Kirjoittaja Aihe: Story House Egmont  (Luettu 119218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #300 : 01.10.2010 klo 10:45:42 »
Oh! My Goddess kyllä tulee jatkumaan vielä hetken aikaa. Japanissakin sarja on kesken ja Suomessa noin kymmenen kirjaa vielä julkaisussa ollaan jäljessä. Tuon sarjan kohdalla vaan kovasti pelottaa, olisiko se kenties Egmontin ensimmäinen manga jonka heittävät kesken. Suosio ei ilmeisesti ole ollut kovin hyvä.

Olikohan vuoden alkupuolella Egmontilla blogissa maininta jostakin aikuisemmasta mangasta, mutta eipä ole sen jälkeen mitään kuulunut. Liekö viime aikojen myllerryksellä vaikutusta asiaan, vai onko sopimushommissa tullut muita esteitä?

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #301 : 01.10.2010 klo 11:09:17 »
Koska nuortenmanga myy niin hyvin (ja mitään muuta ei täällä mangaksi edes hyväksytä) on varmaan aika epätodennäköistä että Egmont alkaisi julkaista jotain aikuisemmalle yleisölle suunnattua. Riittäisikö niille edes lukijoita? Tuskin ovat kovin innokkaita ottamaan riskejä.

Mulla on jo pitkään ollut vahvasti sellainen tunne että koko mangajuttu on jotenkin kämmätty. Nyt se on liikaa leimautunut lastenjutuksi, ja jotenkin noloksi, ja suuri osa niistä jotka kasvoivat ulos nuortensarjoista on lakannut lukemasta mangaa koska se on huonoa/noloa/jne. Eikä yleisön mangaähky satojen nimikkeiden suossa oikein auta asiaa. Ehkä myös aikuisempaa tavaraa olisi pitänyt tulla heti ulos? Viz alkoi julkaista paljon nimikkeitä, mutta olikohan se USAN markkinoillekin vähän liian myöhäistä...

Antti Valkama

  • Jäsen
  • Viestejä: 888
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #302 : 01.10.2010 klo 11:19:14 »
Sangatsun Neon Genesis Evangelion ja Emma ynnä Punaisen jättiläisen Gunnm eivät varsinaisesti olleet lastenkamaa, mutta sangen kehnosti menivät joka tapauksessa. Voihan sitä aina pohtia, olisiko jokin aikuisten oikeesti aikuinen (lue: wanhojen harrastajien fanittama) sarja kuten Yokohama Kaidashi Kikoo tai Nausicaä tai Tezukan Buddha tai jokin Kazuo Koiken samuraistooreista aiheuttanut varttuneempainkin keskuudessa mangabuumin. Minulla on kyllä epäilykseni.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #303 : 01.10.2010 klo 11:33:36 »
Mä luulen, että sen "aikuisemman" mangan pitäisi olla lähempänä eurooppalaista aikuisten kamaa jotta se otettaisiin vakavasti suuremman yleisön keskuudessa. Gunnm on hyvä sarja, mutta moni näkee ensimmäisenä kyborgit, toiminnan ja aivojen lentämisen, ja päättelee ehkä siitä että ihan nolo. Mua kyllä ihmetyttää, etteivät Emma ja Nausicaä saaneet laajempaa huomiota, ottaen huomioon senkin että Miyazakin elokuvat ovat täällä tunnettuja ja suosittuja. Tulee väkisinkin mieleen että ehkä sarjakuva ei vain oikeasti kiinnosta.

Mutta yksi vika mielestäni on siinä ettei sarjojen pitäisi aloittaa mangabuumia, vaan enemmän tilanteen pitäisi olla niin, että ihmiset tajuaisivat että sarjakuvaakin voi lukea, ja lukisivat itseään kiinnostavia sarjakuvia riippumatta siitä mistä maasta ne tulevat.

Juuri tämä "en lue mitään mikä tulee Japanista" tai "en lue mitään mikä EI tule Japanista" sekä yleinen erottelu mangaan ja kaikkeen muuhun on aiheuttanut sen että manga on eriytynyt pikkutyttöjen ja manganörttien jutuksi.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2010 klo 11:49:15 kirjoittanut Aura »

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #304 : 01.10.2010 klo 13:10:39 »
Otomon Akira olisi ollut juuri sellainen eurooppalaistyylisempi teos. Mutta se mentiin julkaisemaan niin kuin se julkaistiin. Yksi osa kahden vuoden välein, sitten äkkiä monta osaa yhdessä hujauksessa, ja eikös siinä välissä muutettu ulkoasua ja kokoakin.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Spip-orava

  • Jäsen
  • Viestejä: 556
  • Pähkinöitä!
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #305 : 01.10.2010 klo 13:58:14 »
Lyön nyt kiilaa tälle anime keskustelulle.  8]

Apropos, nyt kun Egmontin väki siirtyy pois Tampereelta, niin mahtaako Tampere Kuplii 2011 olla vaarassa? Olen ymmärtänyt että Egmont on ollut jonkinmoinen mesenaatti tuon tapahtuman suhteen. Sen olisi tarkoitus olla 6.-10.4.2011.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #306 : 01.10.2010 klo 15:00:06 »
Toivottavasti Tampere kuplii kuten pitääkin.

Tuolla "eurooppalaisella tyylillä" en muuten tarkoittanut piirrostyyliä, selitykset jäivät (taas tapani mukaan) vähän puutteellisiksi. Ajattelin lähinnä sisältöä ja aiheita, jos nyt ajattelee mitkä sarjakuvat tällä hetkellä ovat "suuressa tietoisuudessa". Samat ihmiset jotka lukevat Guy Delisleä, Paco Rocaa tai Manu Larcenetia tuskin tarttuvat ensimmäisenä Akiraan. Tämän tapaisia mangoja ei vain ole pahemmin tullut suomeksi, englanniksi jonkun verran.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #307 : 01.10.2010 klo 15:02:26 »
nyt kun Egmontin väki siirtyy pois Tampereelta, niin mahtaako Tampere Kuplii 2011 olla vaarassa?
Tuotahan joku jossain täällä Kvaakissa jo ounaili. Ison loven se ainakin iskee festariin. Egmonthan on sinne etupääss tuonut niitä isoja nimiä vieraaksi. Onko edes Tampereen kokoisessa kaupungissa tulijoita ellei paikalla ole edes joku stara? Ja onko Suomessa ylipäätään tilaa näinkin monelle (3!) sarjisfestarille. Multa jos kysytään, niin on, mutta vapaaehtoisten järjestäjien rahkeistahan se paljon on kiinni. Ehkä Kuplii vois yrittää jotenkin profiloitua nyt sellaiseksi että sille löytyisi saumaa vähän erilaisena festarina. Toistaiseksihan kaava on ollut hyvin lähellä, mutta pienimuotoisemmin tehtynä kuin Hgin Festarit. Ja onhan siellä Sarjisfinlandia. Ehkä se pyörii ihan vain sen ympärillä.

Mitä tulee aikuisempaan mangaan, joku Yoshihiro Tatsumi tai Taniguchi Jiro olisi hyvinkin saattanut löytää yleisöä myös ja varsinkin mangapiirien ulkopuolelta. Mutta Egmontin bisnes onkin lehtipisteissä, eikähän niihin nyt ole järkeä mitään aikuismangaa tuoda. Hopsun menestys yli sukupuoli- ja ikärajojen, tosin antaa toivoa.  :)
Aika yllättävää että Black&Whitea, johon Tekkonkinkreet anime perustui, ei ole julkaistu suomeksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #308 : 01.10.2010 klo 15:27:49 »


Luultavasti Egmontin alasajo vaikuttaa Tampere Kuplii 2011 tapahtumaan jollain tasolla ainakin.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #309 : 01.10.2010 klo 20:19:51 »
Ihmettelen, jos 2012 kuplii.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 828
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #310 : 19.10.2010 klo 14:35:47 »
Täällä on tanskalainen uutinen, jossa Egmontin päätoimittaja sanoo, että tunnetun sarjakuvatoimittajan Michael G. Nielsenin työsuhde päätettiin Tanskassa, koska Egmontin ”sisäiset prosessit” muuttuivat.

Käsittääkseni Nielsen oli Tanskan Egmontilla vähintään yhtä tunnettu kuin mitä Suomessa oli Semicillä Mail-Man ja mitä Egmontilla on nyt Rmäki. Hän vastasi Egmontin emämaassa mm. supersankarilehdistä ja Masi- ja Tempo-lehdistä sekä useista eurooppalaisen sarjakuvan albumeista. Tempohan lakkautettiin vähän aikaa sitten, ja tämän vuoden jälkeen häviää Spider-Manin lakkauttamisen myötä viimeinenkin supersankarilehti Tanskassa.

Uutisen kirjoittaja arvelee, että firman ”prosessit” tulevat vaikuttamaan myös Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. No näinhän on käynytkin, mutta kaikkia seurauksia ei ole vielä julkistettu. Uutinen myös kertoo, että Nielsen on perustanut kahden muun miehen kanssa uuden kustantamon nimeltä Zoom.

Nikopol

  • Jäsen
  • Viestejä: 253
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #311 : 19.10.2010 klo 19:16:25 »
Täällä on tanskalainen uutinen, jossa Egmontin päätoimittaja sanoo, että tunnetun sarjakuvatoimittajan Michael G. Nielsenin työsuhde päätettiin Tanskassa, koska Egmontin ”sisäiset prosessit” muuttuivat.

Käsittääkseni Nielsen oli Tanskan Egmontilla vähintään yhtä tunnettu kuin mitä Suomessa oli Semicillä Mail-Man ja mitä Egmontilla on nyt Rmäki. Hän vastasi Egmontin emämaassa mm. supersankarilehdistä ja Masi- ja Tempo-lehdistä sekä useista eurooppalaisen sarjakuvan albumeista. Tempohan lakkautettiin vähän aikaa sitten, ja tämän vuoden jälkeen häviää Spider-Manin lakkauttamisen myötä viimeinenkin supersankarilehti Tanskassa.

Uutisen kirjoittaja arvelee, että firman ”prosessit” tulevat vaikuttamaan myös Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. No näinhän on käynytkin, mutta kaikkia seurauksia ei ole vielä julkistettu. Uutinen myös kertoo, että Nielsen on perustanut kahden muun miehen kanssa uuden kustantamon nimeltä Zoom.

Toivottavasti Zoomin kohdalla "nomen est omen" ja Suomessa yhteistyöhön lähtisi vaikkapa jo useaan otteeseen mainittu Apollo-kustantamo.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #312 : 19.10.2010 klo 19:27:29 »

Nikopol esitti kiinnostavan toteamuksen Apollon yhteistyöstä. Toisaalta, koska sarjakuva-alalla menee nyt sanoisinko alamäkeä ja lujaa, on aika uskaliasta aloittaa mitään riskialtista toimintaa. Tosin Apollon vahvuutena on ollut erinomaiset julkaisut sekä laatu ja toivon, että ensi vuonna sama tasokkuus jatkuisi. Meillä on nyt kaksi varteenotettavaa kotimaista julkaisijaa Apollo ja Arktinen banaani. Juuri tänään näin erään mainoksen, jossa mainittiin Viiviä ja Wagneria myydyn jo n. 1000000 kappaletta. Se on jo saavutus Arktiselta banaanilta ja enkä oikein usko, että kukaan muu artikkeli kovin nopeasti saavuttaisi saman.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2010 klo 19:30:29 kirjoittanut Orjan May »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #313 : 20.10.2010 klo 20:15:41 »
Virkaheittona sarjakuvatoimittajana (koko toimenkuva peruutettu) lupauduin olemaan Helsingin Kirjamessuilla kääntäjien ständillä esittelemässä ja esittämässä sarjakuvan suomentamista Kamujen ja Korkeajännityksen matskujen kera.

Saatko jatkaa freelance-suomentajana Egmontilla vai oliko se sitten siinä?

Sympatiani. Ja kiitokset suomalaisen sarjakuvajulkaisemisen eteen tehdystä pitkäjänteisestä työstä. Vaikka kyllä sen kaikki tietävät. Sarjakuvaneuvos ja kaikkea.

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #314 : 20.10.2010 klo 20:22:56 »
Saatko jatkaa freelance-suomentajana Egmontilla vai oliko se sitten siinä?

Kiitän myötätunnosta.
Havittelen suomennoksia, ladontaa, taittoa ja kaikkia ulkoistettavia tekemisen murenia, joita toimittajalle on kuulunut. Paletti selvinnee lähiaikoina.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela