Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SnowMan

  • Jäsen
  • Viestejä: 373
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #120 : 12.11.2009 klo 09:23:03 »
Tähän mennessä perinteisesti, mutta kunhan saan wacomin piirtopöydän, alan opetella piirtämään sillä.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #121 : 12.11.2009 klo 13:16:15 »
Tähän mennessä perinteisesti, mutta kunhan saan wacomin piirtopöydän, alan opetella piirtämään sillä.

Älä odota liikoja. Ei ainakaan tää isoin Wacom Intuos 3 oo muuta kuin vähän hienostuneempi hiirimatto.

Ikävä kyllä.

Mä tiedän, että se on huono seppä joka syyttää työkalujaan, mutta aika monta vuotta on jo mennyt harjoitellessa, eikä vaan toimi, ei toimi. Mä luulen että mä piirsin paremmin hiirellä ja Paintilla kuin tällä kynällä, Photoshopilla ja tabletilla kun ekat grafiikkaohjelmat Windows 3.1:n mukana tuli.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 12.11.2009 klo 13:19:44 kirjoittanut [kivi] »

Valtteri

  • Jäsen
  • Viestejä: 146
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #122 : 12.11.2009 klo 13:24:28 »
Sä et vaan oo päässy sisään teknolgiaan. Ei siinä mitään pahaa oo. Mä piirsin wacomeilla pitkään paremmin kuin paperille.

SnowMan

  • Jäsen
  • Viestejä: 373
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #123 : 12.11.2009 klo 14:50:29 »
Mulla ois tulossa Wacom Bamboo Fun A6, ja pikkuserkku saa sillä aikaseks aika mainioita töitä. esim. tämä http://githgulcag.deviantart.com/art/Zombie-cyborg-unicorn-138341317
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Emppu

  • Vieras
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #124 : 13.03.2010 klo 17:10:46 »
Pikemminkin voisi kysyä että onko nykyään enää mitään järkeä piirtää mitään käsin, ilman konetta?  :)
Ne, jotka tekevät kuvankauniita paneeleita, voi myydä mokomat tökeröihin hintoihin. <3

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #125 : 13.03.2010 klo 18:24:44 »
Pikemminkin voisi kysyä että onko nykyään enää mitään järkeä piirtää mitään käsin, ilman konetta?  :)
Eihän siinä ole mitään järkeä kun joutuu Ctrl+Z:n tai kumityökalun sijaan leikkimään vaikeasti saksien, mattoveitsen tai korjauslakan kanssa jos jokin menee vikaan. Koneella saisin helposti hyvää viivaa ilman, että minun tarvitsisi ostaa erilaisia teriä tai siveltimiä. Mutta en piirrä koneella, koska olen kertakaikkisen järjetön ja satun pitämään paperille piirtämisestä.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #126 : 13.03.2010 klo 18:45:56 »
Ne, jotka tekevät kuvankauniita paneeleita, voi myydä mokomat tökeröihin hintoihin. <3

Tökeröihin lähinnä myyjän kannalta. Moni ei suostu maksamaan stripistä 50e enempää. Mutta on se ihan huomioonotettava asia. Itse ihan irrationaalisesti tykkään siitä, että tekele syntyy paperille. Mielellään tekstaukset samalle paprulle. Rasterit sentään koneella erikseen. Tässä on jotain samaa kuin siinä, että haluan omistaa äänilevyt esineinä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Juho

  • Tadaa
  • Jäsen
  • Viestejä: 179
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #127 : 13.03.2010 klo 18:52:39 »
Moni ei suostu maksamaan stripistä 50e enempää.
Siis mitä, voiko stripistä tienata noinkin paljon!? :o

Emppu

  • Vieras
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #128 : 13.03.2010 klo 18:59:37 »
Tökeröihin lähinnä myyjän kannalta. Moni ei suostu maksamaan stripistä 50e enempää. Mutta on se ihan huomioonotettava asia.
Sen takia paneeleita. Ainakin omalla logiikalla ajateltuna, jos paneelit piirtää erikseen suurehkoon kokoon, niin riippuen paneelista, nehän käyvät myös tauluina paremmin kuin koko orginaali. :B

On jotenkin koomista, että kun oppi paremmin piirtämään käsin, oppi myös käyttämään Photarin välineitäkin vähemmän. Siis toki, onhan se ctrl+z ihan kiva yhdistelmä, mutta itellä on koko ajan vähenevässä määrin tarvetta kyseiselle kommennolle, mitä tietokoneella piirtämiseen ja maalaamiseen tulee. Webdesign ja taitto sitten asia erikseen.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #129 : 13.03.2010 klo 19:07:16 »
Intuos nelosen  2000 paineentunnistustasoa suo kohtalaisen tuntuman, mutta koneella piirtämistä ei pidä verrata perinteisillä välineillä piirtämiseen. Se on sikäli erilaista että hyvän siveltimen tuntua ei wacomista löydä, eikä sitä iloa kun hankala väline tuottaa yllättävän, kauniin ainutkertaisen jäljen, mutta wacomilla voi yrittää niin kauan että jälki on tyydyttävää, voi helposti vetää vierekkäin kymmenen viivaa ja valita niistä paras ja siirtää paikalleen, voi käyttää leijereitä, muovailla mieleisiään pensselijälkiä, sekoittaa tyylejä ja materiaaleja ja voi keksiskellä miten hyödyttää juuri tietokoneen ominaisuuksia (ja välttää ansoja).

Ennen kaikkea välineet eivät kuivu, lopu kesken, sottaa vaatteita eikä eritä myrkyllisiä kaasuja.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #130 : 13.03.2010 klo 19:10:16 »
Sen takia paneeleita.
Mitä tarkoitat nyt paneeleilla?

Paneelihan on semmoinen mitä löytää saunan seinistä tai sitten se on julkinen keskustelu yleisön edessä.  ;D

Emppu

  • Vieras
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #131 : 13.03.2010 klo 19:19:18 »
Minä tulen käyttämään "paneeli"-sanaa hamaan loppuun saakka, koska mielestäni "ruutu" on liian neliskanttinen sana. :B

bats

  • Jäsen
  • Viestejä: 554
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #132 : 13.03.2010 klo 19:40:44 »
Minulla on sama kuin pertti jarlalla, eli tykkään piirtää paperille. Parasta siinä on se, että piirustus on sitten olemassa fyysisenä esineenä, eikä vain tiedostona koneella. Eli ei kai siinä mitään rationaalista syytä ole. Ei minulla tosin myöskään ole piirtopöytää.

Tosin onhan paperille piirtämisessä ihan oma tuntumansa, mitä ei kaiketi piirtopöydällä piirtämisessä ole. Mutta kai tämä on tällaista levysoittimen omistamiseen verrattavaa hifistelyä.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010 klo 19:50:34 kirjoittanut bats »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #133 : 13.03.2010 klo 23:55:58 »
Ennen kaikkea välineet eivät kuivu, lopu kesken, sottaa vaatteita eikä eritä myrkyllisiä kaasuja.
Minä en ainakaan saavuttaisi samaa työniloa ilman tahroja vaatteissa ja sormenpäissä.  ::) Tylsää, jos selkävaivat ja niskakipu ovat ainoat asiat, jotka ahkeruudesta jäävät muistuttamaan.

Myrkyllisten kemikaalien päätyminen iholle, nieluun ja hengityselimiin taas tuottaa oman laistaan fiilistä.  ;D Taiteen eteen saa uhrata terveytensä...

Koneella on joskus hauska väkertää eri juttuja, mutta piirtäminen varmaan jäisi, jos tussista, maaleista ja paperista pitäisi luopua. Koneen kanssa joutuu muutenkin viettämään niin paljon aikaa nykyään...

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Tietokone vs käsinpiirräntä
« Vastaus #134 : 14.03.2010 klo 09:04:38 »
Koneen kanssa joutuu muutenkin viettämään niin paljon aikaa nykyään...
Ja perinteisesti ähräävät on ansiosta arvostetumpia.