Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta  (Luettu 27962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 609
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #46 : 28.01.2012 klo 13:08:45 »
Laventaminen on aika hyvä, pitkittäminen varmaan selkein. Rönsyily on minusta eri asia...

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #47 : 28.01.2012 klo 14:38:09 »
Fiilistely, maalailu?

Lihaa luiden päälle.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 795

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 857
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #50 : 11.02.2012 klo 18:03:28 »
Hyviä ehdotuksia tullut, mutta heitetään vielä: myönteisesti suhtautuva voisi ehkä puhua viipyilystä, kielteisesti suhtautuva puolestaan jaarittelusta.

Itse pidän tuosta Astonishing X-Menistä otetusta esimerkkisivusta. Ideana on kuvata rauhallista aamupalahetkeä sekä sitä, että Logan haistaa, että Kitty ja Peter ovat olleet yöllä ensimmäisen kerran sillai.

EDIT. Kun on nyt kaikki sarjikset ja skanneri käsillä, liitän tähän tuon saman Ryhmä X:n sivun suomeksi, niin näkee tekstitkin.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012 klo 18:19:11 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #51 : 11.02.2012 klo 20:38:07 »
Minun ehdotukseni tähhän dekompressio-asiaan.

Korostaminen.

Alleviivaminen.

Koska...

    siitähän on kyse

siinä kaikessa.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #52 : 17.02.2012 klo 19:49:24 »
Dekompressio on vakiintunut termi, minkä osoittaa relevantin suomenkielisen kirjallisuuden tarkastelu:

http://katuoja.sarjakuvablogit.com/?s=dekompress
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 393
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #53 : 17.02.2012 klo 20:16:18 »
Millä konstilla Bartholomaeus Välkky pääsi pois merirosvolaivasta, jonka kokiksi hänet oli shanghaijattu?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #54 : 26.06.2012 klo 02:24:49 »
Minua aina toisinaan hämmästyttää – viimeksi Jannen mainiota kolumnia Aku Ankan taskukirjasta 27 lukiessani – että ovatko kaikki todellakin lapsena kuvitelleet Walt Disneyn tehneet kaikki Disney-sarjat.

Minusta oli itsestään selvää, että eri tyylillä tehdyt sarjat olivat eri tekijöiden käsistä lähtöisin. Löytyykö täältä muita?

Voisin muutoin pitää itseäni suht fiksuna lapsena, mutta epäilen olenko tuohon aikaan hahmottanut laisinkaan, että Walt Disney on ihmisen nimi, onhan kyse kuitenkin vierasperäisestä nimestä enkä muista että tuota olisi minulle kukaan selittänyt.

Loppujen lopuksi 1980-luvulla bränditietoisuus oli vähäisempää, Coca-Cola taisi olla ensimmäinen oikein hyökkäävä tuotemerkki, ja etenkin kotimaiset mainokset olivat sävyltään hyvin rauhallisia.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #55 : 26.06.2012 klo 04:37:43 »
En mä ainakaan muista koskaan uskoneeni, että Disney olisi tehnyt sarjakuvat itse. Ehkä se johtui siitä, että muistan jo hyvin varhain lukemaan opittuani lukeneeni Aku Ankasta jonkinmoisen pienen historiikin hänestä. Aloitin Ankkojen hamstraamisen heti kun opin lukemaan.

CryingBlueRain

  • Jäsen
  • Viestejä: 940
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #56 : 26.06.2012 klo 09:32:17 »
En minäkään muista koskaan kuvitelleeni, että kaikki Disney-sarjakuvat olisivat yhden miehen käsialaa. Sen sijaan muistan kyllä vuonna 1975 tai 1976 kysyneeni äidiltäni, millaisella koneella sarjakuvat tehdään. Sain kuulla, ettei niitä tehdä koneella, vaan niillä on paljon piirtäjiä. Olin silloin 4 tai 5 v.

Barksin tyylin opin tunnistamaan muistaakseni 9- tai 10-vuotiaana.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #57 : 26.06.2012 klo 09:33:37 »
Minä en ajatellut koko asiaa ennen kuin opin lukemaan. Silloinkin itseasiassa tiesin jo tekijöitä nimeltä aika nopeasti, koska Aku Ankassa korostettiin niitä ja koska tietyt tyylit ovat tunnistettavia.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #58 : 26.06.2012 klo 09:34:39 »
Minua aina toisinaan hämmästyttää – viimeksi Jannen mainiota kolumnia Aku Ankan taskukirjasta 27 lukiessani – että ovatko kaikki todellakin lapsena kuvitelleet Walt Disneyn tehneet kaikki Disney-sarjat.

Muistelisin että asian tiimoilta käytiin keskustelua pihallamme silloin 1960-luvulla. Tuolloin ei Disney-sarjakuvatarjonta ollut Suomessa niin laajaa kuin nykyään. Hyvinhän yksi mies ehti viikossa piirtää lehdellisen sarjakuvia!   ;)

En muista, mitä mieltä itse olin.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012 klo 09:36:38 kirjoittanut Tertsi »

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 609
Vs: Sarjakuva-aiheiset Pienet kysymykset vailla vastausta
« Vastaus #59 : 26.06.2012 klo 10:35:26 »
Niin kauan kuin itse muistan niin olen ollut tietoinene ettei Walt Disney tee itse kaikkea, ja niitä ensimmäisiä unelma-ammatteja oli päästä tekemään Aku Ankkaa...Toimituksen oman nurkan olemassaololla saattoi olla vaikutusta asiaan, vaikkei se aina niin informatiivinen ollut eikä tekijöiden nimiä kauheasti tuolloin 80-luvun alkuvuosina paljastettu niin vähän kuitenkin.

(Toki pitkään luulin että taskareita tehdään Saksassa...)