Nonni,
Nyt on lähes kaikki Piirrettyä julmuutta -näyttelyssä olleet sarjakuvat tunnistettu.
Olen myös hankkinut nuo sarjat ja kasan vanhoja kirjoja kun olen viimeisen vuoden kirjoittanut juttua ko. näyttelystä ja siihen liittyen 1950 - 1960 lukujen sarjakuvien julkaisutoiminnasta. Tekstiä olisi pienen kirjan verran joten jos kustantajia kiinnostaa niin voipi ottaa yhteyttä.
Näistähän voisi myös koostaa suomalaisen sarjakuvan juhlavuoden kunniaksi myös jonkinlaisen Piirrettyä julmuutta -näyttelyn toisinnon. Sellaisen näyttelyn järjestämisen kuvittelisin etupäässä olevan Sarjakuvaseuran heiniä. Mikäli seuralta löytyy tähän halukkuutta niin kaikki materiaali on käytettävissä.
Vaikka olen kaikkein arvokkaimmat lehdet jättänyt suosiolla hankkimatta niin kaikkiaan tähän (lähde)materiaalin keruuseen on mennyt noin kiloeuron verran pätäkkää, joten olisi sääli jättää materiaali vain pienen porukan nähtäväksi.
Kuitenkin jutussa on vielä muutama hieman huteralla pohjalla oleva olettamus, elikkä jos joku tietää Piirrettyä julmuutta -näyttelyvieraan, -näyttelyjärjestäjän tai jonkun muun tuon ajan sarjakuva-ammattilaisen niin otan kaiken tiedon (ja erityisesti valokuvat) kiitollisuudella vastaan ja kyseisiä henkilöitä mieluusti haastattelisin.
Ja innoitus tähän hommaan tuli tietty
Ralf Kaurasen väitöskirjasta. Kunnia hänelle.
Apuja on pyydetty ja saatu (mm. arkistojenhoitajat, haastatellut, kuvientunnistajat etc.) ja niistä kiitokset.
Severi Nygård