.

Se päivä pitäisi nähdä kun Suomen sarjakuvaseura järjestäisi animeconin, joka joudutaan mitoittamaan noin 5000 vieraalle per päivä. Yleisölle tulee järjestää min. 1 japanilainen vieras ja tälle päällystakki ja tulkki yleisötilaisuuteen. Tarvitaan mahdollisimman suuri keskeinen sali, min. 1500 paikkaa, ja sinne täydellinen audiovisuaalinen laitteisto AMV- ja cosplay-showta varten. Showhun juontajat ja yleisölle erikseen paikkavaraus ettei tule tappelua katsomossa. Lava joudutaan välillä luovuttamaan impro-ohjelmaan a la FFFight. Tapahtumassa tulee olla tietoinen järjestyssäännöistä ja laeista koskien pukuja ja propseja, puhumattakaan ensiapupisteistä, ja tottahan toki tarvitaan pukuhuoneet ja sinne talon puolesta riittävä määrä hakaneuloja, sekä kaupallinen että epäkaupallinen myyntialue ja sinnekin jonkinlainen valvonta, mahdollisimman suuri hengailuparkki, ja yllätys yllätys vielä ohjelmaa, jota seuraavan yleisön mielestä illanvietto baarissa ei ole listalla edes kymmenen tärkeimmän numeron joukossa.

Pointtini on se, että asiaan erikoistuneet järjestäjätahot saattaisivat onnistua tässä paremmin.

Totta kyllä on, että Helsingin sarjakuvafestaritkin kasvaa kasvamistaan, ja hieman pelottaa missä vaiheessa tulee raja vastaan. Ja mikä neuvoksi sen jälkeen?
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #206 : 08.02.2012 klo 13:45:05 »
Pyytäisin Auralta tarkennusta, löydätkö kirjoituksistani tai kommenteistani jotain, joka liittyy persuihin tai rasismiin? Kerroit että Empun teksteistä et sellaista löydä, minun teksteistänikö löydät? Aika säälittävä esitys, jos edes annat ymmärtää tällaista.

No tarkennetaan. Juuri tämä on ollut tässä keskustelussa pielessä: et lue viestejä tarpeeksi tarkkaan ja/tai tulkitset niistä asioita joita niissä ei ole. Ei silti, kaikki syyllistyvät joskus samaan, minäkin olen tehnyt itsestäni netissä idiootin niin monta kertaa etten enää edes viitsi laskea.

Mutta jos nyt katsotaan keskustelua taakse päin, Lurker sanoi että vertaat FCDA:ta mm perussuomalaisiin, mikä nyt ilm blogin mukaan pitää paikkansa, vaikka se huom ei tarkoitakaan sitä että olisit persu. En sanonut että löydän teksteistäsi rasismia, mutta viittasin tuohon persurinnastukseen jonka Lurker toi esiin myös empun viro-kommentista. Mistä siis en itse löytänyt mitään persuihin rinnastettavaa. Selvensikö tämä?

Sinänsä huvittavaa taas näin päin kun mulle on vihjailtu että olen persu kun olen yrittänyt toppuutella ihmisiä (ei liity pelkästään kvaakkiin) :'D

Yksi asia mikä on tässä keskustelussa on häirinnyt, on puolisokea sarjakuvaseuraan tuijottaminen. Jos mangapiirtäjä ei tarvitse sarjakuvaseuraa, niin ei se ole piirtäjän, vaan sarjakuvaseuran tappio.

Tosin mangapiireissä ei pseudolla ole kysyntää, sillä siellä harrastetaan nimenomaan JAPANILAISTA populaarikulttuuria. Tai niin minun on annettu ymmärtää. Siinä mielessä tekijän on vaikea päästä esiin jos julkaisutoiminta on fanityttöasteella, eli oikeampi osoite olisi natsimuumiojengi.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012 klo 14:03:13 kirjoittanut Aura »

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #207 : 08.02.2012 klo 13:51:09 »
Löysin muuten bugin. Kvaakin ylävalikossa Artikkelit ja henkilökuvat johtavat arvostelulistaukseen ja päinvastoin.

Yritin nimittäin katsoa oliko Phantomlandia arvosteltu ollenkaan Kvaakissa. Näyttää siltä että ei. Jos Amph saa kolmososan Tampere Kupliiseen, kuten uhkasi, niin puutehan korjataan. Saavat natsimuumiot ihmetellä.

Tosin tekijä ei ole ollenkaan enää fanityttöasteella.  :(
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #208 : 08.02.2012 klo 14:06:00 »
Unohtui muuten vielä Sarjakuvaseuran hyväntekemisten listasta piirrosopas Kupla-Akatemia, joka julkaistiin kai 1997 ja jota päivitettiin vielä sen jälkeen muutaman kerran. Siis ihan kaikille jotka suomea ymmärtävät.

Aikana jolloin paperisia piirrosoppaita meillä ei julkaistu lainkaan ( ??? ) varsin merkittävä avaus, vaikka itse sanonkin. Ko. sivustoa on käytetty aika paljon mm. normikouluissa ja Limingan sarjislinjan oppimateriaalina. Nyttemmin se on vähän piilotettu seuran sivustoon mutta löytyy edelleen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #209 : 08.02.2012 klo 14:35:54 »
Tämä hessuhahmo on käymällään "keskustelulla" jo liannut oman pesänsä niin perusteellisesti, että ainakin minua on ruvennut harmittamaan muun FCDA-ryhmän puolesta. Kun tässä on nyt näitä anteeksipyyntöjä nostettu esiin, niin eiköhän Hessu ala olla siinä tilanteessa, että hänen olisi aika pyytää anteeksi sekoilujaan kaikilta FCDA:n kanssa tekemisissä olevilta ihmisiltä. Hän on hyvää vauhtia lyömässä pelleleimaa heidän jokaisen otsaan, mikä tietenkin on valitettavaa ja heitä kohtaan epäoikeudenmukaista. Luulisi Hessun aseman yhteisönsä virallisena äänitorvena olevan tämän jälkeen vähintäänkin kyseenalaisen. Vinkkinä sanoisin, että valitkaa sinne FCDA:han joku tolkku henkilö hoitamaan näitä verkostoitumis- ja yhteistyökuvioita ihan jo omankin etunne vuoksi.

Tulen henkilökohtaisesti tapahtumaanne pyytämään anteeksi! Aiemmin tänä vuonna olen pyytämässä anteeksi Suomen sarjakuvaseuran haluttomuutta tehdä mitään valtakunnallisesti ainakin Oulun elokuvakeskuksella, Tampe kuplii -tapahtumassa ja AnimeConissa Kuopiossa. Eilen olin Lahden kansanopistolla pyytämässä sarjisoppilailta anteeksi koko iltapäivän!
Ai että aito ja syvältä kumpuava nauru teki pitkästä aikaa todella hyvää. Padot murtuivat. Kiitos O. Sinisalo.
"Ihminen on ihmiselle kettu."