Äänestys

Nautin piirtämisestä/maalaamisesta enemmän

tietokoneella
33 (12.5%)
perinteisesti
230 (87.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 209

Kirjoittaja Aihe: Tietokone vai käsinpiirräntä  (Luettu 135302 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #15 : 26.07.2004 klo 20:53:55 »
En koskaan piirrä käsin. Aina mulla on joku kynäntapainen siinä välissä  ;D
Vakavasti; nykyään homma on vähän molempia. Analoginen ja digi kohtaavat. Originaalit näyttää valjuilta, kun mustat alueet ja ruutujen reunatkin tulee tehtyä koneella.

Timo

appa

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaak!
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #16 : 19.09.2004 klo 22:47:28 »
käsin sitä tulee enemmän tuherreltua, en oikein tiedä jotenkin se tuntuu todellisemmalta kun kitka jarruttaa kynää.
Suurin osa maantiedon ja historian osaamisestani on tullut sarjakuvien kautta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #17 : 20.09.2004 klo 00:46:10 »
Olen jättänyt tietokonetussausta vähemmälle löydettyäni pensselitussit. On ne niin mukavat ja nopeat! Ja jälkikin miellyttää.

8)

tertsi

  • Vieras
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #18 : 20.09.2004 klo 00:49:29 »
Saako niillä "tasaista" pintaa? Eli pysyykö veto sen verran kosteana, että siveltimellä voi vetää toisen vedon niin, ettei siveltimien välinen raja näy häiritsevästi?

Minkä merkkiset?

Monellako tussilla pärjää?

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #19 : 20.09.2004 klo 00:54:12 »
Wanhassa wara parempi. Mulle tarjottiin tosin juuri Wacomia lainaan. Jaa-a, jaa-a.

(Eka kerran asuinpaikassa ja mielentilassa jossa olisin halunnut käydä sarjisfestareilla, ja nyt ne jäi käymättä koska olin ensin krapulassa ja myöhemmin sukuloimassa. Niin traaginen tarina että oli pakko kertoa, vaikkei ketään kiinnosta.)

(Jaaha, näemmä olisi ollut ihan oma säiekin festarihöpinöille.)
« Viimeksi muokattu: 20.09.2004 klo 01:30:26 kirjoittanut ökpö »
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #20 : 20.09.2004 klo 01:30:45 »
Saako niillä "tasaista" pintaa? Eli pysyykö veto sen verran kosteana, että siveltimellä voi vetää toisen vedon niin, ettei siveltimien välinen raja näy häiritsevästi?
Minkä merkkiset?
Monellako tussilla pärjää?

Ostin halpoja Edding kyniä ja ne ol huonoja. Sitten ostin Pigma brush-mikälie merkkisiä laatukyniä ja tykästyin kovasti.

Tasaista pintaa varten pysyy kosteana noissa paremmissa kynissä, mutta huonommissa ei. Niilläkin tosin saa kivaa kuivaharjasefektiä aikaiseksi siinä vaiheessa.

Eipä ole loppunut muste vielä ensimmäisestä kynästä useamman kuvan ja parin sarjissivun jälkeen.

Ostin pari noita hyviä. 4e kappale.

8)

Tulikettu

  • Jäsen
  • Viestejä: 10
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #21 : 20.09.2004 klo 07:12:29 »
Ihan perinteisesti saan parempaa jälkeä aikaan, kuin tietokoneella, mutta tietokoneella on sitten kovin paljon helpompi värittää. :)

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #22 : 20.09.2004 klo 11:58:21 »
Kyllä se on niin, että tietokoneella piirustaminen on itse Perkeleestä. Aika harvassa ovat ne, joiden olen nähnyt tietokoneella tehneen miellyttävän näköistä piirustusta. Väritys on muovista ja kuollutta ja erityisesti koen inhottavana sen liian löysän jäljen, mitä tietokoneella helposti syntyy. Valitettavasti liian monet kuvittajat käyttävät tätä tekniikkaa nykyään, jolloin kuvat näyttävät kauttaaltaan blurratuilta. Yöks!

Kyllä se on pensseli se, jolla homma kaikkein kauneimmalta näyttää. Pintaan tulee säröä ja elämää. Ja onhan siinä ihan eri tuntu, kun saa läträtä kädet maalissa ja lopulta on esitettäväksi oikea konkreettinen työ.

Tietokonetta itse käytän maalausten kohdalla lähinnä vain skannauksen jälkeiseen värien säätöön (joka nyt menee kuitenkin harakoille, mutta...).

