Kirjoittaja Aihe: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa  (Luettu 75458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #105 : 06.02.2012 klo 14:24:47 »
Sori oli pakko tehdä.

Nyt on kyllä taso nousussa!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #106 : 06.02.2012 klo 14:39:43 »
"Holy nazi mummies, Batman!"

Eli muistakaa osallistua Natsimuumio-logokisaan! Parhaat pakitaan Kemissä!
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #107 : 06.02.2012 klo 14:47:02 »
Mahtava skuuppi MarkoR:ltä -tuohan tilanne oikeasti on!
Outinkin kirjoitus oli loistava -hienoa kiteytystä.

Tämä ketju on kaikkiaan tosiaan parasta viidehdettä kvääkissä ikinä! "En halua mitenkään provota/kiukutella/heittää itkupotkuraivareita" sanoo tyyppi joka flamettaa kuin liekinheittimellä!

Todellinen siltojenrakentaja.
Ja puheidensa mukaan myös conien; kannattaisi ensin järkätä mikä tahansa tapahtuma ja sitten alkaa mesoamaan siitä mitää oikeasti saa aikaan. Teot puhuvat. Pari kokooma-alppua ei vielä riitä. Etenkin kun taso ei päätä huimaa -ostan todella paljon sarjakuvaa, välillä myös kannatusmielessä, mutta eipä noita ole todellakaan mieli tehnyt hankkia.

Parin kokooma-alpun tekeminen ei vielä riitä siihenkään että olisi jotenkin ammattimainen sarjakuvantekijä. Ammatti on sitä että sillä saa elantonsa -Suomessa sarjiksien tekemisestä ei saa kovin moni. Enin osa on harrastelijoita. Moni näistä kyllä tekee ammattimaista jälkeä, mutta se ei ole sama asia.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #108 : 06.02.2012 klo 15:01:31 »
Parin kokooma-alpun tekeminen ei vielä riitä siihenkään että olisi jotenkin ammattimainen sarjakuvantekijä. Ammatti on sitä että sillä saa elantonsa -Suomessa sarjiksien tekemisestä ei saa kovin moni. Enin osa on harrastelijoita. Moni näistä kyllä tekee ammattimaista jälkeä, mutta se ei ole sama asia.

Paitsi jos kyse on enemminkin siitä ketkä nähdään vakavasti otettavina sarjakuvantekijöinä kuin siitä kuka on "ammattilainen". Näähän on kanssa eri asioita?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #109 : 06.02.2012 klo 15:15:14 »
Se, että ryhmässä on paljon harrastajia, ei tarkoita ettei ryhmässä voisi olla myös ammattilaisia. Tosin mun mielestä harrastajan ja ammattilaisen raja on sarjakuvan kentällä todella häilyvä.
...
Ajatuksesi lehdestä on hyvä ja me olemme FinnishComicsDA:n ylläpidossa pyöritelleet sitä aiemmin. Minusta se olisi oikein toteuttamiskelpoinen idea. Yritämme nyt ensin tehdä blogistamme nettilehti-tyyppistä ja blogin kirjoittajakaartiin on liittynyt henkilöitä eri puolilta sarjakuvakenttää. Lehti voisi olla seuraava askel.
On totta että ammattilaisen ja harrastajan raja on häilyvä. On kuitenkin yksi konkreettinen asia joka auttaa asemoimaan omaa paikkaa janalla, jonka toinen pää on harrastaja ja toinen ammattilainen. Se mittari on raha.
Jo pelkästään julkaisun kasaaminen, painaminen ja myyminen antaa menoja sekä tuloja hallitessa viitteitä siitä mikä oma paikka sarjakuvakartalla.

Luulen että kaikki ovat samaa mieltä kanssasi siitä että olisi kiva jos Sarjakuvaseura voisi tehdä VIELÄ enemmän, mutta sitä odotellessa kannattaa kääriä myös omat hihat - jos meinaa jonnekin päästä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tuipal

  • Vieras
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #110 : 06.02.2012 klo 15:49:02 »
On totta että ammattilaisen ja harrastajan raja on häilyvä. On kuitenkin yksi konkreettinen asia joka auttaa asemoimaan omaa paikkaa janalla, jonka toinen pää on harrastaja ja toinen ammattilainen. Se mittari on raha.

On kuitenkin yksi konkreettinen asia, joka erottaa merkonomin ja kuvantekijän. Se mittari on raha.
Tuipal



echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #112 : 06.02.2012 klo 16:51:27 »
Niin, ja fontti ei suinkaan ole Comic Sansia. Tuo Jatkomaa-otsikko pohjautuu tekemääni logoon, ja voin vakuuttaa että logon fontti EI ole Comic Sans.

No mutta mitä ihmettä noissa puhekuplissa on? Kirjaimet näyttävät Comic Sansilta, mutta ainakin Libreoffice kyllä rendaa kirjainten välit eri kokoisiksi. Karmea se ainakin on. Hyaarrgh!
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

AapoK

  • Jäsen
  • Viestejä: 589
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #113 : 06.02.2012 klo 17:11:38 »
Mutta jos tämän nimi on Fasistimuumio, tuleeko silloinkin jumalattomat tekijänoikeusriidat?


matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #114 : 06.02.2012 klo 19:32:25 »
Pakkohan se on lusikkansa työntää soppaan. Itsekinhän olen tällainen pahainen harrastelija, enkä oikeastaan mihinkään kovin tarkkaan määriteltävään ryhmään koe kuuluvani, mitä nyt tähän kvaakkiin, mistä tuttujakin olen saanut, hyviä sellaisia. En ole ainakaan vielä huomannut missään yhteydessä joutuneeni jotenkin halpana pidetyksi tai aliarvostetuksi tulleeni. Täällä kvaakissa saamani palaute on oikeastraan ollut aikalailla se kantava voima millä tätä hommay yleensä jaksaa jatkaa. Täällä peräkylällä kun ei ihan kauheasti ole alan harrastajia.

Tästä syystä on jotenkin vaikea uskoa, että suomen kokoisessa maassa, missä koko sarjakuva-ala on pääosin pelkkien harrastelijoiden käsissä, voisi olla ainakaan noin dramaattisessa mielessä kuin mitä on puhuttu jonkinlaista syrjintää. Mutta minähän olen vain juntti jostain korvesta. Ehkä suuressa maailmassa on toisin.

Loppukevennykseksi oma natsimuumioni, hain kellarista ja pyysin hetken istumaan mallina.

Takashi

  • Jäsen
  • Viestejä: 12
  • Just amateur~
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #115 : 06.02.2012 klo 19:40:52 »
Voi elämänkevät. Minun ei pitänyt koskaan edes liittyä tänne, mutta tein sen sitten kuitenkin (Ai miksi en? Koska olen niin n00b että varmasti yli puolet potkisivat minut hyvin äkkiä pellolle sotkemasta) tämän ohessa.
Vaikka keskustelu nyt ei olekaan enää mitään kovin suurta draamaa, haluaisin silti hieman koettaa  puolustaa ryhmäämme koska kuitenkin tiedän paljon asioista ja olen jo tullut melko tutuksi ylläpidon kanssa, vaikka en itse dA sivustolla paljoa vaikuta.

Itse olen siis harrastelija sarjakuvapiirtäjä, vaikka unelmia olisi muuhunkin, mutta ei talenttia. Siksi itse koen FCDA:n hyvänä yhteisönä vaikka hieman hajanaisena tosin, koska ei ole kuin kaksi vuotinen yhteisö ja minusta tuntuu, että ihmiset koettavat polkea ryhmämme maanrakoon syistä, jotka eivät ole minulle kaikki täysin tulleet esille.

Joku täällä muistaakseni marisi hieman siitäkin että ollaan vain dA:ssa.
Meillä OLI yhteisösivusto, joka oli kasattuna Wordpressin pohjustuksilla ja muilla, mutta palveluntarjoajan latausrajat ja rasituksensieto oli inhottavan alhainen, sivusto toimi silloin kun lysti ja oli miltei parempi, että sivut ajettiin alas.
Ehkä kuitenkin tulevaisuudessa koetetaan rakentaa jotakin uutta ja pistää asiat tärkeysjärjetykseen, jos asian voi näin ilmaista.

_______________________________________ ____________

Aivan mahtava itkuraivari!
Edellistä vastaavaanhan sama tyyppi taisi luonnehtia jonkinlaiseksi vitsiksi/läpäksi. Joopa joo, hampaankoloon on tainnut jäädä jotain.

En kuulu sarjisseuraan enkä tohon hopon/hessun poppooseen mutta ulkopuoliselle tuo vaikuttaa aika onnettomalta tinniäisten kitänältä. Sellaista pullamössösukupolven hetimullekaikkitänneny -meininkiä jossa ei ymmärretä sitä että aika harva taitelija saa suoraan hehkutusta ja ylistystä. Riittävän taidon saamiseen ei riitä kiukuttelu siitä että ekoista räpellyksistä ei muut tykkää vaan siihen vaaditaan penteleen paljon hikee ja duunii. Eikä silloinkaan välttämättä kaikkien tapauksessa se peukalo katoa keskeltä kämmentä.

Olen FCDA:n Co-Founder ja ollut ryhmässä jo pitkään, mutta monestakin syystä Hessu on hivenen turhautunut, sillä meidän ryhmällemme ON tullut ikävä kuva useammista eri syistä joita nyt en ala luettelemaan, sillä osa menee liian henkilökohtaiseksi. Vaikka henk.koht asioiden EI pitäisi vaikuttaa yleisen ryhmän johtamiskykyyn (ns.) niin  valitettavasti kuitenkin emotionaalisuus loistaa kaikkialle jos kyseessä on henkilölle itsekkeen erityisen tärkeä asia, kuten Hessulle tämä yhteisö ja tavallaan minullekin, vaikka keskitynkin pitämään nyt pääasiassa johtoa tasaisempana (lähinnä ettei ailahtelevaisuus aiheuta negatiivisia asioita ryhmälle ja sen jäsenille, plus ylläpitoon).
Hessu on kuitenkin hyvin emotionaalinen, sillä yhteisö on hänelle tärkeä asia, vaikka joskus hän antaakin siitä hieman vääristyneen kuvan kun joku polkaisee koiville ja asia tuntuu uhkaavalta, jolloin noustaan vastarintaan ja hän ärähtää.
Kuitenkin oikealla asenteella ja asioiden läpi käymisellä, sekä KESKUSTELULLA saa paljon ihmeitä aikaan.

Minulla on kuitenkin paljon vastaavasta kokemusta, jolloin olen toimunut vastaavanlaisesti; Nostanut sotakirveen ja kerännyt joukkoja kun olen tuntenut itseni tai projektini uhatuksi ja edelleen kärsin sen jälkiseurauksista. Nyt koetan katsoa, ettei FCDA:lle käy samoin.

Tuo on kuitenkin totta mitä sanoit, että vaatii paljon verta, itkua parkua, hikeä ja lisää kyyneliä, ennen kuin työ tuottaa tuloksia.

Ihan mielenkiintoinen kirjoitelmahan tuo oli... ei siinä sinänsä mitään vikaa ole että avautuu netissä jostain asiasta jonka kokee tärkeäksi, oli henkilö sitten oikeassa tai väärässä. Itse näen asian hiukan toisessa valossa(sarjakuvaseurahan on mitä hyödyllisin organisaatio), ja luulen että turhautumisen syy on Hessulla aivan toinen.

Valistuneella asenteella ja empiirisellä tutkimuksella kokoamani tiedon perusteella komppaisin Lönkkaa, avautuminen johtuu todennäköisesti siitä että sarjakuvien tekeminen on vain todella vaikeaa ja arvostuksen ja kiitosten saaminen omalle teokselle(tai yhteisölle) on vielä paljon hankalampaa. Tämä on vain yksinkertainen fakta: huono tai aloitteleva tekijä ei onnistu kummassakaan. Eikä edes keskivertoa parempi. Pitää olla melko kova tekijä jos aikoo saada ihmiset kiinnostuneiksi oman sarjakuvansa lukemisesta tai arvostelusta. Sen takia kovin harvat niistä jotka harrastavat sarjakuvien piirtämistä pääsevät ikinä satunnainen harrastelija-tasolta vakava harrastaja/ammattilainen-tasolle. Lajin oppimiskäyrä on sen verran jyrkkä että suurin osa tervejärkisitä ihmisistä lopettaa kesken ennen kuin ovat lähelläkään. Ne muutamat naiivit sekopäät jotka pääsevät lähelle ammattilaisten(siinä mitassa kuin sarjakuvan ammattilaisista voi suomessa puhua) tasoa, löytävät keskivertouraputkea huomattavasti raaemman ympäristön jossa se, että saa yhden julkaisun keskisuurelta kustantamolta voidaan pitää jo yritysjohtajuuteen verrattavana saavutuksena.

Jollain tasolla voin ymmärtää Hessun turhautumista, jos siis syyt ovat ne mitkä luulen niiden olevan, eikä sarjakuvaseuran armoton diktatuuri. Silti, toivon että FCDA onnistuu laajentumaan ja mainostamaan osaltaan sarjakuvien tekemistä harrastuksena ja antaa joillekkin tekijöille yhteisön josta he voivat ehkä ponnistaa jopa ammattilaiskentille jonain päivänä.

Olit kyllä sisäistänyt hyvin asioita kommenttiisi! :D Olen hyvin paljon samaa mieltä, esimerkiksi juuri tuosta sarjakuvien tekemisestä yms. Mitäpä tästä enää muuta sanomaan?



Sori oli pakko tehdä.

Tämän illan piristys! :D

Piirtelette muutenkin aika vaikuttavia muumioita! Osa on aika söpöjäkin.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #116 : 06.02.2012 klo 22:07:39 »
Hessu ei oo ensimmäinen eikä varmasti viimeinen joka on suutahtanut Suomen sarjakuvaseuralle.
 
Tein itse 90-luvun alussa pienlehteä nimeltä Punainen Banjo. Julkaisin siinä enimmäkseen kavereideni ja muiden vasta-alkajien sarjakuvia mutta olin saanut mukaan muutaman nimekkäämmänkin taiteilijan. Lehti oli sillisalaattimainen ja amatöörimäinen mutta olin siitä kuitenkin jokseenkin ylpeä. Olikin musertavaa lukea Sarjainfosta kritiikki jossa niitä nimekkäämpiä artisteja vain kehoitettiin miettimään mihin kaikkialle lusikkansa työntävät. Ei sanaakaan muista tekijöistä. Ei kannustavaa lauseenpuolikasta innokkaille harrastelijoille, ei vihjettäkään siitä mihin suuntaan kannattaisi mennä.
 
Lehti meni boikottiin ainakin pariksi vuodeksi, varmaan Kiven päätoimittajakauteen saakka. Jälkeenpäin ajateltuna suutahtaminen teki pelkästään hyvää. Näyttämisen halu kasvoi ja rimakin nousi ylemmäksi.

Vielä toiset parikymmentä vuotta kun jaksan samaa rataa niin olen varmasti jo todella hyvä sarjakuvapiirtäjä, ehkä jopa ammattilainen.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012 klo 22:12:17 kirjoittanut kaltsu »

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #117 : 06.02.2012 klo 22:27:47 »
Ei väliä, lulkaisin feispuukissa jo itsekin omani.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #118 : 06.02.2012 klo 22:53:30 »
Noh, enpä ihmettele jos on CIA joku aamu ovella.

Hessu

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: FinnishComicsDA, ryhmällinen suomalaista sarjakuvaa
« Vastaus #119 : 06.02.2012 klo 22:54:48 »
Laitoin kuvien oheen nimet ihan sen takia, että tekijät saavat tunnustusta. Jos ei halua nimeään kuvansa oheen, voi laittaa minulle notea ja poistan nimen. Oletuksena kuitenkin ajattelisin että useimmat haluavat nimensä esille kuviensa oheen.