Kirjoittaja Aihe: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista  (Luettu 81319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poptique74

  • Jäsen
  • Viestejä: 265
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #210 : 10.11.2021 klo 01:27:13 »
Olisiko hakemasi lehti Tarzan 1/1979, jonka kannessa on ralliauto. Kansitekstin mukaan "Tarzan ottaa osaa Safari-ralliin".

Hyvinkin voisi olla. Viimeisimmästä lukemisesta lähemmäs 40 vuotta aikaa joten siinä mielessä hieman hatarahkot muistikuvat. Kovasti vain olin ihmeissäni, että niin se vaan siellä ralliautolla päästelee menemään (ja samassa lehdessä oli kysymyspalstalla Johnny Weissmullerin faniosoite mihin mietin kirjoittavani).

E: Piti huuto.netistä tiirata ja kyllähän se, kiitosta vain, tuo on kyseessä!
« Viimeksi muokattu: 10.11.2021 klo 01:29:34 kirjoittanut poptique74 »

Pahkut

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #211 : 08.01.2022 klo 15:29:31 »
Miksiköhän Tarzanin Pojan julkaiseminen lopetettiin Suomessa vuoteen 1981 kun muissa Pohjoismaissa julkaiseminen ilmeisesti jatkui?

https://comicvine.gamespot.com/tarzans-sonn-198202-ranerens-bytte/4000-898828/

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #212 : 08.01.2022 klo 16:40:58 »
Miksiköhän Tarzanin Pojan julkaiseminen lopetettiin Suomessa vuoteen 1981 kun muissa Pohjoismaissa julkaiseminen ilmeisesti jatkui?

Suomessa osui päätoimittajavaihdos vuodenvaihteeseen, mikä yksin saattaa selittää asian. Toki Ruotsissa myös yleisesti ottaen julkaistiin Tarzania paitsi enemmän myös tiheämmin kuin meillä.

Espanjalaistuotanto päättyi muutenkin niillä tienoin, vuodesta 1983 alkaen Tarzanin seikkailut kuvitettiin Jugoslaviassa. Tänään olen jo hieman ehtinyt unohtaa asioita, joten näitä tietoja minunkin oli luntattava itse kirjoittamastani, Kvaakissa julkaistusta Tarzan-artikkelista.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #213 : 08.01.2022 klo 21:55:17 »
Hyvä kysymys. Periaatteessa varmaan yhteispainatusmahdollisuus muiden pohjoismaiden kanssa olisi ollut olemassa. Lehtimiehet-kustantamohan julkaisi niiden kanssa edelleen Tarzania.

Näköjään Ruotsissa Tarzans son ilmestyi Atlanticilta 1979–90. Norjassa Tarzans sønn tuli Atlanticilta 1979–88 ja Schibstediltä 1989–90. Tanskassa Tarzans søn ilmestyi Winthersiltä 1979–84. Tarzan-lehdellä oli noissa maissa samat kustantajat aivan samoina vuosina.

Tosiaan tuolta Jarkon tekemästä hienosta indeksistä näkee, että Tarzanin poika loppui Suomessa vuoden 1981 lopussa. Sen jälkeen Lehtimiehet julkaisi ikään kuin jäähyväislahjoina vielä kaksi Tarzanin poika -albumia vuonna 1982.

Mieleeni tulee loppumisen syynä yksinkertaisesti se, että sarjan menestys vain ei ollut Suomessa tarpeeksi suuri. En tiedä, olisiko se sitten voinut vaikuttaa maiden yhteistyöhön ja julkaisuoikeuksien hintaan, että Atlantic-kustantamo ei juurtunut Suomeen lehtien julkaisijaksi.

Pahkut

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #214 : 09.01.2022 klo 23:31:13 »
Hm. Itseni vaikea kuvitella ettei Tarzanin Poika olisi ollut suosittu koska henk.koht. pidän yhtä paljon kuin Tarzanistakin. Tosin on totta että TP muuttui vuoden 1979 puolessa välissä enemmän lasten lehdeksi ja Korak nuortui noin 10-11 vuotiaaksi kun ennen oli ollut aikamies. Ehkei se miellyttänyt kaikkia.

Itse Tarzan loppui vuonna 1990 myös "hämärissä merkeissä". Olen nähnyt netissä joitakin alankomaalaisia Branislav Keracin studion piirtämiä Tarzan-lehtiä, joita ei ole Suomessa julkaistu. Yhden kannessa oli Tarzan ja siivekäs hevonen Pegasus...  ??? Kerac, joka ilmeisesti teki Tarzania vain "leipäpappina", päätti kai lyödä kunnolla läskiksi.  :(

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #215 : 27.01.2022 klo 17:27:03 »
Olen päivittänyt Tarzan-lehden vuosikerrat 1972–1974.

EDIT: 1972–1974 on nyt tarkistettu ja korjattu, eli lista on valmis. Tarzan-lehdistä täytyy enää tarkalla kammalla käydä läpi vuodet 1975–1979, puutteet näiltäkin vuosilta on jo sisällä.

Koetan kohtuuaikataululla viedä ainakin vuosikymmenen loppuun saakka kaiken ja sitten myöhemmin palata iteroimaan lisätietoja kohdalleen. Näiden kanssa sitä aina eksyy harhapoluille, kun löytää jotain uutta tai muutoin vain mielenkiintoista.

Tällä kertaa mielenkiintoinen löytö oli, että jo Williams-kaudella Eurooppaan päätyi eteläamerikkalaisten taiteilijoiden töitä suomalaisjulkaisuihin jo vuonna 1972. Kyse ei sinänsä ole mistään kummoisestakaan asiasta, brittiläisiä tilauksia vastaanottaneet kuvitusstudiot Välimeren maissa olivat käyttäneet jo aiemmin työvoimaa sieltä päin maailmaa mm. Korkkarien piirtämiseen. Olipa kuitenkin uusi asia, minulla ei juuri kyseisen vuoden lehtiä jotain poikkeusta lukuun ottamatta ollutkaan.

EDIT: Sadepäivä muutti suunnitelmat, joten lisäsin kaikki kokonaan puuttuvat julkaisut listaan. Koska minulla ei ollut näitä lehtiä lainkaan, se kävi nopsasti. Vuoteen 1979 on siis puutteet täydennetty, mutta lista tarvitsee vielä tarkennuksia ja täydennyksiä eli erikoisjulkaisujen tapaista täydellistä listaa ei vielä ole muodostunut.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2022 klo 03:46:30 kirjoittanut Jarkko Sikiö »

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #216 : 28.01.2022 klo 18:59:43 »
Tarzan-sarjakuvien lista vuodesta 1980 eteenpäin on "valmis".

Siinä saattaa jotain epäjohdonmukaisuuksia vielä olla, osa liittyy mm. ihan vain siihen, että vanhan julkaisujärjestelmän kanssa merkkimäärä meni yli ja lopulta piti halkaista koko listaussivu kahtia. Uuden kanssa ei tällaisia rajoitteita ole, mutta merkkien "säästäminen" saattaa näkyä sellaisissa kummallisuuksissa kuin vaikkapa siinä, että jugoslavialainen Branislav Kerac esiintyy lempinimellään "Bane" (koska se on lyhyempi).

Suurta päänvaivaa tuottanut nimimerkki Giro on monella indeksointisivulla listattu nimellä "José Maria Gironella". Olisi toki johdonmukaista jos kuuluisan kirjailijan kaima käyttäisi nimimerkkiä, mutta edelleenkään en löydä mitään johtolankaa siitä että tällainen piirtäjä olisi todella olemassa. Siitä syystä tuo näyttää sellaiselta oivallukselta, joka vain toistuu kaikkien kopioidessa sitä, enkä kelpuuta sitä vielä tähän. Sen sijaan eräs signeeraus on ilmeisesti maailmalla ratkaistu, ja sain siitä lisätäydennyksiä.

Omiakin virheitä on mahdollisesti monistunut maailmalle, vaikka joskus olen juhlinut sitä, että kaivamieni tietojen avulla harrastajat ovat päässeet kiinni sellaisiin langanpätkiin, jotka ovat purkautuneet auki ja nyt huomaan itse käyttäväni tällaista rikastunutta tietoa.

Olen koostanut saamistani indeksoinneista työversion, joten olen jo ehtinyt kämmätä, että kuka on tehnyt hirmuisen työn, jota olen nyt purkamassa nettiin, mutta työn edettyä pidemmälle, huutelen Petri Aarnion Facebook-ryhmään niin, että kiitokset menevät perille. Työn tekijä on oivasti kiinnittänyt alkuperäistarinan mm. norjalaisiin Williams-/Atlantic-julkaisuihin, mitä muistan joskus pitäneeni fiksuna ajatuksena, vaikka en itse linkittämistä suuremmin ole niin tehnyt.

Hieman nurinkurisesti olen kuitenkin käyttänyt meksikolaisjulkaisua "alkuperäisnumerona" mm. Williams-juttujen tapauksessa, lähinnä muistuttamaan, että brittikustantajat tilasivat kuvituksen espanjalaisstudioilta, jotka käyttivät alihankintaa näin. Sen suurempaa johdonmukaisuutta näihin ei liity.

En usko, että maailmalla enää merkittävästi näitä vanhoja tietoja saadaan kohdalleen, vaikka olisikin mielenkiintoista tietää mm. Ruotsissa kirjoitetuista tarinoista, että mitä kukakin teki. Kuitenkin ulkomuistista vedettynä Williamsin toimistoilta paperit menivät ikkunasta ulos, kun hommat loppuivat ja tekijöiden kuollessa pois katoaa sellainen tieto, mikä ei aiemmin ole ketään riittävästi kiinnostanut kysyä.

Oma indeksointityöni etenee todennäköisesti johdonmukaisen epäjohdonmukaisesti lähinnä siltä kulmalta, että missä eniten vielä on puutteita. Ilmoittelen tässä ketjussa etenemisestä.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #217 : 28.01.2022 klo 23:26:00 »
Lista Tarzanin poika -lehdistä on niin ikään "valmis".

Täydensin saamieni listausten mukaan kaikki puuttuvat numerot, lisäsin kansikuvien alkuperäisjulkaisut tekijöineen 1960-lukujen numeroille, lisäsin sivunumerot ja hajanaiset täydennykset. Korjasin myös sellaisia, mitkä näyttivät olevan omia virheitäni.

Suurta työtähän noissa puuttuvissa ei enää ollut, kansikuvista ei tekijöitä ole tiedossa ja lehdetkin ovat lähinnä kaksi tarinaa putkeen. Sen sijaan mm. vuoden 1977 numeroissa on paljon täydennyksiä.

Kenties jonain päivänä palaan siihen, miten Williams- ja Atlantic-kauden alkuperäistarinoita pitäisi merkitä. Sitä ennen kuitenkin täytyy Tarzanin 1970-luku saada kohdalleen. Lisäksi erikoisnumeroissa on paljon alkuperäisnumeroita täydennettäväksi. Koetan ainakin ensimmäisen hoitaa kohtuuajassa kuntoon, mutta tämän puurtamisen päälle täytyy varmaan vetää jo henkeä.

En tällä kertaa kaivanut enää omin päin ideksointeja, mutta tämä lienee se "oikea" Williams-julkaisu, mihin nuo suomalaiset lehdet pitäisi kiinnittää.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #218 : 29.01.2022 klo 06:36:26 »
Kaikki Tarzan-lehdet on nyt viimein indeksoitu, mikä lienee suuri riemun aihe, mikäli joku on runsaan vuosikymmenen sen valmistumista odottanut.

Saamani indeksointi oli perin tarkkaa, henkilökohtaisesti riemuitsin että päivittäis- ja sunnuntaisarjat oli indeksoitu sekä numerokoodien että päivämäärien mukaan.

Tarkitsin ja tarkensin siis 1972̣–1974 ja tein samoin vuosille 1975–1979, mikä olikin melkoisesti helpompaa, koska saatoin täydennysten tapauksessa ajaa kylmästi vanhojen listojen päälle.

Suurta ihmettelyä tässä ei enää ollutkaan, viittasin kansien tapauksessa Williams-ja Atlantic-kauden tuotantoon. Alkuperäisnumeroina ei oikein voi pitää esim. niitä Russ Manning -strippejä, jotka on muokattu alkuperäisiä ruutuja venyttämällä tai typistämällä. Sellaisten tapauksessa riittänee täysin, että viitataan vain tarinaan ja tekijään.

Erikoisnumeroiden listaukseen minun pitää varoen ajaa alkuperäisnumeroita, mutta suurta remonttia ei sen suhteen ole enää tiedossa, joten sen kanssa varmaan menee nyt sitten pidempään. Spämmään lisää tähän ketjuun, kun jotain merkittävää sillä saralla tapahtuu.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #219 : 30.01.2022 klo 00:40:16 »
Ja niin on lopulta viimeinenkin sivu, eli erikoisjulkaisut päivittynyt. Tämän myötä käytännössä vuosikymmen ensimmäisestä versiosta meillä on käsissämme nyt yhteisponnistuksena tuotettu lista, jossa on jokainen suomeksi koskaan julkaistu Tarzan poikineen. Onnittelun ja kiitosten paikka kaikille osallistuneille!

Kirjurina minä tässä enää oliinkaan, joten nopsasti tämä kävi. Lisäksi olen hieman antanut itselleni löyttä sen kanssa, etten helpoimmin tarkistettavien DC-sarjojen ym. kanssa ole niin huolissani jokaisen yksityiskohdan ja pilkun paikasta. Sen sijaan vaikeimmin saatavien, vanhimpien tai muutoin vain harrastajia kiinnostavimpien julkaisujen (ja eritoten päivittäis- ja sunnuntaisarjojen) kohdalla olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman tarkka.

Virheistä ja puutteista saa, voi ja pitää huomauttaa. Tässä olen korjannut myös omia virheitäni, mutta muutaman vuoden sisällä varmaan vielä kahlaan oman kokoelman muutamaan julkaisuun liittyen.

EDIT: Käytännössä ainoa suuri puute koko indeksoinnissa on puuttuvat alkuperäisnumerot Tarzan Jättikirja 4:stä (Moogin arkistossa siitä sanotaan seuraavaa). Kuvittelisin, että tämän sieltä varmaan joku kuittaa ihan mielellään pois, vaikka eihän tuo niin vakava puute ole että juhlia pitäisi sen vuoksi siirtää.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2022 klo 01:39:56 kirjoittanut Jarkko Sikiö »

oikoj

  • Jäsen
  • Viestejä: 78
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #220 : 30.01.2022 klo 08:41:12 »
Pitää nostaa hattua tästä kulttuuriteosta!

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #221 : 30.01.2022 klo 17:50:44 »
Tarkistin ja täydensin Tarzanin pojan vuosikerrat 1970–1972, pohjaindeksointi kattoi vain sarjakuvaseikkailut ja nyt siellä on siis kaikki muu sisältö indeksoituna. Lisäksi listaan oli näköjään lipsahtanut vuoden 1972 lehdille vastaavien vuoden 1971 lehtien indeksointeja (sama numero siis kahteen kertaan) eli ne on nyt korjattu niin, että myös 1972 on niin oikein kuin se on mahdollista.

En ole varma miten päin Tarzanin poikien 10 ja 11/1970 pitäisi olla, sillä Moogin sivuilla kannet ovat eri järjestyksessä. Olen omiin muistiinpanoihin merkinnyt, että sisältö on niin kuin ne nyt ovat ts. lehtien kannet olisivat vaihtaneet paikkaa sisällön kanssa, mutta en ole varma mistä tuo tieto on peräisin, minulla tätä vuosikertaa ei ollut lainkaan.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #222 : 29.05.2022 klo 18:26:25 »
Sarjakuvasunnuntain kunniaksi kävin läpi Tarzanin pojan vuosikerrat 1973–1976. Kun ruotsalaiset tekijät kerran tuon pätkän loppupuolella tiedetään, niin alkuperäisnumeroina ovat myös ruotsalaiset numerot.

Se olikin viimeinen varsinainen puute. Tarzanin poikien tapauksessa. En edelleen tiedä, pitäisikö minun lisätä esim. Atlantic-numerot alkuperäisjulkaisuiksi, mutta todennäköisesti toimin näin ainakin Williams Förlag AB:n tapauksessa. Tältä osin työ onkin tehty, oma tekosyyni oli silloin vuosikymmen sitten, ettei ollut vielä indeksejä kuin norjalaisnumeroista.

Sen sijaan englanninkielisiä nimiä en ole lisännyt espanjassa julkaistuille tarinoille tarkoituksella (vaikka kyse oli brittien kirjoittamista tarinoista Britannian markkinoille, joten se olisi periaatteessa "oikein" tehty), mutta mahtaako sellaista kukaan kaivatakaan. Jos tuosta on kenelläkään vahvaa mielipidettä asian puolesta, niin ei se suuri lisäys ole.

Koetan sitä ennen jossain välissä käydä lävitse vielä Tarzan-lehtien vuosikertoja vuodesta 1981 eteenpäin, minkä jälkeen voisi sitten miettiä itsekin tällaisia ikuisuuskysymyksiä.

Korjauksia olen vienyt ja vien tietysti jatkossakin sisään sitä mukaa kuin ilmoitetaan.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #223 : 30.05.2022 klo 20:26:01 »
EDIT: Käytännössä ainoa suuri puute koko indeksoinnissa on puuttuvat alkuperäisnumerot Tarzan Jättikirja 4:stä (Moogin arkistossa siitä sanotaan seuraavaa). Kuvittelisin, että tämän sieltä varmaan joku kuittaa ihan mielellään pois, vaikka eihän tuo niin vakava puute ole että juhlia pitäisi sen vuoksi siirtää.

Jättikirja 4 on nyt mukana listassa, suurkiitos jälleen Kyöstille, jonka työn ansiosta Tarzan-indeksointi on tänä vuonna edennyt jättiläisenharppauksin. Kiitokset kuuluvat toki myös monille Petri Aarnion tapaisille puurtajille, jotka ovat huomauttaneet virheistä ja epätäydellisyyksistä vuosien mittaan.

Kaikkia en varmasti ole muistanut kiittää, kun on ollut aika jakaa kiitoksia. Useimmiten se johtuu vain siitä, että muutosten vieminen listaan on venynyt tai olen itse pudonnut kärryiltä (osa on toivonut pysyvänsä anonyyminä ja osa ollut yhteydessä suorasti, epäsuorasti ja molemmin päin, joten vähemmästäkin alkaa sekoilla, kun projekti kestää yli vuosikymmenen).

Huomasin, että olen tainnut käydä lävitse Tarzan-lehden 1980-luvun osalta aiemmin, vastoin edellistä viestiäni, joten ilmeisesti nyt indeksointi on niin kattava ja asiallinen kuin se vain voi olla. Virheistä saa ja pitää huomauttaa, aiemmin viittaamani täydennykset ehkä tänä tai ensi vuonna odottamattoman inspiraation sattuessa milloin vain.

Pahkut

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Lista Suomessa ilmestyneistä Tarzan-julkaisuista
« Vastaus #224 : 20.06.2022 klo 10:54:21 »
Hm. Itseni vaikea kuvitella ettei Tarzanin Poika olisi ollut suosittu koska henk.koht. pidän yhtä paljon kuin Tarzanistakin. Tosin on totta että TP muuttui vuoden 1979 puolessa välissä enemmän lasten lehdeksi ja Korak nuortui noin 10-11 vuotiaaksi kun ennen oli ollut aikamies. Ehkei se miellyttänyt kaikkia.

Itse Tarzan loppui vuonna 1990 myös "hämärissä merkeissä". Olen nähnyt netissä joitakin alankomaalaisia Branislav Keracin studion piirtämiä Tarzan-lehtiä, joita ei ole Suomessa julkaistu. Yhden kannessa oli Tarzan ja siivekäs hevonen Pegasus...  ??? Kerac, joka ilmeisesti teki Tarzania vain "leipäpappina", päätti kai lyödä kunnolla läskiksi.  :(

Aiempaan viestiini viitaten tässä on googlen kuvahaun tulos hakusanoilla "bane kerac tarzan netherlands":
https://www.muddycolors.com/wp-content/uploads/2017/12/3ed31-b12.jpg

Minulla on kaikki Tarzanin numerot 80-luvun lopusta sekä vuodelta 1990 eikä tällaista tarinaa ole julkaistu. Eli jugoslavialaista materiaalia olisi vielä ollut saatavilla vaikka lehti lakkautettiin lokakuuhun 1990 ilman että viimeistä vuosikertaa edes vietiin loppuun.