Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135308 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Duck-King

  • Jäsen
  • Viestejä: 65
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #105 : 15.09.2007 klo 19:32:20 »
Perinteisesti piirrän yleensä, sillä kun konella ku alan piirtelee ei siitä tuu mitään muuta kuin sotkua ja yhtä seka-sortoa :o
Ira furor brevis est.
(Uka Ankka Ankkis.netissä)

el viejo zorro

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 2
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #106 : 22.09.2007 klo 23:45:59 »
Vastasin Ta:ha:n, etta: koneella, vaikka ei siihen yksiselitteista: vastausta ole. Suurin osa tyo:sta: tapahtuu ehka: koneellisesti, koska ka:yta:n aika paljon CAD-ohjelmistoja koneiden ja rakennusten luontiin. Silla: lailla se on helpompaa, tulee perspektiivit ja muut kohdalleen. Kunpa osais piirta:a: ilman konetta, olisi nopeempaa... ja halvempaa.

Ledsen Arkangel

  • Muukalainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 14
  • Panzerstadt-Bayreuth
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #107 : 18.10.2007 klo 13:59:56 »
Digitaalinen: tasaisten värien helppoutta, valmiita tekstuureja, loputtomia muuntelumahdollisuuksia, helppoa tekstausta, tympääntymistä osaamattomuuteen ja etenemättömyyteen, asiasta toiseen hyppimistä, hermoromahduksia värien erilaiseen toistumiseen ja yleiseen hässäkkään, kaatuvia ohjelmia, särkylääkkeitä ja kipeitä silmiä, rock'n'rollia jalat pöydällä, kuuman koneen hajua.

Perinteinen: harmaantuvia ja rypistyviä papereita, tylsiä kyniä ja kaatuvia teroittimia, korjaamattomia virheitä, harakanvarpaita, tympääntymistä yleiseen osaamattomuuteen, tietämättömyyttä ajan kulusta, hermoromahduksia nikottelevaan hiusterään ja huonoihin vesiväreihin, katoavia välineitä, pilattuja siveltimiä ja kuivuneita tusseja, kipeitä lihaksia, tyhjiä mustepulloja.

Vaikka tietokoneella työskentely onkin aika euforista silloin kun homma tosiaan rullaa, ja vaikka paperin kanssa puuhastelukin on useinkin yhtä tuskaa, niin kyllä minä silti koneella mieluummin koodaan kuin piirrän. Paperille pääsen paljon paremmin siihen tulokseen jota haen (paitsi ehkä värityksessä, riippuu tosiaan siitä mitä haen) ja paperille on paljon helpompaa muutenkin vain puskea eteenpäin silloinkin kun mistään ei tunnu tulevan mitään. (Tosin kaikkein helpointa silloin on nukkua, mutta se ei nyt kuulu tähän.)

Toisin sanoen, koneella työskennellessä on hyvin harvinaista saada kovin nautinnollista olotilaa tekemisestään, paperille sen sijaan useamminkin. Viimeistään siinä vaiheessa kun työ lähtee luistamaan (mitä tietenkin saattaa edeltää usean tunnin tuskainen taistelu). Ehkä konetyöskentelykin tuntuisi mukavammalta jos osaisin sen kunnolla, mutta... harjoittelemiseen ei oikein riitä itsekuria, kun aina viiden minuutin pätkän jälkeen tahdon karata jonnekin kauas.
Englanti kestää.

Anton303

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #108 : 01.01.2008 klo 14:32:59 »
Tykkään perinteisestä. Tietokoneella on vaikea piirtää.

pl

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #109 : 25.09.2009 klo 19:03:00 »
Mitenkäs nykyään? Edellisestä vastauksesta on kulunut "lähes" kaksi vuotta ja sinä aikana softat ja piirtopöydät ovat kehittyneet. Luulisi ainakin tussauspuolella, että Manga Studio, Illustrator ja Painter paineentunnistuksineen imitoisi melko hyvin myös käsintehtyä jälkeä. Siis jos puhutaan siististä viivasta eikä mistään tussiroiskeesta...

M. K. Saarelainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 105
  • Kahvia? Missä!
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #110 : 25.09.2009 klo 20:15:00 »
Sarjakuvien osalta luonnostelu on minusta edelleen lyijärillä tehtynä mielekkäämpää, mutta tussauksessa olen siirtynyt tietokoneen, piirtopöydän ja Photoshopin palvojaksi. Käsintussatessa lopputulos on kyllä konkreettisempi, mutta tietokoneella tunaroinnin saa anteeksi muutamalla klikkauksella. Suoraan tietokoneella tussatessa, olen myös saanut kaksi työlästä vaihetta poistettua tuotantoketjusta, nimittäin tussioriginaalien skannaamisen ja skannatun kuvan siistimisen/korjaamisen.

