Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 166177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 042
  • <><
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #630 : 12.09.2023 klo 20:36:03 »
Mustanaamioketjusta jatkettua Sen tussipiirroksellisuus taas ei viittaa Leppäseen, kun muut ovat maalattuja?! Ainakin mun on todella vaikea sanoa noista. Pitäisi tuntea muiden Semicin kansimaalareiden töitä. Ainoastaan tämä Ruotsin 3/80 voisi minusta hyvin olla Leppäsen. https://www.comics.org/issue/109967/
Teräsmiehen leukalinjassa on jotakin leppäsmäistä ja myös tummemmissa varjokohdissa. Mutta sitten on esimerkiksi tuohon varmaan Leppäs-kanteen (2/79) joitakin (mun mielestä) selkeitä erojakin. Varmassa kannessa on selkeämmät ääriviivat ja maalaustyyli on jotenkin kolmiulotteisempaa.

Lainaus
Ei tiedetä montakoTeris-kantta Leppänen teki.
Mulla on jostakin jäänyt vahva mielikuva, että hän olisi tehnyt niitä kaksi. Nyt en kuitenkaan pysty millään asiaa perustelemaan enkä muista, että mistä tällaisen mielikuvan olen saanut.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #631 : 13.09.2023 klo 10:32:36 »
Teräsmiehen leukalinjassa on jotakin leppäsmäistä ja myös tummemmissa varjokohdissa. Mutta sitten on esimerkiksi tuohon varmaan Leppäs-kanteen (2/79) joitakin (mun mielestä) selkeitä erojakin. Varmassa kannessa on selkeämmät ääriviivat ja maalaustyyli on jotenkin kolmiulotteisempaa.
Mulla on jostakin jäänyt vahva mielikuva, että hän olisi tehnyt niitä kaksi. Nyt en kuitenkaan pysty millään asiaa perustelemaan enkä muista, että mistä tällaisen mielikuvan olen saanut.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.  :)

Mielestäni siellä on useampikin saman tyylinen (saman tekijän) kuin 2/79 ja niitä taas on merkitty ruotsalaisissa lähteissä muille piirtäjille.
Vielä yksi lisäys tuohon epävarmuutta aiheuttavaan listaan. Karin lausunnoista päätellen aihe (Teräsmies) ei hänta inspiroinut eikä hän itse taida pitää näitä töitä minään, kun ei ole koskaan asiaa tarkentanut. Tätä tietoa vasten 2/79 on mielestäni ehkä hieman liian onnistunut.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 042
  • <><
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #632 : 13.09.2023 klo 15:51:55 »
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.  :)

Mielestäni siellä on useampikin saman tyylinen (saman tekijän) kuin 2/79 ja niitä taas on merkitty ruotsalaisissa lähteissä muille piirtäjille.
Kyllä se on varmaa. Vai onko Kari itse väärässä: https://karileppanencomics.fi/muita__sekalaisia__kansikuvia.htm Tuon mukaan voisi ymmärtää, että hän teki lopulta vain yhden Teräsmies-kansikuvan ("siinä on ainoa kuva, jonka olen Teräsmiehestä ikinä piirtänyt").
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #633 : 14.09.2023 klo 14:40:50 »
Kyllä se on varmaa. Vai onko Kari itse väärässä: https://karileppanencomics.fi/muita__sekalaisia__kansikuvia.htm Tuon mukaan voisi ymmärtää, että hän teki lopulta vain yhden Teräsmies-kansikuvan ("siinä on ainoa kuva, jonka olen Teräsmiehestä ikinä piirtänyt").
Kiitos. Ja voi rähmä. En muista tuotakaan Leppäsen webbisivua nähneeni. Ilmeisesti kuitenkin aika vanha kun siellä ei uusimpia Mustis-kansia ole?

Mutta tämä selventää paljon, siis tieto että niitä on vain yksi. Tuo on selvästi just peiteväreillä tehty, eikä toista ihan samantyylistä, samalla tekniikalla, niissä Teriskansissa olekaan. Olisko ollut jossain Mustiksen leppäshaastattelussa tai vastaavassa maininta siitä että hän on tehnyt kansia Semicille. Siitä mullekin jäi mielikuva että niitä Teriskansia olis ollu useampi.

Ja onhan siinä 2/79 kannessa myös yksi Leppäselle tyypillinen anatomiamoka eli Teräsmiehen olkapää. Hän piirtää suurimman olkalihaksen aina kaartumaan liian keskeltä liian eteen. Siis verrattuna ihmisen anatomiaan. Vaikka tuossa on varjoa ja valokohta niin näin sen tulkitsisin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 731
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #634 : 14.09.2023 klo 19:23:36 »
Nyt asian vierestä. Tänään kävin kirjastossa ja siellä oli ilmoitustaululla lappu, johon sai laittaa toiveita, ketä kirjailijoita (koskee myös sarjakuvapiirtäjiä ja kirjoittajia) haluaisit paikalle ns. kirjallisuusiltaan.

