Enpä usko että tuo sotakirstuajattelu on nykyajan liikemaailmassa enää kovin realistista. Tästähän koko kirja-alakin puhkuu.
Juu, ei pitäisi yksinkertaistaa. Olen vain ollut havaitsevinani, että kun yrityksen nimen perässä on "Oy" tai jos onnistuu mielikuvana brändäytymään instituutioksi (kuten Egmont) niin se on heti automaattisesti "paha", vaikka samat ihmiset olisivat johtaneet firmaa viimeiset kaksikymmentä vuotta hyvinkin loogisesti. Itellan paskuus ei liity omistajaan (joka on aina ollut valtio) vaan toimitusjohtajan pallilla istuvaan ihmiseen (joka myös päätti nimenmuutoksesta).
Asiat voi tehdä paskasti tai hyvin, työstä ylpeyttä tuntien tai sitten rahankiilto silmissä. Mutta se ei liity yhtiömuotoon, kenties kyllä zeitgeistiin. Mikä on tietysti valitettavaa.
"
"Ja Death Note ja Nanako eivät sitten myy.."
Death Note katosi lehtipisteistä helmikuussa 2009, yli 14 kuukautta sitten. Sen tilalle ei ole tullut uutta palkintolehmää. Nanaa julkaistaan kahden kuukauden välein, mikä ainakin supersankarisarjakuvan puolella on yleisesti tarkoittanut ettei myynti ole ollut kovin ripeää. Tietenkin tämä voi heijastaa jonkinlaista ymmärrystä olla lahtaamatta kultamunia munivaa hanhea, varsinkin kun alkuperäisteoksia ei ole enää kovin montaa julkaisematta (ja osaisivatko fanit sitten tarkistaa lehtipisteen puolen vuoden välein)?
Ai niin, onhan sitten Oh! My Goddess! Olin jo ihan kokonaan unohtanut että se ilmestyy.
Toimitusjohtajan vaihtamisesta vielä; Marjaana Tulosmaa 61-vuotias ja ollut tehtävässä Semiciltä lähtien, neljännesvuosisadan. Jos Egmont haluaa lähteä yrittämään jotain uutta, niin saattaa olla hyvä idea vaihtaa ihmistä johdossa. Mistä sitä tietää vaikka uudella tj:llä, entisellä markkinointijohtajalla olisi yksi Suomen suurimmista sarjakuvakokoelmista? Kuten aiemmin tästä ketjusta on ilmennyt, on Tulosmaa tiputtanut pallon viime vuosina suhteellisen monta kertaa. Vrt. se Sherlock Holmes-kokoelma, jonka olisi pitänyt olla pelinavaus mutta taisi vetävästä brändistä, kovasta kuvittajasta ja Mooren nimestä ja hyvistä Jenkki-arvosteluista huolimatta jäädä monelta hyllyyn ala-arvoisen painojäljen vuoksi.
Nopealla kelauksella kaikki vastaavat tapaukset ovat Carl Barksia lukuunottamatta liittyneet juuri Egmontin tuotteisiin. Ja sitten oli se Josh Whedonin Eisner-palkintoja voittaneen tarinan keskenjättö (johon liittyivät tapahtumat muissa pohjoismaissa, mutta kuitenkin yhteispainatus oli Tulosmaan päätös)...