Kirjoittaja Aihe: Eisner Awards  (Luettu 33357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Eisner Awards
« : 26.07.2004 klo 14:09:47 »
(kommentein varustettuna)

RUSS MANNING NEW TALENT AWARD:
Eric Wight

- Kuulostaa tutulta mutten saa päähäni mistä...apua?

INKPOT AWARD WINNERS:
Jack Adler, Tom Gill, Harry Harrison, Bruce Jones, Batton Lash, Mike Mignola, Bill Plympton, Frank Springer and John Totleben.

CBLDF DEFENDER OF LIBERTY AWARD
Jim Lee

- "Defender of Liberty"??? Kuulostaa todella kamalalta...

WILL EISNER SPIRIT OF RETAILING AWARD
Acme Comics and Collectibles, Sioux City IA

THE BOB CLAMPETT HUMANITARIAN AWARD
Mimi Cruz

2004 Eisner Award winners:

Best Short Story
"Death," by Neil Gaiman and P. Craig Russell, in The Sandman: Endless Nights (Vertigo/DC)

- Check. Oli aika hyvä stoori. Ja Russell, voi pojat, kaunista jälkeä.

Best Single Issue (or One-Shot)
TIE
Conan The Legend #0, by Kurt Busiek and Cary Nord (Dark Horse)

- Olen harkinnut uuden Conanin ostamista mutta jotenkin tuntuu että missä pointti siinä...

The Goon #1, by Eric Powell (Dark Horse)

Olen lukenut vain 2 ekaa numeroa. Ihan hauska zombie-kick-ass-sarjis mutta en minä nyt tiedä sitten. Liian "hellboymainen".

Best Serialized Story
Gotham Central #6-10: "Half a Life," by Greg Rucka and Michael Lark (DC)

- Ihan loistavaa kamaa dekkarientusiastille.

Best Continuing Series
100 Bullets, by Brian Azzarello and Eduardo Risso (Vertigo/DC)

- Taso laskenut, ehkä vain jo tutunut tähän. Kuvitus on edelleen ensiluokkaista kyllä...

Best Limited Series
Unstable Molecules, by James Sturm and Guy Davis (Marvel)

- Hauska idea mutta en minä nyt tästä niin perustanut

Best New Series
Plastic Man, by Kyle Baker (DC)

- Aluksi hupaisaa animaatiota paperilla mutta sitten kyllästyin tähänkin

Best Title for a Younger Audience
Walt Disney's Uncle Scrooge, by various (Gemstone)

Best Humor Publication
Formerly Known as the Justice League, by Keith Giffen, J. M. DeMatteis, Kevin Maguire, and Joe Rubinstein (DC)

- Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta...

Best Anthology
The Sandman: Endless Nights, by Neil Gaiman, Dave McKean, P. Craig Russell, Miguelanxo Prado, Barron Storey, Frank Quitely, Glenn Fabry, Milo Manara, and Bill Sienkiewicz; co-edited by Karen Berger and Shelly Bond (Vertigo/DC)

- Mitäpä tähän nyt sanoisi?

Best Graphic Album—New
Blankets, by Craig Thompson (Top Shelf)

- ???

Best Graphic Album—Reprint
Batman Adventures: Dangerous Dames and Demons, by Paul Dini, Bruce Timm, and others (DC)

Best Archival Collection/Project
Krazy and Ignatz, 1929–1930, by George Herriman, edited by Bill Blackbeard (Fantagraphics)

Best U.S. Edition of Foreign Material
Buddha, vols. 1 and 2, by Osamu Tezuka (Vertical)

Best Writer
Alan Moore, The League of Extraordinary Gentlemen, Promethea, Smax, Tom Strong, Tom Strong's Terrific Tales (ABC)

- Hmmmm...no ehkä...tosin liian mielikuvituksellista kamaa minulle nykyisin (kuinka voin edes olla tätä mieltä???!!)...

Best Writer/Artist
Craig Thompson, Blankets (Top Shelf)

- Mikä mies? Mikä teos?

Best Writer/Artist—Humor
Kyle Baker, Plastic Man (DC); The New Baker (Kyle Baker Publishing)
Best Penciller/Inker or Penciller/Inker Team
John Cassaday, Planetary, Planetary/Batman: Night on Earth (WildStorm/DC); Hellboy Weird Tales (Dark Horse)

Best Painter/Multimedia Artist (interior art)
Jill Thompson, "Stray," in The Dark Horse Book of Hauntings (Dark Horse)

Best Coloring
Patricia Mulvihill, Batman, Wonder Woman (DC), 100 Bullets (Vertigo/DC)

Best Lettering
Todd Klein, Detective Comics( DC); Fables, The Sandman: Endless Nights (Vertigo/DC); Tom Strong, Promethea (ABC); 1602 (Marvel)

Best Cover Artist
James Jean, Batgirl (DC), Fables (Vertigo/DC)

Talent Deserving of Wider Recognition
Derek Kirk Kim (writer/artist, Same Difference and Other Stories)

- Juu, en ole kuullutkaan.

Best Comics-Related Periodical
Comic Book Artist, edited by Jon B. Cooke (Top Shelf)

Best Comics-Related Book
The Art of Hellboy, by Mike Mignola (Dark Horse)

- Hieno oli kun selailin. Mutten minä ymmärrä miksi kukaan tätä haluaisi ostaa...

Best Publication Design
Mythology: The DC Comics Art of Alex Ross, designed by Chip Kidd (Pantheon)


HALL OF FAME
Judges’ Choices:
Otto Binder
John Stanley
Kasuo Koike and Goseki Kojima

- Koike ainoa tuttu nimi...

Voters selection:
Al Capp
Jules Feiffer
Don Martin
Jerry Robinson

- Nämä vähän tutumpia

No. Olipas se jännittävää.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Eisner Awards
« Vastaus #1 : 26.07.2004 klo 14:15:21 »
Best Writer/Artist
Craig Thompson, Blankets (Top Shelf)

- Mikä mies? Mikä teos?

http://www.topshelfcomix.com/preview.php?preview=blankets&page=1

Edit: Lisätään ny viä miehen omat sivut: http://www.dootdootgarden.com/dootdoot.htm
« Viimeksi muokattu: 26.07.2004 klo 14:20:17 kirjoittanut kaltsu »

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Eisner Awards
« Vastaus #2 : 26.07.2004 klo 14:20:09 »
Aaaa...nyt muistankin. Aika kaltsumaista kamaa...? Liian kal(t)saa kuvitusta ehkä minulle (hoh, hoh, hoh, on se hauska mies, on se)...Eikös tätä retosteltu ihan jossain isossa lehdessäkin ja valittiin kaikenmaailman "paras kirja" listoillekin? Newsweek? Time? Seura? 7 Päivää?

Ihmissuhdesarjakuvaa?

(olenko oikeasti muuten TÖISSÄ täällä vai "täällä"? Jessus...taidan kaikota "täältä" hetkeksi...tee jotain, mies!)

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Eisner Awards
« Vastaus #3 : 26.07.2004 klo 14:34:30 »
CBLDF DEFENDER OF LIBERTY AWARD
Jim Lee

- "Defender of Liberty"??? Kuulostaa todella kamalalta...

Amerikkalaiset ottavat Vapauden tosissaan, vaikka kaikki eivät tunnukaan oikein tietävän, mitä se tarkoittaa. Newsarama kertoo, mitä Vapauden Puolustaja tarkoittaa.

Best Single Issue (or One-Shot)
TIE
Conan The Legend #0, by Kurt Busiek and Cary Nord (Dark Horse)

- Olen harkinnut uuden Conanin ostamista mutta jotenkin tuntuu että missä pointti siinä...

Pointti lehden toimittajan mukaan (parafraseeraus): "enemmän irtileikattuja päitä per numero kuin missään muussa lehdessä". En ole pitänyt kirjaa irtopäistä, mutta hyvin potkii.

Best Humor Publication
Formerly Known as the Justice League, by Keith Giffen, J. M. DeMatteis, Kevin Maguire, and Joe Rubinstein (DC)

- Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta...

Ei läheskään yhtä hyvä kuin Teriksessä suomeksi julkaistut saman tiimin alkuperäiset Justice Leaguet, koska J'Onn ja Guy eivät ole mukana, mutta menettelee.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Eisner Awards
« Vastaus #4 : 26.07.2004 klo 15:00:19 »
Aaaa...nyt muistankin. Aika kaltsumaista kamaa...? Liian kal(t)saa kuvitusta ehkä minulle (hoh, hoh, hoh, on se hauska mies, on se)...Eikös tätä retosteltu ihan jossain isossa lehdessäkin ja valittiin kaikenmaailman "paras kirja" listoillekin? Newsweek? Time? Seura? 7 Päivää?

Hjoo enpä ole itekään lukenu ku noi näytesivut. Aika pitkäveteiseltä vaikuttaa eikä piirroksetkaan ihan potki vaikka pikkumukavahkoa jälki onkin. Toivottavasti en itse sorru koskaan tekemään sivukaupalla tylsää jaarittelua kahden ihmisen välillä vaikka yhtäläisyyksiä tuotantooni löysitkin 8)

Juu siis ainaki Timen sarjakuvakolumnisti rankkasi tuon ykköseksi vuoden 2003 sarjakuvavalinnoissaan. Kai siinä jotain täytyy olla kun sitä muuannakin on kehuttu. Jospa tuo vaikka kirjastosta joskus löytyisi.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Eisner Awards
« Vastaus #5 : 26.07.2004 klo 15:13:20 »
Niin, kirjastot! Niitä ei voi ikinä kehua liikaa. Heh.

Aah. Tuo oli tuo Fund juttu. Onkos tämä se sama Fund jonka puolesta Miller aikoinaan irtonumero-Sin Cityissään pauhasi. Tai jotain.

Siis enhän minä kokonaan tuota joutanut lukea, notta juu.

Nyt lähden kotiin. Tämä oli taas "näitä" päiviä.

Puuuuuuuuuuuuuhhhhhhh...

Canard

  • Jäsen
  • Viestejä: 718
  • Der Zorn Gottes
Re:Eisner Awards
« Vastaus #6 : 26.07.2004 klo 23:22:24 »
Kasuo Koike ja Goseki Kojima loivat yhdessä sellaiset sarjat kuin Samurai Executioner ja Lone Wolf and Cub.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Eisner Awards
« Vastaus #7 : 26.07.2004 klo 23:54:28 »
Niin, ja tässä taas todistettiin, että DC on paras jenkkiläinen sarjakuvakustantamo.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Eisner Awards
« Vastaus #8 : 27.07.2004 klo 12:05:08 »
Aaaahhh...Lone wolffi...joo joo...johan andy selkis.

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re:Eisner Awards
« Vastaus #9 : 28.07.2004 klo 22:16:01 »
Aaaa...nyt muistankin. Aika kaltsumaista kamaa...? Liian kal(t)saa kuvitusta ehkä minulle (hoh, hoh, hoh, on se hauska mies, on se)...Eikös tätä retosteltu ihan jossain isossa lehdessäkin ja valittiin kaikenmaailman "paras kirja" listoillekin? Newsweek? Time? Seura? 7 Päivää?

Hjoo enpä ole itekään lukenu ku noi näytesivut. Aika pitkäveteiseltä vaikuttaa eikä piirroksetkaan ihan potki vaikka pikkumukavahkoa jälki onkin. Toivottavasti en itse sorru koskaan tekemään sivukaupalla tylsää jaarittelua kahden ihmisen välillä vaikka yhtäläisyyksiä tuotantooni löysitkin 8)

Juu siis ainaki Timen sarjakuvakolumnisti rankkasi tuon ykköseksi vuoden 2003 sarjakuvavalinnoissaan. Kai siinä jotain täytyy olla kun sitä muuannakin on kehuttu. Jospa tuo vaikka kirjastosta joskus löytyisi.


Pojat. Subjektiivisena totuutena julistettakoon että te otte väärässä ja Eisnerin jakajat ja Timen toimittaja oikeessa. Blankets on yks parhaita sarjakuvia ever. Ja koska sivuja on jotain 600, tarinankerronnan tempo on sellainen ettei jutusta juuri saa käsitystä parin näytesivun perusteella.

Minä en enää nykyään jaksa kovin usein sarjakuvista innostua. Aika vähän varsinkin Amerikasta tulee just nyt mitään uutta ja tuoretta. Ne on vähän jääneet sen perinteensä vangeiksi. Mutta tästä innostuin.

Sitäpaitsi, vihdoinkin sarjakuvakirja joka ei lopu kesken! Olen ollut itsekin huomaavani että kun haluaa sanoa kuvilla vähän enemmän jostakin asiasta, sivumäärä kasvaa äkisti yllättävän suureksi. Ville R taitaa jotain tästä asiasta tietää myös. Ja manganlukijat tietty.

Ehkä juttu ei ollut kaikkien mielestä maailman syvällisin (mun mielestä kyllä ihan riittävän), mutta minua kiehtoi kanssa tapa kertoa. Blanketsista tuli todella olo että pääsi näkemään maailman jonkun muun silmin; harvoin sellaista löytyy sarjakuvasta. Ehkä siksi sivujakin on aika paljon. Joku David B tulee ehkä mieleen sisällöllisesti. Kyseessä on kerronnan laji /tyylisuunta, joka miellyttää minua melkeinpä aiheesta riippumatta. Vielä parempi tietysti jos aihekin ois just nappiin. Mutta liekö sellaista vielä tehtykään.

Sarjakuvassa on tehty vasta niin vähän... siksi se onkin niin houkutteleva taiteenlaji...

Petteri, kehu sinäkin Blanketsia.

PS. epäilenpä ettei ihan heti kirjastoista löydy. Ellette mene sitten erikseen pyytämään. Ja kertomaan mistä sitä edes voi ostaa. Niin, mistä?
« Viimeksi muokattu: 28.07.2004 klo 22:19:58 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Eisner Awards
« Vastaus #10 : 28.07.2004 klo 22:40:41 »
Turun pääkirjastosta löytyy, ja onpa tuota ollut Good Fellowsilla ja Fennicassakin. Jos ei muuten, niin ainakin Bookplussasta

Erittäin hyvä hankinta.

Lisäys: Siellähän se Blankets GoodFellowsin hyllyssä lymyili ja pyysi 40 € mikä on ihan kohtuuhinta, sillähän saa tuskin puoltatoista Reijo Mäen dekkeriä.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2004 klo 15:50:24 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Eisner Awards
« Vastaus #11 : 28.07.2004 klo 23:27:31 »
Pojat. Subjektiivisena totuutena julistettakoon että te otte väärässä ja Eisnerin jakajat ja Timen toimittaja oikeessa. Blankets on yks parhaita sarjakuvia ever. Ja koska sivuja on jotain 600, tarinankerronnan tempo on sellainen ettei jutusta juuri saa käsitystä parin näytesivun perusteella.

Emmehän me väärässä voi olla kun emme tiedä mistä puhumme... emmehän? 8)

Jos sinä hyvä Roju sanot että ´Blankets on yks parhaita sarjakuvia ever´ niin minunhan on käytännöllisesti katsoen pakko kyseinen opus ostaa.

Palaan asiaan.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Eisner Awards
« Vastaus #12 : 29.07.2004 klo 11:30:41 »
Enhän minäkään "haukkunut" kuin kuvitusta. Ja roju: mistä sarjakuvassa on pohjimmiltaan kyse? Siis Blanketsissa. Onko se nk. ihmissuhteiden vehtaamista vai kuinka?

Noh...jos sattuu vastaan niin voinhan minä sen lukea. Olen nyt vain kuitenkin hieman yksinkertaisempien juttujen äänenkannattaja ja löydän amerikkalaisestakin mainstreamsarjakuvasta nk. omat juttuni.

En ole ikinä oikein innostunut näistä nk. tavallista elämää käsittelevistä lähes jos aivan omaelämänkerrallisista projekteista (ok, kaltsunkin sarjis oli ihan hauska ja osuvakin) innostunut. Sama juttu nk. lapsuuskuvauskirjoissa, saan kauheita spasmaattisia kohtauksia sellaisia (yrittämässä lukea) lukiessa.

Juu. Mutta voin minä sille(kin) Blanketsille mahiksen antaa. Kaikkea voi lukea kerran. Mistäs tiedän vaikka tykkäisinkin...

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re:Eisner Awards
« Vastaus #13 : 30.07.2004 klo 01:53:58 »

Noh...jos sattuu vastaan niin voinhan minä sen lukea. Olen nyt vain kuitenkin hieman yksinkertaisempien juttujen äänenkannattaja ja löydän amerikkalaisestakin mainstreamsarjakuvasta nk. omat juttuni.

En ole ikinä oikein innostunut näistä nk. tavallista elämää käsittelevistä lähes jos aivan omaelämänkerrallisista projekteista (ok, kaltsunkin sarjis oli ihan hauska ja osuvakin) innostunut. Sama juttu nk. lapsuuskuvauskirjoissa, saan kauheita spasmaattisia kohtauksia sellaisia (yrittämässä lukea) lukiessa.


Omaelämäkerrallisissa jutuissa on liian usein se vika että niitä ei ole KÄSIKIRJOITETTU... kyllä tarinankertominen on aina tarinankertomista, oli aihe mikä tahansa. Voihan sitä dramatisoida asioita kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja silti pysyä asiassa. Kertoa tavallisista asioista kiinnostavasti. Kirjallisuuden /leffan puolella tai vaikka valokuvassa tällaista kiinnostavaa realismia löytää helpommin.

Itse tykkään siis jutuista jotka jotenkin liittyy tähän ympärilläolevaan, faktiseen tosielämään. Siinä lajissa Blankets on tosi hyvä, varsinainen aarre sarjakuvaksi. Minun mielestä Blankets jopa tuo jotain uutta aihepiiriinsä, jotain syventävää. Mistä se sitten kertoo? Tuohon jos vastaa synopsiksella, se ois vähän kuin tiivistäis Ghost Worldin sanomalla "kaks tyttöö viettää kesää yhdessä ja syksyllä toinen lähtee pois" :)

Blanketsissa päähenkilö on nuori poika joka tulee vähän omituisesta perheestä ja on itsekin vähän omituinen eikä se oo aina kivaa. Kirjan mittaan hän kai sitten vaikka vähän pääsee irtautumaan niistä kuvioista. Ehkä se on ajattelun kuvaus. Okei, kehityskertomus tai jotain. Ei siinä paljon mitään tapahdu. Boy meets girl. (Mutta entäs sen jälkeen...) Klassikkoaihe. :) ja siksi niin vaikea... Jotenkin siinä kirjassa kaikki liittyy kaikeen, ne kummat pohdiskelut... Rakkaustarina ei tavallaan ole pääosassa. Suhdetta ei vatvota. Sitäkin alkuun arastelin, en ole romanttisten juttujen ystävä silleen.

ja ennenkaikkea. Miten upeaa kuvakerrontaa. Ensin häiritsi liiallinen sievyys, mutta itse asiassa luettuani tuntuu että se ei olisi voinut näyttää miltään muulta. Varmaan Craig Thompsonina oleminen tuntuu siltä miltä tuo näyttää.

Ehkä tästä voi jo päätellä, kiinnostaako juttu vai ei... sarjakuviakin on niin monenlaisia nykyään - onneks!


PS.  Harvey-awardsien listalta löytyi enemmän mun feivöritkamaa ;)
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re:Eisner Awards
« Vastaus #14 : 30.07.2004 klo 09:09:39 »
jaa.

Hmmm.

En minä nyt oikein ole imponoitu (mikä sana).

Jahas. Vai Craig Thompson. Nimi tuli juuri vastaan Guardianin artikkelissa Ping Pong elokuvasta. Jotain höpinää "graphic novel"ien jostain pahuksen tulemisesta ja "high brow"piirienkin niistä tykästymisestä ja blaablaablaa. Ikään kuin V for Vendetta ja Watchmen ja Dark Knight Returns ja Maus jne eivät olisi ikinä ilmestyneetkään. Puuh.

No joo. Hitto, en minä tiedä. Ähh. Noh. Okei. Lupaan juhlallisesti lukea kys. teoksen kahden vuoden sisällä. Ja sitten puheenaiheet ovatkin jo aivan toisia, hehheh. Tolppis kulkee pari vuotta "trendien" perässä, nothing new under the sun, hehheh.

Taidan mennä - jep - kahville.