No olihan se laitettava sinne Kari Leppänen...pistin vielä alle, että ette varmaan tule saamaan tätä heppua Kantsun kirjastoon vieraaksi. Mutta mieltäni kuitenkin hykerteli tuon lapun laitto. Siinä oli Sofi Oksasta ja muita tyyppejä, joita on kuullut ihan tarpeeksi viime vuosina.

Leppänen haastateltavana olisi kova juttu...ikinä nähnyt herraa livenä...taitaa olla erakkotyyppiä. No en kyllä hirveesti käy Ruottissa, joten en tule varmaan häntä koskaan näkemäänkään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 042
  • <><
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #635 : 14.09.2023 klo 19:44:35 »
No en kyllä hirveesti käy Ruottissa, joten en tule varmaan häntä koskaan näkemäänkään.
Ei kai Leppänen Ruotsissa asu? Ainakin itse olin siinä luulossa, että asuu Helsingissä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 731
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #636 : 14.09.2023 klo 20:34:03 »
Ei kai Leppänen Ruotsissa asu? Ainakin itse olin siinä luulossa, että asuu Helsingissä.
Ai jaa...mulla on ollut aina sellainen kuva, että asuisi Ruotsissa nykyään! No sittenhän toi voisi onnistuakin...yhtä hyvin kuin Puupäähatun jako.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 818
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #637 : 17.09.2023 klo 12:40:34 »
Kiitos. Ja voi rähmä. En muista tuotakaan Leppäsen webbisivua nähneeni. Ilmeisesti kuitenkin aika vanha kun siellä ei uusimpia Mustis-kansia ole?

On joo aika vanha. Olen joskus nähnyt tuon kansikuvagallerian, mutta oudosti sitä ei ole näkynyt Leppäsen sivuston linkeissä pitkään aikaan, eikä minusta näy nytkään.

Ja onhan siinä 2/79 kannessa myös yksi Leppäselle tyypillinen anatomiamoka eli Teräsmiehen olkapää. Hän piirtää suurimman olkalihaksen aina kaartumaan liian keskeltä liian eteen. Siis verrattuna ihmisen anatomiaan. Vaikka tuossa on varjoa ja valokohta niin näin sen tulkitsisin.  :)

Tarkka havainto! :)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #638 : 18.09.2023 klo 10:34:36 »
Tarkka havainto! :)
Laitoin ihan vain sillä että jos Leppänen itse huomais ton ja innostuis kommentoimaan kantta tai muuten taas blokaamaan.  :)

Miksei muuten sen keltaisen ukkelin jalka/sääri ole polven alapuolelta myös Loposen mainitsemien pyöreiden lihasten ohella jossain määrin tunnistettavaa Leppästä...
« Viimeksi muokattu: 18.09.2023 klo 10:36:46 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #639 : 10.11.2023 klo 11:14:01 »
Ruotsalaisten Wiggen-kokoelmaprojekti etenee Kickstarterissa. Toinen osa tulossa ja jos nyt lähtee voi vielä hankkia ykkösenkin. Kakkosessa mennään Ajan vankeihin asti.

    Prinsessan från Atlantis
    Imperiets hjärta
    Reptilernas rike
    Asteroidens hemlighet
    Den röda planeten
    Fångar i tiden

130 seriesidor helt i färg!

Tässä vielä linkki videoon, jossa käsittelen ykkösosan saapumista.

Varmaan joskus alkuvuodesta tuokin kakkososa sitten tulisi. Kyselin just että onko väritysmeiningit yhtään muuttuneet. Muistaakseni ykkösosan värittäjä oli lyönyt pensselit santaan, mikä on pelkästään hyvä uutinen. Aika pahasti tuossa ykkösessä oli runnottu Leppäsen töitä. Tosin hänen omalla suostumuksellaan, mutta kumminkin. Pieniä erojahan siinä ykkösen sisällössä oli otsikoiden ja aukeamataiton osalta Mustanaamiossa julkaistuihin. Ei kuitenkaan mitään kovin merkittävää.

Sitäkään en osaa suorilta sanoa, että joko nyt päästään alun perin väritettäväksi tarkoitetuille sivuille. Ekassahan oli väritetty mustavalkosarjakuvaa, mikä on aina vähän meh-juttu.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson