Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135305 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #240 : 22.09.2013 klo 16:20:51 »
Tän vois varmaan tän sivun ekasta Orjanin viestistä alkaen liittää Piirtopöydän käytöstä ja hankinnasta -ketjuun?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Furin

  • Pöhelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 415
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #241 : 22.09.2013 klo 17:58:49 »
Ei iPad ole piirtämisessä yhtä hyvä kuin Galaxy Note 10.1. Siinä on Wacomin paineentunnistus. Eroa on noin valovuosi käytettävyydessä.

Tein äsken tästä keskustelusta innostuneena Notella uuden kuvan. Aikaa kului pari tuntia, eli en kovin tosissaan jaksanut väsätä  ;)

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #242 : 22.09.2013 klo 19:11:11 »
'Olen varma siitä Korro, että digitaalinen piirtäminen avaa sinullekkin uuden maailman.'

Varmasti. Kyllä se on tablettikoneiston digijubailua mitä kokeilen tulevina vuosina.
Jos saan aikaiseksi ostettua iPadin esim. Nautin kyllä todella paljon taiteen tekemisestä -ihan maalin ostamisen ja papereiden vaihteluista. Veikkaan että on fiksuinta katsella ja
(Ennen kuin siirryn digiin)
maistella eka näyttelymuodossa löytyykö ihmisiä ketä kiinnostaa taiteeni.
Kello- viiden- tee.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #243 : 23.09.2013 klo 19:37:20 »
Korro,

En tarkoittanut sitä, että perinteinen sivelllin, terä ja muste tekniikka olisi jotenkin parempi kuin tietokone piirräntä.  Nämä ovat lopultakin tottumus kysymyksiä eli millä mentelmin kukin  haluaa piirtää. Tarkoitukseni oli vain sanoa, että on uskomattoman helppoa tehdä tietokoneella korjaus ja korjauksia, jos esimerkiksi jokin kohta menee piirroksessa pieleen.
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Korjasin vain aikaisempia näkemyksiäni siitä, kun morkkasin tietokone piirräntää. Nyt kun olen sitä kokeillut, voin korjata näkemystäni kuten totesin aikaisemmin.
Olen aina  piirtänyt perinteisesti ja on vaikeaa muuttaa toimintatapojaan.

 Tänään yritin opetella eri työkalujen käyttöä Wacomissa.  Harmi vaan, että virkailijat eivät ehdi aina auttaa. Pitää yrittää vaan kokeilla. On hienoa saada myös efektejä, joiden tekemiseen perinteisillä työvälineillä menee hurjasti aikaa ja energiaa.  Olen leikellyt joskus rasteri-kalvoja joka on vihoviimeistä duunii.
Olen vain muutaman kerran viikossa lyhyitä aikoja kirjastolla Wacom pöydällä lähinnä harjoittelemassa. Laite tuli vasta viikko sitten kirjastoon ja tämä oli toinen kertani vasta. Selkäni takia voin istua enimmillään 20 minsaa jonka jälkeen täytyy jaloitella. Selkä ei kestä enää pitkää istumista. Joten ihan mielenkioinnosta vaan kokeilen tota Wacomia. Haluan kuitenkin edelleen piirtää perinteisillä työvälineillä eikä minulla ole koskaan varaa ostaa tuollaista.

Joten sinäkin voit ainakin kokeilla Wacomilla piirtämistä. Minä olen nyt kokeillut.
Hieno ja monipuolinen vekotin.
Monipuolisuudessaan se on kyllä hieno laite piirtämiseen. Mutta edelleen saan kynillä ja pensseleillä kaunista viivaa silloin kun enään viitsin mitään piirrellä ( Tätä nykyä viiva on kaikkea muuta kuin hienoa....kun ei ole tehnyt mitään). Ikä ja laiskuus iskeneet totaalisti  ;) ::).  Kummallista miten sitä vanhetessaan laiskistuu ja ei enään huvita piirtää kuten nuorempana.

Ainoa mikä minua wacomissa häiritsee on se, että jotenkin kynä-työkalun viiva tulee sillein viiveellä kun piirtää vaikka viiva onkin kaunista kuten aikaisemin sanoin viesteissäni.  Tuntuma ei ole samanlainen kuin perinteisellä siveltimellä, mutta erinomainen kuitenkin. Jotenkin aluksi tänään vierastin viivaa kun sain kuvan valmiiksi kokonaisuudessaan. Ehkä se johtui siitä, ettei ole kokemusta tälläisestä ja tämä oli ensimmäinen kokonainen kuvitus koneella.  Täytyy harjoitella lisää ennenkuin kehtaan laittaa tietokonepiirrännän tuloksia kvaakin galleriaan. Vielä ne eivät ole julkaisu kelpoisia. En opi tunnissa tekeen mitään. Mutta ehkäpä kuukauden päästä jos selkä kestää. Saapi nähdä.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2013 klo 20:24:59 kirjoittanut Orjan May »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #244 : 24.09.2013 klo 07:33:12 »
'olisi jotenkin parempi kuin tietokone piirräntä -En ole tuota mieltä suoranaissti ollut. Koulutukseni aikana käytettiin ainoastaan maalia,hiiltä ja mustetta sekä satunnaisesti kyniä. Havahduin hetkeen kun keskustelin esim Furinin kanssa.
Furin kertoi kokemuksiaan ja kuten aikaisemmin mainitsin 'layouttien' tekoon aion hankkia x-määrän päästä esim iPadin.

