Kirjoittaja Aihe: Siveltimistä  (Luettu 70151 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #15 : 06.03.2004 klo 21:58:34 »
Onko mitään keinoa, jolla siveltimen voi säästää siltä, että sen juureen tulee mustepaakku. Sitten kun paakku kasvaa ja voi hyvin niin se hiljalleen tappaa pensselin. Tästä syövästä pitäisi päästä eroon. Kastan pensseliäni nykyään aina välillä veteen ja se on hiukan auttanut, mutta vieläkään en ole ongelmasta lopullisesti päässyt.

Toinen kysymys. Minkäkokoisella pensselillä tussaatte ja miksi. Itse olen käyttänyt nelosta saadakseni tarpeeksi paksua viivaa, sillä tykkään paksuista viivoista ;D. Silti harkitsen siirtymistä kakkoseen, ettei tarvitsisi pitää painopistettä niin paljon pensselin kärjessä. Onko suositeltavaa. Mitä sinä Timoro käytät. Olen nähnyt jälkeäsi ja se on aikas bueno.

 8)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Siveltimistä
« Vastaus #16 : 06.03.2004 klo 22:05:57 »
Mitä sinä Timoro käytät. Olen nähnyt jälkeäsi ja se on aikas bueno.

Tack tack. En käytä sivellintä vaan pehmeää teräs terää. Semmoinen taipuu käden alla ja viiva on mukavan vaihtelevaa. Olen kyllä siveltimelläkin aikoinaan tehnyt ja semmoisia niksejä oppinut että sivellin pitää pestä tasaisin väliajoin miedolla saippualla. Jostain syystä suosittelevat pariisin saippuaa, vai mitä se oli, semmonen helevatin iso möykky vaaleankeltaista kovaa saippuaa. Kuluu hitaasti. Semmosella kun pesee ja kämmentä vasten sivellintä pyörittelee, huomaa miten paljon tussia siitä irtoaa. Sitten pesun lopuksi nuolaisen sivellintä, niin että se jää muotoonsa. Siis puhdasta sivellintä. Suuhun vaan. :) Jossain joku taiteilija tuonkin niksin kertoi.
Ja, joo, piirtäessä kannataa olla myös se vesilasi siinä vieressä ja kangastilkku, johon siveltimen voi kuivata. Hidasta hommaa on siveltimellä teko.

Timo
« Viimeksi muokattu: 06.03.2004 klo 22:07:11 kirjoittanut Timo Ronkainen »

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Siveltimistä
« Vastaus #17 : 06.03.2004 klo 22:42:46 »
Sitten pesun lopuksi nuolaisen sivellintä, niin että se jää muotoonsa. Siis puhdasta sivellintä. Suuhun vaan. :) Jossain joku taiteilija tuonkin niksin kertoi.

Timo

Saippualla pestyä luonnonkarvasivellintä kannattaa nuolaista vissiin senkin takia että syljestä siirtyy hieman rasvaa, mikä suojaa harjaksia... jostain olen tuollaistakin päähäni saanut...

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Siveltimistä
« Vastaus #18 : 06.03.2004 klo 23:04:37 »
Mä olen välistä ihmetellen lukenut näitä veteen kastamisia yms. Mulla sivellin pysyy ihan hyvin ruodussa pidemmänkin tussaussession eikä ainakaan vielä ole mitään paakkua muodostunut. Pesen kyllä aina käytön jälkeen saippuan kanssa...

Mulla on käytössä lähinnä ykkösen sivellin. Piirrän aanelosen paperille, niin se on siihen ihan hyvä.  Tarpeeksi tarkka yksityiskohtiin ja paksuakin jälkeä saa jos tarvis. Lisäksi löytyy kakkosen (ainoa eläimenkarvasivelliin, ponia), nelosen ja yksi 12:n sivellin. Osa noista on ollut jo pitkään mulla, mutta tuota ykköstä lukuunottamatta niitä ei paljoa ole käytetty.

Ehkä syy siveltimieni hyvään kuntoon onkin juuri se, että ne ovat synteettisiä.
Hassua muuten, että moni käyttää mua paksumpaa sivellintä, kun kuitenkin ihan tusseilla tussatessa tykkään tehdä melko ronskisti paksua jälkeä. Mutta siveltimellä ohut viiva on mukavampaa..
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #19 : 03.04.2004 klo 19:23:16 »
Tällä hetkellä käytän yhtä ja samaa, eli siveltimen kyljessä luuraa Raphael 8404 martre kolinsky france. Koko on 2. Tuo on kaikista kokeilemistani ehdottomasti paras. En ikinä luovu siitä! Se on vaan aika kaliis, n. 13-14 eeroa. Mutta kyllä siitä juhlien tuon maksaa muutaman kerran vuodessa...Niin joo, musteena Pelikan Draving ink.

Katsos poikaa! Mieshän ymmärtää hyvien siveltimien päälle! Itsellänikin on tusinan verran näitä Raphaelin martre kolinsky -siveltimiä ja olen samaa mieltä. Ehdottomasti parhaimpia siveltimiä, mitä olen koskaan päässyt testailemaan ja nykyisin en muita juuri käytäkään. Vehnän mainitseman 8404-normaalimalliston lisäksi olen erityisen ihastunut Raphaelin 8400 -malliston retussisiveltimiin. Nää on aivan huippuja pikkutarkassa työssä!

Tuota kyllä ihmettelin, että Vehnä ostaa monta sivellintä vuodessa. Toisaalta Vehnä tussittaa sata kertaa enemmän kuvaa kuin minä vuodessa, mutta kyllä tuon tasoisen siveltimen silti pitäis säilyä ainakin vuoden hyvällä hoidolla. Hinta on tosiaan kallis, mutta niin on sydantä lämmittävää itse jälkikin ja työskentelymukavuus huippuluokkaa... enkä nykyään koskaan edes vilkaise hintaa näiden siveltimien kohdalla. Otan liikkeestä mitä tarvitsen ja menen suoraan kassalle. Ennemmin jätän yhen tai kaks baarikeikkaa väliin... eikä näitä kuitenkaan niin usein tarvitse ostaa...

Keinokuitusiveltimiä en koskaan ole digannu. Ne ei ime tarpeeks tussia ja ovat jäykkiä kuin visakoivut. Halvempia ne toki ovat, mutta viiva jonka niillä saa aikaan, ei oo mun kädestä kotoisin... Tusseina Talensin Indian Ink, FW Acrylic Artists Ink ja joskus Pelikan Drowing Ink, mut viimeisin on kyl hävyttömän kallista...

Minkäs kokoiselle originaalille Vehnä työsi enimmäkseen teitkään?
« Viimeksi muokattu: 03.04.2004 klo 19:25:31 kirjoittanut Axuz »

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #20 : 08.04.2004 klo 18:49:44 »
Axuz: Originaalit on pääasiassa a4 ja a3. Niin, kyllä mulla tahtoo muutama sivellin vuodessa mennä. Vaikka kuinka huollan niitä. Tussaan kyllä aika moisia määriä jo viikossa, siitä kait tuo juontaa. Täytyiski oikein joskus laskea, että kuinka paljon sitä vuodessa tussaileepi....
Mutta raphael on pop! Ja tussina on aina tuo Pelikan drawing ink...

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Siveltimistä
« Vastaus #21 : 08.04.2004 klo 20:00:53 »
Osaakko, Vehnä, arvioida paljonko menee mustetta?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Ryo- chan

  • Vieras
Re:Siveltimistä
« Vastaus #22 : 11.04.2004 klo 14:52:46 »
Jos ihan tuollaista tavallista tussia ettis niin minkälainen paksuus olis hyvä ja paljon hintaa luultavasti olis?:]

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #23 : 13.04.2004 klo 18:52:52 »
Tuli sitten testattua tuo paljon puhuttu Raphaelin sivellin. Numero oli kolme ja hintaa 14.80e, josta sain 15% alennuksen, kun myyjän kävi rumaa taitelijaa sääliksi (oletukseni).

Aluksi ajattelin, että tämähän on ihan suolesta, kun pensseli jää muotoonsa vedetyn viivan jälkeen, eikä palaa ruotuu, kuten vanha kunnon keinokarva. No eipä aikaakaan, kun totuin tähän ja pensseli alkoi näyttää positiiviset puolensa. Aloitetaanpa vaikka musteen imeytymisestä pensseliin. LUKSUSTA! Ei ripottele eikä toisaalta tahmaudu kiinni ja mustetta tuntuu riittävän loputtomiin. Tarkkuus ja viivan paksuuden hallinta ovat Raphaelin etuja. Ja voin sanoa, että tällä pensselillä pystyy tekemään tarvittaessa hiuksen hienoa viivaa ja  taas toisaalla koko kolmosen leveydeltä. Luulenpa, että tästä pensselistä tulee uusin paras kaverini, kunhan pääsen ensin sinuiksi sen kanssa, sillä tuntuma poikkeaa huomattavasti muista kokeilemistani sutimista.

 8)

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #24 : 13.04.2004 klo 19:43:10 »
Onneksi olkoon Hazart! Minähän sanoin...  ;)

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Siveltimistä
« Vastaus #25 : 14.07.2004 klo 21:41:27 »
Muistaisin, että tästä on jo keskusteltu aikaisemminkin, mutta haulla ei löytynyt mitään. Aloitetaan siis uusi ketju.

(Ketjut yhdistetty jälkeenpäin, t: Rami)

Kysymyksiä koskien siveltimiä. Viikonloppuna tulee käytyä kapungilla ja pitkän aikaa on ollut mielessä aloittaa käyttää sivellintä. Olen kokeillut yhtä (HanArt syrtoni 700, koko 0). Tietenkin riippuu, mihin on tottunut, mutta mikä olisi sopiva koko noin suunnilleen. Käyttämäni koko 0 on melko naurettava, koska sitä pitää kastaa musteeseen alvariinsa. Musteen varastointikyky olisi hyvä olla... no, hyvä. Alkaa nopeasti ottaa päähän, jos joutuu koko ajan kastamaan sivellintä.

Onko muuten tuolla karvalla väliä? Kyseenomaisessa syrtonissa se on näädänkarvaa (sitähän ne yleensä onkin). Ovatko muut ominaisuuksiltaan kovinkaan erilaisia?

Ja ai niin. Miten tuollainen sivellin pitäisi puhdistaa? Kuumalla vedellä olen omani yrittänyt puhdistaa, mutta mustetta tahtoo jäädä turhankin paljon metalliosan tyveen.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2004 klo 12:38:05 kirjoittanut Rami Rautkorpi »

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Siveltimistä
« Vastaus #26 : 14.07.2004 klo 21:50:20 »
Ainakin tässä on yksi keskustelu:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=132

Käytän itse yleensä halvimpia siveltimiä, mitä löytyy. Kokoa 1 tai 2. Niillä pärjää hyvin ja jos isompia alueita pitää mustata, niin sitten isompaa sivellintä.
Musteena käytän vesiliukosta halpismustetta. Ei siis ole pelkoa, että muste jämähtää siveltimeen kiinni. Itse asiassa paranee vaan, kun jättää vähäksi aikaa kuivumaan.

Mutta kannattaa kokeilla eri juttuja ja valita se, mikä toimii itellä parhaiten.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

  • Vieras
Re:Siveltimistä
« Vastaus #27 : 14.07.2004 klo 21:50:37 »
Marseillensaippualla noi ammattilaiset kai pesee pensseleitään. Löytynee kauppojen kemikalio-osastoilta.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2004 klo 21:51:02 kirjoittanut tertsi »

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Siveltimistä
« Vastaus #28 : 15.07.2004 klo 09:06:20 »
Puhdistuksesta on ainakin jotain niksipirkkaketjussa:

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=946;start=15

Näitä roikotusvehkeen eri konstruktioita
http://www.kolumbus.fi/jik/roikotin.jpg

Kuuman veden kanssa muuten kannattaa olla varovainen - siitä ei kauheasti tykkää sen kummemmin muovikuitu kuin luonnonkarvakaan.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Siveltimistä
« Vastaus #29 : 15.07.2004 klo 09:26:07 »
Kuuman veden kanssa muuten kannattaa olla varovainen - siitä ei kauheasti tykkää sen kummemmin muovikuitu kuin luonnonkarvakaan.

Kuuman pesuveden kaikkein pahin ominaisuus siveltimiä puhdistaessa on myös se, että kuuma vesi laajentaa karvanippua paikallaan pitävää metalliholkkia ja lisäksi saattaa liuottaa karvojen juuressa karvoja yhdessä pitävää liima-ainetta. Lopulta voi käydä niin, että pesun jälkeen käteen jää vain puutikku ilman karvoja...