Kirjoittaja Aihe: Zoom  (Luettu 34885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Zoom
« Vastaus #60 : 14.01.2020 klo 21:21:16 »
Darth Mika: Mukavaa, että tapaus päättyi onnellisesti! Lehdellä oli pitkä seikkailu luoksesi.

Tuo Huudossa tarjolla ollut 25 euron lehti oli siis Osta heti -toiminnolla ja se oli suhteellisen hyväkuntoinen. Ajattelin, että se saattaisi kiinnostaa Mikaa, joka on puhunut täällä Kvaakissa Zoom-puutteistaan. Silloin harvoin kun tuota numeroa jossakin näkee, se on usein repeytynyt ja taittunut pahasti.
Tämä oli yllättävän hyvässä kunnossa. Tietysti hieman niitit oli tummentuneet ajan saatossa ja kansi sivu hieman taittunut, mutta muuten ihan hyvässä kunnossa. Todella iloinen tästä numerosta...luulin jo ettei se tulekaan, mutta Posti pääsi yllättämään kerrankin positiivisesti. Ite olin kämmännyt, kun en ollut muistanut päivittämään osoitettani Huuto.nettiin. Sampsalle vielä kiitokset vinkistä!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #61 : 18.01.2020 klo 19:32:37 »
Kaikille vinkiksi, että heikkokuntoinen Zoom 47/74 on juuri nyt myynnissä Huudossa. Parempi tuokin vonkale kokoelmassa kuin ei mitään. Lähtöhinta yhdeksän euroa.

Tosiaan numero 47 on vaikein saada, mutta myös numero 42 on harvinainen; eipä sitä ainakaan fyysisissä divareissa ja Huudossa näy melkein milloinkaan. Kvaakissa on sen puuttumisesta maininnut mm. Clavia Z ja pari muutakin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #62 : 18.01.2020 klo 20:42:43 »
Kaikille vinkiksi, että heikkokuntoinen Zoom 47/74 on juuri nyt myynnissä Huudossa. Parempi tuokin vonkale kokoelmassa kuin ei mitään. Lähtöhinta yhdeksän euroa.

Tosiaan numero 47 on vaikein saada, mutta myös numero 42 on harvinainen; eipä sitä ainakaan fyysisissä divareissa ja Huudossa näy melkein milloinkaan. Kvaakissa on sen puuttumisesta maininnut mm. Clavia Z ja pari muutakin.
Toi on selvästi huonompi kuntoisempi lehti kun mun lehteni oli. Hinta on kyllä 15 eroa halvempi, mutta on siinä ja siinä että olisin ton huolinut.
Juu paljon puhutaan numero 47 vaikeudesta saada, mutta numero 42 on kyllä todella vaikea. Ikinä edes nähnyt koko lehteä livenä, vaikka kuinka kaivellut divareista.
Ostin ison läjän hyväkuntoisia Zoom-lehtiä, jotain 5 vuotta sitten Hämeenlinnan divarista...olisiko ollut Pappa Zoe tai Poppa Joe,
Olivat 1 €/kpl...ostin kaikki mitä multa puuttui...varmaan jotain parikymmentä. Olivat kaiken lisäksi hyvässä kunnossa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #63 : 18.01.2020 klo 21:03:58 »
Muuten onko missään tietoja eri Zoom-lehtien numeroiden painosmääristä.
Tuntuu, että nää loppupään vuoden 1974 numeroita olisi tehty paljon vähemmän kuin alkupään numeroita.
Ainakin noiden löytäminen on ollut hankalampaa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #64 : 18.01.2020 klo 22:44:58 »
Muistaakseni painosmäärä pysyi samana tai ei ainakaan pienentynyt radikaalisti. Kvaakissa on puhuttu, että harvinaisuuden syy taitaa olla siinä että sivut ja etenkin kansi muuttuivat heikommaksi paperiksi.

Moni saattaisi maksaa silmää räpäyttämättä 10 - 15 euroa edes tyydyttäväkuntoisesta numerosta 42. Se on yllättävän paha saada.

Minulla ei ole havaintoa eikä kokemusta, että kaikki sarjan viimeiset numerot olisivat epätavallisen vaikeita kerätä. Kyllä numeroita 44 - 46 ja 48 – 52 näkyy. Muistan, että kun itse aikoinaan hommasin Zoomit, numeroiden 42 ja 47 ohella numero 43 oli vaikea saada. Tai sitä kyllä osui silmiin välillä, mutta jouduin ostamaan usean heikko- tai tyydyttäväkuntoisen kappaleen ennen kuin löysin hyväkuntoisen, ja sen myyjä tiesi sen arvon.

Kaikki Zoomit saa kerralla noin 150 eurolla, mutta vain kolmesta hyväkuntoisesta numerosta (42, 43 ja 47) erikseen joutuu pulittamaan yhteensä ehkä jopa yli viisi kymppiä. Tuo nimimerkki willeristin Zoom-hankinta kirpparilta on ollut ihan älytön pulla! Hinta olisi muutenkin halpa tuollaisesta määrästä lehtiä, mutta mukana on myös nämä kolme numeroa!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #65 : 18.01.2020 klo 23:19:17 »
Minulla ei ole havaintoa eikä kokemusta, että kaikki sarjan viimeiset numerot olisivat epätavallisen vaikeita kerätä. Kyllä numeroita 44 - 46 ja 48 – 52 näkyy. Muistan, että kun itse aikoinaan hommasin Zoomit, numeroiden 42 ja 47 ohella numero 43 oli vaikea saada. Tai sitä kyllä osui silmiin välillä, mutta jouduin ostamaan usean heikko- tai tyydyttäväkuntoisen kappaleen ennen kuin löysin hyväkuntoisen, ja sen myyjä tiesi sen arvon.

Kaikki Zoomit saa kerralla noin 150 eurolla, mutta vain kolmesta hyväkuntoisesta numerosta (42, 43 ja 47) erikseen joutuu pulittamaan yhteensä ehkä jopa yli viisi kymppiä. Tuo nimimerkki willeristin Zoom-hankinta kirpparilta on ollut ihan älytön pulla! Hinta olisi muutenkin halpa tuollaisesta määrästä lehtiä, mutta mukana on myös nämä kolme numeroa!
Kyllä mä olen tota numero 43 nähnyt. Ostinkohan omani jollain 6-7 eurolla...ei voi muistaa enää. Mut oma kokemukseni on ollut, että loppupää on ollut kalliimpi kuin vuoden 1974 alkupää ja sitten on nuo 2 lehteä, jotka on tosi vaikea löytää.

Ehkä se paperin huonous sitten tekee sen, että niitä on mennyt rikki oikein kunnolla ja siksi loppupää on pikkasen vaikeampi löytää.

Kauhulla odotan, kun alan oikein kunnolla ostamaan Ruutu-lehteä. Nyt olen lähinnä ostanut, jos olen löytänyt hyvän yksilön huokealla hinnalla.

Tarkoitus olisi kerätä Sarjakuvalehti, Kippari Kalle-lehti, Nasta, Nastasarjat, Ruutu ja Zoom täydellisinä. Non Stopin olen saanutkin kerättyä. Ehkä myös joitakin varhaisia lastenlehtiä, jossa on ollut varhaisia sarjakuvia, kuten Sirkka ja Kimmo lehdet. Tossa on urakkaa ihan kerrakseen!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #66 : 01.02.2020 klo 17:10:10 »
- Olen amerikkalainen enkä ole koskaan nähnyt viikottain ilmestyvää sarjakuvalehteä...

PipelineComics: What is “Pilote”? A tour through the home of Asterix, Valerian, and Lucky Luke

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #67 : 06.03.2021 klo 13:54:01 »
- Olen amerikkalainen enkä ole koskaan nähnyt viikottain ilmestyvää sarjakuvalehteä...

Täytyy myöntää etten ollut minäkään varma olenko nähnyt Zoomia aikaisemmin, enimmät sarjat tietysti tuttuja albumimuodossa, mutta nyt satuin satunnaisen ei-kovin-keräilykuntoisen kappaleen saamaan eräässä kasassa, ja voi hyvänen aika, olin jotenkin ajatellut, että siinä olisi sarjoja kuin Aku Ankassa tai jossain Mustanaamiossa, pari-kolme jatkosarjaa ja sitten jotain yksisivuiseksi alunperinkin tarkoitettuja.... eikä yhtätoista eri sarjaa, parhaimmillaan aukeaman pätkissä. Kyllä tästä vähän omituinen lukukokemus välittyy, vaikka seuraavat sivut tulisivatkin vielä seuraavalla viikolla.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #68 : 06.03.2021 klo 14:09:53 »
Täytyy myöntää etten ollut minäkään varma olenko nähnyt Zoomia aikaisemmin, enimmät sarjat tietysti tuttuja albumimuodossa, mutta nyt satuin satunnaisen ei-kovin-keräilykuntoisen kappaleen saamaan eräässä kasassa, ja voi hyvänen aika, olin jotenkin ajatellut, että siinä olisi sarjoja kuin Aku Ankassa tai jossain Mustanaamiossa, pari-kolme jatkosarjaa ja sitten jotain yksisivuiseksi alunperinkin tarkoitettuja.... eikä yhtätoista eri sarjaa, parhaimmillaan aukeaman pätkissä. Kyllä tästä vähän omituinen lukukokemus välittyy, vaikka seuraavat sivut tulisivatkin vielä seuraavalla viikolla.
Siitä vaan Zoom-lehteä keräilemään. Niiden metsästys on siinä se jutun juuri. Varsinkin muutama numero on todella vaikeita kerätä...varsinkin, kun ei halua maksaa niistä ihan hirveetä summaa.
On myös semmoisia Zoom-keräilijöitä, jotka haluaa ostaa ne lehtipiste-versioina eli ei ole sitä osoite-tarraa siinä takasivulla...se onkin sitten astetta haastavampi juttu.
Itse sain sarjan kerättyä viime vuonna ja olen erittäin tyytyväinen Zoom-lehtiini. Ehkä joskus ostelen muutamia lehtiä parempi kuntoisena uudestaan.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #69 : 06.03.2021 klo 14:20:32 »
Siitä vaan Zoom-lehteä keräilemään. Niiden metsästys on siinä se jutun juuri. Varsinkin muutama numero on todella vaikeita kerätä...varsinkin, kun ei halua maksaa niistä ihan hirveetä summaa.

...ja tämä formaatti tekee hajakappaleista kutakuinkin arvottomia. Ehkäpä sijoitan roponi mieluummin vaikka uusien käännösalbumien kysynnän kasvattamiseen...

Mutta olisihan tuo ollut kova aikalaiskokemus jos olisi julkaistu vielä kasarilla.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #70 : 06.03.2021 klo 17:15:52 »
Mutta olisihan tuo ollut kova aikalaiskokemus jos olisi julkaistu vielä kasarilla.
Se on tietenkin kiinni juuri tarjonnasta. Jos lehdessä on itseä miellyttäviä sarjoja eikä niitä mistään muualta saa, niin kai niitä nyt kerää, jos on ylipäätään sarjiksista kiinnostunut.  :) Zoom oli/on kyllä juhlavan kokoinen ja näköinen, mutta minuun sen tarjoilema BD ei vaan napannut (ja huippusarja Asterixiakin sai lehden ilmestymisen aikaan jo alppareina).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #71 : 06.03.2021 klo 18:16:22 »
Se on tietenkin kiinni juuri tarjonnasta. Jos lehdessä on itseä miellyttäviä sarjoja eikä niitä mistään muualta saa, niin kai niitä nyt kerää, jos on ylipäätään sarjiksista kiinnostunut.  :) Zoom oli/on kyllä juhlavan kokoinen ja näköinen, mutta minuun sen tarjoilema BD ei vaan napannut (ja huippusarja Asterixiakin sai lehden ilmestymisen aikaan jo alppareina).
Mä olin vähän liian nuori silloin aikoinaan, kun sitä pystyi tilata kotiin...en tiennyt koko lehdestä mitään. Myöhemmin divareissa tuli tuo vastaan. Joitakin lehtiä minulla oli silloin kakarana ja nyt myöhemmällä iällä päätin sitten kerätä koko sarjan. Zoom-albumejakin löytyy, muttei ei läheskään kaikkia.
Mua alunperin kiinnosti tuossa tuo Tintti Haijärvellä...se muistaakseni tuli albumimuodossa vasta joskus 70-80 -luvun taitteessa. Sitten muut Tintti seikkailut, Bob Morano, Punaparta, Navaho, Valerian jne. kaikki oli mahtavia sarjakuvia silloin kakarana. Harmitti vain, että ainoastaan Tintti Haijärvellä oli yhtenäisenä silloin...muista puuttui välistä numeroita.

Silloin pienenä haaveilin, että saisin kerättyä koko lehtisarjan täydellisenä...hieman aikaa siihen meni, mutta viime vuonna sain senkin haaveen lopulta täyteen. Samalla kyllä haikeena jäi se lehtisarjan etsiminen...mua ehkä eniten kutkuttaa juuri se etsiminen...sit kun joku sarja on kerätty, niin alkaa masentaa, kun ei voi enää täydentää sitä sarjaa...paitsi ehkä löytää parempikuntoisina noita lehtiä.

TS2016

• Jäsen
« Vastaus #72 : 06.03.2021 klo 18:21:18 »
Minulla oli myös aikoinaan koko tuo Zoom-lehtisetti. Mapissa jne. valtaosa hyväkuntoisina.
Nyttemmin enää nuo albumit jäljellä. Hankalaa varmaan jo etsiä kaikki numerot, mutta tsemppiä vaan.
Sarjat olivat pääoin hyviä, mutta nykyisin nuo kaikki rupeavat olemaan albumeina. Haikaralaivueen tarinat eivät ole ja etenkin Mustat Enkelit oli todella hyvä.

amasofi

• Jäsen
« Vastaus #73 : 07.03.2021 klo 23:22:50 »
Näiden ilmestymisaikaan olin 7-8 vuotias ja rakkaus sarjakuvaan syntyi juuri Zoomin ja Ruutujen kautta ja niiden kylkeen ja perään vaikka mitä. Kaikki Zoomit oli pitkään, mutta sitten nuorena aikuisena myin kaikki pois. No keski-ikäisenä ne taas piti saada ja kun sai kokoon, niin sitten piti saada parempi kuntoiset. No nyt kaapeissa pyörii ylimääräisinä Zoomia, Ruutua ja Non Stoppia 1,5-3,5 vuosikertoja jokaista lehteä.

Kaizzu

• Jäsen
« Vastaus #74 : 14.03.2021 klo 14:38:03 »
Oli se vaan hienoa kun vuonna 1974 ilmestyi viisi viikoittaista sarjakuvalehteä. Aku Ankka ja Zoom tulivat minulle. Retu siskolle ja Nakke naapurin pojalle. Ruutu piti hakea kioskilta, mutta jossain vaiheessa syksyllä se katosi kiparilta. Divarista ne sitten hain. Non Stop seuraavana vuonna meni heti tilaukseen, mutta se ei joka viikko tullut.

Jatkiksia seurattiin jännityksellä, ja kun tarina loppui, sitä sitten luettiin samantien alusta.

Retu ja Zoom loppuivat samaan aikaan vuoden 1974 loppuun.

Itsellenikin tuli Zoom kotiin kannettuna viikoittain lehden historian alusta loppuun asti. Harmitus oli suuri kun Zoom aikoinaan loppui. 8-vuotiaan pojan oli vaikea ymmärtää ettei lehtä enää tulee. Kaikki Zoom-lehdet ovat edelleen tallessa, samoin Zoom-albumit.