Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta  (Luettu 27957 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #60 : 26.06.2012 klo 12:44:13 »
Minä en ajatellut koko asiaa ennen kuin opin lukemaan. Silloinkin itseasiassa tiesin jo tekijöitä nimeltä aika nopeasti, koska Aku Ankassa korostettiin niitä ja koska tietyt tyylit ovat tunnistettavia.

Niin joo, nykyäänhän ne tekijät on myös merkitty Ankoissa tarinoiden yhteyteen. Muistan itse vielä 80-luvun lopulla aiempien sukupolvien tapaan etsineeni Barksin ja Murryn juttuja piirrosjäljen perusteella.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 289
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #61 : 26.06.2012 klo 15:38:13 »
Pitkän tovin tuumin, mutta en muista aikaa, jolloin olisin kuvitellut Walt Disneyn tehneen kaiken itte tai ainakaan en muista semmoista hetkeä, jolloin olis valjennu, että piirtäjiä onkin paljon eikä Waltti piirtäny mitään.
Taisin tehdä jo 70-luvulla itse ruutupaperille listoja Barksin sarjoista. Muista piirtäjistä ei ollu paljon hajua. Joitakin mainittiin kunnolla sitten Minä Hessu -jättikirjassa joka oli ja on jättikirjoista paras artikkeleidensa puolesta.

Timo

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #62 : 26.06.2012 klo 16:32:24 »
En minäkään muista Waltia kaikkien tarinoiden tekijänä pitäneeni, mutta siinä olikin vaikeampi pala uskoa kun minulle väitettiin että nimi on Disney eikä Disnep kuten pitkään luin siitä lehden ylälaidassa(?) olleesta tekstistä. Pitihän se hiljalleen alkaa uskoa kun Omassa nurkassa jne myös viljeltiin tuota virheellistä kirjoitusasua...

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 956
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #63 : 26.06.2012 klo 18:39:28 »
Muistan pienenä (4-5 v.) käyneeni asiasta keskustelua asiaan perehtyneen isäni kanssa. Olin tainnut varmaan ihmetellä ääneen, miksi toiset ankat ovat aivan eri näköisiä kuin toiset. Lapsena tällaisia asioita ei välttämättä pane merkille, mutta tässä tapauksessa (Kurja Ankka, köh köh) ero oli niin valtavan räikeä, että sen pentukin huomasi.

Looginen johtopäätöksemme tietysti oli, että asialla oli monet eri piirtäjät. Muistan senkin, että Tammen kultaisia kirjoja ja toisaalta sarjakuvia verratessa juttu tuli lopullisesti selväksi.


Ai niin: Disneytä en ole ikinä osannut lukea Disnepiksi. Tiedän että monet ovat, ja vieläkin kuulee näitä anekdootteja henk.koht.

Pienenä kyllä luin Ruudun kannesta Natashan "Patasata"ksi. Sitä en ymmärrä enää itsekään, kuinka sellainen oli mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012 klo 18:45:19 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #64 : 26.06.2012 klo 19:43:12 »
Niin joo, nykyäänhän ne tekijät on myös merkitty Ankoissa tarinoiden yhteyteen. Muistan itse vielä 80-luvun lopulla aiempien sukupolvien tapaan etsineeni Barksin ja Murryn juttuja piirrosjäljen perusteella.

Niin mutta kyllä minäkin luin vanhoja Akuja jo tuolloin ja niissä joutu luottamaan siihen että tunnisti jäljen. Ja minä en ihan pentuna tunnistanut kovin helposti mitään jälkeä.

Marvelilla ja DC:lläkin oli se juttu että ajattelin pitkään lehtien lukeutuvan vanhoihin ja uusiin, enkä sen kummempin erottanut piirtäjiä tai tekijöitä.

Barksia en itseasiassa tunnistanut kynänjäljestä, vaan tarinoista. Rosa, Vicar ja Barks olivat ensimmäiset Ankkatekijät jotka muistin nimeltä. Vicarin tunnistin jo ennen kuin osasin lukea, koska huomasin samojen kirjainten toistuvan monesti tekijöiden nimissä.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 879
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #65 : 02.02.2014 klo 14:46:42 »
Toin lopultakin liitteinä olleet julisteet kotiin mutta kaikista ei käy ilmi missä ne ovat olleet liitteenä. En ole varma ovatko nämä kaikki edes liitteitä vai jostain muualta saatuja. Kysynkin jos joku muistaa minkä numeron lliiteitä ovat:

Spider-man juliste jossa Hämis taistelee Vihreää Menninkäistä vastaan seitissä roikkuen ja Menninkäinen liiturilla?