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #23 : 20.09.2004 klo 12:04:28 »
Kyllä se on niin, että tietokoneella piirustaminen on itse Perkeleestä. Aika harvassa ovat ne, joiden olen nähnyt tietokoneella tehneen miellyttävän näköistä piirustusta. Väritys on muovista ja kuollutta ja erityisesti koen inhottavana sen liian löysän jäljen, mitä tietokoneella helposti syntyy.
Mitäs mieltä olet esim. Brian Bollandista? Sehän on jo vuosia tehnyt kaiken tietokoneella (tai kai se tekee kynällä jonkinlaisen hahmotelmasutun aluksi).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #24 : 20.09.2004 klo 12:27:27 »
Mitäs mieltä olet esim. Brian Bollandista? Sehän on jo vuosia tehnyt kaiken tietokoneella (tai kai se tekee kynällä jonkinlaisen hahmotelmasutun aluksi).

En ole Bollandin töitä nähnyt vuosiin, joten en voi sanoa asiasta juuta tahi jaata. Vaikea kuitenkaan uskoa, etteikö Bollandin tasoinen mestarillinen piirtäjä ja tussaaja ymmärtäisi sen päälle, mikä näyttää hyvältä ja mikä ei. Joten veikkaisin, että ainakaan hänen työnsä jälki ei välttämättä kauheasti silmiäni kiusaisi. Mielenkiintoista olisi tietää, vieläkö hänen kirurgisen tarkat hiusviivansa ovat tallella? Tuskin ainakaan, mikäli suurimman osan tekee koneella (tai sitten originaalipixelit ovatkin sitten melkoiset).

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #25 : 20.09.2004 klo 16:00:31 »
Mielenkiintoista olisi tietää, vieläkö hänen kirurgisen tarkat hiusviivansa ovat tallella? Tuskin ainakaan, mikäli suurimman osan tekee koneella (tai sitten originaalipixelit ovatkin sitten melkoiset).

Revi tästä:

http://www.brianbolland.com/gk37/images/BGK37-30.jpg

Kuvan piirtäminen pelkästään tietokoneella, alusta loppuun, vaihe vaiheelta:

http://www.brianbolland.com/gk37/
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #26 : 20.09.2004 klo 22:41:03 »
Mielenkiintoista olisi tietää, vieläkö hänen kirurgisen tarkat hiusviivansa ovat tallella? Tuskin ainakaan, mikäli suurimman osan tekee koneella (tai sitten originaalipixelit ovatkin sitten melkoiset).

Revi tästä:

http://www.brianbolland.com/gk37/images/BGK37-30.jpg

Kuvan piirtäminen pelkästään tietokoneella, alusta loppuun, vaihe vaiheelta:

http://www.brianbolland.com/gk37/

Hämmentävä spektaakkeli, etten sanoisi.

Ensinnäkin hämmennyn, että 450 dpi resoluutio riittää hänen tarpeisiinsa.
Olisi kuvitellut, että enempään olisi siirtynyt tai tarkempaa jälkeä kaivannut.

Mutta vieläkin enemmän hämmennyn laitteesta. Mac 8500!!!
Sehän on ihan prutku. Suunnilleen 150 Mhz, eikä paljoa enempää.

Ja minä kun tuskailen 400Mhz mäkkini hitautta.
Kaikki lienee suhteellista jonkin suhteen.

Loru_Laura

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Mitä mulkkaat? O__o
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #27 : 21.09.2004 klo 20:44:52 »
Mun mielestä tietsikalla on vaikee piirtää... O__o No en oo varmaan ainut. XD

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #28 : 22.09.2004 klo 11:30:33 »

Kuvan piirtäminen pelkästään tietokoneella, alusta loppuun, vaihe vaiheelta:

http://www.brianbolland.com/gk37/
En jaksanut lukea koko juttua, mutta näytti sen verran monimutkaiselta, että minä ainakin pitäydyn yhä perinteisessä.

On kyllä sanottava, että on se Bolland vaan kova tekijä. En minä ainakaan näin ruudulta osaisi erottaa hänen käsin ja tietokoneella piirtämäänsä toisistaan. Tuskin varmaan paperillakaan. Luultavasti hänellä on kova vaatimustaso lopputulokselle, joten ei hän huonoja välineitä käytä.

Ikävän usein vain näkee perinteisillä menetelmiä upeita kuvia tekevien kuvittajien sitten sortuvan tekemään kauheita tietokonekököstyksiä. Luultavasti taidon puutetta, mutta luulisi nyt lopputuloksen surkeuden pistävän silmään.  

Möhnäke

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Re:Tietokone vai käsinpiirräntä
« Vastaus #29 : 22.09.2004 klo 12:06:26 »
Käsin tykkään kyllä enemmän piirrellä. Kuten sanottu, on värittäminen kuitenkin nautinnollisempaa koneella. Käsin saa piirrettyä sen minkä haluaa, kun koneella taas on vähän tuono tuntuma.
"Ei mielikuvituksessa ja todellisuudessa ole mitään eroa. Ei mielikuvituksessa ainakaan, todellisuudessa vain."