Kirjoittaja Aihe: Siveltimistä  (Luettu 70139 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #75 : 29.11.2010 klo 09:40:02 »
Ossi Hiekkala taisi ainakin kehuskella täällä Winsor&Newtoniaan. Jos olet kuulolla Ossi, olisi kiva kuulla käytätkö sivellintä tussin vai vesivärien kanssa?

Täällä Ossi, kuuleeko maa? W&N on ollut käytössä juuri tussauksessa, mitä nyt teen hyvin harvakseen ja lähinnä harrastuksen tiimoilta. Noita W&N minulta ei löytyne kuin yksi tai kaksi ja nekin on hommattu vuosia sitten Japanista. Koska en juurikaan ole harrastanut tussausta aikoihin, ovat ne jääneet täysin käyttämättä. Sitten hommasin uuden skannerin ja halusin testata miten se lukee tussattua jälkeä, joten päätin samalla myös testata tuota W&N-sivellintä. Ilo oli melkoinen, kun pääsin tussausvaiheeseen.
Vesiväreillä en maalaa, mutta akryyleillä kylläkin. Niissä olen suosinut japanilaisia siveltimiä, joista puuttuu metalliholkki. Parhaat japanilaiset siveltimet ovat todella hienoja käyttää mutta tussaukseen kyllä tuo W&N on ollut ehdottomasti paras kokeilemani.
Noista testailuistani olen kirjoittanut blogiini.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #76 : 29.11.2010 klo 13:06:24 »
Joo, tatsi on kyllä varmaankin hiukan erilainen, mutta olen aika varma että se johtuu varresta. Mä olen aikoinaan käyttänyt pari W&N-sivellintä loppuun, ja sikäli kuin muistan, en huomannut isoa eroa Raphaëlin siveltimiin joita oon käyttänyt koko ajan 80-luvulta lähtien. Pitänee mennä kauppaan hakemaan muutama W&N taas, ja kokeilla itse uusiksi (mun lähi-taidetarvikeliikkeeni on H. Blyth & Co, perustettu 1889, ja heillä kyllä on kaikkea).

Tussisiveltimessä pitää muistaa että sivellin saavuttaa sopivan jäykkyytensä vasta muutaman päivän käytön jälkeen, kun tyveen on ehtinyt kuivua tussia (sitä ei siis pestä väkisin enää holkin luota pois). Muutenkin tussi ja vesiväri on ihan eri asioita.
Ei muuten oo yhtään samantekevää, mitä tussia käyttää. Pelikanit ja vastaavat ei toimi mulla ollenkaan, Talens Indian Ink on ollut mun valintani varmaan sekin jo toistakymmentä vuotta.

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #77 : 29.11.2010 klo 17:25:19 »

Ossi: hienolta näyttävät kokeilut. Jos maailma jotain tarvitsee, niin se olisi juuri sarjakuvia seksikkäistä kirjastonhoitajista!

Minun päätyövälineeni on ollut jo 15 vuotta Winsor & Newton Series 7 koko 0.
Winsorin siveltimien kärki on niin pitkä, että ohuella kärjelläkin saa aikaan myös paksuja viivoja.
Minulla on myös tuossa pöydällä saman sarjan kakkonen ja nelonen ja välillä aina olen miettinyt isompaan kokoon siirtymistä, mutta pieniin kokeiluihin se on jäänyt, käsi on niin oppinut tuohon tiettyyn malliin. Minulla on tapana pitää sivellintä kiinni niin läheltä kärkeä, metalliholkin etupäästä, että jo kakkoseen vaihdettaessa sormet tuppaavat huomaamatta hakeutumaan musteeseen saakka.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #78 : 30.11.2010 klo 12:17:26 »

Olettehan tietoisia arvoisat taiteilija gollegat siitä, ettei arvokkaimmissa siveltimissä pidä koskaan käyttää ei vedenkestäviä musteita. Koska siveltimen karva on niin hienoa meteriaalia, niin se imaisee värin huokosiinsa todella voimakkaasti, että jos satut vielä olemaan huolimaton välineittesi puhtauden kanssa niinkuin minä, niin väri kuivuu ja kallis siveltimesi on silloin pilalla.
Olen nimittäin pilannut useita mm. hiusteriä ja siveltimiä käyttämällä aivan vääränlaista mustetta joka kuivuessaan on lähes mahdoton  saada pois terän pinnalta. Joten käytä harkiten ei vedenkestäviä musteita.
T: kokemuksesta viisastunut

tertsi

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #79 : 30.11.2010 klo 12:19:14 »
Terä kannattaa pyyhkiä tai mieluummin kastaa veteen ja pyyhkiä heti käytön jälkeen tai jopa käytön aikana.

Vesiliukoisiella tussilla tehtyjä kuvia ei oikein voi korjailla valkoisella guassilla. (Jos vois niin tussaisin aina kuvani pentelin Brush-penillä.)
« Viimeksi muokattu: 30.11.2010 klo 12:33:04 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #80 : 30.11.2010 klo 12:21:20 »

Olettehan tietoisia arvoisat taiteilija gollegat siitä, ettei arvokkaimmissa siveltimissä pidä koskaan käyttää ei vedenkestäviä musteita. Koska siveltimen karva on niin hienoa meteriaalia, niin se imaisee värin huokosiinsa todella voimakkaasti, että jos satut vielä olemaan huolimaton välineittesi puhtauden kanssa niinkuin minä, niin väri kuivuu ja kallis siveltimesi on silloin pilalla.
Olen nimittäin pilannut useita mm. hiusteriä ja siveltimiä käyttämällä aivan vääränlaista mustetta joka kuivuessaan on lähes mahdoton  saada pois terän pinnalta.
T: kokemuksesta viisastunut

OM, muista kastella sivellin hyvin ennen tussaamista äläkä jätä sivellintä hetkeksikään odottelemaan kesken työskentelyn pesemättä sivellintä välillä. Mikäli tussaussessio kestää pidempään voi sivellintä joutua huljuttamaan vedessä myös välillä. Niin ja tietysti - älä dippaa sivellintä liian syvälle musteeseen.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #81 : 30.11.2010 klo 12:37:52 »

Kiitos Janne T vinkeistä. Minulle sanottiin nuo asiat, joista edellisessä viestissä mainitsin taidetarvike liikkeessä, kun kävin kyselemässä noita hieman parempia siveltimien hintoja. Ajattelin heti jakaa saamani informaation teidän muiden taiteilijoiden kanssa, ettei teille kävisi niin huono mäihä kuin minulle. Nyt olen paljon huolellisempi välineitteni huollossa tästä eteenpäin. Tosin en ole juuri mitään piirrellyt pitkään aikaan, mutta jotenkin sitä kaiken tämän synkkyyden keskellä sielu vetää koko ajan piirtämiseen liittyviin asioihin...tai ainakin sarjakuviin. Sille vaan ei voi mitään. Kunhan tästä taas noustaan, minulla on visoita ja ideoita toteutettavaksi. Mutta kiva kuin jaatte vinkkejänne meidän kaikkien iloksi.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #82 : 30.11.2010 klo 14:35:24 »
Olettehan tietoisia arvoisat taiteilija gollegat siitä, ettei arvokkaimmissa siveltimissä pidä koskaan käyttää ei vedenkestäviä musteita. Koska siveltimen karva on niin hienoa meteriaalia, niin se imaisee värin huokosiinsa todella voimakkaasti, että jos satut vielä olemaan huolimaton välineittesi puhtauden kanssa niinkuin minä, niin väri kuivuu ja kallis siveltimesi on silloin pilalla.
Olen nimittäin pilannut useita mm. hiusteriä ja siveltimiä käyttämällä aivan vääränlaista mustetta joka kuivuessaan on lähes mahdoton  saada pois terän pinnalta. Joten käytä harkiten ei vedenkestäviä musteita.
T: kokemuksesta viisastunut

Nimenomaan vedenkestävällä (vesiohenteinen mutta ei vesiliukoinen) tussilla tussataan. Opettele pitämään iso vesipurkki vieressä, ja sivellin tai terä veteen heti kun on pienikin pysähdys. Siveltimen tyveen kuuluukin jäädä tussia, vesivärisiveltimet pidetään sitten erikseen.

Edit: PS. fiksu tapa on liimata vesipurkin reunaan kappale solukumia tai vaahtomuovia johon tehdään viillot siveltimille niin että pienen tauon ajaksi siveltimen sivellinosan (ei vartta) saa veden alle.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 30.11.2010 klo 14:40:15 kirjoittanut [kivi] »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #83 : 30.11.2010 klo 14:55:02 »
Kiitos Kivi täsmennyksestä. Juuri noin se meni. Minulla opettelemista nimekkeissä näemmä. Mutta hyvä että annoit infoa.
Erinomainen vinkki liimata tuota vaahtomuovia tosiaan purnukan kylkeen jotta sivellin saa nauttia vesileikeistä. En olisi tuollaista hoksannut.

ps. Pitäisi muuten ihan tosissaan laittaa kvaakkiin osio jonka teema olisi " KVAAKKILAISTEN NIKSI/VINKKI  NURKKA ALOITTELIJOILLE JA EDISTYNEIMMILLE :D
« Viimeksi muokattu: 30.11.2010 klo 15:00:22 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #84 : 30.11.2010 klo 15:01:40 »

Kiitos Kivi täsmennyksestä. Juuri noin se meni. Minulla opettelemista nimekkeissä näemmä. Mutta hyvä että annoit infoa.

