Como-lehdessä (4/2010/s.20) on puolen sivun Arktista Banaania käsittelevä juttu otsikolla "Sarjakuvan haikeus ja vaikeus". (Como on noin A4-kokoinen ilmaislehti, jota jaetaan ainakin Finnkinon elokuvateattereissa.)
Tässä otteita jutusta:
- "Arktinen Banaani -kustantamo täytti aikaisemmin keväällä 15 vuotta."
- "Syntyi Valiosarjat, joka hoiti muiden kustantamoiden jakelua."
- "Arktinen Banaani on nyt luopunut välitystoiminnasta ja keskittyy sarjakuvien ja kirjojen kustantamiseen."
- "...markkinointiyhtiö Loiston lakkaustus viime vuonna vaikeutti myös Banaanipokkareiden jakelua."
- "Uudet ajat vaativat myös uudet ajattelutavat. Nykyään sarjakuva-albumit julkaistaan kovakantisina, mikä ei miellytä kaikkia pitkän linjan harrastajia."
- "...nykyään pehmeäkantinen albumi assosioituu lehteen, varsinkin lastenlehteen,..."
- "Pasosen mielestä julkaisupolitiikassa on tehty myös virheitä, kun Suomeen on tuotu tuoreimpia julkaisuja muiden kielialueiden monivuotisista suosikeista."
- "Sarjakuvassa pitää olla selkeä temaatinen ympäristö, jotta se puree Suomessa,..."
- "...Fingerpori,...ensimmäiseksi Arktisen Banaanin julkaisuksi, jota on tietoisesti lähdetty tuottamaan kustantaja-tekijä-yhteistyönä."