Myös maalaamisen suhteen kallistun tietokoneen kannattajaksi. Purkkien ja pensseleiden kanssa sotkeminen ei sovi meikäläiselle. Aloituskynnys on liian korkea. Maalaamisen olen kuitenkin löytänyt uudelleen piirtopöydän hankkimisen jälkeen. Sitä ennen en juuri värillisiä töitä tehnyt.

Yksi huonokin puoli tietokoneella työskentelyssä on: Ylikriittiselle henkilölle annettu mahdollisuus yksityiskohtien loputtomaan viilaukseen. Siitä kun pääsisi eroon...

Ylikriittisyydestä siis.

Emppu

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #111 : 28.09.2009 klo 12:39:12 »
Sinänsä on mielenkiintoista kuulla väittämiä puoleen jos toiseen, kun oman harrastuneisuuden ylläpitoon on kuulunut aika alusta asti niin perinteiset kuin digivempeleetkin. Suurin miinus tietokoneella piirtämisessä on ehdottomasti se, ettei voi mennä kahvilaan, levittää Mac "hävitän tämän Hesarin väliin"-läppäriä ja alkaa piirtämään, koska se nyt on valitettavasti paljon epäkäytännöllisempää kuin paperi ja kynä. Kyllä sitä tulee herkemmin tartuttua paperiin ja kyniin ihan tästä syystä, vaikken näekään mitään sen kummallisempaa eroa piirtämisellä, oli se sitten paperille tai piirtolaudalle.

Valtteri

  • Jäsen
  • Viestejä: 146
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #112 : 28.09.2009 klo 15:28:06 »
Mulle digitaalisuus on ykkösvaihtoehto. Kynällä piirrän vaan harjoitteita, valmiit työt teen luonnostelua myöten tietokoneella. Rupesin opettelemaan oikeasti piirtämään vasta pari vuotta sitten, eikä töitä tekevällä sinkulla aikuisella nyt ole fygystä kiinni hankkia hyvää piirtolautaa, joten välineet oli heti käsissä. Tämä on johtanut siihen hauskaan tilanteeseen, että mulla on todella vähän kokemusta "manuaalisista medioista", lyijytäytekynällä olen kyllä tuhertanut vaikka kuinka, mutta mikä tahansa viimeistellympi tapa (edes eri vahvuisilla lyikkäreillä tehdyt huolellisemmat työt) ovat mulle ihan outoja. Koska koneella on niin helppo tehdä hyvää jälkeä, ja se on joka tapauksessa se tyyli, joka mua kiinnostaa, ei mulla ole ollut oikein aikaa opetella käyttämään edes tusseja, saatika sitten esmes mitään värillistä settiä. Mä olen elämäni aikana tehnyt tasan yhden valmiin sivun paperille, ja sekin on todella hatara suoritus.

Mä en oikein ymmärrä, miks luonnostelukaan olisi yhtään sen mukavampaa tai luonnollisempaa paperille. Mulla on hirmuinen itsekritiikki, mutta toisaalta mun tasokin on vielä niin heikko, että hyvä on ollakin. Tämä tarkoittaa sitä, että jo luonnosvaiheessa tietokoneen tarjoama rajoittamaton korjailun mahdollisuus on mulle korvaamatonta, ja vituttaa suunnattomasti piirtää ilman sitä. Ja kuka oikeasti muka nauttii ruutujen, perspektiiviviivojen (tai minkä tahansa muun viivoitinta vaativan työn) jne tekemisestä paperille?
Yks nimenomaan sarjakuviin liittyvä kiva juttu on tietokoneen mahdollistama apu sommittelussa. Jos meni väärään kohtaan tai vääränkokoseks, senkus painaa ctrl+t ja voi vapaasti siirtää, vaihtaa kokoa, venyttää, pyöräyttää, whatever.
Mulla on tietty se, että kädellä on "paperikilometrejä" tullut niin vähän suhteessa digitaalisiin, että sama suorituspaine ja ennakkovitutus huonosta jäljestä mulla on kummallakin.

