Kirjoittaja Aihe: Glömp 6  (Luettu 11796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pepe

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #15 : 15.07.2004 klo 16:26:22 »
Penteleen pentele kun mua vaan kenkuttaa valittaminen ilman aihetta.

Eikö minulla ollut aihetta? Kyllä minusta.

Ostin Glömpin jokunen viikko sitten. Se makso 10 euroa ja se on minulle aika iso raha. Ajattelin riskillä tukea kotimaista omakustantelua ja lisäksi Glömp 6 sisälsi pari sarjaa muutamalta mielenkiintoiselta tekijältä. Suurin osa tekijöistä oli kuiteskin ihan tuntemattomia.

Kotona luin sitten koko albumin ja olin aika vihainen. Suurin osa jutuista oli mielestäni todella heikkotasoisia. Olihan siellä pari hyvääkin, mutta kokonaisuus oli niin masentava, että tunsin pakottavaa tarvetta kirjoittaa siitä lyhyesti tännekin.

Vesa kuule, kritisoidaanhan, arvostellaan ja haukutaanhan sitä elokuvia, kirjoja, kuvataidetta ja ihan kaikkea tässä maailmassa. Niin se pitää ollakin! Pitäiskö sitten kotimaisen elokuvankin arvosteleminen lopettaa turhana? Onhan se niin, että elokuvan julkaiseminen&levittäminen on Suomessa SATA kertaa vaikeampaa kuin sarjakuva-albumin julkaiseminen ja rahaa menee TUHAT kertaa enemmän. Tuskin se elokuvien laatua parantaisi, ehkä jopa päinvastoin.

tertsi

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #16 : 15.07.2004 klo 16:33:29 »
Jos julkaisee jotakin, pitää sietää kritiikkiä!

Toki kritiikki olkoon asiallista (kuka määrittelee?)

Suomalaisen sarjakuvan yletöntä suosimista en ymmärrä. Ostajana en koe olevani hyväntekijä. Ostan suomalaista poppiakin, jos pidän siitä, en muuten.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Glömp 6
« Vastaus #17 : 15.07.2004 klo 16:45:34 »
Itseäni taas ketkuttaa kaksi asiaa:

1) Se että joku kyseenalaistaa jonkin julkaisun olemassaolon. Ihmettelee että miksi se on edes tehty. Tällainen kritiikki ei mielestäni koskaan missään yhteydessä ole asiallista. Vaikka koko muu viesti olisi asiallinen niin tällaisen rivin olemassa olo saa minut suuttumaan.

2) Se että yleistetään että kaikki suomalainen sarjakuva on tietynlaista. Nyt kun olen Glömp 6:n lukenut niin siitä mielestäni todellakin oli monenlaista sarjakuvaa. Niin erilaisia teoksia että kaikki eivät voi millään mielyttää kaikkia.

Lisäksi tuntuu siltä että mikään ei kelpaa. Teki millaista sarjakuvaa tahansa niin aina löytyy valittamisen aihetta. Itse pyrin tekemään juonellisempaa sarjakuvaa. Pidempää tarinaa. Kun mennään siitä turvallisesta tuttavapiiristä poispäin niin heti ollaan ihmettelemässä että miksi joku tekee tuollaista perusfantsuhöttöä. Pitäisi varmaan tehdä jotain erikoisempaa. Toinen kritiikki... tai asia mitä kuulee on ainainen epäily. "Ei siitä koskaan mitään tule." Ei kai jos kaiken aikaa kuulee että tuo jonkin on täyttä roskaa ja siitä ei koskaan tule mitään.

Eli yleisesti seuraava kysymys: Mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan? Siis sarjakuvan tekijöiltä jotka tekevät työtä palkatta. Varmasti tietäen että tällä alalla hyvin harva tulee saamaan edes elantonsa tässä maassa. Oi kertokaa mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan että joku kanssa osaisi täyttää nämä odotukset?

Pepe

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #18 : 15.07.2004 klo 16:53:50 »
Eli yleisesti seuraava kysymys: Mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan? Siis sarjakuvan tekijöiltä jotka tekevät työtä palkatta. Varmasti tietäen että tällä alalla hyvin harva tulee saamaan edes elantonsa tässä maassa. Oi kertokaa mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan että joku kanssa osaisi täyttää nämä odotukset?

Minä ainakin odotan laadukasta sarjakuvaa, jonka tekemisessä tekijä ei ole säästellyt itseään. Sellaista sarjakuvaa, jonka jälkeen tulee olo, että nyt tämä kyseinen tekijä on oikeasti ilmaissut jotain suurta ja hienoa ja vielä omaperäisesti. JA KYLLÄ SELLAISTA TÄÄLLÄKIN ON TEHTY. En minä niin väittänytkään.

Ja kyllä kuule, historia täynnä sellaisia tapauksia, että ilman palkkaa, valtavassa köyhyydessä on tehty mullistavia  teoksia, että eivät nuo kotimaiset sarjakuvantekijät niin erilaisessa tilanteessa ole.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Glömp 6
« Vastaus #19 : 15.07.2004 klo 16:59:28 »
Seitsemän veljestä, esimerkiksi. Ja elokuvista puheenollen, niin Levottomat kolme. Tehty todella ahdistavassa henkisessä köyhyydessä. Ynnä julkaistaanhan niitä Kara Kärkkäisen kirjojakin.

Ei sarjakuvien tekemisestä paljoa makseta, mutta ei siitä rangaistakaan. Eikä ole pakko lukea - niin on helppo kauhistella, että onpa kallis albumi, 5 euroa, mutta kukaan ei juuri mietiskele baarissa että jätänpä vitosen hintaisen tuopposen ostamati, päin vastoin, niitä täytyy saada lisää.

Jos sarjakuva olisi kunnon huumetta, ryhtyisin välittömästi diileriksi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Glömp 6
« Vastaus #20 : 15.07.2004 klo 17:02:01 »
Jos julkaisee jotakin, pitää sietää kritiikkiä!

Toki kritiikki olkoon asiallista (kuka määrittelee?)

Suomalaisen sarjakuvan yletöntä suosimista en ymmärrä. Ostajana en koe olevani hyväntekijä. Ostan suomalaista poppiakin, jos pidän siitä, en muuten.

Suomalaisen elokuvan kritiikistä sen verran että aikoinaan kriitikot tuomitsivat kaikki kotimaiset elokuvat täytenä roskana. Sitten joku ilmeisesti tajusi että tätä rataa me olemme kaikki työttömiä ja kritiikki muuttui. Ei nyt ylettömäksi kehumiseksi mutta "asiallisemmaksi" ja "rakentavammaksi." Sen jälkeen suomalaisen elokuvan arvostus ja suosio on kummasti kasvanut. Siihen en ota kantaa onko taso noussut. Ainakin tekijät tuntuvat ottavan itsensäkin hieman vakavammin. Tuntuisi että aiemmin olisi suomalaisia elokuvia tehty asenteella: "Ihan sama mitä minä teen. Kriitikot haukkuu kuitenkin ja kukaan ei katso ja kaikki valittavat että suomalainen elokuva on roskaa... vaikka kukaan ei edes katso sitä."

Kritiikkiä pitää kestää. Mielummin kuitenkin otan kritiikkiä niiltä ihmisiltä jotka ovat ns. kohdeyleisöäni. Siis niiltä joille tuote on tehty. Ne joilla on oikeasti muutakin sanottavaa kuin että minä en pidän tämän tyylisestä sarjakuvasta / musiikista / elokuvista.

Pepe

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #21 : 15.07.2004 klo 17:14:09 »

Suomalaisen elokuvan kritiikistä sen verran että aikoinaan kriitikot tuomitsivat kaikki kotimaiset elokuvat täytenä roskana. Sitten joku ilmeisesti tajusi että tätä rataa me olemme kaikki työttömiä ja kritiikki muuttui. Ei nyt ylettömäksi kehumiseksi mutta "asiallisemmaksi" ja "rakentavammaksi." Sen jälkeen suomalaisen elokuvan arvostus ja suosio on kummasti kasvanut. Siihen en ota kantaa onko taso noussut. Ainakin tekijät tuntuvat ottavan itsensäkin hieman vakavammin. Tuntuisi että aiemmin olisi suomalaisia elokuvia tehty asenteella: "Ihan sama mitä minä teen. Kriitikot haukkuu kuitenkin ja kukaan ei katso ja kaikki valittavat että suomalainen elokuva on roskaa... vaikka kukaan ei edes katso sitä."



Suosittelen, että tutustut vähän tarkemmin kotimaisen elokuvan historiaan, sen verran kummallisia kommentteja tulit nimittäin esittääkseni.

Kyllä kotimaista elokuvaakin on osattu suomalaisessa mediassa arvostaa. Ehkä joskus 90-luvun alun lamakaudella, näytti heikommalta, mutta kyllä Suomessa mielenkiintoisia elokuvia on tehty joka vuosikymmenellä, sellaisikin jotka ovat keränneet laajaa kriitikkojen arvostusta. Suuret nerot suomalaisesta elokuvasta puuttuvat, mutta joukko tasokkaita, itsensä hyvin vakavasti ottavia, tekijöitä löytyy kylläkin.

On kyllä absurdi väite, että kriitikot olisivat omien töidensä loppumisen pelossa muuttaneet arvostelutottumuksiaan. Ja miten heidän työnsä olisivat muutenkaan olleet uhattuina, kun ulkomailta tuodaan elokuvia roppakaupalla?

Ja mitä nykykrittiikkiin tulee, niin kyllähän esim. Markus Selinin elokuvat ovat saaneet kuulla kunniansa melkein lehdessä kuin lehdessä.


Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Glömp 6
« Vastaus #22 : 15.07.2004 klo 17:53:23 »
Suosittelen, että tutustut vähän tarkemmin kotimaisen elokuvan historiaan, sen verran kummallisia kommentteja tulit nimittäin esittääkseni.

Tunnustan. Minun täytyy tutustua kotimaisen elokuvan historiaan paremmin. Väite perustui muualta kuultuun ja luettuun "tietoon". Ja varmasti tuo että kriitikko kohta oli varmasti pahasti kärjistetty. Näinkin olen muualta kuullut aikoinaan ja lähdekritikittömästi muodostanut siitä maailmankuvani joskus 90 luvulla.

Ja muihin keskusteltuihin asioihin. On totta että köyhyydessä ja erittäin negatiivisessa ilmapiirissä on tehty ja tehdään uskomattoman hienoja teoksia. Teitä mestarinteoksen tekemiseen on monia. Yksi niistä on hioa ja hioa oma teoksensa äärimmäisyyksiin. Ehkä vain näyttääkseen että kyllä sitä ilman rahaa ja arvostustakin tehdää -kele. Itse asiassa varmasti erittäin hyvä keino saada tehdyksi jotain suurta. Mutta kaikki ihmiset eivät pysty tällaiseen. Kaikki mestariteokset eivät synny tällatavalla. Osa kasvaa tekemiensä myötä. Siitä että tekee ja ennen kaikkea julkaisee aina silloin tällöin jotain. Saa myös positiivista palautetta teoksistaan. Tällaista tunnutaan jakavan liian harvoin suomalaisen sarjakuvan parissa. Tämä on taas vain tunne. En voi väittää että olisin siinä oikeassa. Ehkä tekijöille annetaan myös positiivista palautetta. Minä vain näen sitä hyvin harvoin (enkä puhu nyt omista töistäni :) ) Pelkkä päähän silittelykään ei ole oikea tie koska silloin ei tietenkään kukaan paranna sarjakuviensa tasoa. Hyviäkin juttuja voisi aina silloin tällöin nostaa muiden teoksista esiin. Sitä minun näkemykseni mukaan tehdään liian harvoin.

Tämäkin keskustelu on tuonut esiin että osa mielikuvistani voi olla vääriä. Ensivaikutelmat ovat pirun vaarallisia kun ei tiedä keskustelijoiden taustoja.

Esimerkiksi liian usein kuulee pelkästään yleistyksen: "Kaikki suomalainen sarjakuva on roskaa." Kaikki suomalainen sarjakuva tietynlaista. Pepelle sanoisin sen että en väitä sinun koskaan sanoneen näin. En ole kovinkaan montaa asiaa sanonut aiemmissa viesteissä niin, että olisin suoranaisesti tarkoittanut sinua. Vain tuo yksi lause nousi esiin. Et selvästikään ole niitä Vesan maitsemia nimimerkin takaa kirjoittavia haukkojoita. Kirjoitit jo heti alkuun asiallista tekstiä. Mutta niihin Vesan mainitsemiin nimimerkin takaa kirjoittavia henkilöitä on paljon. Liian paljon. Niitä jotka oikeasti aiheetta lähtevät haukkumaan jotain. Ilmeisesti vain siksi että joku on saanut jotain aikaan ja itse ei ole. En tiedä. On hyvin vaikea yrittää kuvitella mitä niiden ihmisten pään sisällä liikkuu.

Se mitä minä vain haluan sanoa on että annetaan ihmisten tehdä sarjakuvia. Annetaan heidän julkaista vaikka raakilemaisia teoksia. Ne tukevat jotka haluavat suomalaista sarjakuvaa tukea ja jotka nauttivat tällaisten sarjakuvien lukemisesta. Annetaan rakentavaa kritiikkiä... mitä tämänkin keskustelun myötä on tullut. Enimäkseen täällä on ollut asiallista kritiikkiä. Muissa yhteyksissä olen esim. Glömpin teoksista kuullut vain kommentteja että "Minä luulin että tämä on joidenkin koululaisten lehti. Niin paskaa kamaa siinä on." Tämän tyylinen kritiikki Glömpistä on siis ollut ainaa mitä edes olen kuullut koko julkaisusta. Minusta ainakin numero kuudessa on hyviä juttuja ja lupaavia juttuja. Tosin omat ennakko-odotukseni julkaisua kohtaan olivat edellisen kaltaisen "kriitkin" värittämiä. Riittävän hyviä moni sarja ettei minua harmita että tuhlasin siihen kymmenen euroa.

Olen muutaman kerran kuullut ihmisten sanovan, että heillä on tietty ennakkokäsitys siitä millaista sarjakuvaa Suomessa tehdään ja sen jälkeen yllättyneet että tehdäänkö Suomessa näinkin laadukasta tavaraa. En tiedä tuleeko tämä mielikuva siitä että liian usein kuulee vain niiden nimimerkin taakse kätkeytyvien valitusta vai siitä että heillä on aiemmin huonoja kokemuksia.

terhie

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #23 : 15.07.2004 klo 18:23:04 »
Nappari kirjoitti: "Tuo seuraava Laikkuhan (eli kolmas) koostuu suomalaisten kirjailijoiden kässäreiden pohjalta tehdyistä sarjakuvista. Eli kaiken järjen mukaan käsikirjoituksien saralta on lupa odottaa jotakin."

Eli juttuhan ei mene ihan noin; Laikku 03:n tekijät ovat ottaneet lähtökohdakseen jonkun kotimaisen kirjailijan novellin. Käsikirjoituksista vastaavat piirtäjät itse; saman tarinanhan voi kertoa monella tavalla ja sarjakuvantekijä valitsee itse miten hän tarinan kertoo. Jotkut piirtäjät ovat muokanneet aluperäistä tarinaa reippaallakin kädellä.  Sarjakuvan miljöö, tunnelma ja  hahmojen ominaisuudet (jopa sukupuoli) ovat sarjakuvantekijän valitsemia.  Sarjakuvantekijä on lähtöidean pohjalta tavallaan tehnyt sekä kisikirjoittajan, että ohjaajan työn.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Glömp 6
« Vastaus #24 : 15.07.2004 klo 20:53:12 »
Ei ehkä kaikkeen pitäisi puuttua mutta onhan nyt tälläinenkin kestustelu aika antoisaa ...

Tosin en ole lukenut kyseessä olevaa eeposta joten ei siitä mielipiteitä. Mutta jos nyt kärjistää, eiköhän juttu ole hiukan ennenaikaisista olettamuksista kiinni ..

Jos tosiaa mennän kapakkin kuppii vetään ja euroja katoaa ei vaan kymmeniä niin ei sitä kai seuraavana aamuna ruinoteta kyseisen paikan omistajalle silmään kusemisesta, hyväksikäytöstä, rahojenvarastamisesta jne. Kaiketi kokemuksesta tietää että kun kaljaa menee niin kankku tulee ja laskutaito heikkenee illan myöten. (tästä lyön vetoa tyhjän lompakkoni koska tahansa!)

Mutta parin kolmen kaljan hinnalla ostettu sarjiskirjanen .. etkö olisi jäänyt edes jotakin paitsi jospa nekin euruut olisi tuolla baaritiskillä haihtunut? Ja jos on pettynyt niin mikäs, kiikuta divariin tai sitten jos vaikka ´Super´ tai ´CosmicCC´ rupeis harjottaan vaihtokauppaa, sarjiskirjanen vaihdetaan kahvikuppiin tahi kaljaan ..

Nyt oot kumminkin kokemusta rikkaampi. Ehkä tekijät sentään jotakin halusivat välittää lukijalleen. Oletko lukenut ´avoin´ silmin? Omasta mielestäni kritiikki ´tää on paskaa´ ilman minkäänlaisia perusteluja sanoo yhtä paljon kriitikosta kuin sen kohteesta ..

No mitäpä tuosta .. viihdettä on monenlaista, niinkö kuluttajaakin ..

-- j --
« Viimeksi muokattu: 16.07.2004 klo 13:16:11 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

tertsi

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #25 : 15.07.2004 klo 23:42:35 »
Tero Mäntylä:
Eli yleisesti seuraava kysymys: Mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan? Siis sarjakuvan tekijöiltä jotka tekevät työtä palkatta. Varmasti tietäen että tällä alalla hyvin harva tulee saamaan edes elantonsa tässä maassa. Oi kertokaa mitä suomalaisilta sarjakuvan tekijöiltä odotetaan että joku kanssa osaisi täyttää nämä odotukset?




Vastaus:
Minulle riittää hyvä viihde, ei tarvii sydänvertaan luovuttaa eikä nähdä nälkää.

Lisäksi toivon, että suomalaisuus ilmenisi omaperäisenä ilmaisuna ja vaihtoehtona sille, mitä maailmalta meille tulvii. En halua kuitenkaan lukea kotimaisia kömpelyyksiä vaan ammattitaidolla tuotettua tavaraa. Mitä se sitten lienee, on tietysti makuasia.



JJ Naas, odotuksia on!!!!!     ;D


Tämä Glömp 6 alkoi kiinnostaa, pitää käydä kaupassa tsekkaamassa. Nimi on ainakin hieno ja tehokas. Ja vetoava. Mielestäni.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Glömp 6
« Vastaus #26 : 17.07.2004 klo 19:24:43 »
Voi ziizuz kun minulla olisi 10 % siitä energiasta joka tämän keskustelun puolesta- ja vastaväittäjillä on!   ;D

No heitetään bensaa liekkeihin kuitenkin. Ja minä kuulun mitättömyyksiin jotka vain lukevat -- en ole vielä tekeleitäni julkaistavaksi kelpuuttanut. No, olen sarjakuvaa piirrellyt vasta 25 vuotta, ehkä minä vielä joskus saan julkaisukelpoista aikaiseksi...   ;D

Ostin pari Glömppiä (5 ja 6). En suhtaudu niihin kovin tunteelisesti. Sanotaan näin että niistä löytyy hyvä esimerkki niin huonosta kuin hyvästä sarjakuvasta. Oli oikeastaan aika raskasta luettavaa, ehkä olisi pitänyt lukea useammassa erässä.

Sitten siihen analyysiin. Sarjakuvasta näkee jos se on tehty lukijaa varten. Määritellänpä.

Minun mielestäni strippiä pidemmässä sarjakuvassa pitäisi olla
* tarina (siis alku, keskikohta ja loppu, jokin teema tai juoni, joka etenee)
* kunnollinen kuvallinen kerronta (selkeä kuvan ja tekstin liittäminen yhteen, layout jne.)
* sellainen piirrosjälki,  josta saa selvää.

Muutamissa Glömpin tarinoissa nämä täyttyy ihan kivasti, joten sitten tulee se subjektiivinen puoli -- nautinko tarinasta? Muutamasta hiukan. Mutta mistään en niin paljon kuin esimerkiksi joistakin Sirkkelissä tai Tähtivaeltajassa ilmestyneissä sarjakuvissa. Mutta huomatkaa -- tämä on makuasia.

En katso laittaneeni rahaa hukkaan. Mutta ehkä tunnen tämän hiukan kuitenkin kannatusmaksuksi...   ;D
« Viimeksi muokattu: 17.07.2004 klo 19:25:52 kirjoittanut Markku Myllymaki »
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

nisen

  • Vieras
Re:Glömp 6
« Vastaus #27 : 17.07.2004 klo 20:38:26 »
En voi ymmärtää miksi tämmöistä julkaistaan. Ainut hyvä juttu on Ville Rannan juttu. Eikö naiset ymmärrä ettei ne osaa piirtää saati hahmottaa kokonaisuuksia.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Glömp 6
« Vastaus #28 : 17.07.2004 klo 21:08:20 »
... Eikö naiset ymmärrä ettei ne osaa piirtää saati hahmottaa kokonaisuuksia. ...

Niih, ja sitten vielä kun ymmärtäisivät kanssa ettei heistä myöskään oo presitentiks´, ei kulttuuriministeriks´, ei puollustusministeriks´, ei kirjailijaks´tai mihkään muun kulttuurin saralle tahi mihin tahansa muuta kun luutan varren jatkoks´ tai sun kalsareitas pyykkään .. p**kele!

( ... mun kommenti olikin ironiaa, sun ei tainnut olla?... )

-- j --
« Viimeksi muokattu: 17.07.2004 klo 21:10:36 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Glömp 6
« Vastaus #29 : 17.07.2004 klo 21:44:22 »
( ... mun kommenti olikin ironiaa, sun ei tainnut olla?... )

Ei, se oli trollaus. Joku taisi vähän leikitellä vanhan tuttumme maineella. Minkäs näille käyttäytymistieteellisille kokeille voi...
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)