Kirjoittaja Aihe: Siveltimistä  (Luettu 70137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #135 : 17.08.2013 klo 00:23:06 »

Kynän pää taitaa kulua tavalliseen karheaan vesiväripaperiin hetkessä.


Mä en ole huomannut vesiväripaperin kuluttavan terää. Terä ei vain luista kunnolla  karhealla paperilla. Kannattaa vaihtaa sileämpään paperiin. Itse en pidä aivan sikaliukkaasta paperista, vaan sellaisesta, jossa on pikkuisen kitkaa.

Kokeilemalla oppii, mikä sopii juuri itselle. Mulla on mennyt kokeillessa 35 vuotta.

Nyt vihdoin olen löytänyt sopivan terän ja siihen sopivan paperin.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2013 klo 00:26:06 kirjoittanut Tertsi »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #136 : 17.08.2013 klo 00:27:31 »

Yleensä halvalla ei ikävä kyllä aina saa laatua ja se saattaa vaikuttaa siihen, millainen väline on käytössä. Minusta kalligrafia tussit jos puhuit tusseista eivät ole suunniteltu piirrtämiseen vaan kauniiseen kirjain koristeluun.
Niiden piirustuspääkin on senverran latteaksi muotoiltu, että ne soveltuvat juuri mainitseemaani käyttöön.
Mutta minä olen kyllä piirtänyt niillä itse ja saanut ihan siedettävää jälkeä kun olen oppinut tekniikan, kuinka noilla käytännössä voi jotenkin piirtää. Mutta ei noilla kalligrafia tusseilla  ole minusta järkeä tehdä kokonaisia sarjakuvia tai kuvituksia. Sivellin on paras jos haluaa todella elävää jälkeä.
Etsi hyviä siveltimiä. Kalliit ovat aina hyviä ja kestäviä, mutta kyllä noilla halvemmillakin saa ihan OK jäkeä. Tärkeintä kait on se, mistä karvasta ne on valmistettu. Ovatko ne oikeaa karvaa vai keinosellaista. Minun parhaat siveltimet ovat makseneet 20-30 euroa kappale. Tällä hetkellä en pysty enää sellaisia ostamaan. Joten iloitsen niistä mitä minulla nyt on.

Antti Simolin

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #137 : 02.09.2013 klo 21:25:31 »
Halvalla ei joo saa hyvää niinkuin täällä on sanottu.

Olen harjoitellut siveltimelläni koko 2 joka maksoi vain yli 3 euroa. Näätä.
Se on ollut hankala kun kärki harittaa niin että tuli välillä kaksi viivaa. Leikkelin sitä saksilla viikko sitten ja siitä tuli oikein hyvä. Ainakin omasta mielestäni.
 Ei ole aavistustakaan millaista kalliimalla siveltimellä olisi piirtää.

Toinen siveltimeni on koko 3 ja se maksoi yli 6 euroa ja se on selvästi parempi. En ole löytänyt kalliimpia siveltimiä koolle 2.

JussiP

  • Jäsen
  • Viestejä: 662
  • Muutoksen tuulipuvut
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #138 : 02.09.2013 klo 21:49:24 »
En ole löytänyt kalliimpia siveltimiä koolle 2.

Onhan noita, esim Raphaelin 8404 maksaa reilusti yli kympin. Oikeista taidetarvikaupoista löytyy.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #139 : 02.09.2013 klo 23:55:29 »
Onhan noita, esim Raphaelin 8404 maksaa reilusti yli kympin. Oikeista taidetarvikaupoista löytyy.

Siis Temperasta, vai onko muuallakin Suomessa? Myös Isabeyn kolinskya saa Temperasta, vähän halvempi, mutta siveltimen oikea koko on pienempi kuin saman numeron Raphaëlilla eli pitää ostaa vähän suurempi numero eikä sitten enää olekaan edullisempi.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Antti Simolin

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #140 : 28.03.2014 klo 20:19:50 »
En ole päässyt kirjakauppoja erikoisempiin paikkoihin ostoksille. Minulla on sellainen "han art" sivellin ja olen oppinut piirtämään hyvin omasta mielestäni sillä. Piirrän päivittäin nyt siveltimellä ja opettelen piirtämään muutenkin. Pärjää kai sitä parin euronkin siveltimellä? Tuo on tähän mennessä paras minulle.

Lieb

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #141 : 24.10.2014 klo 11:17:56 »
Piirrän päivittäin nyt siveltimellä ja opettelen piirtämään muutenkin. Pärjää kai sitä parin euronkin siveltimellä? Tuo on tähän mennessä paras minulle.

Itsellä ei kovin hyviä kokemuksia huokeista siveltimistä - keinoharjaksisista sellaisista. Aikansa kyllä kestävät, minkä jälkeen väline on enemmänkin pullasuti kuin tussaussivellin.

Antti Simolin

  • Vieras
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #142 : 26.10.2015 klo 21:02:44 »
Minä olen oppinut piirtämään todella hyvin siveltimellä. Ainakin omasta mielestäni.
Kiitos teille kaikille!

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #143 : 02.11.2021 klo 20:02:46 »

Onko kenelläkään jäänyt tarpeettomaksi erilaisia akvarelli tai ehkä.... myös akryyli siveltimiä? En ole koskaan itse väritellyt tai tehnyt väreillä, mutta nyt on kova innostus alkaa opettelemaan. Mielummin sellsisia, jitka kävät akvarelli työhön ja vaikkapa musteella piirtämiseen.

Suomalaisessa kirjakaupassa tosin oli erittäin edullisesti 4-5 kpl sivellin settejä ja Sinooperis ja paris muuss liikkeessä kans, mutta....aivan  surkeita siveltimiä laadullisesti.  Karva ihan huonoa. Oli yhdes kaupas  rehellinen myyjä joka sanoi, ettei näillä hinnoilla saa laadukkaita siveltimiä.
Joten ajattelin kysyä täällä, et oisko kellään jäänyt käyttämättä laatikkojensa nurkkiin siveltimiä, joita ei enää tarvii. Mutta pitää hinnan olla kohtuullinen. Älä turhaan tarjoa rihkama ja huonoja  siveltimiä!