Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #30 : 26.09.2004 klo 19:36:39 »
Ehdottomasti käsin. Tietokonegrafiikka saattaa sopi joillekin, mutta ei ole minun juttuni. Väritykseen tosin käytän.

Minä olen näitä vannoutuneita urputtaia, mutta tietokoneet on vienyt maun jo liian monesta jutusta. Levyjä ei osteta, demoja ei tehdä ja zinet ja pienlehdet on kuolleet pois. Onhan se hienoa, että netissä piirtäjä voi saada valtavaa suosiota ja tavoittaa suuria lukijakuntia, muttakun ne pienlehdet oli niin kivoja ja tunnelmallisia ja valivalivali...
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Kaikki tai ei mitään

  • Vieras
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #31 : 21.02.2005 klo 16:49:42 »

Minä olen näitä vannoutuneita urputtaia, mutta tietokoneet on vienyt maun jo liian monesta jutusta. Levyjä ei osteta, demoja ei tehdä ja zinet ja pienlehdet on kuolleet pois.


Älä välitä, et ole ainoa, jota tuo homma ärsyttää. >:( Tuntuu kurjalta, kun pitää katsoa vierestä kun tietokoneet ovat nykyään hyvin suuri osa ihmisen elämää. Aargh!

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #32 : 21.02.2005 klo 17:36:45 »
Perinteinen. Varsinkin tussaus tuntuu koneella vaikealta, käsin paljon mukavampaa.

Konneella tulee usein liian kliinistä jälkeä. Jotkut osaavat tehdä hienoja kuvia koneella, mutta todella upeat kuvat ovat harvemmassa. Varsinkin ällöttää liian siisti 3D-grafiikka, muovista eikä tasan vedä vertoja hyville käsintehdyille kuville.

Myönnetään, osan jutuista voi koneella hoitaa helposti ja kätevästi, ja osa kuvista vaatii siistiä pintaa, joka koneella värkättynä näyttää paremmalta kuin vanhanaikainen tyyli. Mutta vain osa kuvista. Itse käytän välillä konetta värittämiseen, mutta yritän harjoitella vesivärejä, niillä voi tehdä vaikka kannon päässä keskellä metsää eivätkä tarvitse sähköä. Ja miksi tuntuu siltä, että kaikki länsimaiset pitkät animaatiot ovat kohta 3Dtä?

wuf

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #33 : 21.02.2005 klo 20:24:27 »
Oikeastaan mä voisin tulla esiin varjoista, joten tervehdys kaikille!

Digitaalisesta piirtämisestä pidän enemmän sarjakuvissa ym. tussipiirrosta 'vaativissa'  jutuissa. Kun mä pidän skannaamista ja kuvien vääntelyä 'uudestaan hyvännäköisiksi' ym. digitalisointia maailman typerimpänä työvaiheena :)

Toisaalta 'realistisia' kuvia valokuvien tai tosielämän pohjalta piirtää paljon mieluummin käsin.. Enemmän tekemisen meininkiä.
"In a perfect world, every dog would have a home and every home would have a dog."

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #34 : 21.02.2005 klo 20:53:48 »
Itse oon jo niin tottunut skannailuun ja kuvien korjailuun, että jonkun piirustuspädin hankkiminen tuntuisi turhalta. Silläkin rahalla saa kirjoja toisesta maailmansodasta.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Hay Lin-fani

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #35 : 23.02.2005 klo 20:01:35 »
Mä äänestin perinteistä.

paddy

  • AD
  • Jäsen
  • Viestejä: 35
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #36 : 10.03.2005 klo 23:26:58 »
Kysymyksessä olisi tietenkin voinut olla kolmantena käsin&koneella. Olen tehnyt hommia Macilla kottaraispöntöstä alkaen. Nyt on kaksi DualProcessorG5/8Gt ja MacXServeRaid 2.6Teraa. Skannauksessa tuppaa tulemaan häviötä rummullakin ja koska olen ammattigraafikko teen jokatapauksessa värierottelut ja painoasetukset itse joten koneella piirtämällä säästän aikaa ja vaivaa. Hommassa auttaa maanmainio Painter ohjelma ja Wacomin näytöllinen A3-Intuous painepöytä - kosketus on todella sama kuin vanhalla tavalla tehden ja kuvakin näkyy siveltimen tai kynän alta. 3D kuvituksen aloittajille suosittelen Mayaa ja Cinema4D:tä yhdessä.
Hyvää kevättä t. Paddy
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #37 : 14.03.2005 klo 19:13:12 »
Paddy toistetaanpa vielä alkuperäinen kysymys. Se oli: Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän
a) tietokoneella
b) perinteisesti

Kolmas vaihtoehto olisi tietenkin voinut olla, eos tai en nauti ollenkaan tms. mutta näin nyt vaan ajattelin kysyä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pikku_Binkie

