Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 166187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #615 : 26.07.2021 klo 16:30:31 »
Jahas. Kritiikin kritiikki julkaistu.

Ei pystynyt lukemaan loppuun. Miten on mahdollista, että noinkin pätevä ja arvostettu tekijä on noin herkkänahkainen?

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #616 : 26.07.2021 klo 20:16:39 »
Siitä vähän rauhoittavaa musaa Kari Tapiolta toiselle:

https://youtu.be/r1tjCaE94RE
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #617 : 26.07.2021 klo 21:19:22 »
Ei pystynyt lukemaan loppuun. Miten on mahdollista, että noinkin pätevä ja arvostettu tekijä on noin herkkänahkainen?

Lopussahan oli parhaat tekstit Kvaakista:

"Mutta Leppäs-vihamielisiä on kuitenkin sen verran, että en tämän jälkeen enää vahingossakaan poikkea katsomaan, jatkuuko soopa minusta yhä edelleen. En vaikka velipuoleni siihen yllyttäisi, jumankeka!

käsi Raamatun päällä vannoen,

Kari Tapio Leppänen"

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #618 : 28.07.2021 klo 19:41:53 »
Kannattaa tsekata linkki nyt vielä uudelleen, sillä tekstin uusi versio on pääosin huomattavasti tasapainoisempi. Netissä tulee aina väliin ylilyöntejä, joten on hyvä, että niitä korjaillaan paremman ajatuksen kera.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #619 : 28.07.2021 klo 20:12:44 »
Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen, eikä varmaan edes sadas kerta, kun Leppänen sortuu tekemään raivopostauksen, jota joutuu sittemmin siloittelemaan. Hänen olisi pitänyt jo vuosia sitten ymmärtää, että odottaa vaikka päivän ennen kirjoituksen julkaisemista. Minun suhteeni hän on mahdollisuutensa jo kuluttanut loppuun.

...en tämän jälkeen enää vahingossakaan poikkea katsomaan, jatkuuko soopa yhä edelleen...

Tämä siis yhtään halveeraamatta hänen kiistattomia taitojaan sarjakuvan alalla.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #620 : 29.07.2021 klo 11:41:35 »
Kannattaa tsekata linkki nyt vielä uudelleen, sillä tekstin uusi versio on pääosin huomattavasti tasapainoisempi. Netissä tulee aina väliin ylilyöntejä, joten on hyvä, että niitä korjaillaan paremman ajatuksen kera.
Kyllä. Aiemmassa vastineessa harmitti eniten se että hän kirjoitti sarjakuvistani lyhyiden nettinäytteiden perusteella. Asiantuntevaa palautetta ei koskaan tule liikaa ja nyt tuntuu että hän jopa lähes kehui työtäni, jonka puutteet kuitenkin hyvin itse tunnen.

Täysin samaa mieltä olen Leppäsen kanssa siitä että henkilöön menevä kritiikki, jota tässäkin ketjussa näkyy on onnetonta. Se on tyhmää paitsi vaikutukseltaan yleiseen ilmapiiriin, myös siitä syystä, että harvapa täällä todella tuntee sarjakuvantekijöiden todellisia ajatuksia, tunteita, henkilöhistoria, vaikuttimia tai edes olosuhteita, joissa kuvasarjat on synnytetty.

Sen sijaan sarjakuviin intohimoisesti suhtautuminen pitäisi hyväksyä silloinkin kun se tarkoittaa kriittisten ajatusten esilletuomista. Itse olen valinnut luonteelleni ominaisen, ehkä liiankin negatiivisen kritisoivan linjan kahdesta syystä.
1. Toivoisin vastaavaa palautetta itsekin - jotta voisin yrittää kehittyä. Toki kehuakin voisin aina enemmän.
2. Koska välitän. En jaksa kommentoida mielestäni yhdentekeviä sarjakuvia, mutta niitä joista pidän, tutkin pidempään ja pohdin enemmän, silloin tekee usein mieli myös kertoa omia ajatuksia muille.

Leppäsen sivuilla on muuten oma Wiggenille omistettu sivunsa, jossa hän taustoittaa sarjan tekemistä. Hänen toiveensa että sarjoja luettaisiin Portti-lehdistä on ymmärrettävä, mutta harmillisen vaikea toteutettava. Itselläni on Xellana jäänyt lukematta juuri sen vaikean saavutettavuuden takia. Edelleen taitaa puuttua joku yksittäinen jakso välistä, vaikka sain aika hyvin Fantomen -lehtiä hamuttua jokunen vuosi sitten Tukholmasta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #621 : 21.07.2022 klo 15:29:58 »

Haluaisin perustaa Kari Leppäsen fani klubin, mutten tiedä mitä kaikkea seikkoja pitää ottaa huomioon. Minulla olisi kaikenlaisia hienoja ideoita mielessä.
Kari Leppänen on todella yksi realistisen sarjakuvan mestareista, jotka ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat edelleen suurena innoittajana ainakin minun elämääni vaikka vuodet vierivätkin hurjaa vauhtia.

Kaksi muuta, joista toisen tunsin erittäin hyvin, hyvä ystäväni Veikko Savolainen ja Jukka Murtosaari ovat kaksi muuta, joiden taide elää heidän poismenonsa jälkeen.
Arvostan Kari Leppästä', koska hän on ollut vaatimaton eikä ole pitänyt itsestään suurta ääntä lahjakkuudestaan huolimatta. Suuri haaveeni ja toiveeni  tulevaisuutta silmälläpitäen on se, että Kari Leppäsen taide saisi ansaitsemansa arvostuksen ja paikan Suomessa ja kansainvälisestikin.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #622 : 22.07.2022 klo 14:30:08 »
Haluaisin perustaa Kari Leppäsen fani klubin, mutten tiedä mitä kaikkea seikkoja pitää ottaa huomioon.
Sen kun perustat. Ainoa ja ehkä tärkein asia nykyään liittynee henkilötietorekisterin perustamiseen. Eli jos meinaisi nimiä, osoitteita sun muita kerätä, niiden säilytykseen ja julkisuuteen/julkaisemiseen on omat sääntönsä.

Kävin katselemassa Leppäsen kotisivuja ja pari asiaa siellä harmittaa. Ensinnäkin Vieraskirja on pois käytöstä, eli Kariin ei saa enää mitään yhteyttä.
Toiseksi hän näyttäisi kamppailevan nettitaitto-ohjelmansa kanssa. Siellä on jo julkaistujen, ja vielä julkistamattomien sivujen koodissa vikaa, minkä vuoksi sivuille taitetut kuvat eivät näy (ja tekijä on jättänyt osan sivuista julkaisematta). Kannattaisiko pyytää apua että historiaa saataisiin tältäkin osin paremmin julki? Iso työ kaiketi kuitenkin tähän asti jo tehty skannaamisessa yms.

Niin juu ja Leppänen kirjoittaa ihan asiallisesti myös Kvaak-keskusteluista liittyen Sarjakuvalehdessä julkaistuihin sarjoihin ja niiden tekijöihin sekä Jak-Jaguaaripoikaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #623 : 22.07.2022 klo 21:23:20 »
Epävirallisen fan clubin perustaminen on helppoa. Pyörittäminen vaatii vain innostusta, ja hommaa tehdään omaan tahtiin ja omin toimintatavoin ilman stressiä. Jos rahaa hivenen tarvitaan, se tapahtuu yksityishenkilöiden nimien ja pankkitilien kautta.

Tarkoitit, OM, varmaan virallista muotoa. Nimittäin jos haluaa, että kerho pystyy mm. vuokraamaan tiloja, vastaanottamaan jäsenmaksuja tai lahjoituksia (tai jopa testamentteja), hakemaan apurahoja ja osallistumaan arvostettuna osapuolena vaikkapa kulttuurikeskusteluun, sen pitää olla rekisteröity yhdistys. Rekisteröiminen ei ole hankalaa, kun saa avuksi hyvät mallisäännöt ja kun on mietitty yhdistyksen toiminta-ajatus.

