Kirjoittaja Aihe: Jouko Ruokosenmäki  (Luettu 10662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Peltola

• Ylläpitäjä
  • Vol. 4
Vs: Jouko Ruokosenmäki
« Vastaus #60 : 19.03.2021 klo 03:33:03 »

Jos noin olisi sanottu Twitterissä tai Facebookissa, vastaava teksti olisi silloin "Joku Twitteristä/Facebookista uhosi soittavansa tänne tänään".

"Joku" on siis yksittäinen käyttäjä, jolle löytyy aina nimi tai nimimerkki. Kvaakin tapauksessa kyseessä voisi olla vaikkapa tämä:

Tämä veikkailu ja arvailu on niin vaikeaa mitä nuo Egmpontin julkaisu suunnitelmat sisältävät. Joten....tämä tyttö soittaa nyt sitten Egmontille. Kirjoitan tänne sitten mitä minulle vastattiin vai kerrotaanko etukäteen yhtään mitään.

No niin. Nyt väliaika tietoja. SoitteliN Egmontille. Itse Ruokosenmäki oli kirja messuilla ulkomailla. Mutta puhelimessa oleva henkilö ei saanut antaa tietoja eteenpäin. Mutta sen verran rivienvälistä sain infoa, että jokin suuri kokoinen se on. Toisesta julkaisusta hän ei kovin paljoa kommentoinut, vaan esitti, että voisi ottaa toimnittaja Ruokosenmäkeen yhteyttä vaikka sähköpostilla niin halutessa. Joten....tarina saa jatkoa viikon päästä. Jospa sitten saisi jotain infoa.

ps. Olen kuitenkin 100% varma siitä, että täällä kvaakissa on porukkaa, jotka tuntevat Ruokosenmäen hyvin. Varmasti he saavat tämän tiedon niin halutessaan itse toimittajalta. Olisi vaan niin kivaa tietää, mitä herkkua sieltä mahdollisesti olisi tulossa tai sitten jotakin sellaista....joka hieman antaa sellaisen pettyneen fiiliksen. Mutta toivottavasti näin ei käy. Nyt vaan kinuamaan tietoja Ruokosenmäeltä pojat että sassiin vaan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #61 : 19.03.2021 klo 15:17:56 »
Kvaak on jättänyt jälkensä taiteeseen, mikä kertoo kulttuurillisesta painoarvosta.

Varsinaiselle kohderyhmälle täsmäisku, jättänee monet kylmäksi.

Kohderyhmästä valtaosa (kaikki?) ovat tietysti Kvaakin nykyiset ja entiset käyttäjät.

"Joku" on siis yksittäinen käyttäjä, jolle löytyy aina nimi tai nimimerkki. Kvaakin tapauksessa kyseessä voisi olla vaikkapa tämä:

On melkoista salapoliisityötä oikeasti todentaa tapahtumat, mutta tosiaan hassua käsinkosketeltavaa vuorovaikutusta sarjakuvatyöläisen ja -yleisön välillä sarjakuvasivuilla ja niiden ulkopuolella.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #62 : 19.03.2021 klo 15:26:27 »
--
Pehmytkantisuus ei ole nykyään myyntivaltti, kuten tässä todetaan laatusarjakuvan markkinat ovat pienet ja silti monet " jäävät kauppojen hyllyyn tai päätyvät makkeliin"
---

Pehmytkansi is back! Eli näyttää jälleen tulleen "muotiin".

Frankfurtissa on vasta selailussa, mutta ensisilmäyksellä piirrostyylin vaihtelevuus näyttää herkullisen hauskalta.

Jukka Torvinen on twitterissä laittanut pötköön iskukuvia aiheesta haluatko sarjakuvatoimittajaksi.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #63 : 19.03.2021 klo 16:49:37 »
Kvaak on jättänyt jälkensä taiteeseen, mikä kertoo kulttuurillisesta painoarvosta.

Jälki se on mustelmakin.

Mutta toki, vaikka sarjakuvien skeneä kuvataan ei vastaavaa tässä ole.

Väittäisin kohderyhmää reilusti suppeammaksi. Pitkälti mainitsemaan mutta mahtunee yhteen joukkoliikennevälineeseen.

Vaikkei siihen kohderyhmään kuuluisi teos kannattaa lukea.

Pehmytkansi is back! Eli näyttää jälleen tulleen "muotiin".
Ei se ikinä ollut poissa. Mutta lienen väärä henkilö, muoti ja minä kohdataan n 20 vuoden välein. Se muuttuu. Minä pitäydyn siinä toimivassa ja en juuri piittaa muista.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #64 : 19.03.2021 klo 17:39:03 »
Egmontin blogissa lisää Kvaakia, ja onhan siellä jotain näytesivuja lisää.

Antti Peltola

• Ylläpitäjä
  • Vol. 4
« Vastaus #65 : 19.03.2021 klo 17:58:38 »
Egmontin tuoreessa blogipostauksessa esitelty tapaus "Mustanaamio-spekiaali" löytyi myös aiemmista viesteistä. Alkuperäiset viestit käyttäjä on jo poistanut, mutta tästä Sampsan viestistä löytyy vielä lainaukset:

Olisin odottanut että siinä olisi ollut edes maestro Barryn haastettelu tai jotain speciaalia joksi Egmont tuota väittää. Siinä ei ole mitään speciaalia. Annan lehdestä suuren miinuksen Egmontille. Voisivat nähdä sentään hieman enemmän vaivaa kootessaan jotakin mitä kutsuvat speciaaliksi. Toi oli vain vähän muita Mustanaamioita paksumpi- ei muuta. En osaa sanoa, onko samainen lehti ilmestynyt Ruotsissa.

Mutta jos Mustanaamio speciaali on koottu Suomessa, otan siitä selvää, niin setä Redman suuttuu kyllä. Speciaalin aklulehdillä on mainittu painopaikka sekä vastaava toimittaja. Otan puhelun hänelle ensi viikolla.

Niille jotka eivät historiaa tiedä, lainauksissa mainittu käyttäjä redman1 on käyttänyt myös ainakin nimimerkkejä Sheriffi Redman, dementoitunut vanhus, Orjan May ja viimeisimpänä OM.

Mustanaamio-ketjussa hakemalla sanalla "speciaali" löytyy lisää viestejä. Tuosta Sampsan viestistä eteenpäin käsitellään asiaa muutenkin, esimerkiksi tällä tavalla:

Hagelberg, jos tekee jatkoa Kova Länsi -teokselleen, saa tästä keskusteluketjusta hyvää lähdeaineistoa.

Ehkä Kovan lännen ansiokkaasti annotoinut Rami voisi tehdä saman myös tälle Rmäen albumille.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #66 : 20.03.2021 klo 10:53:36 »
Egmontin blogissa lisää: Viime vuonna Frankfurtissa – sarjakuvaduunarin arki on harmaa.

Sarjistoimittajat päätyvät alalle rakkaudesta lajiin, mutta sen jälkeen touhu meneekin mutkikkaaksi. Jouko Ruokosenmäki tiivistää useamman kymmenen vuoden uran sarjakuvien parissa Viime vuonna Frankfurtissa -teoksensa sivuille. Luvassa on tarkkanäköinen ja armotonkin katsaus sarjakuvamaailman kulissien taakse, jossa hermosauhut paloittelevat messupäiviä siedettäväksi, alkoholi lääkitsee ahdistusta ja rakas harrastus iskee työnä suonta kuin järkiheitto kuppari.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Toimittaja
  • *
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #67 : 21.03.2021 klo 21:07:57 »
Viime vuonna Frankfurtissa luettu. Erinomainen! Voin kyllä 100% samaistua Joukoon, tuota se on työelämä muuallakin (esim. Vaikka Asiantuntijatehtävissä globaalihkossa organisaatiossa), kokouksia, työmatkoja, älyttömiä neuvotteluja, messumatkoja tai seminaareja, joissa oluen takia skipataan kiertoajelut bussilla, unohdetaan syödä, etsitään ruokapaikkaa jne jne. Työelämän makuinen sarjis oli tämä.

Myös viittaukset kvaakiin varmasti totta, ja upposivat hyvin  ;D >:D
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #68 : 22.03.2021 klo 18:22:09 »
Tämä teos on pakko hommata!

Niille jotka eivät historiaa tiedä, lainauksissa mainittu käyttäjä redman1 on käyttänyt myös ainakin nimimerkkejä Sheriffi Redman, dementoitunut vanhus, Orjan May ja viimeisimpänä OM.

Käyttäjä OM:n  sanonta pääsi aikoinaan myös Rmäen kirjoitukseen Egmontin blogiin kun hän kirjoitti Kvaakissa ”cittarin kirkkaista valoista”. Se viesti oli aiemmin täällä, mutta nimimerkki OM/Orjan on sittemmin hivenen muuttanut viestiä.

Antti Peltola

• Ylläpitäjä
  • Vol. 4
« Vastaus #69 : 22.03.2021 klo 19:03:08 »
Rmäen kirjoitukseen Egmontin blogiin kun hän kirjoitti Kvaakissa ”cittarin kirkkaista valoista”.

Tekstin kirjoittajanahan on Tri Tuomio, joka ei kaiketikaan ole Rmäki, vaan Janne Suominen. Mainiota tekstiä joka tapauksessa, "...se on myynnissä kaikissa hyvin varustetuissa, kirkkaasti valaistuissa lehtipisteissä" ja jutun tunnisteena vielä "Citymarketin valaistus". Egmontilla on siis laajemmallakin porukalla tutustuttu kyseisen käyttäjän kirjoituksiin ja käsitelty niitä niiden ansaitsemalla tavalla.

Reima Mäkinen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #70 : 23.03.2021 klo 17:53:19 »
Kävin tsekkaamassa. Ei ole hyllyssä paikallisessa Suomalaisessa kirjakaupassa, eli tuskinpa sinne noita pehmeäkantisia BD-sarjalaisiakaan sitten sinne tulee. Hieman yllättäen tosin sarjishylly on täällä Helsingin sivukonttorissa yhtä "iso" kuin lippulaivamyymälässä.

EDIT: poistin metakeskustelua.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2021 klo 17:46:38 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Toimittaja
  • *
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #71 : 23.03.2021 klo 19:16:22 »
Jännästi tämä Viime vuonna Frankfurtissa -keskustelu muuten rönsyilee Kvaakin eri alueille.

Missä muualla tästä keskustellaan?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #72 : 23.03.2021 klo 19:22:24 »
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Anonyymi

• Jäsen
« Vastaus #73 : 24.03.2021 klo 15:52:57 »
Turun sarjakuvakaupasta tuli eilen Frankfurt, Dahmer ja Yoko.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #74 : 24.03.2021 klo 17:22:51 »
Tekstin kirjoittajanahan on Tri Tuomio, joka ei kaiketikaan ole Rmäki, vaan Janne Suominen. Mainiota tekstiä joka tapauksessa, "...se on myynnissä kaikissa hyvin varustetuissa, kirkkaasti valaistuissa lehtipisteissä" ja jutun tunnisteena vielä "Citymarketin valaistus". Egmontilla on siis laajemmallakin porukalla tutustuttu kyseisen käyttäjän kirjoituksiin ja käsitelty niitä niiden ansaitsemalla tavalla.

Jep, kerrassaan mainiota tekstiä! Ehkä kirjoittajana tuossa tapauksessa oli eli henkilö tri Tuomio. Kuitenkin väittäisin, että Rmäki kirjoitti Egmontin blogia jossakin vaiheessa, vaikka näköjään kaikki kirjoitukset siellä nyt on merkitty Tri Tuomiolle. Minulla on vahva muistikuva Rmäestä aiemmin. Ja esimerkiksi tässä blogikirjoituksessa vuodelta 2010 kirjoittaja kertoo saaneensa Mike Ploogilta ihmissusipiirroksen, ja piirroksen omistustekstissä lukee ”Jouko”. Tri Tuomio silti lukee tuossakin kirjoittajana.