Kirjoittaja Aihe: Jouko Ruokosenmäki  (Luettu 12028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #75 : 28.04.2021 klo 16:08:27 »
Tilaamassani Hipporoxissa on kahdet kannet. Onko se keräilyharvinaisuus?

Ehdottomasti!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #76 : 29.04.2021 klo 10:38:48 »
Tilaamassani Hipporoxissa on kahdet kannet. Onko se keräilyharvinaisuus?

Kannattaa säilöä elmukelmuun ja sulkea pakastelokeroon.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #77 : 30.04.2021 klo 17:56:20 »
Kulttuuritoimituksen Petri Hänninen teki haastattelujutun:
Kaljaa ja tupakkaa – Jouko Ruokosenmäen Viime vuonna Frankfurtissa -sarjakuva kertoo kirjamessuista

”Kyllä mä halusin, että siinä näkyy myös kuinka hauskaa se työ on ollut. Ei messuilla oltu pelkästään hampaita narskuttelemassa.”
Tuo ei kyllä valitettavasti teoksesta välittynyt minulle. Ammattimaista kirjoittamista ja piirtämistä, mutta kuten taide usein, herätti lähinnä kysymyksiä. Avainkohtaus (kai?) ja muutenkin mielenkiintoisin (koska parasta lukemisessa oli tuttujen bongailu) oli lopussa päähenkilön tapaaminen Kaitalan kanssa Helsingin Festareilla 2009. Niinpä heittäydyinkin sitten samoin tein klassikko Hipporoxin pariin - ja heti tuli parempi mieli.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #78 : 12.05.2021 klo 20:21:17 »
Hippaahoppaa!

Nyt Tähtivaeltajablogissa lyhyt arvostelu Jouko Ruokosenmäen mainiosta Viime vuonna Frankfurtissa -sarjakuva-albumista:

https://tahtivaeltajablogi.com/2021/05/12/sarjakuvat-jouko-ruokosenmaki-viime-vuonna-frankfurtissa/

"Ilman tupakkaa, olutta ja loputonta uskoa sarjakuvailmaisun merkitykseen tätäkään teosta ei olisi koskaan julkaistu – tai edes piirretty."

Saa lukea helteenkin keskellä!
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #79 : 25.06.2021 klo 08:33:12 »
Piristävä lukukokemus tämä Jouko Ruokosenmäen uutuus. Ensiksikin hienoa saada tälläinen omaa elämää luotaava kiinnostava albumi toimittajan arjesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Nyt ymmärtää  paremmin ne haasteet joita sarjakuva ja julkaisu toimittajilla on.
Jo pelkästään kansi albumissa herätti kiinnostuksen. Ruokosenmäki osaa kuljettaa tarinaa ruutu ruudulta kiinnostavasti.
Piirrosjälki innosti minua kovasti. Ruokosenmäki osaa kyllä piirtää.

Eräässä kohdassa albumia pysähdyin ja tunsin pienen väristyksen kropassa lukiessani .....”eihän tämä Mustanaamio lehti ole mikään speciaali....”. Koin pienen deja vuu ilmiön ja ajattelin....näissä ruuduissa on jotakin tuttua.....mutta sitten palasin takaisin maan pinnalle, syvä huokaus  ja ajattelin, että mielikuvitukseni vain  taas laukkaa.    ;)
Tuollaisista ärsyttävien asiakkaiden soitoista  saattaa jäädä sarjakuvatoimittajille trauma!
 Taisi tuolla  soittajalla olla tuolloin  huono päivä ja ehkäpä pahoittelee asiaa näin  jälkeenpäin. Ehkä  kuitenkin, kuka ties, soittaja oli kuitenkin tyytyväinen.....speciaali Mustikseen! Saa nähdä miten käy Lännentie kronikan.... >:D
Erinomainen albumi jokatapauksessa Ruokosenmäen uutuus.. Näytti olleen loppu Akateemisen hyllystä. Täydentävät varmaan kun ehtivät noit hyllyjä.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2021 klo 08:37:57 kirjoittanut OM »

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #80 : 25.06.2021 klo 20:35:08 »
Viime vuonna Franfkurtissa oli rakenteeltaan paljon hajanaisempi ja sisällöltään pessimistisempi kuin luulin. Hajanaisuutta moitittiin myös Keskisuomalaisen ja Savon Sanomien yhteisessä arvostelussa. Kaikesta huolimatta se on hyvin piirretty ja aiheeltaan huippukiinnostava albumi. Kannattaa lukea.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #81 : 02.03.2024 klo 22:38:30 »
Voimat osa 1: Kultaiset pellot luettu. Oikein hieno avaus, ja jatkoa jäin odottamaan innolla. Kuvitus ja tarina toimivat erinomaisesti, myös tummahko Sihvosen väritys, alun  totuttelun jälkeen. Jouko on kyllä onnistunut luomaan mielenkiintoisen taustatarinan sarjakuvalle! Myös suomalaisuus näkyy ja tuntuu sekä tarinassa että kuvituksessa. Torille!!!  :)
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #82 : 03.03.2024 klo 15:43:10 »
En tiedä mitä tarkoitat taustatarinalla, mutta muuten olen melkein samaa mieltä.  :) Erittäin kova avaus.

Minä pidän kyllä Sihvosen väritystä hieman liian tummana tai kylläisenä. En tiedä johtuuko painotekniikan ja kuvaruutunäytön eroista vai mistä? Mutta sitten taas Joukon käsintekstausta tervehdin suurella ilolla. Oikeastaan ainoa mitä ihmettelin oli toisen luvun "avauskuva", joka poikkeaa niin paljon muiden lukujen aloituksesta.

Parasta on juurikin tarina. Tavan Suomessa esiintyvät supervoimat eivät siinä jutussa tunnu mitenkään vieraannuttavilta. Sinänsä on aika sama minne päin maapalloa tarina olisi sijoittunut. Kerronta ei todellakaan väännä rautalangasta, mutta samaan aikaan juonen paljastuminen ja siihen liittyvät leikkaukset eli hypyt ajassa eivät myöskään tunnu itsearvoiselta kikkailulta. Tulee mieleen aika elokuvallinen kerronta, jolloin leikkauksia olisi tietenkin hieman voinut tukea jollain orientoivilla graafisilla elementeillä tai väreillä. Mutta kyllä sen noinkin tajuaa.
Jo nyt hahmot vaikuttavat onnistuneen moniulotteisen inhimillisiltä, eikä niissä ole häiritsevää mustavalkoisuutta.

Vahva lukusuositus siis ja innolla odottelen jatkoa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #83 : 03.03.2024 klo 15:56:05 »
En tiedä mitä tarkoitat taustatarinalla, mutta muuten olen melkein samaa mieltä.  :) Erittäin kova avaus.

…samaan aikaan juonen paljastuminen ja siihen liittyvät leikkaukset eli hypyt ajassa …

Tuota tarkoitin sillä taustatarinalla, eli hyppäyksiä menneisyyteen kun he voimansa saivat. Munkin mielestä Sihvosen väritys oli aika tummaa, voisiko osittain johtua painosta, nämä lienee painettu samassa paikassa kuin uudet BD:t, ja niissä on ollut samanlaista tukkoisuutta ajoittain?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #84 : 03.03.2024 klo 20:32:23 »
Omaankin makuun tarinankehittely oli, vaikkei keskeneräistä saisikaan arvostella. Väritys tässä häiritsi, Sihvonen on hyvä alallaan joten mietin omassa päässäni onko käynyt sama kuin tuoreessa Savage Sword of Conan lehdessä: nostalgisesti suunnattu paperi onkin liian huokoinen eikä sitten pysty säilyttämään sävyjä vaan menee nuhjuiseksi.
Väripaletti ja kuvitus ratkaisut ovat tietyn aikakauden henkisiä mikä vaikuttaa myös positiivisesti.
Ensimmäisen luvun loppu ja toisen luvun Reiman kritisoima avaussivu, vinjetti on aivan briljantti aukeama.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #85 : 04.03.2024 klo 11:32:26 »
Ensimmäisen luvun loppu ja toisen luvun Reiman kritisoima avaussivu, vinjetti on aivan briljantti aukeama.
En varsinaisesti kritisoinut sitä. Hieno sivu ja kuva. Mulle kävi vain niin että ihmettelin sitä sitä sivua ja vasta myöhemmin tajusin että se on ns. vinjettisivu - kun ykkösen jälkeen tuli kolmonen! Tavallaan ei ollut mitään perustetta sille miksi siinä visualisoinnnissa on eri idea kuin muissa lukujen aloituksissa.  :)

Sihvonen on tehnyt värityksen koneella. Siinähän hällä voi olla ollut vaikka ollut eri paperiasetukset käytössä tai jotain mitä ei ole sitten "painoon vietäessä" korjattu tai tarkistettu. Syynä voi olla jopa RGB-CMYK muunnos yhdessä tuon halvan painotekniikan (ja paperin) kanssa. Värit näyttää aina näytössä erilaisilta. Erityisesti tummia sävyjä on sähköisesti enemmän. Ellei tätä ota huomioon ja toisaalta jos ei ole kokemusta siitä juuri tämän painon ja tekniikan kanssa, miten "omat värit" toistuvat, niin voi tulla yllätyksiä.

Mullakin sanaristikot vetää todella tummiksi vaikka kuinka yritän pitää ne vaaleina koska joku muu tekee skannauksen ja tallentaa ne  jpg-muodossa. Vaikutelman viimeistelee painotekniikka, jossa painetaan paskalle paperille sekä säästetään värejä kompensoimalla sävyjen tummentumista mustalla. En sano että näin olisi käynyt Karille, vaan havainnollistan sitä että moternista värinhallinnasta huolimatta väriavaruudet eivät aina ole parasta a-luokkaa (eivätkä koskaan yhtä laajat kuin näytöllä!). Taustasyynä voi olla vajajaiset tekniset taidot tai se että halvalla ei pysty painamaan hyvää - tai sitten molemmat.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson