Kirjoittaja Aihe: Story House Egmont  (Luettu 119215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #75 : 20.06.2010 klo 03:08:27 »
Painatus jossain kaukana mutta käännös täällä voi olla yksi tulevaisuus-skenaario.
Tämähän on tätä päivää, painaminen muualla on huomattavasti edullisempaa.

tollaiset suuryritykset nimenomaan tuhoavat meidän elämänlaadun. Jos ei osteta niiltä mitään vaan tuetaan mieluummin Pappa-Samin ja Petterin tapaisia tyyppejä joita ei kiinnosta paskaakaan   se miten paljon sijoittajat saavat pääomalleen korkoa niin kaikki voittavat. Paitsi Erkon suku.
Parantaisiko tämä ostamattomuus myös suuryrityksissä työskentelevien ihmisten elämänlaatua? Ainakin se lisäisi vapaa-aikaa. Kuinka paljon työllistää suuryritys vs. pienyrittäjä? Kiinnostaako tämä sinua paskankaan vertaa ja onko sinulla tarjota jotain ratkaisua tähän?

ja paskat on.
Surkea tuppukylä euroopan periferiassa...
Juurikin näin, tarkoitin siis että, Suomessa keskeinen paikka on tuppukylä Helsinki, ei metropoli Tampere.

Kaikki sarjakuvajulkaisu on yhä mielletty marginaaliksi vaikka jopa laskutikkuun aivonsa lävistäneet merkonomit alkavat ymmärtää että näissä liikkuu todelllinen raha. Sarjakuvan myynti on kasvanut 6% mutta ne kun tätä katsoo puhutaan seitsemästä miljoonasta eurosta.
Mitä jää jäljelle, kun luvuista otetaan pois Disney? Muutama keihäänkärki ja ?

Kummasti vaan esim. Nokialta kaikki haluaa pois koska ennen mukava firma on muuttunut sellaiseksi mitä hoidetaan sun opeilla.
Nokiahan tarjosi taanoin mukavaa eropakettia, että osasta "ylimääräisiä" työntekijöitä päästäisiin eroon. Osa noista työntekijöistä meni Nokian alihankkijoille töihin, paremmalla liksalla. Nokia maksaa heidän palveluksistaan nyt huomattavasti enemmän, mutta numerot näyttää paremmalta sijoittajille, sairasta.

mitä enemmän otetaan vain varmoja julkaisunakkeja, niitä jotka myyvät kohderyhmälle, sitä vähemmän ja kapeampaa saadaan pitkässä juoksussa.
Sitä että sarjakuva tarjoaisi enemmän työtä; tekijöille, kääntäjille, taittajille, toimittajille, kustantajille, myyjille ei näin saada.
En oikein ymmärrä tätä, ehkä olen tyhmä. Olisiko mielestäsi oikea linjaus sarjakuvan julkaisemisessa painottaa epävarmoihin nimikkeisiin? Miksi?
« Viimeksi muokattu: 20.06.2010 klo 04:20:35 kirjoittanut EetuT »
E.T

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 808
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #76 : 20.06.2010 klo 10:34:51 »
En oikein ymmärrä tätä, ehkä olen tyhmä. Olisiko mielestäsi oikea linjaus sarjakuvan julkaisemisessa painottaa epävarmoihin nimikkeisiin? Miksi?
Egmont sanoi B. Virtaselle ei, koska se ei ollut "varma nakki". Kun se sitten Banaanin listoilla myi, Egmont päätti julkaista Mika Mokasen. Eläkeläisten korkkari työnnettiin makulatuuriin, ja kun yhtye nostatti Euroviisuhuumaa, kyseistä korkkaria sai vain divareista. Esimerkkejä on vaikka käsivarrellinen.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #77 : 20.06.2010 klo 10:40:32 »

Parantaisiko tämä ostamattomuus myös suuryrityksissä työskentelevien ihmisten elämänlaatua? Ainakin se lisäisi vapaa-aikaa. Kuinka paljon työllistää suuryritys vs. pienyrittäjä? Kiinnostaako tämä sinua paskankaan vertaa ja onko sinulla tarjota jotain ratkaisua tähän?


Kyllä toi on asia mitä tulee mietittyä aika paljon. Varmaan helpoin tapa miten ihan tavallinen ihminen voi asiaan vaikuttaa on se että katsoo missä ostoksensa tekee, mieluummin naapurin pikkukaupasta ja Hakaniemen hallista  kuin jostain Sukarilandiasta. Tanskalaiset on näyttänyt että voi olla snadisti inhimillisempääkin kapitalismia kuin tämä suomalainen tyyli että vaihtoehtoja ei ole, kaikilla kuuluukin olla kurjaa duunissa. Siellä valtio nimenomaan tukee omaa yritteliäisyyttä eikä jotain järjettömiä paperikoneprojekteja kaukomailla kuten nämä meidän valopäät tekee.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #78 : 20.06.2010 klo 10:53:30 »
Egmont sanoi B. Virtaselle ei, koska se ei ollut "varma nakki". Kun se sitten Banaanin listoilla myi, Egmont päätti julkaista Mika Mokasen. Eläkeläisten korkkari työnnettiin makulatuuriin, ja kun yhtye nostatti Euroviisuhuumaa, kyseistä korkkaria sai vain divareista. Esimerkkejä on vaikka käsivarrellinen.

Banaani on hyvä esimerkki firmasta jota kannattaa tukea, ostakaa kaikki rippi - ja joululahjoiksi mieluummin Fingerporia kuin jotain Disney-scheissea.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #79 : 20.06.2010 klo 10:55:59 »
Egmontilla ei kieltämättä ole mennyt hyvin. Hämähäkkimiehen ja muita itseäni kiinnostavien tuotteiden levikki on laskenut koko vuosikymmenen.Toisaalta samaan aikaan ovat tuoneet markkinoille mangan ja "lelu ja lehti"-konseptin. Toivottavasti ne ovat menneet hyvin, mutta olen kyllä huomannut että Egmontin mangat eivät ole niitä, jotka Jenkeissä tai Japanissa olisivat myyntilistojen kärjessä. Muistan lukeneeni jotain vastaavaa Egmontin blogista; asia oli muotoiltu hieman "markkina-ystävällisemmin", mutta oli se siellä kuitenkin.

Ja toiseen suuntaan; jos firmalla (sanotaan nyt vaikka sarjakuvakustantamolla) on mennyt hyvin ja on viisaat omistajat, niin kustantamolla on iso sotakirstu jolla voi ostaa suuren maailman lisenssejä; voidaan julkaista tavaraa mikä Zum Teufelille olisi mahdoton ajatuksenakin. Ja on mahdollista ottaa riskejä, koska epäonnistuminen ei tarkoita firman konkurssia. Ideaalissa maailmassa työntekijöille maksetaan työstä, toimitusjohtajalle hyvästä johtamisesesta ja sijoittajalle luottamuksesta (toimitusjohtajaan, työntekijöihin ja tuotteeseen).
Enpä usko että tuo sotakirstuajattelu on nykyajan liikemaailmassa enää kovin realistista. Tästähän koko kirja-alakin puhkuu. Silloin kun kustantamolla ei ole takana mitään idealismia, niinku vanhassa (siis tosi vanhassa) maailmassa oli tapana. Kustantaminen on ihan niinku mikä tahansa muu bisnes. Vain numerot merkkaa. Kulttuurinkökulmista viis. Joskus nämä näkökulmat toki yhtyvät. Esimerkiksi silloin kun Watchmenistä tehtiin leffa ja klassikkosarjakuvastakin oli sen varjolla mahdollisuus ottaa pieni painos fanien iloksi.

mitä enemmän otetaan vain varmoja julkaisunakkeja, niitä jotka myyvät kohderyhmälle, sitä vähemmän ja kapeampaa saadaan pitkässä juoksussa.
Niin, julkaiseminen on nimen omaan bisnes jossa on otettava riskejä. Huteja tulee väistämättä. Se montako huonosti myyvää on suhteessa bestsellereihin on kai se menestymisen mittari.

Egmont on kuitenkin sarjakuvan citymarket, julkaisee paljon, suuren levikin kamaa ja suurelta osin ihan tunkio-osastoakin (esimerkiksi firman mangapuolelta ei ole koskaan löytänyt mitään ostamisen arvoista). Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään markkinahäiriö, joka olisi jollain konstilla saanut monopoliaseman (niinkuin ehkä eräs kirjakauppa...)
Tuo on totta. Mielenkiintoista on sen sijaan se, että vaikka yhtiöllä on takataskussa käytännössä kaikki isot sarjakuvabrändit (Akua, Tinttiä ja muutamaa manganimikettä lukuunottamatta), siltikään ei voittoa tule tarpeeksi. Ehkä kyse on siitä mistä ennenkin on puhuttu. Vanhat brändit on mehustettu loppuun eikä ole kärsivällisyyttä kasvattaa uusia (vrt. esim. Sillage ja hapuilu Tempon kanssa). Tai ehkä kyse on siitä että sarjakuva jää lopullisesti pelien ja elokuvien jalkoihin ja painuu (sanomalehtisarjoja lukuunottamatta) yhä syvemmälle viihteen marginaaliin? Eikös jo McCloud tästä jotain (toisessa kirjassaan?) vaahdonnut?

Lyhytpä on kvaakkilaisten muisti. Pikselöitymiset, väärät paperivalinnat ja sekavat käännöset unohtuvat äkkiä kun koko julkaisujen tulevaisuus nostetaan pölkylle. Egmont onkin koko ajan panostanut laatuun!
Faktahan on se että ylilaadun tarjoaminen on missä tahansa bisneksessä tyhmä valinta. Viimeiset hiomiset kasvattavat tuotteen kustannuksia suhteessa paljon enemmän kuin ne tuottavat voittoa (ja lisäarvoa normikuluttajalle). Se että Kvaakissa asiaa harrastavat kuumapäät kaipaavat parasta mahdollista on ihan luonnollista sekin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #80 : 20.06.2010 klo 11:04:50 »
Se että Kvaakissa asiaa harrastavat kuumapäät kaipaavat parasta mahdollista on ihan luonnollista sekin.  :)

Ilman noita tyyppejä tämä olisikin ihan turha sivusto.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #81 : 20.06.2010 klo 11:15:36 »
Huvittavaa taas on huomata, että muutama kvaakilainen nosti kepin päähän taas "suuren saatanan" eli mangan, joka tietty perkeleestä >:D Ilman noita Egmontin mangoja olisi varmasti nuija heilahtanut jo aiemmin ja manga on tuonut myös uusia sarjakuvan ystäviä, mutta eihän niitä kaivata, varsinkaan kun ne on tyttöjä, hyi fan! :P
Je suis alle kuuden euron pizza!

ksakke

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #82 : 20.06.2010 klo 11:26:04 »
Onko kukaan muu tähän ketjuun kirjoittanut saanut ylläpidolta varoitusta? Itse sain sen tästä mailauksesta (http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,12716.msg305265.html#msg305265), jota kirjoittaessani varoitusta ideologisesta paskanjauhamisesta ei vielä ollut annettu. Aika samansävyistä näyttää keskustelu olevan edelleen.

Ehkä tämä postaus heittää minut lopullisesti pihalle.

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #83 : 20.06.2010 klo 11:35:28 »
Esimerkkejä on vaikka käsivarrellinen.
Nyt ymmärrän. Onko kaikki esimerkit kotimaisia? Niissähän Egmont on ampunut järjestelmällisesti ohi vuosikausia, jos ajatellaan kaupallisesti. Voi olla että tämäkin on laskenut mielenkiintoa niitä kohtaan Egmontilla.

Kyllä toi on asia mitä tulee mietittyä aika paljon...
Jos lopetetaan kokonaan sadan suurimman suuryrityksen tuotteiden ostaminen Suomessa, niin ostovoima pienenee sen verran, että siinä saa lyödä lapun luukulle moni pikkukauppa, Hakaniemen hallin kauppias yms. Ei siinä mitään, kannatan itsekin pikku kaupoilta ostamista, vaikka en mikään yltiöfanaattinen asian suhteen ole.

Mitä taas tulee eurooppalaisten tuotantolaitosten siirtämiseen halvan työvoiman maihin, niin se on mielestäni idioottimaista ja erittäin lyhytnäköistä. Kenellä niitä tuotteita on varaa ostaa, jos teollisuudesta suurin osa on työttömänä, tämähän näkyy nopeasti myös kerrannaisesti muillakin aloilla. Eiköhän ne palkat niissä halvoissa maissakin nouse, kun talous siellä kasvaa. Toisaalta, jos voit lyödä tehtaan pystyyn johonkin missä on halpa työvoima, alhaiset verot ja suurin osa raaka-aineista mitä tarvitset on lähellä, niin miksi ihmeessä et sitä sinne laittaisi?

Nämä taloudelliset näkemykseni pohjautuvat vankkaan kaupalliseen koulutukseeni. Joka rajoituu siihen, että olin aikoinaan kauppiksessa sen verran, että sain nostettua opintolainan ja lähdettyä ulkomaille rellestämään.

Tai ehkä kyse on siitä että sarjakuva jää lopullisesti pelien ja elokuvien jalkoihin ja painuu (sanomalehtisarjoja lukuunottamatta) yhä syvemmälle viihteen marginaaliin?
Näinhän siinä saattaa osittain pitkässä juoksussa käydä. Kuinka paljon nykyinen teini sukupolvi lukee laadukasta eurooppalaista sarjakuvaa tai vanhaa seikkailusarjakuvaa? Entä se seuraava sukupolvi joka on näiden nykyisten teinien kasvattama? Tarjoavatko he luettavaksi mangaa sanoilla; tätä meidän nuoruudessa luettiin.
E.T

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #84 : 20.06.2010 klo 11:35:53 »
kirjoittaessani varoitusta ideologisesta paskanjauhamisesta ei vielä ollut annettu. Aika samansävyistä näyttää keskustelu olevan edelleen.

Yllpidolle sattui moka. Eivät näköjään katsoneet kelloa.
Eikä tuo sun postauksesi ole oikeastaan ideologista paskanjauhantaa.
Kirjoitat Egmontin työntekijöistä ja millaisa he ovat jonkun kirjoittajan mielestä

No, virheitä sattuu silloin tällöin itse kullekin.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2010 klo 11:38:18 kirjoittanut Tertsi »

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 808
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #85 : 20.06.2010 klo 11:48:50 »
Nyt ymmärrän. Onko kaikki esimerkit kotimaisia? Niissähän Egmont on ampunut järjestelmällisesti ohi vuosikausia, jos ajatellaan kaupallisesti.
Muistini mukaan ovat, koska käännösjulkaisuihin vaikuttaa yhteispainatus, eli päätöksiä ei tehdä yksin Tampereen konttorissa.

Niin, julkaiseminen on nimen omaan bisnes jossa on otettava riskejä.
Ja riskiähän Egmontin kalkulaattoriväki karttaa kuin ruttoa. Ongelma on se, ettei uskalleta tarttua nouseviin trendeihin etunenässä, vaan räävitään rippeitä kun parhaat on jo viety päältä. Etsitään kultaa, muttei mennä yksin erämaahan, vaan kuljetaan muiden perässä.

Ehkä kyse on siitä mistä ennenkin on puhuttu. Vanhat brändit on mehustettu loppuun eikä ole kärsivällisyyttä kasvattaa uusia (vrt. esim. Sillage ja hapuilu Tempon kanssa).
Juuri tästä on kyse. Nytkin käytännössä kaikki Egmontin säännöllisesti ilmestyvät sarjakuvalehdet on enemmän tai vähemmän pölkyllä, joskin jotkut ovat jo jatkoaikaa saaneet, ja joitain ei jäädä edes kaipaamaan. Osa lehdistä voisi ryhdistämällä muodostua mukavan kannattaviksi, joskaan tuskin kultakaivoksiksi. Ja sekös markkinamiestä/naista riipii.

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #86 : 20.06.2010 klo 11:55:46 »
Muistini mukaan ovat, koska käännösjulkaisuihin vaikuttaa yhteispainatus, eli päätöksiä ei tehdä yksin Tampereen konttorissa.
Yhteispainatuksessa ei tarvitse ottaa niin suurta vastuuta. Jos tekee sen päätöksen yksin siellä Tampereen konttorissa kotimaisen painatuksen suhteen, niin onhan siinä melkoiset paineet, jos ja kun tekemisiäsi tarkkaillaan jossain muualla numeroiden valossa.
E.T

Marsumestari

  • Jäsen
  • Viestejä: 386
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #87 : 20.06.2010 klo 12:02:21 »
Toisaalta samaan aikaan ovat tuoneet markkinoille mangan ja "lelu ja lehti"-konseptin. Toivottavasti ne ovat menneet hyvin, mutta olen kyllä huomannut että Egmontin mangat eivät ole niitä, jotka Jenkeissä tai Japanissa olisivat myyntilistojen kärjessä.

Siitä en tiedä, miten Nana ja Death Note ovat jenkeissä tai Suomessa myyneet mutta ainakin Japanissa ne ovat selkeästi top-10-kamaa.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #88 : 20.06.2010 klo 12:39:43 »
Se onkin se hassu juttu, että manga ei Suomessa niin kauheasti myy. Mitä Suomi Lukee -listat ovat etäinen haave vain. Sen sijaan listalla näkyy säännöllisesti Aku Ankkaa, Fingerporia, ja Siiliä.

Testiksi voisi ottaa, kuinka monesta mangasta on otettu toinen painos. Dragon Ballista on. Sen jälkeen ei ole tapahtunut oikein mitään.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #89 : 20.06.2010 klo 12:53:13 »
varmoja nakkeja tarjotaan pääsääntöisesti vain myös ulkomaisissa eikä riitä pitkäjänteisyyttä lanseerata tuotetta niin että siitä edes kukaan missään tietäisi. Aina joskus lanseeraus saadaan läpi mutta sitten myyntilukema näyttää niin pahalta että onkin aika lyödä liinat kiinni.

monesta hyvästä ja suositustakin sarjakuvasta emme näe vilaustakaan koska se riskin otto pelottaa liikaa ja kohta yhteispainatus vesittää koko asian.

Suomen mittakaavassa Helsinki toki on sykkivä metropoli mutta kuten todettua internet on vienyt fyysisen sijainnin merkityksen pois ja kulttuuriselta sijainniltaan ja arvoltaan Helsinki vastaan isossa mittakaavassa suomeen verrattuna Houtskäriä= osa tietää mikä se on mutta äärimmäisen harvaa kiinnostaa sittenkään.
Tämä on ihan koko Suomen ongelma.

tämä voisi olla myös voimavara sillä että alunalkaenkin voitaisiin ottaa niitä riskejä koska kyseessä ei muutenkaan ole "tule rikkaaksi pian ja paina oma rahasi" ratkaisu mutta riskien ja suuremman monipuolisuuden myötä kuluttajapohja laajenisi ja jopa toisi vankemmin sen tuloksen +-0 jos ei muuta.
Mutta kannattavuus ei kuten todettua riitä, tavoite on aina voitto. Monen kannattavan lopettaminen yhden voiton takia on tässä ajattelussa loogista.

Nokia siirsi väkeä alihankkijoille, isommalla palkalla ja sopimuksin joiden myötä alihankintasopimus voidaan purkaa välittömästi, silloin kun työ siirretään halpatyömaahan, ilman seuraumuksia Nokialle. Tällöin 50-200 hengen yt:t tai potkut eivät ole Nokian ongelma vaan alihankkijan.
Moista en soisi tapahtuvan sarjakuvapuolella.

Se että Egmont on sarjakuvan Citymarket käy minulle, itse en välitä isoista kaupoista mutta eihän kaiken tarjonnan pidäkään olla tarjottu vain minulle. Kauppavertausten myötä tulisi olla muitakin isoja ketjuja joilla on omat halpatuotteensa nämä sma pesuaine mutta halvempi eikä brändinimi ja kullakin ketjulla omansa.
Ja kuten kaupoissa olisi sitten nämä pienet kivijalkaliikkeet ja torimyyjät joilta ne meistä jotka eivät suuria ostoshelvettejä siedä käydä hakemassa sen mitä etsimme.

Tämä vaihtoehto tekisi leivästä ehkä monelle kapeamman mutta tarjoaisi leivän useammalle.
Tiedän, tiedän: nykyisessä kustannusmaailmassa kun Suomi on niiiiiin pieni kielialue ja ihmiset eivät konservatiiviselta(myös intellektuelliartsupuolella) laput silmillä ajattelultaan osta niitä uusia sarjakuvia että ei kannata, takkiin tulee.
Eikö olekin hienoa kuinka itseään toteuttavista profetioista saa totta?