Kvaakissahan ei ole koskaan saanut julkaista sellaista piirrosta tai sarjakuvaa, jossa on jokin olemassa oleva hahmo. Olen surffaillut nyt viime aikoina hieman enemmän kuin tavallisesti ja osunut useille sivuille, jossa ihan vapaasti saa laittaa fani kuvituksia sivustolle. Netissä on eräskin suurifoorumi jossa on kymmeniä tuhansia ihmisten raapustuksia ja valokuvia vapaasti arvosteltavina. Sivustoon saa jokainen laittaa omia piirroksiaan, sarjakuvia tai valokuviaan vapaasti. Sieltä löytyy paljon piiroksia jonkin elokuva hahmoista oli hahmo sitten jokin supersankari tai keijukainen, Disneytä tai ihan mitä vaan. Miksi noihin sivustoihin saa laittaa omia fani kuvituksia jostain sarjiksesta josta todella diggaa ja kvaakkiin ei. Tätä olen ihmetellyt. Kysyn tätä ihan vaan sen vuoksi, että olen tehnyt Tex Willeristä joitakin sarjakuva sivuja ja haluaisin kysyä mitä mieltä kvaakin taiteilijat ovat niistä. Ovatko ne ihan roskaa vai ehkä jonkin verran hyviä että niitä kehtaisi lähettää eteenpäin.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos piirroksiaan, joihin on käyttänyt jonkun toisen kirjoittamaa ja piirtämää hahmoa jos sitä ei myy eteenpäin. Ymärrän että bisneksen tekeminen on tekijänoikeuslain rikkomista tietenkin. Mutta kuka nyt esimerkiksi mun piirtämiä kuvia ostaisi
ei kukaan!Sithän periaatteessa ei kukaan kvaakin taiteilijoista saisi piirtää karikatyylejä joistakin artisteista tai politiikoista tai muista. Tuollaisia karikatyylejä on näkynyt kvaakissa aika ajoin. Periaatteessa kukaan kvaakkilainen ei saa laittaa omaan viestiinsä sitten edes näytekuvia jne. Tälläisiä on näkynyt kvaakissa tosi usein. En vain ymmärrä miksi suomessa pelätään kaikkea mutta ulkomailla on aivan eri metodit ja käytäntö ja paljon enemmän vapauksia sarjakuva hahmojen suhteen. En usko, että jokin suuri kustannusyhtiö rupeaa haastamaan oikeuteen, jos joku sanotaanko nyt vaikkapa Hämis fani tekee jotain omia juttuja jossa käyttää hämähäkkimiestä mallina. Sit parin kuukauden kuluttua posti setä tuo haastelapun oikeuteen sinä ja sinä päivänä----syy: luvaton hämähäkkimiehen asun käyttö omassa sarjakuva originaalissa.
Sittenhän
Moebiuskin on syyllistynyt rikokseen, koska hän käyttää kuvituksissaan mallikuvia samoin vielä enemmän tunnettu supersankarien loistava kuvittaja Alex Ross. Olen laittanut johonkin kvaakin keskusteluosioon you Tuben linkin, jossa Alex Ross käyttää useita valokuvia apunaan tehdessän sarjakuvaa. Ja Moebius itse on kopioinnin mestari. Piirtäessään esimerkiksi Blueerryä hän otti suoraan ruutuja toisten piirtämistä sarjakuva lehdistä. Ei hän kaikkea itse luonut ja piirtänyt. Blueberry on näyttelijä Belmondo, Geronimo on todellinen intiaanipäällikkö jonka kuvia hän on suoraan kopioinut erääseen albumiin jne.
Eikä varmasti valokuvien tekijänoikeudet omistava instanssi ole haastanut Jean Giraudia oikeuteen Geronimoa esittävien valokuvien luvattomasta käytöstä Bleuberry albumeissa. Hän on maalannut useista intiaanipäälliköistä hienoja akvareli maalauksia joita aika ajoin on netissä myynnissä julisteina. Onkohan niihin kysytty lupaa?