Kirjoittaja Aihe: Tex Willer kirjasto  (Luettu 255049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

exi_bel

• Jäsen
  • Työmatkapyöräilijä
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #795 : 03.07.2023 klo 09:55:15 »
Kelkka on kääntynyt

Kyllä meitä viiskymppisiä Kirjaston lukijoita nyt hemmotellaan. Onhan nyt menossa 70-luku, jolloin ilmestyi todella monta Tex seikkailua, jotka voidaan luokitella klassikoiksi.
(Tosin osa näistä jotka meillä ilmestyivät 70-luvulla, olivat alunperin 60-luvun tuotoksia ja  klassikkoseikkailuja on varmaan yhtä monta, kuin on lukijaakin, mutta haitanneeko tuo mittään?)

Mun eka Tex oli nro 8/74
Sattumalta ja zäkällä aloitin lehdestä jossa tarina alkoi lehden eka sivulta.
(Montakohan tarinaa 70- ja 80-luvuilla alkoi lehden alussa?)
Niin, numerossa 8/74 alkoi siis seikkailu: Timantti Jimin kosto ja tarinahan vei minut mennessään. Loppuvuoden numerot kävin ostamassa Raahen R-kiskalta, mutta vuoden 75 alusta Tex tuli sitten tilattuna kotiin kannettuna.

Jostain syystä minulla ei ollut tarvetta ostella divareista vanhempia Texejä, Raahessa kyllä oli Kauppakadulla hyvä divari ja siihen aikaan Texit olisivat olleet inhimillisen hintaisia. Mulle riitti ne 4kpl vuodelta 74 ja sit mitä siitä eteenpäin tuli. Alkupään numerot 70-luvulta ostin vasta 90-luvun loppupuolella, jolloin niistä sai maksaa ihan kunnolla  :) :)

Kelkan kääntämisellä tarkoitan sitä, että pitkään olin sitä mieltä että Texin kuuluu olla mustavalkoinen, mutta heti ensimmäinen Kirjasto muutti mielipiteeni. Tykkään kun on värit ja isommat sivut. En ole silti noita pokkariTexejäkään hävittänyt, kun on tullut kerran hankittua ja niille kirjahyllyt värkättyä, olkoot ja tehkööt jälkipolvet niille mitä tekevät. Mutta lukenut en ole niitä enään juurikaan sen jälkeen kun eka Kirjasto ilmestyi.

Todettakoon tässä että lopetin pokkariTexien ”keräilyn” numeroon 16/1999
2000-luvun Texeistä olen ostanut irtonumeroina Civitellin piirtämät seikkailut.
Vamonos Dynamiitti. Vielä viimeinen ponnistus.

Saapas

• Jäsen
« Vastaus #796 : 03.07.2023 klo 16:25:55 »
Kirjasto 69 ostettu, muttei luettu vielä. Saisihan tämä julkaisutahti olla hiukan nopeampi, vaikka viisi kirjastoa vuodessa on parempi kuin ei mitään!

Uskoisin, että moni muu sarjakuva taikka lännensarjakuvafani olisi kiitollinen ja heittäisi kärrynpyörää jos omaa sarjaa tulisi  viisi kirjasto-versiota vuodessa  ;D. No, ehkei Aku Ankka fanit.

Hyvä, että Tex myy ja Texiä luetaan, koska se auttaa muidenkin sarjakuvien julkaisemista. Itselleni mieluisimpia ovat Suuralbumit ja väri-albumit. Pääsee piirrostaide oikein loistamaan.

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #797 : 03.07.2023 klo 16:34:32 »
Uskoisin, että moni muu sarjakuva taikka lännensarjakuvafani olisi kiitollinen ja heittäisi kärrynpyörää jos omaa sarjaa tulisi  viisi kirjasto-versiota vuodessa  ;D. No, ehkei Aku Ankka fanit.

Hyvä, että Tex myy ja Texiä luetaan, koska se auttaa muidenkin sarjakuvien julkaisemista. Itselleni mieluisimpia ovat Suuralbumit ja väri-albumit. Pääsee piirrostaide oikein loistamaan.
On kiva, että on pokkari, Nuori willeri, Kirjasto, Maxi, suuralbumi, värialbumi, kronikka ja onkohan niitä muita  :D Onhan tuota valikoimaa!

Nokus

• Jäsen
« Vastaus #798 : 04.07.2023 klo 17:18:17 »
Tässä vuosi saatossa on tullu siihen että suuralbumit on niitä parhaita, juuri sen takia että kuvat on isokokoisia! Tietenkin mustavalkoisina!

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #799 : 09.08.2023 klo 15:25:57 »
Tänään ilmestyy kirjasto nro 70. Toivottavasti posti tuo sen vielä tällä viikolla, että saa viikonloppuna lukea sen! Ja tulihan se  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.08.2023 klo 15:12:03 kirjoittanut MikaKLA »

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #800 : 26.10.2023 klo 18:20:08 »
Kirjasto 71 on ihan hyvä. Aluksi on Yama-tarinan loppu ja tämän jälkeen tarinan Kapinallinen alku.

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #801 : 25.01.2024 klo 19:07:50 »
Dakotojen viesti oli hyvä tarina Kirjasto 72:ssa. Tämän jälkeen alkoi Fuscon piirtämä hyvä ja jännittävä tarina Smaragditoteemi.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2024 klo 19:46:35 kirjoittanut MikaKLA »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #802 : 26.01.2024 klo 20:51:25 »
Joka kerta, kun tuon Smaragditoteemin lukee, yllättää Fuscon piirtämän Texin kolhot kasvot ja epäsopiva hattu. Aikoinaan on varmasti tullut negatiivista palutetta, koska Fuscon Tex ei lainkaan muistuttanut edeltäjiensä luomaa kuvaa. Ainakin minulle tulee mieleen joku spagettiwesterneihin tuloaan tekevä uusi näyttelijä, joka röyhkeästi astuu edeltäjänsä saappaisiin. Siitä röyhkeydestä pisteet, ja onneksi Fuscon hahmottelema Tex muotoitui hyvin nopasti täysin salonkikelpoiseksi tekijäksi. Ja taitavaa kuvitustahan Fuscolta kyllä muutoin on jo ihan täsä ensimmäisessä tarinassaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

exi_bel

• Jäsen
  • Työmatkapyöräilijä
« Vastaus #803 : 25.03.2024 klo 13:11:53 »
Minulle aina ollut kuvittajana ykkösinhokki Fusco.
Onneksi hänen tuherruksiaan ei kovin tiheästi käytetty.
Vamonos Dynamiitti. Vielä viimeinen ponnistus.

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #804 : 25.03.2024 klo 17:27:57 »
Minulle aina ollut kuvittajana ykkösinhokki Fusco.
Onneksi hänen tuherruksiaan ei kovin tiheästi käytetty.
Makuasioita! Minä taas olen aina tykännyt Galepin, Letterin, Ticcin ja Fuscon Texeistä. Nicolesta en tenavana tykännyt, mutta nykyään hänenkin taide on ihan ok.

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #805 : 25.03.2024 klo 17:40:07 »
Fusco tekee hienoa jälkeä kuten toki myös muut yllä mainitut. Tuoreemmissa numeroissa viimeisen kymmenen+ kanssa on myös ollut joitakin todella taidokkaita piirtelyjä hieman uudemmalta kaartilta. Repetto taitaa kuitenkin olla suosikkini jos on yksi on valittava. Vaikkakin hänen pieni synti on miespuoliset hahmot ovat usein enemmän tai vähemmän toistensa näköisiä/oloisia.

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #806 : 10.04.2024 klo 16:01:06 »
Tulipa luettua Kirjasto 72 ja Dakotojen sanoma/viesti.

Hienosti Ticcin kuvittamasta tarinasta jäi vaivaamaan, että mikä valkoisen miehen kotkotuksista sai symbioosissa luonnon kanssa elävän alkuperäiskansan niin uusavuttomiksi, että omatoimisen metsästämisen tai avun hakemisen sijaan mieluummin söivät hevosensa ja nääntyivät paikoilleen, vaikka talvikin oli vasta tulossa. Kaipa ne biisonit oli sitten jo loppu tuossa vaiheessa vaikka Tex löysikin heti riistaa, mutta pari päivää olisi ollut vaan matkaa linnoitukseenkin.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2024 klo 16:07:25 kirjoittanut vekka_of_savo »

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #807 : 05.06.2024 klo 19:30:34 »
Uudessa Kirjastossa nro 74 alkaa loistava tarina Kiinalaisten kaupunginosa.

MikaKLA

• Jäsen
« Vastaus #808 : 26.08.2024 klo 17:22:44 »
Kirjastossa 75 alkanut tarina Päänahanmetsästäjät on ihan hyvä tarina.