Kirjoittaja Aihe: Leipää vai sarjakuvaa?  (Luettu 2194 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Leipää vai sarjakuvaa?
« : 16.01.2011 klo 14:55:31 »
Jos budjetti on ns. rajoitettu, niin kumpaa kantaa kotiin, ruumiin vaiko hengen ravintoa?

Pienelläkin rahalla saa laatua rahalla (bang for your money). Itäkeskuksen Anttilassa oli kirjaosastolla Arktisen Banaanin italopokkareita (Dampyreja ainakin) hintaan 99 senttiä. Sikäli mikäli nämä kokoelmistasi puuttuvat, käy hakemassa omasi pois.

Mitä muuta hyvää ja halpaa kaupoista ja divareistä löytyy? Tässä ketjussa ei siis kyse ole välttämättä tarjouksista. Sille on oma ketjunsa.

Toinen vaihtoehto on kalastaa ne Roope-Sedät, joissa on Castyn tarinoita. Hinta lienee noin 50 senttiä kipale.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2011 klo 16:41:16 kirjoittanut Lurker »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #1 : 16.01.2011 klo 18:04:55 »
Pitää ostaa niin halpaa peruspöperöä, että rahaa riittää sarjakuviin.  :D
Potut ja puurot yms.

Timo

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #2 : 16.01.2011 klo 18:23:30 »
Yksi syy miksi lopetin sarjakuviin erikoistuneen Tammelan kirjakauppani oli kahden asiakkaan keskustelu. Kaksi nuorehkoa miestä kävi tarkasti läpi koko kirjakaupan valikoiman kunnes toinen huomasi hyllyssä yllättäen kauan etsimänsä kirjan. Hihkui onnesta löydettyään kokoelmastaan puuttuvan sarjakuvan ja vielä edulliseen hintaan. Sitä äkkiä kaverille näyttämään. Kaveri siihen että samalla hinnalla saisi kaksi hanaolutta läheisestä kantakuppilasta, kannattaisi harkita vielä ja tarkkaan. Siinä tyyppi sitten seisoi ja näki naamasta että kova mietintä oli käynnissä. Kaljat vai sarjakuva, kaljat vai sarjakuva. Edes takaisin muljahteli ajatus aivossa. Ahkeran vatvomisen jälkeen jäi sarjakuva hyllyyn ja herrat poistuivat kohti hauskempia seikkailuja. Itse päätin ensi tilassa lopettaa sarjakuvien kaupittelun Tampereella.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #3 : 16.01.2011 klo 18:29:38 »
tuo Kreegahin viesti on hyvin surullista luettavaa.
ikävä kyllä lähikaupoista sarjakuva on melko tarkkaan siivottu pois, Ankkoja lukuunottamatta (ja kun niitä ei juuri lainkaan tule itse luettua niin eipä asialla ole merkitystäkään).


Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #4 : 16.01.2011 klo 18:33:25 »
Ennen wanhaan oli tapana tehdä omia "liuskalehtiä" leikkaamalla sarjakuvia sanomalehdestä. Sitten kun seikkailu oli kokonainen tai nippu sopivan kokoinen, ei muuta kuin niiteillä nidontaan ja kas, oma pikkulehti oli valmis.

Joskus harvoin divareissa tulee vieläkin vastaan sarjakuvaleikevihkoja. Viehättäviä muistoja jonkun sarjakuvaharrastuksesta menneiltä vuosilta...

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #5 : 30.04.2021 klo 19:15:40 »
Tämä ketju saa kelvata. Tartuin videossa (7min) arkaan(?) aiheeseen, eli siihen paljonko sarjiksiin menee rahaa vuodessa. Paljo sulla menee? Ja paljonko olis paljon? Niin siis huomasin että olen 10v. pitänyt kirjaa menoista, mutta en ole koskaan, ennen tätä, vaivautunut ynnäämään menoja.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #6 : 30.04.2021 klo 20:23:04 »
Ei paljoakaan, ehkä keskimäärin satasen verran viikossa. Enemmän pitäisi mutta on elämä ja kirjallisuus ja elokuvat sekä musiikki vievät oman osansa myös.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #7 : 30.04.2021 klo 21:09:20 »
Tämä ketju saa kelvata. Tartuin videossa (7min) arkaan(?) aiheeseen, eli siihen paljonko sarjiksiin menee rahaa vuodessa. Paljo sulla menee? Ja paljonko olis paljon? Niin siis huomasin että olen 10v. pitänyt kirjaa menoista, mutta en ole koskaan, ennen tätä, vaivautunut ynnäämään menoja.
Pitääkin kattoo. Mutta tämä vanha ketju löytyi aiheesta myös.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Marika Oksa

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #8 : 30.04.2021 klo 22:15:15 »
Tämä ketju saa kelvata. Tartuin videossa (7min) arkaan(?) aiheeseen, eli siihen paljonko sarjiksiin menee rahaa vuodessa. Paljo sulla menee? Ja paljonko olis paljon? Niin siis huomasin että olen 10v. pitänyt kirjaa menoista, mutta en ole koskaan, ennen tätä, vaivautunut ynnäämään menoja.

Nyt ollaan jännän äärellä - on erittäin kiinnostava aihe ja hyvä video. Nostan hattua, että olet jaksanut kirjata menoja ylös 10 vuotta! Olen joskus koettanut pitää kirjaa kirjoihin menevistä rahoista (viimeksi alkuvuodesta...), mutta homma on oikeastaan lopahtanut ihan alkutekijöihinsä eikä minulla ole alkeellisiakaan omakohtaisia tilastoja aiheesta.

En ole koskaan ajatellut sarjakuvaostoja omana erillisenä ryhmänään vaan olen niputtanut ne ajatuksen tasolla samaan ryhmään kirjojen kanssa. Kuukausitasolla sarjiksiin ja kirjoihin menevä raha vaihtelee minulla tosi paljon, sillä en esim. kerää mitään sarjaa tms. vaan ostot on lähinnä heräteostoja tai jotain sellaista, jota olen jo pitempää ns. katsellut sillä silmällä ja sitten jossain vaiheessa repsahdan ostamaan kirjan/sarjakuvan omaksi. Lahjaksi ostan mieluusti kirjoja ja joskus sarjakuviakin, jos löytyy jotain sopivaa. Silloin saattaa tulla piikki näihin menoihin, sillä lahjakirjaan tai -sarjikseen on minusta helpompi käyttää enemmän rahaa kuin itselle tulevaan, vaikka tämä onkin vähän hölmö pään sisäinen rajoite (olen koettanut höllätä nutturaa tässä :D).

Korona-aika on vaikuttanut minullakin sarjis- ja kirjaostoihin eli lisännyt niitä (=nettiostoja tullut tehtyä tavallista enemmän), mutta kotona oleva tila tietysti hieman rajoittaa kulutusta. Tosin kierrätän mieluusti jo luettuja, ei niin tärkeitä kirjoja ja sarjiksia, joten hyllyihin vapautuu tilaa - jonka voi sitten täyttää uusilla hankinnoilla :P.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2021 klo 09:11:00 kirjoittanut Marika Oksa »

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 739
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #9 : 30.04.2021 klo 23:36:33 »
Tämä ketju saa kelvata. Tartuin videossa (7min) arkaan(?) aiheeseen, eli siihen paljonko sarjiksiin menee rahaa vuodessa. Paljo sulla menee? Ja paljonko olis paljon? Niin siis huomasin että olen 10v. pitänyt kirjaa menoista, mutta en ole koskaan, ennen tätä, vaivautunut ynnäämään menoja.
Täähän olisi ihan mahtava systeemi. Laittaa kaikki sarjakuva ostokset ylös. Tätä voisi myös laajentaa, että paljon sarjiksia lukee vuodessa. Eli kaikki sarjakuvat ylös joita lukee.
Joskus 70-luvun lopulla, kun koulussa opetettiin oikein kirjoittamaan. Silloin aloin pitää kirjaa leffakäynneistä...olen kai aika leffahullu.. Lopetin sen kai jonnekin 90-luvulle ja aloin vain säästämään leffalippuja, mutta aina välillä leffalippu katosi. Se vihko leffoista on jossain...ollut sen verran monta muuttoa, että en tiedä missä se on ja oliko niitä jopa kaksi kappaletta. Aloin keräämään myös 90-luvun alusta elokuvaviikko-läpsykkää, kunnes ne meni sen paperisen version lopettamaan...taitaa netissä vielä jokin lista kulkee.

Mutta voisi kyllä aloittaa kirjaamaan kaikki sarjakuva-ostokset ylös. Tänä vuonna ei kyllä ole oikeastaan mitään ihmeellistä ostanut. Noh Aku Ankka tulee kotiin (senkin voisi ottaa mukaan listaan) ja muutaman albumin olen ostanut ja onhan tossa tuo Dropsiekin, mut sen taisin ostaa jo viime vuoden puolella, vaikka se vasta tulikin kevään korvilla. Korona aikaan uskaltanut paljoo mennä mihinkään...nytkin vietin vapun ihan kotona olutta siemaillen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

keimolainen

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #10 : 01.05.2021 klo 01:18:01 »
Huh! Melkosta... Pistää miettimään miten perseaukista porukkaa tätä hommaa harrastaa. :)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #11 : 01.05.2021 klo 10:52:27 »
Huh! Melkosta... Pistää miettimään miten perseaukista porukkaa tätä hommaa harrastaa. :)

Heh! Ei se sarjakuvien keräily isoista rahoista ole kiinni, pienelläkin saa hyvää. Harmi vain, ettei divareista ja kirppiksiltä enää tee sellaisia löytöjä kuin ennen muinoin - niukaksi on käynyt.

Nykyään ostelen tasaiseen tahtiin mutta harvakseltaan sarjakuvaa, menisiköhän enää satanen edes kuussa? Ehkä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #12 : 01.05.2021 klo 13:06:53 »
Pitääkin kattoo. Mutta tämä vanha ketju löytyi aiheesta myös.
Katselin koko alueen läpi mutta en vain huomannut tuota.
Huh! Melkosta... Pistää miettimään miten perseaukista porukkaa tätä hommaa harrastaa. :)
Eli paljonko sinulta menee?  :) Vakavammin puhuen käytössä olevan rahan määrä on vain yksi monista asiosta joka itsellä vaikuttaa, enkä sentään onneksi joudu tekemään ketjun otsikon mukaista valintaa. Viisi vuotta sitten tilanpuute rajoitti enemmän kuin mikään muu. Jase näkyi selvästi tilastossa. Usein tulee myös mieleen, että hyllyssä on turhan paljon lukematonta kirjallisuutta (kuvallista ja kuvatonta). Ja siksi saan herätteen rajoittaa ostelua. Nyt viime aikoina, kun olen käyttänyt vähemmän aikaa sarjakuvien tekemiseen, olen huomannut että sitä ehtiikin itse asiassa lukea aika paljon. Olen ahminut kotikirjastoni aarteita.

Ostelen sarjiksia paljon myös matkoilta (taas yksi harrastus) ja silloin hankinnat uppoaa näkymättömiin matkabudejttiin, mikä on tietenkin ihan luonnollista. Joku muu shoppaa sitten reissusta vaikka vaatteita tai mitä lie nyt harrastaakaan. Nämäkään summat eivät näy omissa muistiinpanoissani, mutta ovat ehkä satasen molemmin puolin keskimäärin vuodessa.

Ihan yleisesti keräilyn ääripäät taitavat olla netistä tilaamisessa ja käsin poiminnassa. Netistä voisi tilata nopeasti ja helposti miten paljon tahansa, mutta sitten taas jos rajaa kohteita ja käy ostamassa henkilökohtaisesti, rahankäyttöä olennaisempi rajoite on helposti ajankäyttö. Itse yritän keskittyä tiettyihin, kulloinkin mielenkiintoisiin kohteisiin ja naatiskelen, sen sijaan että ostelisin kaikkea suurin piirtein kiinnostavaa.

Täähän olisi ihan mahtava systeemi. Laittaa kaikki sarjakuva ostokset ylös. Tätä voisi myös laajentaa, että paljon sarjiksia lukee vuodessa. Eli kaikki sarjakuvat ylös joita lukee.
Käytännössä mullakin tää onnistuu vain koska hankintoja on aika vähän. Olen nyt muutamankin kerran yrittänyt laittaa ylös lukemisia, mutta siinä ei oikein ole mieltä, ellei kirjaa mukaan myös omia ajatuksia (vaikkapa HDC-lukee ketjun tapaan). Kirjaaminen laajentaa ja syventää harrastusta, samaan tapaan kuin sarjiksista keskusteleminen. Olen kuitenkin havainnut, että lukupäiväkirjaan menee/menisi liian paljon aikaa, niin hienoa kuin se muuten olisikin. Lukemani kirjat sentään viime vuodelta listasin (helppoa kun niitä oli niin vähän) ja harkitsin jopa kirjavlogin pitämistä, mutta sitten olen vähän luopunut aiheesta juuri ajankäytöllisistä syistä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #13 : 01.05.2021 klo 13:55:11 »
Huh! Melkosta... Pistää miettimään miten perseaukista porukkaa tätä hommaa harrastaa. :)

Niin, skaala oli siis:
Ei paljoakaan, ehkä keskimäärin satasen verran viikossa.

Nykyään ostelen tasaiseen tahtiin mutta harvakseltaan sarjakuvaa, menisiköhän enää satanen edes kuussa? Ehkä.


Vaikka omalla kohdallani on myös myönnettävä, että Suomen markkinoilla käytän rahaa ehkä reilun satasen vuodessa (uutena ostetut + divarit).

Vielä uupuu se satasen päivässä tyyppi mutta kaikkia tarvitaan.
Sitten jos lasketaan myös sarjakuvien tekemiseen menevä summa se kasvaa tuosta koska materiaali ei ole ilmaista.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Leipää vai sarjakuvaa?
« Vastaus #14 : 01.05.2021 klo 14:51:52 »
Niin, skaala oli siis:
Vielä uupuu se satasen päivässä tyyppi mutta kaikkia tarvitaan.
Sitten jos lasketaan myös sarjakuvien tekemiseen menevä summa se kasvaa tuosta koska materiaali ei ole ilmaista.

Vaan harvassa on se päivä, ettei tulisi sarjakuvaa luettua.

Mainittakoon, että Heavy Metal -lehden tilaus kallistui niin paljon, että saa loppua sekin. Kirpaisee liikaa. Vuoden tilaus on yli 200 €.