Lisäksi tietysti rekisteröidyssä yhdistyksessä täytyy pitää joka vuosi vuosikokous ja usein myös muutamia hallituksen kokouksia vuodessa. Pitää kirjoittaa pöytäkirjoja ja tehdä mm. toimintasuunnitelma ja tilinpäätös. Tämä vaatii hallinnollisista asioista ymmärtäviä tunnollisia ihmisiä. Yhdistyslakia ja muita asetuksia pitää noudattaa. On tärkeää tiedostaa, että toiminnan hyvät ideoijat eivät aina ole käytännöllisiä virkailijoita.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #624 : 23.07.2022 klo 14:33:38 »


En saa mitenkään yhteyttä Kari Leppäseen. Olen yrittänyt jo ties kuinka kauan. Olin kovin surullinen kun Karin sivuilta poistui se vieraskirja, joka oli tärkeä kanava saada yhteyksiä Kariin.
Toivon että jos Kari lukisi vielä tätä kvaakin osiota, niin laittaisi minulle privatti eli yksityisviestin. Hartain toiveeni ennen kuin kupsahdan olisi saada Kari Leppänen jotenkin kiinni. Hän on ihminen, jota en koskaan tule unohtamaan. Jos joskus saan aikaiseksi oman sarjakuva albumini, jota olen suunnitellut ainakin jo 15 vuotta, niin omistan sen Kari Leppäselle.
Yritän jatkaa jotenkin etsintääni saada Kariin jotenkin yhteyttä, joka tuntuu  lähes toivottomalta. Haluaisin ostaa muistoksi hänestä itselleni muutaman sarjakuva originaalin.  Mutta ne ovat minun henkilökohtaisia asioitani, eivätkä ne kuulu koskaan tänne kvaakin sivuille. Ihan tarpeeksi olette kritisoineet  Karia näiden vuosien aikana, vaikka hän vain sanoo suoraan sen, mitä ajattelee Suomen sarjakuva kentästä. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä. Mutta ei siitä sen enempää.

Jamoz

  • Jäsen
  • Viestejä: 172
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #625 : 24.07.2022 klo 20:42:30 »

En saa mitenkään yhteyttä Kari Leppäseen. Olen yrittänyt jo ties kuinka kauan. Olin kovin surullinen kun Karin sivuilta poistui se vieraskirja, joka oli tärkeä kanava saada yhteyksiä Kariin.
Toivon että jos Kari lukisi vielä tätä kvaakin osiota, niin laittaisi minulle privatti eli yksityisviestin. Hartain toiveeni ennen kuin kupsahdan olisi saada Kari Leppänen jotenkin kiinni. Hän on ihminen, jota en koskaan tule unohtamaan. Jos joskus saan aikaiseksi oman sarjakuva albumini, jota olen suunnitellut ainakin jo 15 vuotta, niin omistan sen Kari Leppäselle.
Yritän jatkaa jotenkin etsintääni saada Kariin jotenkin yhteyttä, joka tuntuu  lähes toivottomalta. Haluaisin ostaa muistoksi hänestä itselleni muutaman sarjakuva originaalin.  Mutta ne ovat minun henkilökohtaisia asioitani, eivätkä ne kuulu koskaan tänne kvaakin sivuille. Ihan tarpeeksi olette kritisoineet  Karia näiden vuosien aikana, vaikka hän vain sanoo suoraan sen, mitä ajattelee Suomen sarjakuva kentästä. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä. Mutta ei siitä sen enempää.


Et koskaan löydä Kari Leppästä - hän löytää sinut  ;D Wanha wiidakon sanonta  :D

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #626 : 01.11.2022 klo 22:11:09 »
Kickstarter-kampanja!

Achilles Wiggen - Den kompletta samlingen Volym 1

https://www.kickstarter.com/projects/adesmedia/achilles-wiggen-den-kompletta-samlingen-volym-1

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #627 : 17.03.2023 klo 11:29:15 »
Kickstarter-kampanja!

Achilles Wiggen - Den kompletta samlingen Volym 1

https://www.kickstarter.com/projects/adesmedia/achilles-wiggen-den-kompletta-samlingen-volym-1
Tämä meterialisoitui pöydälleni. Ja piti oikein unboxing-video kyhätä aiheesta. (kesto vajaa 9min)

Videon kuvaamisen ja ensireaktioiden jälkeen mieli hieman muuttui, mutta en sitten jaksanut enää uutta videota tehdä.

Kirja näyttää kyllä edelleenkin hyvältä ja värittäjä on Leppäsen hyväksymä (kuten kaikki muukin siinä), mutta minua närästää aika lailla se miten paljon värittäjä on laittanut sinne omiaan. Siis paksuja keltaisia viivoja ja efektejä, valonlähteitä. Sekä muuttanut täysin monen kohtauksen tumma-vaalea skaalan. Niinpä Pamela Brughera pitäisi melkein merkitä kanteen tekijäksi. Niin pahasti hänen maneerinsa vetävät ulkoasua tiettyyn (väärään?) suuntaan. Sinänsä hassua kun Leppänen oli niin tarkka siitä että ei hyväksynyt toimittaja Ulf Granbergin panosta niin nyt sitten tämä menee läpi.

Lopputulos tuo sarjan (ulkoisesti) 2000-luvulle ja digiefektien pariin. Mutta ei tässä todellakaan mitään retroa ole. Paitsi sarjan juonessa ja hahmoissa - tietenkin, jotka siis ovat sitä 1900-luvun puolivälin scifiä.
 
Rinnastus Star Trekiin ja nimen omaan Episodi IV:n vaiheisiin tulee väkisinkin mieleen. Mulla näyttikin olevan jo kolme aiempaa julkaistua versiota tarinan alusta, joten vertailua on mukava tehdä.
Tosi mielenkiintoista on kyllä muutamat uudet isot ruudut mitä tähän on ilmestynyt, mutta kääntöpuolena sitten se että Leppäsen tussiviiva on käytännössä tuhottu tuolla värityksellä ja 300dpin tarkkuudella (koska skannaus ja neliväri).

Itse olisin toiminut tämän materiaalin kanssa aivan toisin, mutta Leppänen on aina kulkenut omia polkujaan ja hyvä että kuitenkin nyt saatiin tämmöinen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #628 : 04.09.2023 klo 22:24:39 »
Ketju aika hiljainen. Leppänen täytti juuri 78v. Synttärionnittelut sinne jonnekin!

Oikeastaan kirjoitin vain kertoakseni että karileppänencomics-kotisivu on taas eetterissä. Ei siellä mitään blokia ole mutta mielenkiintoisia juttuja muuten. En muista ennen nähneeni noin laajoja näytteitä hänen Sarjista edeltäneistä lehdistään. Myös Avun ja Seuran 50-luvun sarjiksia esittelevät sivut ovat mielenkiintoiset. Paljon muutakin. Kaipa nuo ovat sisällöltään taas vähintään yhtä laajat kuin mitä olivat ennen taannoisia nettihotelliongelmia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #629 : 12.09.2023 klo 10:59:53 »
Mustanaamioketjusta jatkettua
Nyt kun katson kaikkia 70- ja 80-luvun vaihteen ruotsalaisia Teris-kansia (täältä näkee kätevästi gallerian vuosilta 1976–81), niin Stålmannen 2/81:n kansi on hyvin leppäsmäinen. Sitä ei nähty Suomessa, koska kyseinen numero jätettiin täällä välistä.
Sen tussipiirroksellisuus taas ei viittaa Leppäseen, kun muut ovat maalattuja?! Ainakin mun on todella vaikea sanoa noista. Pitäisi tuntea muiden Semicin kansimaalareiden töitä. Ainoastaan tämä Ruotsin 3/80 voisi minusta hyvin olla Leppäsen. https://www.comics.org/issue/109967/

Tätä salapoliisityötä harhauttamassa on useampikin asia.
- Ainakin osa maalatuista kansista on tehty jenkkilehtien kannet uudelleen maalaamalla.
- Maalareita on ollut ainankin 3
- Leppäsen muista tuonaikaisista töistä (Hevoshullu) ei ole oikein vertailukohdaksi.
- Leppänen kokeili tuohon aikaan guassia, johon ei ollut tyytyväinen, mutta siirtyi sitten akryyleihin.
- Ei tiedetä montakoTeris-kantta Leppänen teki.

Hankalin juttu noista on mielestäni juuri Leppäsen (Portin haastattelussa) mainitsemat tekniikkakokeilut. Sekään ei todellakaan helpota, jos on pyydetty matkimaan amerikkalaisten tyyliä. Jos matkiminen onnistuu hyvin kukaan ei tunnista.

Leppänen sai Mustispestin -70 luvun lopulla pienellä viiveellä lähetettyään nähtäväksi väritetyn/värillisen scifi-sarjansa. Voisi kuvitella että tuo auttoi kansihommien saamisessa ennen kuin Mustanaamiomeininki pääsi kunnolla käyntiin. Se ainoa näyte joka tuosta sci-fi sarjasta on säilynyt, ei myöskään viittaa ollenkaan mihinkään Teräsmiehen kansissa nähtyy. Hauska, kinkkinen, mutta myös mahdoton tehtävä tämä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson