Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 166221 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #360 : 16.11.2013 klo 18:41:21 »
Taas Reimalla hyvä pointti Murtosaaren kirjoituksesta: lähteet puuttuvat siitä.

Leppäsen oma kommentti Portin tekstistä on siis  täällä.

Taiteilija valittaa sitä, että piti käyttää etanapostia hänen ja Portugalissa asuvan haastattelija Murtosaaren välillä. Miksei ollut sähköpostiyhteyttä?

Ja sitten vähän lisäkommentteja tuosta Portin artikkelista. Hieman omituinen tuo ”laaja kokonaissilmäys tuotantoon”, kuten se itse sanoo, on ansioistaan huolimatta. Peräti 43-sivuinen juttu on lähinnä vain KTL:n tuotannon luetteloa kronologisesti. Välillä kirjoittaja päästää KTL:n itsensä ääneen aivan liian pitkin sitaatein.

Haastattelusta ei tosiaan ollut varsinaisesti kyse, koska kysymyksiä ei ollut kirjoitettu mukaan. Lopullinen muoto näyttää olleen yllätys puheena olevalle taiteilijallekin.

On aivan totta, että siinä on vähän uutta asiaa blogin lukijoille. Myös KTL itse kiinnittää huomionsa tähän seikkaan. Pitää paikkansa, että tieto säilyy paremmin paperilehdessä, mutta ei ole reilua, että lähteitä ei kerrota. Toivottavasti ne saisi lehden ensi numeroon.

Analyysin puute taiteilijan kohdalla on silmiinpistävä. Millaista KTL:n taide on lajityyppinsä sisällä kun sitä tarkastellaan? Onko eri kausia ja tekniikoita havaittavissa? Jos on, miksi ja missä? Missä hän on omimmillaan ja missä hänellä on parannettavaa? Taidetta olisi voinut eritellä, ja sarjoja olisi ollut hyvä käsitellä selvemmin teemojen kautta.

En tiedä tekniikoista, mutta näen KTL:n piirrostyylissä hämmästyttävän muuttumattomuuden. Olisiko se osoitus hänen jääräpäisyydestään (sellainen maine hänellä ainakin on)? Monella pitkään piirtävällä tyyli muuttuu luonnosmaisemmaksi ja hahmojen ulkonäkö muuttuu, mutta Leppäsellä ei. Tyyli on tunnistettava ja kansainvälisesti ok-laadukas. Jotenkin kuitenkin – mielestäni – hänen ihmisilleen ei ole vieläkään löytynyt luonnollista ilmaisua paitsi silloin kun piirrokselle on selvästi ollut olemassa malli. Toinen piirre hänen sarjoissaan mielestäni on, että laatu vaihtelee kovasti, ilmeisesti osittain kiireen ja osittain inspiraation puutteen takia. Jotenkin esim. näistä olisi saanut kirjoittaja mainita tai ainakin pyytää kommentit Leppäseltä.

Ehkä Leppäsen esikuvallisuus nykyisille tekijöille ja lukijoille olisi voinut tulla voimakkaammin esiin. Hän on minullekin, lukijalle, sankari, koska hän on hienon uran tehnyt korkean perustaidon ammattilainen. Entä olikohan tehty tahallaan linjanveto, että KTL:n yksityiselämästä ei kerrota nuoruuden jälkeen? Jutussa on epätasapaino, kun nuoruutta selitetään pitkissä sitaateissa, mutta myöhempää elämää ei juurikaan.

Ulkopuolinen katsominen siis puuttuu. Sankarin kaikkia töitä vain luetellaan ja koska tapahtumia ei kommentoida, annetaan ymmärtää niiden menneen juuri kuten KTL itse kertoo. Muutama KTL:n tölväisy toisista sarjakuvantekijöistä on vähän omituinen. Hänen nykysarjakuvakäsityksiään en viitsi kommentoida, koska niistä on ollut paljon tässä ketjussa. Itse ihmettelen eniten sitä, että Prinssi Rohkean Aleta ei ole KTL:stä kaunis. Ovatko Leppäsen naiset sitten kovin kauniita? Mielestäni heidän elottomuudessaan on hänen taiteensa suurin puute.

Analyysiä on tekstissä toki muualla, esim. 40-ja 50-luvun ilmapiirin kuvauksessa alussa. Se puoltaa paikkaansa, koska se kuvaa, millaisessa ilmapiirissä KTL syntyi ja varttui, mutta on pitkähkö. Myös yhteiskunnan muutosten (lama, tietokoneet ym.) vaikutus julkaisuihin tulee esille ansiokkaasti.

Katsaus tarjoaa kivasti matskua, johon voi tarttua myöhemmin (esim. kustantamoiden toimintatavat ja kuvalähteiden hankinta). Kuvitus on erittäin runsasta ja mukavaa, mutta kuten jo todettu, moni kuva oli tuttu jo blogista. KTL:n tekemien kansikuvien suuri määrä oli minulle yllätys, joka havainnollistui. Sopivasti kehua Portista oli mukana.

Mustanaamiota koskevissa tiedoissa on pari pikkuvirhettä. Sivu 22 – 23: Mustis lehden painos oli 3 000 kpl vuonna 2010, ei levikki (tämä sama virhe levikistä toistuu yhä uudestaan). Sivu 46: MN-spesiaali ilmestyy kuusi kertaa vuodessa eikä neljä. Sivu 3 (pääkirjoituksessa): KTL:n Mustis-seikkailuja ei ole vielä ilmestynyt sataa kappaletta.

Kielestä: ”Faarao” kirjoitetaan nykyään ”farao”. Vuosilukujen välissä (merkitys: ”jostakin johonkin”) on artikkelissa järjestään väärin lyhyet viivat.

Kaikkiaan tietysti oikein tervetullut laaja artikkeli, kiitos, ja täytti tehtävänsä, mutta parannettavaa jäi. Kirjoitinpa tästä pitkän viestin; olisi ehkä kannattanut laatia arvostelu.

EDIT: Typoja.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2013 klo 18:45:02 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #361 : 16.11.2013 klo 20:38:21 »
Miksei ollut sähköpostiyhteyttä?

Samasta syystä kuin Murtsi ei tiedä faaraon muuttuneen faraoksi eikä lue palautettasi ellet sitä hänelle printtaa: Murtosaari ei käytä tietokonetta (eikä ilmeisesti käyttäisi vaikka hänelle sellainen annettaisiin). Hänellä on kuitenkin nykyään jo kirjoituskone, kauniisti sarjakuvatekstauksella käsinkirjoitettujen kirjeiden aika on siis väistynyt.

Ajatusviivatkin vuosiluvuissa menevät sen vastuulle, joka tekstin Porttiin on latonut Murtosaaren käsikirjoituksen pohjalta.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2013 klo 20:41:09 kirjoittanut [kivi] »

Kahkonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 758
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #362 : 16.11.2013 klo 20:41:29 »
Lainaus käyttäjältä: Reima Mäkinen link=topic=11840.msg414058#msg414058
Sanotaan, että...
Waybackmachine

Höh, odotin linkkiä johonkin KTL:n poistamaan bloki-tekstiin.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #363 : 16.11.2013 klo 21:10:08 »
Samasta syystä kuin Murtsi ei tiedä faaraon muuttuneen faraoksi eikä lue palautettasi ellet sitä hänelle printtaa: Murtosaari ei käytä tietokonetta (eikä ilmeisesti käyttäisi vaikka hänelle sellainen annettaisiin). Hänellä on kuitenkin nykyään jo kirjoituskone, kauniisti sarjakuvatekstauksella käsinkirjoitettujen kirjeiden aika on siis väistynyt.

Ajatusviivatkin vuosiluvuissa menevät sen vastuulle, joka tekstin Porttiin on latonut Murtosaaren käsikirjoituksen pohjalta.



Tuo mitä Kivi Larmola sanoi Murtosaaresta pitää täysin paikkansa. Kuulin eräältä  sarjispiirtäjältä tänä kesänä,  että Murtosaari ei omista tietokonetta. Tai tuolloin ei ainakaan ollut tietokonetta. Kaikki mailit, kuvitusten etsintä ja kirjeenvaihto.... postin kautta  ???.  Hän mainitsi,  että  kuvitus töitä on vaikea saada  Portugalissa  Kuvittaja lehden tekemässä  haastattelussa.  Artikkeli ilmestyi viime vuonna muistaakseni. Se on minulla arkistoissani.  Olisiko syytä palata 2000 luvulle ja Internet aikaan. Elämme 2000 lukua  ???
« Viimeksi muokattu: 16.11.2013 klo 23:58:03 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #364 : 16.11.2013 klo 21:38:30 »
Olisiko syytä palata 2000 luvulle ja Internet aikaan.

Ei välttämättä. Suomessa muutokset ovat totaalisia koska pientä kansaa on helppo vaatia muuttumaan ajan mukana eikä rinnakkaisia järjestelmiä kannata ylläpitää koska kaikki kuitenkin tottelevat kun käsketään, mutta Portugalissa missä Murtsi asuu, ja Englannissa missä mä asun, on asia toisin. Mä lakkasin kantamasta kännykkää mukanani muutettuani Englantiin, kun ilokseni se tavoitettavuus ei ollutkaan niin kauhean tärkeätä kuin Suomessa oli oppinut. Mä myös lähetän ja ennen kaikkea vastaanotan ihan perinteisiä paperikirjeitä, posti tulee kahdesti päivässä ja lauantaisin kerran, ja mulla on lankapuhelin ja telefax :-D

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #365 : 16.11.2013 klo 22:55:53 »
Tulisitko [kivi] toimeen ilman tietokonetta....kyllä vai ei? Minä myönnän että en enää tulisi. Mutta jos tietokoneetta ei olisi, niin..... ??? ei viitsi edes ajatella.
Mutta tuo on hyvin mielenkiintoista mitä sanoit muuttaessasi Englantiin tosta kännykkä asiasta.
Mutta onhan menneet sukupolvet tulleet toimeen ilman kompuutteria. Miksemme mekin!

Niin. Minulle uutta...en oo tiennytkään että Englannissa posti tulee noin usein...ja vielä lauantaisinkin.  Mitenkähän siellä Portugalissa posti tulee.
Mutta kyllä tietokone helpottaa elämää. No niin. Palaan taas topikin aiheeseen.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2013 klo 23:59:06 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #366 : 17.11.2013 klo 05:15:04 »
Tulisitko [kivi] toimeen ilman tietokonetta....kyllä vai ei? Minä myönnän että en enää tulisi.

En tulisi, enää. Vielä 1990-luvulla vein originaalit reprottavaksi, ja lähetin tekstit ladottavaksi, nyt kumpaakaan ammattikuntaa ei enää ole. Vaikka ammattitaitoa löytyisikin, kynnys saada materiaalia julki jos sitä ei itse pysty tarvittaessa viimeistelemään, on kasvanut aivan olennaisesti.

Mutta jos kysyttäisiin, tarvitsenko tietokonetta muuhun kuin työntekoon, vastaisin: "En oikeasti." Sosiaaliset mediat vievät kyllä paljon aikaa ja ovat mulle tärkeä tapa ylläpitää kontaktia ystäviini vaikka välimatkaa on yleensä tuhansia kilometreja, mutta ei mulle mikään hätä tule vaikka läppäri olisi kuukauden rikki, kuten viimeksi Suomessa käydessä sattui.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #367 : 17.11.2013 klo 11:16:45 »
Kiitti tiedoista, Orjan ja kivi. Murtosaaren ratkaisu vaikeuttaa yhteydenpitoa ja ilmeisesti tässä tapauksessa esti huomaamasta, että artikkelin aineistoa oli jo julkaistu paljon netissä.

Eiköhän Portti-lehden toimittaja poimi täältä kritiikkiä ja välitä sitä eteenpäin, jos katsoo sen arvokkaaksi.

KTL näkyy poistaneen Portti-lehteä koskevan kirjoituksensa, tai ainakaan linkki ei toimi nyt. Ei tuollaisessa blogin pidossa ole järkeä.

Hevosartikkeli ja sarjakuva-arvostelut näyttävät yhä olevan. Täällä on blogin alkusivu.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #368 : 17.11.2013 klo 11:22:16 »
Tarkoitin noin niin kuin yleisesti Leppäsen blogia, jossa hän hehkuttaa siellä sun täällä realistisen tyylin mestareita. Giraudista ei mainintaa. Onko Gir Leppäselle tuiki-tuntematon suuruus?

Leppänen on 50-60 -luvun kasvatteja. Portin haastattelussakin myöntää, ettei ole lukenut uudempaa sarjakuvaa, jota kai suomeksi vasta 70-luvulla saatu Blueberry edustaa sellaiselle, joka ei ole sitten 60-luvun sarjakuvia lukenut.

Uudessa arvostelussa Leppänen kertoo, että Blueberry tuli hänelle tutuksi Mustanaamiosta. Sehän oli lehden kakkossarjana 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa.

Samassa arvostelussa tulee edelleen kuittia Puupäähattu-episodista:

Lainaus
Kaiken kaikkiaan, nostan hattua (en ainakaan sitä puupäitten pienilieristä) Revontuli kustantamolle sen julkaiseman tuotannon johdosta.

Jäi sanomatta, että Murtosaaren artikkelissa mielestäni tuosta Puupää-tapauksesta todettiin tyylikkäästi, että molemmin puolin tapahtui väärinkäsityksiä. Siinä oli sitä kaipaamaani ulkopuolista näkökulmaa.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #369 : 17.11.2013 klo 12:21:05 »
Jäi sanomatta, että Murtosaaren artikkelissa mielestäni tuosta Puupää-tapauksesta todettiin tyylikkäästi, että molemmin puolin tapahtui väärinkäsityksiä. Siinä oli sitä kaipaamaani ulkopuolista näkökulmaa.
Sisäinen logiikka kuitenkin tässäkin mättää ainakin Leppäsen suhteen. Jos kerran aiempaa kohua pidettiin hassuna ja tarpeettomana, miksi sitä vielä näin jaksetaan monen sivun voimalla pauhoa!?
No, itse koin kuitenkin vihdoin valaistumisen. Se on lähinnä Murtsi(ei media tai muutkaan), joka tätä hattuasiaa vatvoo ja todellinen syy Leppäsen kieltäytymiseen oli pitkä ja kallis (omalla kustannuksella) matka Helsinkiin. Jälkeenpäin Leppänen on toki piruillen heitellyt asiasta kaikenlaista kommenttia, mutta väittäisin että 80-luvun piirtäjäsankari ei todellakaan ollut vielä yhtä "kiukkuinen" kuin nyt. En minäkään olisi sieltä lähtenyt Helsinkiin könyämään, varsinkin jos olisi pitänyt samaan aikaan vielä saada sarjakuvaa piirrettyä! Sarjakuvaseurassa taas joku mokasi tiedotuksen, mikä pahensi asiaa Leppäsen näkökulmasta, mutta hei, siitä on pian 30vuotta!

Sinänsä on aika onnetonta, että Murtosaari tahtomattaan aiheutti vielä tämän uuden keskustelun hieman aiheen (Leppäsen tuotanto) vierestä.

Nyt kun uudelleen katson... Artikkelin ingressi lupaa suurin piirtein näin: Vaikka Leppäsen komeat internetsivut (linkki) ja muutamat hänestä julkaistut esittelyt ovat tehneet Leppästä tunnetummaksi hänen töidensä ihailijoille ja keräilijöille, on paljon jäänyt vielä kertomattakin. Ei siis ole perusteetonta odottaa että artikkelilla olisi jotakin tarjota myös minulle.

En tiedä tekniikoista, mutta näen KTL:n piirrostyylissä hämmästyttävän muuttumattomuuden.... Monella pitkään piirtävällä tyyli muuttuu luonnosmaisemmaksi ja hahmojen ulkonäkö muuttuu, mutta Leppäsellä ei.
Kyllä minä erotan muutoksia ja eri tyylejä. Selkeinpinä nyt kaudet: Sarjis, Semic-lehdet, Mustanaamio. Sekä tietenkin ns. oman tuotannon eli scifi-jutut, joissa niissäkin on nähtävissä kaikista em. mainituista poikkeavia otteita.

Toinen piirre hänen sarjoissaan mielestäni on, että laatu vaihtelee kovasti, ilmeisesti osittain kiireen ja osittain inspiraation puutteen takia.
Juuri näin. Piirrosten ns. laatu heittelehtii aika paljon ja klaffivirheitä yms. esiintyy. Luulisi, että juuri siksi Leppäsellä riittäisi ymmärrystä myös muille "heikkolahjaisimmille" tekijöille. Eipä ole mikään erehtymätön kone hänkään.  :)

Analyysiä on tekstissä toki muualla, esim. 40-ja 50-luvun ilmapiirin kuvauksessa alussa. Se puoltaa paikkaansa, koska se kuvaa, millaisessa ilmapiirissä KTL syntyi ja varttui, mutta on pitkähkö.
Minua taas närästi nimen omaan siinä olevat fibat. Kun "tuhlataan" 3 sivua historianoppituntiin, se sietäisi tehdä sitten hyvin. Näille väitteille Leppänen ei tietenkään mitään voi, mutta sietävät silti tulla oikaistuiksi.

Murtosaari kertoo miten 1940 ja -50 luvulla "kansalaiset ruohonjuuritasolla ihailivat säihkyvää Amerikkaa"(s.6) ja miten Suomi "valitsi amerikkalaisen ja englantilaisen televisiostandardin" (s.5)
No, kyllä Suomessa varmaan muutama amerikkafani oli tuolloinkin, mutta eiköhän "ruohonjuuritasolla" mietitty ihan muita asioita. Toki amerikanapu, eli sieltä saadut paketit olivat tervetullutta lisää pettuleipäruokavalioon, mutta paljon oli myös niitä jotka edelleen katsoivat tiukasti itään päin. Olympiavuonna Coca-Cola piipahti Helsingissä, mutta jotenkin tuntuu että "Amerikan meininki" rantautui isommin Suomeen vasta 1970-luvulla. Tietenkin on mahdollista että Leppäsen perheessä ihailtiin Amerikkaa, mutta sitähän emme ainakaan artikkelin perusteella tiedä.

Suomen telkkarisysteemillä (PAL) taas oli kyllä yhteistä englannin kanssa, mutta se oli tyystin eri kuin jenkkien (NTSC).
  
Sivulta 5 saadaan lukea miten "kotimainen sarjakuva jäi tuontisarjakuvan jyrän alle 1940-luvulla" ja sivulta 7 että "suomalainen sarjakuva pysyi vielä hengissä sanoma- ja aikakauslehdissä, vaikka olikin jo joutunut ahdinkoon." Näin siis 1950-luvun lopulla. Tulee sellainen kuva että Murtosaari ei oikein osaa päättää että jäikö Suomalainen Sarjakuva sodan jälkeen jyrän alle vai ei? (Siltä varalta että joku haluaa tietää, mainio Kaukorannan artikkeli aiheesta löytyy vaikkapa aivan alkupään Kannus lehdestä vuodelta 1980)

Puhuessaan ulkomailla tunnetuimmista suomalaisartisteista (Portti s. 35) Murtosaari unohtaa Janssonin jälkeen - tai ohella tunnetuimman, Touko Laaksosen. Sanoisin että myös monet nuoremman polven tekijät ovat jo Leppästä tunnetumpia (miten se sitten halutaankin mitata) ulkomailla.

Ettei menisi tylsäksi... Porttiartikkelin hauskin lapsus löytyy sivulta 27. Murtosaari kirjoittaa "Raiden - puoliksi ihminen, puoliksi kyborgi ..." Olen huvittanut itseäni miettimällä millainen tyyppi voisi olla puoliksi kyborgi, mutta huomasin myös että virhe näyttää juontavan juurensa MN 1/1991 artikkeliin (s. 72). Siinäkin mainitaan suunnitteilla oleva sarjakuvan jakso jossa Starstrikeristä tuli puoliksi kyborgi. Joku päivä sitten huomasin että myös Leppäsen kotisivulla kuvaillaan Raidenia juuri näin. Eli kierrätystavaraa tämäkin.

Huh. Sainpas pois sydämeltäni! Seuraavaksi sitten taas jotain positiivisempaa asiaa Leppäsestä.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013 klo 12:30:14 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #370 : 17.11.2013 klo 13:00:54 »



Onpas täällä kovasti taas  ryöpytetty ja ruoskittu Portti lehden artikkelia ja Murtosaaren tapaa kirjoittaa sekä itse piirtäjää. Jukka Murtosaaren tavasta kirjoittaa voidaan olla montaa mieltä joo.  Kuten Reima Mäkinen sanoi viimeisimmässä kommenttisaan, että "Huh. Sainpas pois sydämeltäni! Seuraavaksi sitten taas jotain positiivisempaa asiaa Leppäsestä."  