  • Jäsen
  • Viestejä: 21
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #38 : 24.04.2005 klo 19:39:13 »
Minä olen näitä vannoutuneita urputtaia, mutta tietokoneet on vienyt maun jo liian monesta jutusta. Levyjä ei osteta, demoja ei tehdä ja zinet ja pienlehdet on kuolleet pois. Onhan se hienoa, että netissä piirtäjä voi saada valtavaa suosiota ja tavoittaa suuria lukijakuntia, muttakun ne pienlehdet oli niin kivoja ja tunnelmallisia ja valivalivali...
Totta, ehdottomasti käsinpiirräntä. Väritkin käsin.

kauna

  • Jäsen
  • Viestejä: 129
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #39 : 24.04.2005 klo 20:32:41 »
Aivan käsittämättömän idioottimainen kysymys! Tietokoneella piirretään käsin. Wacomin piirtolevy on parempi kuin mikään vanha piirrin: se korvaa siveltimen, terän, lyijykynän, liidun, paskapökäleen ja puremallatapetun moderaattorin kaulantyngän. Siinä on yli kuusitoistamiljoonaa värisävyä jotka eivät eritä huumaavaa höyryä. Kertokaa onko Wacomin mikäsenytolikaan suoraan näytölle piirtelylevy parempi? Kannattaako maksaa 2500 euroa?

Mazka

  • Jäsen
  • Viestejä: 38
  • :F
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #40 : 26.04.2005 klo 00:07:04 »
Enpä osannut vastata oikein kumpaakaan.
En juurikaan väritä kuvia tietokoneella enkä käsin ja monesti nämä mustavalkoiset teokset koostuvat useista käsinpiirretyistä ja skannatuista pohjista - joihin saa siveltimellä tai kynällä paljon rennomman ja inhimillisemmän tyylin kuin tietokoneen siisteihin ja laskelmoituihin uriin - joita yhdistelen ja muokkaan tarvittavissa määrin.
Tässä kohti väritys onkin oikeastaan kaikkein suurin ongelmani, vaatii vielä runsaasti taitoja ja harjoittelua ennenkuin saan värityksestä yhtä "inhimillisen" näköistä kuin muusta työstä. Liukuvärejä inhoan ja tasaiset väripinnat ovat tylsiä monesti.

Mutta niin, sarjistöissä en käytä värejä lainkaan, piirrän käsin, skannaan koneelle ja muokkaan eteenpäin niin runsaasti että sitä ei voi sanoa enää viimeistelyksi.
Mutta piirtopöytään kun saa investoitua niin asia helpottuu ja koneella tulen työstämään. Joten vastaanpa näin.
Jos seksillä olisi Jumalan hyväksyntä
Hän ei olisi tehnyt eunukeista pyhiä

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #41 : 26.04.2005 klo 01:07:14 »
Aivan käsittämättömän idioottimainen kysymys! Tietokoneella piirretään käsin...

Jos malttaisit lukea kysymyksen niin jäisi vaahtoaminen vähemmälle. Kysymyshän kuului ketjun aloittajalta, että kummasta nautit enemmän: Käsin vai koneella piirtämisestä. Mitäs mieltä olet siitä?

Itselläni hommat tietokoneella sen kuin lisääntyy. Jälki on vaan jotenkin mielekkäämpää, kun vetää suoraan photariin melkein kaikki. Käsin teen enää erittäin karkeita luonnoksia, jos niitäkään. Loput koneella. Ainakin työhommissa. Siinä mielessä digitaiteilu on hiukan pelottavaa, kun joku päivä kiintolevy leikkaa kiinni ja kaikki katoaa taivaan tuuliin. Ei sitä kuitenkaan tule otettua kovin usein varmuuskopsuja.

Hyvää yötä rakkaat kvaakkaajat!

 8]

Arska

  • Klabautermann
  • Jäsen
  • Viestejä: 124
  • Smells like baked Alaska.
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #42 : 26.04.2005 klo 21:04:06 »
Piirtäminen on muksempaaa tehdä käsin mutta värittäminen on kätevämpää koneella joskin käsin värittäminen on vähemmän monimutkaisempaa..jaa-a,vaikea valinta.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #43 : 27.04.2005 klo 00:27:41 »
Täytyy sanoa, että olen Hazartin kanssa samoilla linjoilla, eli koneella tekeminen on lisääntynyt. Piirrän siis piirtolevyllä yhä enemmän. Pohjalla on skannattu luonnos jonka "tussaan" piirtolevyä käyttäen. Tussipullo kuivuu yksin nurkassa.
Mutta "käsin" en ole koskaan tehnyt. Aina siinä on kynäntapainen välissä.  ;D

Timo

samhain

  • Vieras
Re: Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #44 : 28.04.2005 klo 18:33:58 »
Perinteinen tekniikka on enemmän meikäläisen makuun. Tietokone on minulle jotain liian...teknistä. Mielestäni esimerkiksi paljain käsin esim. puuväreillä väritetty piirrustus on jollain tapaa "sielukkaampi" kuin teknillinen tietokonevärjäys.
Tottakai olen nähnyt uskomattomia tietsikalla väritettyjä töitä ja on tietenkin hyvä että senkin alan tekijöitä on. Kukin tekee tyylillään:) Itse vaan olen niin vannoutunut puuvärien ystävä.