Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vauvakolibri

  • Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Viestejä: 194
  • Super-kolibri extraordinaire
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #75 : 17.05.2007 klo 17:00:59 »
Minä en pidä isojen alueiden värittämisestä samalla värillä.Koulussakin pitää olla joku A3 kokoinen paperi ja sanotaan ''koko paperin kokoinen''.Piirtäminen ei ole ongelma mutta en keksi hyvää juonta.Ja käsikirjoittaminen ei onnistu.
Sori että tulen tökkimään näin, mutta nyt kyse on siitä kummasta PIDÄT enemmän, tietokoneella vai käsin piirtämisestä.
Ei juonesta, ei käsikirjottamisesta.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

ZeppelinK

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #76 : 27.06.2007 klo 15:51:49 »
Tuommoinen tablet-PC olisi kiva.

http://h18000.www1.hp.com/products/tabletpc/tc1000.html

En suosittele tuota. Kaverilla on, ja piirtäminen oli hyvin tökkivää. Piti painaa todella lujaa rikki menemisen pelossa.

Itse en käytä PC-piirtoa, vaikka olen sitä hieman halunnut opetella, sillä se olisi hyvin hauska taito.

Nilsen

  • Tarkastaja
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #77 : 16.07.2007 klo 20:47:02 »
Taitaa mennä fifti-siksti, yhtä paljon nautin molemmista... Tietokoneella tosin piirrän vähemmän, enemmän harrastan kuvanmuokkausta jne. Vektoripiirtämistä olen jonkin verran kokeillut, mukavaa ja helppoa.
Jääkaapin ulkopuolella hän tunsi olonsa epävarmaksi.

dErasmus

  • Afrodude
  • Jäsen
  • Viestejä: 241
  • KiKii!
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #78 : 18.07.2007 klo 21:42:11 »
Mun mielestä osaamattomuus näkyy paljon helpommin tietokonegrafiikassa kuin perinteisissä tyyleissä. Onhan toki ihan mieltymyskysymys, mitä pitää kauniina jälkenä, mutta mun mielestä olettamus, että tietokoneella pitää tehdä siistiä jälkeä, tappaa koko jäljen (esimerkkinä miljoonat ja taas miljoonat cellshading ja air brush-työt).
Eli perinteistä linjaa kannatetaan tappiin saakka.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #79 : 18.07.2007 klo 21:44:38 »
Mun mielestä osaamattomuus näkyy paljon helpommin tietokonegrafiikassa kuin perinteisissä tyyleissä. Onhan toki ihan mieltymyskysymys, mitä pitää kauniina jälkenä, mutta mun mielestä olettamus, että tietokoneella pitää tehdä siistiä jälkeä, tappaa koko jäljen (esimerkkinä miljoonat ja taas miljoonat cellshading ja air brush-työt)

Osaamaton tietokonekuvitus on kauheamman näköistä kuin osaamaton perinteinen tyyli, myönnetään,  mutta siinä on osittain kyse myös teknologian ja tietokonekuvituskulttuurin sisäistämisestä. Monet vanhat perinteisen tyylin mestarit ovat tuottaneet uskomatonta kuraa ensi kerran Wacomia käyttäessään, tai useimmiten he ovat haksahtaneet liukuvärien ylenmääräiseen väärinkäyttämiseen.

Airbrush -jäljen havitteleminen tietokoneella kuvittaen on niin ysäriä... siitä ollaan sentään menty eteenpäin. 
« Viimeksi muokattu: 18.07.2007 klo 21:52:37 kirjoittanut JJ Naas »

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #80 : 19.07.2007 klo 02:37:46 »
Airbrush -jäljen havitteleminen tietokoneella kuvittaen on niin ysäriä... siitä ollaan sentään menty eteenpäin. 

Voi nurpa taas... kun keväällä vastikään tein kokonaisen kirjankuvituksen just tuolla taantumuksellisella tyylillä. Antaneeko uusi sukupolvi mulle koskaan anteeksi?  8]
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #81 : 19.07.2007 klo 02:43:47 »
Voi nurpa taas... kun keväällä vastikään tein kokonaisen kirjankuvituksen just tuolla taantumuksellisella tyylillä. Antaneeko uusi sukupolvi mulle koskaan anteeksi?  8]

En usko, mutta aina voit sokaista sen lens flareilla saadaksesi hiukan etumatkaa juosta pakoon.

Micko_M

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #82 : 28.07.2007 klo 00:57:39 »
Olen vasta muutama kuukausi sitten palannut takaisin sarjakuvapiirtämisen pariin... Tässä välissä tullut viitisen vuotta tehtyä erilaisia graafisen alan töitä ja sieltä ammentanu taitoa yhdistää käsin tehtyä ja tietokonetta. Tässä nyt uutta tekelettä mitä aloin työstämään olen piirtänyt kuvat ensiksi paperille ja värittänyt siinä -> skannannu -> tehny puhekuplat, efektit, korjaillut värejä tietokoneella.

Tuossa luskelin tuosta Manga Studiosta ja vaikutti pätevältä softalta ja jopa harktsen sen hankkimista. Mutta sama menetelmä toteutuksessa tulee jatkumaan vaikka olisi kuin hyvä softa (käsin piirtämistä en jätä)  :P

Tuota Comic Lifee tuli myös testailtua, mutta se tuntui jotenkin liian rajottuneelta vaikka sillä nopeesti laittelis puhekuplat yms... Vielä toi Illustrator + Photoshop yhdistelmä hakkaa tämän tekeleen  ;D

Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 293
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #83 : 28.07.2007 klo 13:16:12 »
Molemmilla tavoilla kyllä taidetta työstän, lähiaikoina pääasiassa kyllä koneella, ja ei sinänsä, kun olen käsin saanut ääriviivat valmiiksi, laitan koneelle ja väritän sillä. Eli tietokone on vastaukseni.
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

ACrockett

  • Jäsen
  • Viestejä: 409
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #84 : 28.07.2007 klo 19:42:46 »
Jätin tietokonepiirtämisen nyt mutta kylä sillä saa nopeammin valmiiksi.

Micko_M

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #85 : 28.07.2007 klo 22:23:09 »
Jätin tietokonepiirtämisen nyt mutta kylä sillä saa nopeammin valmiiksi.

En kyllä allekirjottais tota... mutta tokihan se on tottumiskysymys. Itsellä menee aina tietokoneella tehdessä liiankin pikkatarkaks säätämisiks, kun taas käsin homma sujuu huomattavasti nopeempaa.

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #86 : 28.07.2007 klo 23:47:08 »
Voi nurpa taas... kun keväällä vastikään tein kokonaisen kirjankuvituksen just tuolla taantumuksellisella tyylillä. Antaneeko uusi sukupolvi mulle koskaan anteeksi?  8]

Voi minkä teit.. Tsk! Tsk! ;)

Kati76

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 8
  • Mitä, missä, milloin
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #87 : 07.08.2007 klo 11:20:31 »
Jos vielä tällaisen "ihme"-kommentin laitan, eli olen jo pitkään "sotinut" tätä digikameralla kuvaamistakin vastaan. Mielestäni se on vähän sama kuin tietokoneella värittäminen. Se jotenkin latistaa luovuuden ja sellaisen luonnollisen kädenjäljen, viivan synnyn ja muun.

Silmä näkee värin paperillakin ihan eri tavalla kuin keinotekoisella ruudulla, jossa pikselit ja muut vaikuttavat.

Olenko ahdasmielinen...  :-X

 

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #88 : 07.08.2007 klo 12:40:25 »
Jos vielä tällaisen "ihme"-kommentin laitan, eli olen jo pitkään "sotinut" tätä digikameralla kuvaamistakin vastaan. Mielestäni se on vähän sama kuin tietokoneella värittäminen. Se jotenkin latistaa luovuuden ja sellaisen luonnollisen kädenjäljen, viivan synnyn ja muun.

Silmä näkee värin paperillakin ihan eri tavalla kuin keinotekoisella ruudulla, jossa pikselit ja muut vaikuttavat.

Olenko ahdasmielinen...  :-X

 

"Petoksen aikakaudella totuuden sanominen on kapinallinen teko" - George Orwell

Onneksi uusin teknologia mahdollistaa sen oman kädenjäljen kun on piirtöpoydät ja huippuunsa kehitellyt kuvanmuokkausohjelmat.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2008 klo 16:39:03 kirjoittanut SinintheCity »

Helena

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #89 : 07.08.2007 klo 22:08:09 »
Silmä näkee värin paperillakin ihan eri tavalla kuin keinotekoisella ruudulla, jossa pikselit ja muut vaikuttavat.

Olen niin samaa mieltä kanssasi, Kati. Käsin maalattu jälki "elää", tietokoneella tehty jälki on "hallittu", niin hyvässä kuin huonossa.

Värikynillä on mukava askarrella eivätkä silmät väsy. Huonona puolena on, että joissain kuvituksissa, kuten esitteissä ja mainoksissa, tietokone vaan on paljon uskottavampi. Käsin tehty on minusta persoonallisempi. Tykkään esimerkiksi Ville Rannan ja Timo Mäkelän piirros- ja maalausjäljestä (öh, siis oletan, että Mäkelä maalaa käsin).
« Viimeksi muokattu: 08.08.2007 klo 18:55:24 kirjoittanut Helena »