Minusta varmasti positiivinen uutinen ja meitä Leppäsen sarjakuvista AIDOSTI kiinnostuneita miellyttää seuraavan Hevosurheilu-lehden tuleva numero. Numerossa on haastattelu Leppäsestä ja siinä ilmeisesti käsitellään hänen piirtämiään hevos-sarjoja, sillä piirsihän Leppänen niitä paljon. Tämä voi varmastiolla myös kaikille hevosista kiinnostuneille ilahduttava artikkeli. En tiedä asiasta sen enempää, mutta saattaa olla seuraavaksi imestyvä tai sitä seuraava numero. Täytyy mennä kirjakauppaan selaamaan lehti, vaikken luekkaan Hevosurheilu nimistä julkaisua.

HUOM! Kirjoitin aluksi väärin. Artikkeli on HEVOSURHEILU nimisessä lehdessä eikä Hevoshullu-lehdessä. Kirjoitin kiireessä väärin. Sori!

« Viimeksi muokattu: 17.11.2013 klo 16:57:21 kirjoittanut Orjan May »

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 956
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #371 : 17.11.2013 klo 18:14:11 »
Höh, odotin linkkiä johonkin KTL:n poistamaan bloki-tekstiin.

Puupäähattuskandaali on tallella.

Itse ajattelen siihen tapaan, että kirjoittaja, joka poistaa julkaistut juttunsa päivien sisällä julkaisemisesta, tulee osoittaneeksi lähinnä sen, että hänellä ei ole sanottavaa.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #372 : 18.11.2013 klo 16:28:49 »
Pitkä matkustaminen omin rahoin kuulostaa erittäin hyvältä syyltä palkinnosta kieltäytymiseen. Tuossa Archive.orgissa säilyneessä kiinnostavassa tekstissä sanotaan muita syitä, jotka myös kuulostavat loogisilta, eli olisivatko ne olleet osasyitä. Kiitos tuon kaivamisesta, Jari.

Kirjoitusten poistoista täällä ruotimisen jälkeen tulee mielikuva, että kirjoittaja säikähtää taikka nolostuu niistä.

Jospa ”puolikyborgi” on kyborgin ja ihmisen jälkeläinen? :)

Onhan noita Leppäsen scifi-käsiksiä kunnioitettava määrä. Ne ovat omalla tavallaan oikein hyviä; aina ei tarvitse pyrkiä syvällisyyteen.

sarja

  • Jäsen
  • Viestejä: 759
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #373 : 18.11.2013 klo 21:37:05 »
Leppänen  on kehunut 50-luvun Korkeajännitystä parhaaksi  sarjakuvalehdeksi. Tyylillisesti  kuitenkin  Leppäsen  tekemät  sarjakuvat muistuttavat  Tarzania. Korkeajännityksen kirjamaisuus  ei kuitenkaan  juurikaan näy Leppäsen töissä. Jotkut Korkeajännityjsessä  julkaistut  sarjakuvat olivat  jaettu yleensä  kolmeen osaan. Tapa  ei ollut harvinainen muissakaan julkaistissa  sarjakuvalehdissä.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #374 : 18.11.2013 klo 21:59:13 »
Leppänen  on kehunut 50-luvun Korkeajännitystä parhaaksi  sarjakuvalehdeksi. Tyylillisesti  kuitenkin  Leppäsen  tekemät  sarjakuvat muistuttavat  Tarzania.

Tämän ketjun innoittamana katselin tuossa joku hetki sitten taas pitkästä aikaa Burne Hogarthin töitä, ja pitää sanoa että Hogarth nimenomaan ei ole realistinen sarjakuvapiirtäjä. Lahjakas piirtäjä ja taiteilija kyllä, mutta Hogarth luopuu varsinkin Tarzanissa koko ajan sujuvasti anatomian vaatimuksista ja vääntelee hahmoja kuin ne olisivat kumiukkoja irtoraajoin, varmasti täysin tietoisesti ja tavoitteenaan välittää dynamiikkaa, liikettä ja tunnetta.

Jos käsitettä "realistinen" ylipäätään haluaa käyttää, ja on valmis ottamaan aikansa pin-up -ihanteet osaksi tuota realismia, voisi Milton Caniffin ja Roy Cranen sanoa pyrkineen realistisuuteen. Sieltä Joonaskin tyylinsä löysi.