Jos on sellanen digihifistelijä, kuin minä, ei digitaalinen piirtäminen sido aikaan tai paikkaan. Mä olen mm. harrastanut sellaista, että ajan pyörällä 30-40km, istun alas jonnekin kivaan paikkaan ja piirrän aktiivipiirtonäyttöläppäriin. Oikeastaan lopputulos on päinvastainen, koska piirtonäyttöläppärillä voit piirtää sarjakuvan alusta aivan loppuun asti ilman mitään alkuvalmisteluita tai muitakaan erityisiä vaatimuksia ajan tai paikan suhteen.
Esimerkiksi tää sivu on piirretty duunireissulla autolautalla, ainakin melkein kokonaan - vika ruutu piti viimeistellä himassa, ja sen tein sit isolla koneella.

Mielenkiintosena huomiona mä en nähnyt mitään aivan käsittämättömän suurta ja hienoa eroa siirtymisessä Intuosista Cintiqiin. Toki jälkimmäisellä on tosi paljon parempi piirtää, mutta enemmän siksi, että resoluutio on isompi kuin edellisellä näytöllä ja naaman saa paljon paremmin ihan näyttöön kiinni, mulla kun on huono lähinäkö. Koska en oo ollut taitava piirtävä kymmeniä vuosia ennen piirtolaudan käyttöä, ei mulle tullut mitään "ooh, back to paper!" -fiilistä.

Emppu

  • Vieras
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #113 : 28.09.2009 klo 18:17:59 »
Mä en oikein ymmärrä, miks luonnostelukaan olisi yhtään sen mukavampaa tai luonnollisempaa paperille. Mulla on hirmuinen itsekritiikki, mutta toisaalta mun tasokin on vielä niin heikko, että hyvä on ollakin. Tämä tarkoittaa sitä, että jo luonnosvaiheessa tietokoneen tarjoama rajoittamaton korjailun mahdollisuus on mulle korvaamatonta, ja vituttaa suunnattomasti piirtää ilman sitä. Ja kuka oikeasti muka nauttii ruutujen, perspektiiviviivojen (tai minkä tahansa muun viivoitinta vaativan työn) jne tekemisestä paperille?
Paperia harvemmin voi piirtää kuitu kerrallaan, toisinkuin tietokoneella pikseli kerrallaan. Tämä taitaa olla niitä suurimpia ongelmia juuri nysvääjien parissa, koska pikseli kerrallaan tekeminen on työlästä, aikaa vievää ja silloin harvemmin saa sellaista...tasaista lineartia aikaiseksi. Plus tietenkin jos sitä joutuu paperilla piirtämään, kerralla onnistuminen, etenkin tussauksen kohdalla, on tärkeämpää kuin tietokoneympäristössä, jolloin pikselien viilaus vie jälleen oman aikansa. Ja mihinpä sitä viivotinta tarvihtee, kun opettelee piirtämään suoraan, eikä väärään.

Niin, kun kaikilla ei ole sitä Cintiqiä tai ees läppäriä. Minulla on Intuos ja läppäri ja vaikka ne hiton monta kertaa kulkeekin mukana, siinä on juuri se käytettävyyskukkanen, että kun paperin ja kynän saa alle puolessa minuutissa esille ja valmiiksi käyttöön, koneelta se vie pari minuuttia. Eipähän heijastele liikaa, ja kontrastit on kohillaan, eikä tarvihte huolehtia, koska se akku loppuu ja mitä se Photari kettuilee. Ja saa nopeammin valmista aikaa, kun ei joudu työskentelemään pikseli pikseliltä. :B

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #114 : 28.09.2009 klo 18:46:22 »
Perinteisesti piirrän yleensä, sillä kun konella ku alan piirtelee ei siitä tuu mitään muuta kuin sotkua ja yhtä seka-sortoa :o

Heips Duck King,

Kiva. Sitten meitä on ainakin kaksi. Koen kaiken tieokoneisiin liittyvän hyvin vastenmielisenä ja se johtuu siitä, että kaikki tekniikka nykyään on liian teknistä. Olen yrittänyt koneella värittämistä, mutta koin sen vaikeana. Siksi uskon perinteiseen kynään ja paperiin. Olen tunnettu siitä, etten tee mitään kuvituksiani juuri  loppuun asti, koska kiinnostus katoaa hyvin pian. Ehkä tietokoneella tähän ongelmaani saisin hienoista vaihtelua, mutta kuten sanoin, minusta nykypäivän tietokone ohjelmat ovat aika vaikeita.
Se mitä haluaisin kokeilla joskus on Wacom tietokone piirros levy tai jokin sellainen. Näin internetissä pätkän, jossa Moebius ja muut sarjis nikkarit piirsivät erilaisia kuvia sarjakuva tapahtumassa ulkomailla kyseisellä laitteella.  Se  oli minulle valtaisa kokemus nähdä, kuinka helposti he tuota ihme wacom juttua käyttivät. Sillä sai hetkessä vaihdettua värit..tehtyä lähes mitä tahansa. Ja voi sitä viivan ohuutta ja selkeyttä. Kai tämä jää ikuiseksi haaveeksi jota sitten jos selviää elämästä vanhuuteen asti katuu, kun ei edes yrittänyt oppia.
Joten paperi ja kynä riittävät minulle toistaiseksi. Siinäkin voi kokeilla erlaisia tekniikoita. Vain taivas on rajana. Hyvät piirtäjät osaavat toteuttaa kuvia erilaisia tekniikoita käyttäen. Se tuo sarjakuviin elävyyttä ja muuta plussaa.

pl

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #115 : 28.09.2009 klo 19:41:32 »
Oliko kyseessä kenties tämä pätkä?
http://www.youtube.com/watch?v=x-YVtV7G-q4

AapoK

  • Jäsen
  • Viestejä: 589
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #116 : 28.09.2009 klo 20:00:39 »
Itselleni taas on tämä digitaalinen puoli jäänyt aika vähälle käytölle viime vuosien osalta, oikeastaan piirtoalusta + Paint-komboa kunniahimoisemmin en ole koskaan kokeillut. Hyväähän esim. wacomeista on kuullut, mutta tottumuskysymykset ja budjetti ovat sitten venyttäneet lähempää tuttavuutta. Lisäksi kun on tottunut niin kiinteästi siihen, että voi vaikkapa ripustella luonnoksiaan korkkitaululle ja tiirailla niitä aikansa tai sitten konkreettisesti heilua musteen ja pensselin kanssa.

Paperin ja välineiden konkreettisuudessa on vaan sitä jotain, mikä vetoaa syvälle alitajuntaan. Töitä on myös mukava arkistoida, niin kansioihin kuin skannerin kautta kovalevyllekin. Toisaalta kyllä tietokoneen avulla on tosi paljon tullut hyödynnettyä Incscapea, jolla saa paksulle A4:lle kätevästi ruutupohjia tulostettua. Tykkään kyllä tehdä niitä käsinkin, vaikka se vie joskus oman aikansa.

« Viimeksi muokattu: 28.09.2009 klo 20:03:25 kirjoittanut AapoK »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #117 : 28.09.2009 klo 20:13:33 »
Oliko kyseessä kenties tämä pätkä?
http://www.youtube.com/watch?v=x-YVtV7G-q4


Heips pl,

Justiinsa tätä tarkoitin kun puhuin Jean Giraudista piirtämässä Wacom systeemilla. Hienon näköistä. Että joku osaa. Kiitos linkistä.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2009 klo 20:15:05 kirjoittanut redman1 »

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #118 : 12.10.2009 klo 13:55:37 »
Itse olin aika jumissa tuossa perinteisessä piirtelössä kauan. Jopa vähän halveksuin digitaalista tuhertamista. Ei pitäisi. Siinä vaan rajoittaa itseään.
Nykyään piirrän ja maalaan kaikilla mahdollisilla välineillä, vahaliidusta Photoshopin kautta 3D:n.
Nyt kun oppisi vielä piirtämään enemmän niin voisi vaikka vähän kehittyäkin.

Saini-ötökkä

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Vs: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #119 : 30.10.2009 klo 00:11:33 »
Tietokoneella tulee tosi helposti kliinisen näköistä jälkeä. Loppupeleissä tietokoneella joutuu näkemään yhtä paljon vaivaa, ellei jopa enemmän jos haluaa e elävän näköistä jälkeä. Ja onhan noita mahtavia tässä onnistuneita esimerkkejä pitkin internetsiä.

Itse olen enemmän viehtynyt perinteisiin tapoihin, varsinkin vesiväreihin. Tavallaan se että e voi olla koskaan täysin varma mitä siitä jäljestä tulee, kiehtoo mua. Kestänee vielä jonkin aikaan ennen kuin tietokoneen pystyvät mallintamaan miten jokainen värihiukkanen, vesimolekyylit, paperin kuidut ja epäpuhtaudet reakoi keskenään ja saa aikaiseksi väripinnan.