Kirjoittaja Aihe: Tex Willer kirjasto  (Luettu 253626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #780 : 25.08.2022 klo 11:24:36 »
^^ Mutta kirjassa '"Hornan kekäleet", sanoi TEX WILLER' piirtäjäksi kerrotaan pelkästään Muzzi. Kuka kumma lienee vastuussa moisesta?

Varmaan sitten minä. Eli muistin tämän väärinpäin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 997
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #781 : 26.08.2022 klo 21:02:41 »
Tuli vaihteeksi luettua uusimman kokonaisen väritarinan ( Luvattu Maa ) rinnalla vanhempaa normisarjaversiota vertaillakseni käännöksiä ja löytyi aika erikoinen juttu. Joka kerralla, kun normisarjassa tulee keskellä tarinaa kahden stripin verran mainoksia, niin niiden edellä on strippi, jota ei värikirjastosta löydy. Kahdessa kohdassa kyseessä on kokonainen strippi ja kolmannella kerralla toinen kuva puuttuu ja sen tilalla on puolikas kokonaisen stripin levyisestä. Kaikki ovat kuitenkin minusta ihan Ticcin tyyliä. Värikirjastossa tarina on siis yhden sivun verran lyhyempi ja ainakin oman laskelman mukaan 372 sivua, kun täältä löytyvän tiedon mukaan mukaan siinä pitäisi olla 373 sivua. Jos Värikirjastoa on Italiassa typistetty, niin ei voi olla sattumaa, että nuo osuivat juuri niihin kohtiin - ja vain niihin kohtiin -, joissa mainokset olivat Suomessa vuonna 1975. Mysteeri  ???

Tähän hätään en jaksa lähteä vertailemaan muita tarinoita, mutta en ole aiemmin huomannut moista, vaikka välillä onkin hiukan tullut luettua rinnakkain. Joitakin muita eroja on kyllä löytynyt, erikoisimpana pari aivan toisella tyylillä piirrettyä kuvaa Comanchit Ja Kiväärit-tarinan lopussa. Ja sitten tietysti monen henkilön nimeä on muutettu, tuosta uusimmastakin Rockyn sukunimi.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #782 : 28.08.2022 klo 15:12:23 »
Totta haastat! Enpä minäkään ollut moista havainnut (kun nykyisen julkaisujen tulvan aikana häthätää ehtii kunkin julkaisun justiin ja justiin hätääsesti lukaasta eikä aikaa jää syvällisemmälle tutkimiselle). Nämä kohdathan ovat siis niitä, joissa italialainen pokkari on aikoinaan päättynyt ja uusi alkaa. Kaikki kirjastosta pois jätetyt sarjakuvarivit ovat siis takuulla alkuperäisen kuvittajan työtä. Ja ihan takuulla koko kirjasto on täynnä tätä samaa, vaikka en nyt jaksakaan lähteä asiaa tutkimaan ja varmistamaan. Suomeksi sanottuna kirjastossa olevat tarinat eivät ole täydellisinä mukana.

Vaikka en ollutkaan tätä näissä kirjastoissa aikaisemmin noteerannut, on ilmiö ikävä kyllä entuudestaan tuttu. Mondadorihan on aikoinaan Italiassa julkaissut tuhdin nivaskan Tex-klassikoita yksissä kansissa. Eli vähän samanlainen juttu kuin Suomessa klassikkomaxi. Mutta niin vaan siellä Italiassa oli jo tuolloin napsaistu näistä 'saumakohdista' aina yksi kuvarivi pois, mikä ärsytti minua lopulta niin paljon, että lopetin aikoinaan niiden julkaisujen haalimisen siihen paikkaan. Tosi ikävää, että tuollaista saksimista edelleen harrastetaan. Syy siihen on se, että lukijalle halutaan tarjota saumaton lukunautinto. Ja eipä tuo saksiminen mitään periaatteessa haittaakaan ja aika harva huomaa julkaisuissa mitään outoa. Ellei tietäisi, että jotain puuttuu!

"Tex-tieteen yli-morisco"

MikaKLA

  • Jäsen
  • Viestejä: 192
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #783 : 19.10.2022 klo 18:25:57 »
Tex Willer Kirjasto 66: Mescaleros ei nähtävästi ilmestynytkään vielä tänään. https://www.adlibris.com/fi/kirja/tex-willer-kirjasto-66-mescaleros-9789523344242 Toivottavasti ilmestyy lähipäivänä  ;D

Edit. Ilmestyi 20.10. torstaina  :D
« Viimeksi muokattu: 20.10.2022 klo 16:45:14 kirjoittanut MikaKLA »

MikaKLA

  • Jäsen
  • Viestejä: 192
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #784 : 11.01.2023 klo 21:28:19 »
Uusi kirjasto 67 tuli tänään postiin  :D Jatkon jälkeen uusi tarina on Timantti-Jimin kosto. Herkuttelua kerrakseen!
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023 klo 21:34:50 kirjoittanut MikaKLA »

tiikerijack

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #785 : 13.01.2023 klo 10:40:12 »
Pistin justiin tilauksen adlibriksessa :) upea klassikko

MikaKLA

  • Jäsen
  • Viestejä: 192
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #786 : 18.03.2023 klo 13:50:07 »
Kirjasto nro 68 Verinen laguuni luettu. Hyvää tarinaa. Kivahan näitä Texejä on väreissäkin lukea  :)

Kujis

  • Varastomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 756
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #787 : 18.03.2023 klo 13:58:07 »
Kirjasto nro 68 Verinen laguuni luettu. Hyvää tarinaa. Kivahan näitä Texejä on väreissäkin lukea  :)

Itse laitoin tilaukseen vasta numeron 37  ;D vähäsen jälkijunassa. Ensi vuosikymmenellä jo perä saavuttaa. Elämäni Bucket list.  8]

Tex fani -76

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #788 : 27.04.2023 klo 22:08:28 »
Tervehdys kaikille Tex Willerin ystäville! Olen itse lukenut Texiä noin yläaste ikäisestä asti ja vieläkin niitä lukee mielellään vaikka rupeaa kohta 50 kolkuttelemaan iän puolesta.  🙂
Tosin tavallisen Texin ostamisen lopetin vuoteen 2020 kun piirrosjälki ei oikein iskenyt enää. Ehkä olen näiden vuosikymmenten aikana tottunut liikaa vanhojen mestareiden kädenjälkeen. 🙂

Nykyään olen hurahtanut näihin kirjastoihin. Hienoa lukea vanhoja tarinoita ja vielä väreissä!
Olen ilolla huomannut kuinka asiantuntevaa porukkaa täällä on keskustelemassa.
Kysyisinkin onkohan jollain hajua missä vaiheessa kirjastoissa päästään 80-luvun tarinoihin?
Tai jopa 90-luvulle? Paluu Pilaresiin kiinnostaisi mutta taitaa mennä pitkään ennen kuin sitä pääsee lukemaan värillisenä..

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 880
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #789 : 27.04.2023 klo 23:13:23 »
Ensimmäinen 1980 tarina ryöstömurhaajat (normi tex 4-5/81) näyttäisi alkavan kirjastossa 96.

Viisi kirjastoa vuodessa niin nopeasti laskettuna 2028 viimeisessä kirjastossa päästäisiin 80-luvulle. Jos laskin oikein ja julkaisutahti pysyy samana.


Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #790 : 28.04.2023 klo 09:02:52 »
Tervehdys kaikille Tex Willerin ystäville! Olen itse lukenut Texiä noin yläaste ikäisestä asti ja vieläkin niitä lukee mielellään vaikka rupeaa kohta 50 kolkuttelemaan iän puolesta.  🙂

Tuohan on juuri oikea ikä lukea Texiä. Innokkain lukijakunta löytyy ikähaarukasta 40-80 :D. Onneksemme nuorempiakin lukijoita sentään löytyy. Tervetuloa keskusteluihin mukaan!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Tex fani -76

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #791 : 28.04.2023 klo 09:04:47 »
Kiitos TOSA!
Saahan niitä sitten odotella jonkun aikaa. Ei mua ainakaan haittaisi jos julkaisutahti ois vähän nopeampi mutta minkäs teet.
Aloitin lukemaan kirjastot alusta uudelleen kun ei aina jaksa odotella uusia ilmestyväksi. Oli aika siistiä nähdä Texin ja Carsonin ensitapaaminen. Samoin Gros-Jeanin ensiesiintyminen. En ainakaan muista että olisin näitä nähnyt koskaan ennen. Ennen kirjastoja siis. Huippuviihdettä! 🙂👌
Lisäksi noissa vanhemmissa tarinoissa huomaa hyvin, että Texin tyyli oli vähän rujompaa. Kelmejä lahdattiin hieman suruttomammin verrattuna näihin uudempiin Texeihin. 😁

Kirjastoissa välillä häiritsee se kuinka helposti ne kolhiintuvat. Yritän mennä saman tien ostamaan kun ilmestyvät mutta on silti välillä vaikeaa löytää priimaa. Asiaa ei helpota se, että olen auringontarkka niiden kunnosta. 😃

Tex fani -76

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #792 : 28.04.2023 klo 09:15:01 »
Kiitos Janne! Tässähän tuntee olonsa ihan nuoreksi pojaksi taas. 😁
Tulee mieleen se hetki kun sain käsiini ekan Texin. Oli numero 7/87. Oli ihan pakko metsästää se seuraava numero kun jäi niin jännään kohtaan. Siitä se lähti, eikä loppua näy..
Ja miksi pitäisikään. Niin kauan luetaan kunnes siirrytään niille kuuluisille autuaammille metsästysmaille! 😁

Lyhyt Tukka

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #793 : 16.05.2023 klo 13:39:09 »
Yksi kirjasto sarja, joka tulee tässä mieleen oli nimeltään syvyyden kansa. Sanon tässä sillain, etten spoilaa hirveästi. Eli siinä Tex ja kumppanit päätyvät maan alle ja siellä on elämää. Mielenkiintoisinta tässä on se, että kuulemani mukaan tästä aiheesta on salaliittoteoria, jonka mukaan maan alla olisi elämää mm. eläimien muodossa.



MikaKLA

  • Jäsen
  • Viestejä: 192
Vs: Tex Willer kirjasto
« Vastaus #794 : 07.06.2023 klo 14:19:23 »
Kirjasto 69 ostettu, muttei luettu vielä. Saisihan tämä julkaisutahti olla hiukan nopeampi, vaikka viisi kirjastoa vuodessa on parempi kuin ei mitään!