Joo, noi on varsinkin alkuvaiheessa hankalia asioita. Tavallinen tussi (Kiinan- tai Intiantussi) on juoksevana vesiohenteista ja sitä ohennetaan mieluiten tislatulla vedellä (huoltoasemalta akkuvettä, se on halvinta). Sitten on vesiliukoiset musteet, kuten osa täytekynämusteista ja esimerkiksi Rotring ArtPenissä käytettävät patruunat, jotka kuivuttuaankaan eivät kestä kosteutta. Ja lopuksi on spriiliukoiset tussit kuten Rotringin Rapidographeissa käytettävä pullotussi tai erilaiset xyleeniohenteiset huopakynien täyttövärit, niitä ei kannata sotkea siveltimeen tai terään
:)

Kivi

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #85 : 30.11.2010 klo 15:08:09 »
Muuten, noista erilaisista tusseista tuli mieleen: jos joku muistaa Tommi Hännisen mainion "Konrad Orbiter" -sarjakuvan, se oli muistaakseni väritetty Rotringin spriiliukoisella pullotussilla kirkkaalle ns. asemointikalvolle, eli sivut oli rakennettu kerroksittain ohuelle kirkkaalle muoville. Valitettavasti albumi jouduttiin originaalien kadottua painamaan diapositiiveista (!) eikä suuri yleisö koskaan päässyt näkemään miten uskomattoman hehkuvat värit sarjassa alunperin oli. Siihen aikaan julkaisuresoluutioon skannaaminen ja riittävä levytila olivat vielä aika kaukaisia juttuja.

Kivi

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #86 : 30.11.2010 klo 17:34:36 »

Minä olen käyttänyt siveltimellä lähes yksinomaan Rotringin pullotussia ja kyllä se on ihan vesiohenteista ja toimii tässä käytössä aivan hyvin. Olen pistänyt sitä japanilaisen Aquabrushin säiliöönkin hiukan vedellä ohennettuna ja se on pitänyt värkin ihan toimintakuntoisena.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #87 : 30.11.2010 klo 18:05:37 »
Minä olen käyttänyt siveltimellä lähes yksinomaan Rotringin pullotussia ja kyllä se on ihan vesiohenteista ja toimii tässä käytössä aivan hyvin. Olen pistänyt sitä japanilaisen Aquabrushin säiliöönkin hiukan vedellä ohennettuna ja se on pitänyt värkin ihan toimintakuntoisena.

Veikkaan että puhutaan eri tussista. Rotringin mallistosta löytyy kyllä vesiohenteistakin tussia, joka varmasti toimii siveltimellä, mut löytyypä toisenlaistakin myrkkyä.

Kivi

tertsi

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #88 : 31.12.2010 klo 12:45:16 »
Ostin pari kuukautta sitten Kaimei-sivellinkynän. Mainostavat että siinä on jotain aitoa karvaa tuo sivellinosa. Ei siis mitään synteettisjuttua.
Luulin, että Pentelin Brush Pen olisi hyvä, mutta tämän Kaimein rinnalla Pentel on suorastaan brutaali.

Ainoa miinus on, että tämä pitää täyttää patruunoilla (ainakaan itse en ole uskaltanut kokeilla patruunan täyttöä omalla tussilla).

Mulla on tuo sininen.

Alla on osoitus siitä, kuinka ohutta jälkeä Kaimeilla pystyy piirtämään.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010 klo 13:17:27 kirjoittanut Tertsi »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #89 : 31.12.2010 klo 15:17:21 »

Toi Kamei on erittäim laadukas merkki- Tosin aika hinnakkaita ne paremmat mallit varsinkin.  Tässä linkissä yksi aika kallis mutta aivan loistava malli:

http://www.chopa.com/ShopSite/Kamei_Pen.html

Tämä samainen malli taitaa olla myös Temperassa myynnissä. Hinta oli jotain 60-70 euroa jos en VÄÄRIN muista ???. Tämän kynän erikoisuus on se, että se on tavallista pienempi käteen, jolloin sen käyttö tarkoissa pinnoissa on helpompaa. Riippuu tietenkin millainen tumpelo kynää käyttää :laugh:....(vitsi).
Kun sitten tuon korkin laittaa kynän jatkeeksi siitä saa lähes normaalin kokoisen varren. Mutta kokeilin Temperassa ilman korkkia ja oli tosi nastaa piirtää. Ei varaa tuollaisiin ainakaan minulla.


Mutta minulla on seuraavanlainen sivllin-tussi sarja erilaisia kyniä. On meinaan aika hyvä setti ollut käytössä. Ja aika edullinen. Mukana oli ohuempaa kärkeä ja sitten hieman paksumpi kärkisiä sivellin-tussi kyniä. Pidin eniten tässä satsissa olleesta Kuretaken ohuen ohuesta kynästä. Sai todella ohutta viivaa. Kuretake näkyy oikeassa reunassa pakkauksessa, jossa vihreää väriä.

http://cgi.ebay.com/5-Japanese-Calligraphy-BRUSH-PENS-made-Japan-/140486645565?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b5a8173d

Ja sitten tämä 3 kynän setti:

http://cgi.ebay.com/3-Japanese-Calligraphy-BRUSH-PENS-my-favorite-/140488612448?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b5c61a60



« Viimeksi muokattu: 31.12.2010 klo 15:27:38 kirjoittanut Orjan May »