Kestävä kehitys.
Kello- viiden- tee.

Miha

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #245 : 24.09.2013 klo 08:45:25 »
Viive ja piirtoterän taipumattomuus piirtotableteissa (siveltimeen verrattuna) ovat niitä asioita jotka estävät minua dumppaamasta siveltimiäni. Muuten tietokone on ollut alusta asti erottamaton osa työskentelyäni. Olen sanonut sen ennenkin, tehokkainta on jos tekee ensin paperille ja koneella hoitelee sitten loput.

Jossain vaiheessa varmaan viivekin on historiaa, silloin lienee enää kyse siitä, jääkö kaipaamaan perinteisen välineen kitkaa ja taipuisuutta. Niissäkin on puolensa.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #246 : 24.09.2013 klo 08:50:57 »
Ei ole tulevaisuudessa originaaleja keräilijöiden keräillä... Hmm, ehkä se viimeksi tallennettu tiedosto?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #247 : 24.09.2013 klo 09:34:16 »
Ei ole tulevaisuudessa originaaleja keräilijöiden keräillä... Hmm, ehkä se viimeksi tallennettu tiedosto?

Superdeluxe-painovedos 20 värillä happovapaalle taidepainokartongille taiteilijan signeerauksella ynnä sormenjäljellä?

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #248 : 24.09.2013 klo 17:06:59 »
Jossain vaiheessa varmaan viivekin on historiaa, silloin lienee enää kyse siitä, jääkö kaipaamaan perinteisen välineen kitkaa ja taipuisuutta.
Meikä tykkää nimen omaan siitä kitkasta. Ja vielä yksi asia (josta on puhuttu tuolla Piirtopöydän hankinnasta ja käytöstä ketjussa ja josta Orjan täällä arvatakseni seuraavaksi kirjoittaa) se lasi siinä välissä. Jälki syntyy eri paikkaan kuin missä kynän kärki on. Ja tämäkin häirii allekirjoittanutta. Piirtopöydän kanssa ei tätä viimeksi mainittua ongelmaa ole ja vaikka siitäkin puuttuu se kitka (tai välipaperilla piirtimen kärki kuluu nopeasti) tykkään mieluummin käyttää sitä.

Ja itseni tuntien kyllä minua varmaan sapettaisi sekin että aina kun sen piirtonäytön tai tabletin (ohjelman) päivittää niin tuntuma vaihtuu. Pidän asioista jotka ovat ennakoitavissa ja pysyvät ennallaan. Kynien, siveltimien ja paperien kanssa tämä toteutuu aika hyvin. Ei kannata korjata (päivittää) sellaista mikä ei ole rikki, on hyvä motto.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Tinca

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #249 : 21.02.2015 klo 16:25:38 »
Vuonna 2007 olin tähän kyselyyn näköjään vastannut ja silloin olin ehdottoman jyrkästi perinteisen kannalla. En olisi koskaan uskonut tätä sanovani, mutta olen pikku hiljaa alkanut lämmetä myös tietokoneella piirtämiseen.. Onhan se toki nopeampaa, kätevämpää ja paljon enemmän mahdollisuuksia aikaansaada erilaisia efektejä...   ^-^ Niin se vaan mieli muuttuu!

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #250 : 14.12.2023 klo 09:44:13 »
se lasi siinä välissä. Jälki syntyy eri paikkaan kuin missä kynän kärki on.

Kyllä, mutta... Käytän piirtämiseen Photoshoppia. Siinä kursori on sen siveltimen kärjen muotoinen, ja jälki kyllä syntyy siihen missä se on. Pitää vaan totuttaa itsensä siihen että katsoo enemmän kursoria kuin kynän kärkeä.

Harmittavasti tätä kursori-ominaisuutta ei ole Frescossa kun iPadillä piirtää. Procreatesta en tiedä, siksi olen sidottu Adoben välineisiin kun tykkään miten voin saumattomasti siirtyä laitteelta toiselle Creative Cloudin avulla.