Wolverine lyö Kapteeni Amerikan kilpeen?

Spider-man 2 elokuvan juliste?

Marvel Aaveajaja iso juliste jossa vihollisia yms muita hahmoja. Vuosiluku 1992 useammassa kohdassa?

Aku Ankan taskukirja esittää Mikki Hiiri Kalin kynsi. Kääntöpuolella neljä kuvaa esim Mustan aaven arvoitus ja 4. ulottuvuus?

Aku Ankan taskukirja Roope Ankka 50-vuotta. Kääntöpuolella Roopen vihulaiset ja jokaisen julisteessa olevan vihulaisen esittely?

Aku Ankan taskukirja Toimituksen salaiset kansiot. Esittelyssä useita hahmoja Kroisos Pennonen, Taikaviitta, Rankku Kanuuna, Indiana Hopo yms

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #66 : 02.02.2014 klo 15:30:50 »
Spider-man 2 elokuvan juliste?

Spider-Man 7/2004.

Wolverine lyö Kapteeni Amerikan kilpeen?

Sarjakuvalehti 7/1994.

Marvel Aaveajaja iso juliste jossa vihollisia yms muita hahmoja. Vuosiluku 1992 useammassa kohdassa?

MARVEL 8/1994.

Aku Ankan taskukirja esittää Mikki Hiiri Kalin kynsi. Kääntöpuolella neljä kuvaa esim Mustan aaven arvoitus ja 4. ulottuvuus?

Aku Ankan taskukirja erikoisnumero Kalin kynsi (1998).

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 879
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #67 : 02.02.2014 klo 17:22:31 »
Tuo Spider-man ja Mennikäinen taistelemassa pilvenpiirtäjien keskellä juliste on taitettu A4 kokoon. Avattuna 4xA4. Näitä on minulla kaksi samanlaista. On kyllä pakostakin ollut jonkun lehden mukana koska en ole voinut noita muualta saada. Mielikuva olisi että hämiksen mukana tämä on ollut.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #68 : 02.02.2014 klo 18:48:58 »
Olen kohtalaisen varma, että ainakaan vuoteen 2008 mennessä tuota julistetta ei ole Hämähäkkimies-lehden mukana tullut.

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 879
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #69 : 02.02.2014 klo 19:30:53 »
Sen tiedän että sarjisfestareilta ei voi olla minulle kulkeutunut kun en ole ikinä niissä käynyt enkä henkilökohtaisesti tunne ketään siellä käynyttä. Vaihtoehdot on siis aika vähissä ja olen aika varma että on tullut lehden mukana.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #70 : 03.07.2014 klo 14:35:08 »
Apuria kutsutaan sidekickiksi, mutta mikä silloin on pääsankari? Esim. Robin on sidekick, niin mikä Batman on? Liekö tuolle edes termiä? Onko se pelkkä hero?

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 956
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #71 : 03.07.2014 klo 15:09:38 »
Aika yleinen termi taitaa olla protagonist. Ehkä enemmän kirjoitetun kerronnan sanastoa, mutta soveltuu sarjakuviinkin.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #72 : 03.07.2014 klo 15:29:06 »
Samalla kertaa protagonistin kanssa kannattaa tutustua myös [url:http://fi.wikipedia.org/wiki/Antagonisti]antagonistiin[/url].
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #73 : 04.07.2014 klo 13:45:56 »
Luontaiseen tapaani ilmaisin asian ehkä liian yleisluontoisesti. Etsin puhekielistä sanaa lauseeseen: "I knew his (hero/main character/protagonist...)" Tuntuu ettei mikään oikein passaa. On niin helppo sanoa "I knew his sidekick" mutta kun näkökulma on eri.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #74 : 04.07.2014 klo 14:08:54 »
Luontaiseen tapaani ilmaisin asian ehkä liian yleisluontoisesti. Etsin puhekielistä sanaa lauseeseen: "I knew his (hero/main character/protagonist...)" Tuntuu ettei mikään oikein passaa. On niin helppo sanoa "I knew his sidekick" mutta kun näkökulma on eri.

Epäsuorasti

"I knew the hero whose sidekick he was"

"He used to be the sidekick to a guy I knew"