Kirjoittaja Aihe: Kvaakin oma sarjakuva-albumi  (Luettu 27667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marko K

  • Vieras
Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« : 31.03.2011 klo 14:19:55 »
En ole aivan varma siitä, että mihinkä tämä aihe tuli sijoittaa mutta laitoin sen nyt tänne Palaute & uudistukset -puolelle. Ylläpito voinee sitten siirtää tämän oikeaan paikkaan, jos tarvetta on.

Mutta lyhyesti siis: olen jossain täällä Kvaakissa nähnyt jonkun kirjoittamana toiveen/ehdotuksen Kvaakin omasta sarjakuva-albumista. Mitenkä se on olisiko tuo aivan mahdotonta toteuttaa? Itse olen kyllä kiinnostunut piirtämään sarjakuvaa ja laittamaan tarjolle, jos sellainen Kvaakin albumi aiottaisiin tehdä, kunhan vain aikaa on riittävästi.  :) Ja nyt, kun leijun pilvilinnoissani niin voisiko se olla peräti vuosittainen alpuumi, jos materiaalia olisi... 8]

« Viimeksi muokattu: 31.03.2011 klo 14:22:06 kirjoittanut Marko K »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #1 : 31.03.2011 klo 15:48:22 »
Mutta lyhyesti siis: olen jossain täällä Kvaakissa nähnyt jonkun kirjoittamana toiveen/ehdotuksen Kvaakin omasta sarjakuva-albumista. Mitenkä se on olisiko tuo aivan mahdotonta toteuttaa?

ei ole siis mitä tulee sisältöpuoleen, kysymys on kuka sen rahoittaisi? Kustantamisen siis jos nyt puhutaan kuitenkin painotuotteesta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #2 : 31.03.2011 klo 16:32:07 »
Minä olen aikaisemmin ainakin kerran ottanut asian esille. Olikohan joku muukin...en muista! Se olisi todella hieno idea saada tälläinen opus koottua. Siinä pitäisi olla mukana sitten  mahdollisimman moni kvaakin taiteilijoista. Minusta opuksen pitäisi olla vain pelkkää sarjakuvaa- ei missään tapauksessa mitään kuvituksia, koska silloin teoksesta tulisi auttamatta liian suuri sivumäärältään. Kriteeri olisi vain pelkässä sarjakuvassa.  Mutta tuntien porukkaa kvaakin bittimaailmassa- TUSKIN toteutuu koskaan!

Curtvilen puhumasta kustannus kysymyksestä sanoisin seuraavaa. Jokainen albumin tekoon osallistuva antaisi pienen suumman rahaa, jotta albumi voitaisiin painaa tai jokin muu systeemi kustannusten peittämiseksi.  Jokaisella varmasti löytyy pieni kohtuullinen summa annettavaksi. Varmasti löytyy! Painoksen ei tarvitsisi olla mikään kovin iso. Voitaisin ennakkoon vaikka tehdä tiedustelu, kuka haluaisi tilata kyseise painotuotteen ja tilaus olisi sitten sitova. Tai voitasiin jo tilaushintaan lisätä materiaali kulut mitä tulee painamiseen. Ja tietenkin pitäisi löytää edullisesti painava firma.

Toisaalta kvaakki on ollut olemassa jo senverran monta vuotta, että olisi jo aika saada jokin kvaakkiin liittyvä sarjakuvaaiheinen juttu päivänvaloon. Siinä voisi olla myös tarinoita kvaakin kirjoittajilta, jotka sitten joku kuvittaa. Tai jotan tuon tyypistä. Mutta tuskimpa projekti näkee koskaan päivänvaloa!
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011 klo 16:40:33 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #3 : 31.03.2011 klo 20:19:24 »
Jotain tämän tapaista yriteltiin joskus viitisen vuotta sitten.
Käsikirjoitushan valmistui? Tai ainakin vamistui melkein?

Jos täällä notkuu edelleen tuossa pojektissa mukana olleita ihmisiä, niin he voisivat vaikka luovuttaa tuon vanhan materiaalin edelleen, niin uusien yrittäjien ei tarvitsisis aloittaa aivan alusta. (Leo, hu-huu!)

Yksi toteutustapa olis viesti-tyyppinen. Minä piirrän vaikka kaksi sivua sarjakuvaa ja lähetän ne Orjanille. Orjan piirtää kaksi sivua lisää ja lähettaa 4 sivua jollekin kolmannelle piirtäjälle. Tässä metodissa on se varjopuoli, että tarinasta voi tulla ihan absurdi ja sitä kautta täysin epäkiinnostava. Piirrostyylien vaihtelukin antaa oman leimansa lopputulokseen.

Voihan tietysti joku käsikirjoittaja/käsikirjoittajtiimi tehdä käsiksen ja antaa tarinan usealle piirtäjälle piirrettäväksi.

Minusta semmoinen ei tule koskaan valmiiksi, että joku lyijää hahmot, joku lyijää taustat, joku tussaa. No, tämä on siis vain mun mielipide.

edit:
En lähtisi heti murehtimaan tuota kustannuspuolta. Kun materiaali eli sarjakuva on valmis, sitten voitte kimpassa miettiä miten sen kanssa edetään. Apuraha? Jatkotarina Sarjainfoon?
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011 klo 20:36:54 kirjoittanut Tertsi »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #4 : 31.03.2011 klo 21:50:59 »
Tämä on vain heitto, mutta mites olisi Kvaak-antologia, jonka aihe on Kvaak? Voi olla täysin kuolleena syntynyt ajatus, mutta periaatteessa Kvaak on kuitenkin ollut aika iso osa sarjisskeneä ainoana foorumina, täällä on ollut runsaasti keskustelua, suurta draamaa ja useita tekijöitä, joten periaatteessa materiaalia luulisi olevan. Eihän sen tarttisi keskittyä pelkästään itse foorumiin, vaan aihetta voisi tulkita aika löysästikin...

Siis jos yhtenäinen pitkä tarina on hankala toteuttaa.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #5 : 31.03.2011 klo 21:54:31 »
Jotain tämän tapaista yriteltiin joskus viitisen vuotta sitten.
Käsikirjoitushan valmistui? Tai ainakin vamistui melkein?

Tällainen tosiaan oli. Käsis tuli jonkinlaiseen malliin ja muutama sivukin valmistui. Lyhyesti kuvaten kyse oli ehkä liiankin isosta joukosta ihmisiä tekemässä lyhyttä sarjakuvaa. Homma ei oikein pysynyt kasassa ja lopulta into loppui. Taisi ainakin osittain olla tehty tuolla tavalla, mistä mainitsit, ettei tule valmista. No mielipiteesi taisi tulla todistetuksi paikkaansa pitäväksi viitisen vuotta sitten. Lyhyesti kuvaten käsis oli lappiin sijoittuva lyhyt kauhutarina mytologisin aineksin.

Jos tuosta on jotain jälkellä jollain, niin sen jatkaminen taitaa vaatia lupaa kaikilta jotka jotain tekivätkin.

Marko K ilmeisesti kaipailee enemmän antologiateosta johon koottaisiin kvaakkilaisten sarjakuvia?

Jos joko antologiateosta tai sitten usean tekijän yhteistyösarjakuvaa lähtee tekemään, niin pitäisi tärkeimpänä, että siihen löytyisi joku pomoksi. Muuten koko projekti hukkuu liian moneen ääneen. Ja jos kustantamiseen asti tämmöinen projekti päätyy, niin vaikka rahat kustantamiseen kerättäisiin kaikilta, niin kyllä joku kuitenkin olisi muita enemmän vastuussa.

Lisäys: Kvaak aiheinen antologiateoksenkin voi laittaa liikkeelle siitä, että ihmiset piirtää Kvaak aiheisia sarjakuvia johonkin ketjuun ja jos materiaalia tulee tarpeeksi, niin sitten niistä voi tehdä antologia.

Marko K

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #6 : 31.03.2011 klo 22:00:58 »
Joo kyllä minua innostaa tuo antologia tyylinen teos, jossa olisi monta pientä tarinaa usealta tekijältä ja ehrottomastihan se pitäisi saada painettuna.

Se on tietysti tuo rahajuttu mihin tämä voi viimeistään kaatua. Minkälaisesta summasta tässä voisi olla kyse tai voiko sitä edes arvioida? Joku kovakantinen 100 sivuinen albuuuumi... Entäs sitten semmonen Lulu tyylinen ratkaisu, että sinne myyntiin? Vai mihin ne biljoonatulot sitten menisi heh... ???

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #7 : 31.03.2011 klo 22:20:56 »
Jos ajatellaan esimerkiksi kvaakissa "KUUKAUDEN HAASTE" osiota, niin siihenhän on syntynyt kvaakin lahjakkailta taiteilijoilta aika nopeastikkin sarjakuvia.  Minä olen ollut senverran laiska, etten ole  viitsinyt ottaa osaa. Mutta aion ottaa kunhan aihe on kiinnostava. Tosin kuukauden haaste VIHA oli hyvin mielenkiintoinen. Kehittelin jo ajatuksia osallistua, koska teema oli hyvin laaja-alainen ja kiinnostava.
Uskon, että sama, mikä toimii kuukauden haaste osiossa  toimisi myös tässä projektissa. Jokainen taiteilijoista voisi tehdä sarjankvan aiheesta, josta itse pitää.
Myös aika kysymys täytyy ottaa huomioon jos joskus projekti etenee. Ei mitään tiukkoja aikatauluja vaan kohtuullisesti aikaa hitaamillekkin piirtäjille. Sillä ensiksi jokaisen pitää kirjoitaa käsikirjoitus ja se vie useinmiten eniten aikaa.
 Kvaakissa on lahjakkaita piirtäjiä, jotka eivät osaa kirjoittaa käsikirjoituksia tai vierastavat sitä jollakin tapaa. Kysymys voi olla myös siitä, ettei pidä omia kirjoituksiaan tarpeeksi hyvinä.  Kuinka heidät huomioitaisiin mukaan projektiin? Koska usein kaikki tyssää juuri siihen, ettei ole kunnon kässäriä. Ei voi piirtää ilman kässäriä. Tai joku saatta osatakkin, mutta usein sellaisissa tuotoksissa ei ole päätä eikä häntää.
Kvaakissahan on ihmisiä, jotka piirtävät erilaisia sarjakuva teemoja. Joku piirtää vitsi juttuja, joka piirtää Mangaa, joku lännenaiheita, joku supersankareita ja Kapteeni Suomen tyyppisiä juttuja. Ja joku saatta pitää hengellisten sarjakuvien piirtämisestä. Näin sarjakuva opuksesta tulisi monisävyinen ja sisällöltään mielenkiintoinen.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011 klo 22:26:55 kirjoittanut Orjan May »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #8 : 31.03.2011 klo 22:45:52 »
Kvaakissa on lahjakkaita piirtäjiä, jotka eivät osaa kirjoittaa käsikirjoituksia tai vierastavat sitä jollakin tapaa. Kysymys voi olla myös siitä, ettei pidä omia kirjoituksiaan tarpeeksi hyvinä.  Kuinka heidät huomioitaisiin mukaan projektiin? Koska usein kaikki tyssää juuri siihen, ettei ole kunnon kässäriä.

Jotkut osallistuvat sitten tiiminä, toinen tekee käsikirjoituksen ja toinen piirtää.

judea

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #9 : 01.04.2011 klo 21:22:25 »
Pidän ajatuksesta, mutta olisi hyvä koota jonkin lainen albumi, eri piirtäjien stripeistä, (ne eivät veisi niin monta sivua.) Tai sitten sarjakuva novellikokoelma, valittaisiin tekijät, jokainen tekisi 3-10 sivuisen sarjakuvan.

Jos sitä oikeasti aletaan tekemään, valitkaa sarjakuvantekijöitä, jotka oikeasti hyviä
piirtämään, mutta eivät ole päässeet suosioon.

Rahoituksesta voisi harkita jonkin moista keräystä. Kaikilta eri sarjakuvaryhmiltä ja miksei muiltakin.

--Judea

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #10 : 01.04.2011 klo 22:36:06 »
Joo kyllä minua innostaa tuo antologia tyylinen teos, jossa olisi monta pientä tarinaa usealta tekijältä ja ehrottomastihan se pitäisi saada painettuna.

Tommosia ne on ennen tehny
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,6684.0.html

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #11 : 02.04.2011 klo 15:24:07 »
Joskus on pitänyt kysyäkin, että miksi Muesli lopetettiin? mitkä oli syyt? Taiteilijoilla tuntui olevan sarjakuvatkin jo valmiina seuraavaan numeroon.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #12 : 02.04.2011 klo 15:32:32 »
Heips Judea,

Minusta ei se asia ihan noin voi olla, että valitaan hyviä piirtäjiä. Se tuntuu niin väärältä muita kohtaan, koska kuka loppujen lopuksi voi sanoa, että kuka on hyvä ja kuka ei. Jos tuollainen opus valmistetaan joskus, ei siinä voida jättä jotakuta pois ja toisia taputella olkapäälle. Kaikille halukkaille pitää antaa mahdollisuus ja tilaisuus.  Jotenkin se tuntuu minusta väärältä lähestymistavalta asiaa kohtaan. Toki ymmärrän mitä judea tarkoittaa pohjimmiltaan.
Mutta ehkä siihen ei pitäisi ottaa mukaan sarjakuvia ammatikseen tekeviä, joita kvaakissakin on useita. Eikö heidät voisi jättää pois ja antaa tilaisuus niille, jotka eivät ole ammattilaisia......sohaisinko ampiaispesää nyt? >:D >:D  Tällä porukkalla on ihan tarpeeksi meriittiä ja julkaistuja juttuja.
Ja sitten se seikka , kuinka paksuksi kirja päästetään . Mitä paksumpi sitä kalliimpi painaa tietennii.

Niin miksi Muesli lopetettiin. Hieno julkaisu kaikenkaikkiaan!
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 15:39:29 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

  • Vieras
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #13 : 02.04.2011 klo 15:33:02 »
Sika ja Orjan May:
Multa loppui rahat kesken.
Putkiremontti toi uutta ajateltavaa henk.koht. taloudenhoitooni.

Tonni painokuluihin ja myynti uhkasi jäädä alle sataan kappaleeseen. Olisi tullut takkiin n. 500 e. = Liikaa.

Katsotaan jatkossa josko olisi mahdollista yrittää jotain vastaavaa, vanhoista virheistä oppia ottaen. Yksi ehdoton edellytys on, että mun pitää itse opetella taittamaan ja hankkia InDesign. Sekä: Tekijöile pitäisi pystyä maksamaan palkkiota heidän tekemistään sarjakuvista.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011 klo 15:53:53 kirjoittanut Tertsi »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kvaakin oma sarjakuva-albumi
« Vastaus #14 : 02.04.2011 klo 15:36:16 »


Putkiremontti on viimeinen vitsaus maanpäällå ja vie kyllä viimeisetkin pennoset kukkarosta. Kokemusta on!