Kirjoittaja Aihe: Internetin Vaikutus  (Luettu 6529 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #15 : 29.01.2010 klo 16:49:48 »
Eräänlaista nostalgiaa tuo kai on. No, jotkin asiat historiassa ovat kiinnostavia, jotkut eivät. Ei minua kiinnosta myöskään automobiilien kehitys, lähinnä kiinnostaa se, että pääsee autolla vaikka maalle jos haluaa. :D

Aivan ja sinua kiinnostaa myös lyijykynäviivojen skannaus.

Näkisin että on kaksi tapaa opetella näitä asioita. Joko opettelee sen että mistä napista missäkin ohjelmassa painetaan että saavutetaan haluttu lopputulos, tai sitten opettelee perusteet eli miksi mitäkin asioita tehdään ja mitä nämä käskyt tiedostoihin vaikuttavat (jolloin osaa käyttää mitä ohjelmaa hyvänsä). Itse olen vanhan koulun miehiä eli minua kiinnostaa tekemisen perusteet siinä kuin niiden komentojen löytäminen ohjelmasta. Historia on osa (ei ehkä kovin merkittävä osa, mutta kuitenkin) näitä perusteita.

Tekniikan armoille heittäytyminen on tietyllä tapaa kauhistus ja haluan potkia sitä tutkainta vastaan. Mutta ymmärrän senkin että nykytekniikan edessä ihminen ei voi kuin nostaa kädet pystyyn (sen jälkeen kun on tarkistanut että virtapiuha on seinässä). Taikuuttahan nämä kännykät ja netit lähinnä muistuttaa, ei niitä enää maalaisjärjellä tai käsin kosketellen korjailla.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 16:52:04 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #16 : 29.01.2010 klo 17:01:41 »
Näkisin että on kaksi tapaa opetella näitä asioita. Joko opettelee sen että mistä napista missäkin ohjelmassa painetaan että saavutetaan haluttu lopputulos, tai sitten opettelee perusteet eli miksi mitäkin asioita tehdään ja mitä nämä käskyt tiedostoihin vaikuttavat (jolloin osaa käyttää mitä ohjelmaa hyvänsä). Itse olen vanhan koulun miehiä eli minua kiinnostaa tekemisen perusteet siinä kuin niiden komentojen löytäminen ohjelmasta.

Tämäpä juuri on sarjakuvantekemisen oppimisessakin olennaista. On nopea tapa: opetella piirtämään Karvisia edestäpäin ja Aku Ankkoja sivustapäin, jolloin voi nopeasti oppia hyväksi piirtäjäksi edellyttäen että se mitä halutaan piirtää on Karvinen edestäpäin tai Aku Ankka sivustapäin.

Tai sitten voi viettää 10 vuotta croquis-tunneilla ja opetella piirtämään kaiken näkemänsä, jolloin osaa piirtää ihan kaiken mitä mieleen tulee, myös ne Karviset ja Ankat.

Olen ehdottomasti jälkimmäisen tavan kannattaja, ja mun on myös vaikea kuvitella että omistaisin auton josta en avaisi konepeltiä, katselisi ja vähän purkaisikin moottoria nähdäkseni miten se toimii, ja tarvittaessa tekisi sellaisia pikkujuttuja kuin kaasuttimen tai starttimoottorin vaihto itse, vaikka kadun varressa, ryömien auton alla ja konetilassa. Itse asiassa vaihdoin startin Chevyyni viimeksi alle vuosi sitten, ja olen myös aikoinaan tehnyt kaikki sylinterinkansien tiivistykset ja muut mitä kulloinenkin autonromuni on vaatinut, itse, vaikka keskellä Mannerheimintietä jos tarvis. Enkä ole mikään autoharrastaja, minua vain kiinnostaa juuri se miten kaikki toimii, olipa kyse keskuslämmityksestä tai puhelimen sisuksista.

Tekniikan armoille heittäytyminen on tietyllä tapaa kauhistus ja haluan potkia sitä tutkainta vastaan. Mutta ymmärrän senkin että nykytekniikan edessä ihminen ei voi kuin nostaa kädet pystyyn (sen jälkeen kun on tarkistanut että virtapiuha on seinässä). Taikuuttahan nämä kännykät ja netit lähinnä muistuttaa, ei niitä enää maalaisjärjellä tai käsin kosketellen korjailla.

Itse asiassa kuulemma hyvinkin korjaillaan. Eräskin työtoverini harrastaa vanhojen käsipuhelimien ostamista halvalla, ja muuttaa ne sitten tiesmiksi laitteiksi, navigaattoreiksi tai melkein miksi vain. Pahin ongelma on sama kuin uusissa autoissa - ei ole tarkoitus että niitä voisi korjata, ja siksi laitteet onkin naamioitu pelottavan näköisiksi sisältäpäin. Mutta kun sen moottorin painevaletun valekannen saa kerran auki, siellä on alla ihan tuttuja osia, generaattori (laturi), diodisilta, starttimoottori, polttoainepumppu jne.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 17:06:15 kirjoittanut [kivi] »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #17 : 30.01.2010 klo 13:54:24 »
Olen ehdottomasti jälkimmäisen tavan kannattaja, ja mun on myös vaikea kuvitella että omistaisin auton josta en avaisi konepeltiä, katselisi ja vähän purkaisikin moottoria nähdäkseni miten se toimii...
Mulla se kyllä nykyään on jäänyt tähän (ja nesteiden tarkkailuun). Ekan autoni -72 Opel Kadettin moottoria tuli kyllä purettua ja ihmeteltyä enemmänkin, vaikka en minäkään itseäni minään automiehenä pidä.  

Pahin ongelma on sama kuin uusissa autoissa - ei ole tarkoitus että niitä voisi korjata, ja siksi laitteet onkin naamioitu pelottavan näköisiksi sisältäpäin. Mutta kun sen moottorin painevaletun valekannen saa kerran auki, siellä on alla ihan tuttuja osia, generaattori (laturi), diodisilta, starttimoottori, polttoainepumppu jne.
Niin varmaan. Toisaalta kun on takuu ja tietokoneohjattu suihkutusmoottori niin siinä tekee äkkiä enemmän vahinkoa kuin hyvää, jos lähtee itse roplaamaan. Täytyy vain toivoa, että huoltoa yms. säällistä toimintaa löytyy ulkoistettuna ennen takuun umpeutumista.  :)

Mutta palaisin vielä niihin sarjiksiin. Tässä on näyte mainitusta sarjastani, sen ASCII-graffasta, joka on printattu ekana näytölle ja sitten matriisikirjoittimelle (Sarjari 9). Timo Kokkilan näyteruutu on Kannus numero 32:sta. Samaan aikaan amerikassa tehtin kuitenkin macilla jo hieman siedettävämpää jälkeä. Tosin tuo Shatter on väritetty jotenkin perinteisesti eikä koneella.

Netin vaikutuksesta tuli mieleen myös kysymys tiedon hakemisesta ja lähteistä. Minulla on sellainen näkemys että netti on tehnyt ihmiset tässä suhteessa jotenkin kärsimättömiksi. Ellei ekalla googlauksella jotain löydy niin sitten postataan kysymys jonnekin (monesti vielä useammalle foorumille). Toisaalta nopeus voittaa aina, eli tiedon/lähteiden tarkistaminen tai eriävät mielipiteet eivät aina jaksa kiinnostaa. On kuitenkin luksusta jos pystyy käyttämään nettiä vain yhtenä lähteenä. Odotan mielenkiinnolla sitä hetkeä milloin voisin sanoa että nyt netistä löytyy suurin piirtein kaikki mielestäni oleellinen tieto. Toisaalta epäilen että josko koskaan?

EDIT: linkki oli väärin tehty...
« Viimeksi muokattu: 01.02.2010 klo 15:43:41 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

T.Kokkila

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 107
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #18 : 30.01.2010 klo 15:52:22 »
Heh, kiitos Reima. Tuo Kannus 32:n näyte on siis vuodelta 1987. Tampereen teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosastolle tuli tietokonepääte noin 1986. Se oli yhteydessä keskustietokoneeseen Hervannassa, ja parin asiasta enemmän perillä olevan kaverin kanssa teimme sillä lyhyen animaatiopätkän ja tuon sarjakuvan. Niihinkin liittyy pitkä tarina, mutta se ei kuulu tähän.

Tietokonetta käytin ollessani edistyksellisessä arkkitehtitoimistossa töissä 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa. Silloin ei ollut vielä mitenkään selvää, että arkkitehdit olisivat tietokoneeseen koskeneetkaan. Vuoden 1995 nurkilla kai hankin ekan oman koneen. En koskaan valmistunut, ja työtkin loppuivat sen edellisen laman seurauksena. Ajauduin sarjakuvantekijäksi ja kuvittajaksi. En ole koskaan ollut niin kiinnostunut itse koneesta, enemmänkin siitä mitä sillä voi tehdä.

Internet-yhteys modeemin kautta tuli kai 1997 tai -98 ja pian tein omat nettisivuni. Olin tehnyt Reima Mäkisen kanssa Minä Peräsmies CD-rompunkin ennen kuin nettiyhteyttä itselläni oli. Modeemin kautta jotain tiedostoja siirrettiin, mutta yleensä vain läheteltiin korppuja postissa. Skanneriakaan itselläni ei aluksi ollut, joten lähetin piirrokset Reimalle skannattavaksi, ja Reima postitti ne takaisin korpulla.

Netti on itseäni hyödyttänyt lähinnä kotisivun toisinaan tuomina piirroskeikkoina. Kuvien lähettäminen lehtiin on nopeutunut ja helpottunut, mutta toisaalta siirtänyt monia työvaiheita piirtäjän kontolle, kun ennen niitä teki lehden taittaja tai graafikko. Verkostoituminen on mukavaa, mutta työn kannalta itselleni ei loppujen lopuksi niin kovin tärkeää. Kyllä homma toimi ihan puhelimitsekin. En ole niin kovin seurallinen, joten netitse on helppo olla edes vähän yhteydessä ihmisiin. Verkostoituminen on enemmän hupia kuin työasioita. Kvaak on sinänsä mainio yhteisö, nuorena olisin varmasti ollut aktiivisempi tämmöisessä systeemissä, vaikka saattaisin kyllä nykyään katua sanomisiani.

Internet on hyvä tapa hankkia tietoa aiheesta kuin aiheesta, mallikuvia piirroksia varten, tapa markkinoida tekemisiään, ja pitää yhteyttä tuttuihin. Siinäpä se. Kun siihen on tottunut on vaikea kuvitella elämää ilman nettiä, mutta oikeasti on tietysti hyvin vähän asioita, mitä en voisi tehdä ilmankin. Netti myös syö paljon aikaa muulta tekemiseltä, kuten nytkin kun tätä kirjoitan...

Piirrän edelleen käsin, mutta kokoan sivut koneella ja väritän myös. En ole kovin hyvä värittäjä, joten siinä kone on kätevä. Toisaalta, ennen tietokoneaikaa oli varsin harvinaista edes päästä julkaisemaan värillisiä piirroksia, jotka ovat nykyään lähes sääntö.

Netin tuoma palaute on niin hämärä käsite, että siihen en paljon luottaisi. Onhan netti luonut lukemattomia ilmiöitä, mutta siihen runsauteen myös turtuu ja yksi hype katoaa nopeasti toisen tieltä. Vaikea sinne(kään) on luoda mitään kovin kestävää.

Timett

  • Jäsen
  • Viestejä: 18
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #19 : 10.02.2010 klo 11:38:10 »
Tartun tuohon "netin tuottaman palautteen" käsitteeseen. Eihän netti itsessään olekaan mikään riippumaton vieras voima, joka antaa arvonlisää töille ja tekemisille. Se on kanava, jonka kautta ilmaistaan oma kiinnostus asiaa (nyt sarjakuvaa) kohtaan.

On selvää, että päämme ovat rajallisia rakkineita. Ts. sisään mahtuu vain muutama ajatus kerrallaan. Ajastamme kilpailee laumoittain harrasteita ja siten niihin liittyviä ajatuksia. Mitä nuo ajatukset ovat ratkaisee sen mitkä kiinnostuksen kohteet vahventuvat. Kvaakin kaltaisen väylän olemassaolo merkitsee minulle, että käytän muutamia hetkiä elämästäni enemmän sarjakuvan parissa. Tähän voisi tietysti sanoa edelläkirjoittaneen tavoin, että sekin aika on pois sarjakuvien tekemiseltä.
Mielestäni pelkkä tekemisen riemu harvoin riittää. Intohimon puuskat kulkee aallottain ja kvaakin lueskelu auttaa kuljettamaan kiinnostuksen vuodenkin mittaisten taukojen yli.
---> Jaa. Matkamies suunnittelee taas uutta projektia. Mitähän lähteitä sillä on? Miksi en minäkin. Vasta luin niistä mustanmeren kreikkalaisista ja skyyteistä. Eikö niistä jotain saisi...
Ainakin unelmat saavat eväitä ja teoreettinen apparaatti kehittyy. Suuri valaistuksen hetki oli kun sain tietää comic sansin auttamattoman kuraisuuden. Niin syvällä ihminen voi olla.

Millaisia kokemuksia teillä on kvaakkilaisuudesta?

-Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Internetin Vaikutus
« Vastaus #20 : 10.02.2010 klo 12:56:19 »
Millaisia kokemuksia teillä on kvaakkilaisuudesta?
Uskoisin että ne piirtäjät jotka jakavat mielipiteesi ovat jatkaneet täällä roikkumista. Ne taas jotka ovat sydämistyneet palautteesta tai palautteen moderoinnista koettavat välttää Kvaakia.  :)

Itse asiassa tämän kysymyksen käsittelylle voisi olla oikeampikin osoite. Kvaakin Palauteosiossa on jo kourallinen ketjuja jotka liittyvät kvaakin käyttöön piirrosten esittelyssä, lähnnä siis asiaa Kvaak Galleriasta. Muutenkin Palauteosioon voisi laittaa lisää positiivista palautetta, jos siltä tuntuu. Kvaakin kehumisketjuja siellä taitaa nimitäin olla vain yksi.  :)

Hieman laajemmin aihetta (netin ja uusien välineiden vaikutusta tulevaisuudessa) on käsitelty ketjussa: Piirtäjän osa mediamurroksessa. Siellä siis voi jatkaa ja spekulointia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson