Kirjoittaja Aihe: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari  (Luettu 155936 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miha

  • Vieras
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #120 : 02.06.2012 klo 13:01:39 »
Vanhan herran purnaus näyttelyyn liittyen taisi olla lähinnä sitä, ettei näyttelyssä ollut kovin montaa työtä jotka olisivat mahtuneet hänen käsitykseensä seikkailusarjasta (=realistinen ja ammattimainen piirrosjälki), ja mitäs tuosta, mielipidehän se vain on eikä edes perustelematon.

Puupäähatusta purnaaminen taas oli sitä perinteistä "väärin ansaittu"-valitusta jota nyt tulee aina, voitti sen kuka tahansa, ja sekin on vain mielipide, niitä on kaikilla kuten persreikiäkin.

Jos yhdestä blogiaivopierusta jaksaa joku lähteä täällä vääntämään niin siitä vaan, kai se aikaa kuluu noinkin. Hoh jaa.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 831
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #121 : 02.06.2012 klo 14:33:31 »
Jos yhdestä blogiaivopierusta jaksaa joku lähteä täällä vääntämään niin siitä vaan, kai se aikaa kuluu noinkin. Hoh jaa.

Muistaakseni jostakin yhdestä blogikirjoituksesta oli tuossa ihan hiljakkoin aika mittavastikin vääntöä. :P

Minussa asuu kyllä pieni K. Leppänen, täytyy tunnustaa. Kemin kisan taso on ihan kriittisinkin perustein laskenut huolestuttavan alhaiseksi noista 1980-luvun koitoksista. En ole alpparia vielä nähnyt, mutta nuo palkitut nettisarjakuvat olivat aika luokatonta tyhjäpäisyyttä.

Hyvä dialogi, loistava kuvataide ja innostavat tarinat ovat olleet todella harvinaista herkkua viime vuosien kisa-albumeissa.

Tikku-ukko -sarjakuvat ovat pahimman luokan lukijankusettamista. Päät poikki!

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Galleriataiteilija
  • Viestejä: 1 762
  • archipictor.com
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #122 : 02.06.2012 klo 14:37:35 »
Tikku-ukko -sarjakuvat ovat pahimman luokan lukijankusettamista. Päät poikki!

Tuota.. jos on olemassa tekijöitä, jotka tykkäävät tehdä tikku-ukkosarjakuvia, ja jos on lukijoita, jotka tykkäävät lukea niitä, niin... mikä on ongelma? Keneltä se on pois? Väärin tykätty?

Riksa

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #123 : 02.06.2012 klo 17:06:12 »
Jos nyt oletetaan, että olit tosissasi niin olis kyllä hauska tietää mistä nämä käsitykset kumpuaa ja ketkä eturivin tekijöitä on sun mielestä paskoja piirtämään ja kertomaan? Tarkoititko esim. Jarlaa, Hiltusta, Nykästä, Jeskasta, Tietäväistä, Takaloa, Rantaa, Rauhalaa, Turusta, Ahosta, Mäkelää, Rapia...

Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Kirjoitellessani ei ollut tarkoitus yleistää, vaikka saattoi se yön hurmoksessa kirjoitellessa yleistämiseksi mennä. On suomessa minun mielestäni myös hyviä tekijöitä. Ikäni kun olen lukenut willereitä, asterixia, lucky lukea, korkkareita sun muita ulkomaan sarjakuvia, olen sarjakuvaa lukiessani tottunut tutkimaan piirrosjäljen todella tarkkaan. Ei varmaan ole ihmekään kun myöhemmin kotimaiseen tuotantoon tutustuneena, mitä täällä nyt etupäässä mainostetaan en osasta sarjakuvista ollut niinkään innostunut. Juban Viivi ja Wagner- sarjaan en lämmennyt, koska piirrosjälki ei ollut mielestäni juurikaan kiinnostava. Yritin kyllä pitää siitä, muttei onnistunut. Siis lyhyesti sanottuna pidän sarjakuvassa hyvän näköistä kuvitusta tärkeänä. Pidän jarlan Fingerpori-sarjasta paljon. Kalevasta tulee vilkaistua joka aamu kalkkarokin, onhan sen piirros siistin näköistä. Näitä on muitakin. En ole JOKA kotimaisen tekijän jälkeä nähnyt, mutta luettelen nyt niitä joiden sarjakuvista en ole erikoisemmin pitänyt.
Ensiksi Ville Ranta. Sarjakuvaa on rasittavaa lukea mielestäni tympeän piirrosjäljen, kuin myös epäselvän tekstauksen takia. Juban Viivistä ja Wagnerista kirjoitin jo, mutta varmaan siinä on sitä jotain mitä minä en ymmärrä sen nauttiman suosion johdosta. Katja Tukijaisen sarjakuvissa puhekuplat ovat välillä sitä muotoa ettei tiedä mitä pitäisi ensiksi lukea. :P Aiju Salminen... mitähän siitäkin sanoisi.
Sanompa vain tähän loppuun, että nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni muiden joukossa, ja ehkä edellinen kirjoitus meni pikkuisen yli. Onhan suomessa yksilöitä jotka tekevät ihan hienoa sarjakuvaa, mutta välttävämpää jälkeä tekevien suosiota en juuri ymmärrä, sillä minulla on oma käsitykseni hyvästä sarjakuvasta. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, jos joku tykkää sarjakuvasta mistä minä en, on se minulle yks hailee. Sehän on mielipidekysymys.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 272
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #124 : 02.06.2012 klo 22:03:45 »
Joo, mielipiteitä on monia. Jos ei ymmärrä jotakin sarjaa, sitä ei silti pitäisi tuomita. Joidenkin sarjakuvien arvo on muussa kuin ns. taidokkaassa piirtämisessä. On muutakin taitoa kuin pikkutarkkaa nysväystä.

VesaK

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 15 816
  • Kuka mitä häh?
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #125 : 02.06.2012 klo 22:51:19 »
Kari Suomalaisesta olikin jo muualla puhetta. Suositellaan nyt tässäkin Otto Sinisalon artikkelia Tähtivaeltajasta 3/11.

http://babeknabel.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=1587&Itemid=121
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 181
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #126 : 03.06.2012 klo 02:34:34 »
Toivoisin Helsingin Sarjakuvafestivaaleille ohjelmanumeroa, missä Kari T. Leppänen jurnuttaisi lavalla ulos kaiken pahan olonsa ja kertoisi mikä sarjakuvissa nykyään on vikana. Sen jälkeen lavalle voisi tulla liuta naissarjakuvantekijöitä sekä Ville Ranta ja he kaikki halaisivat Karia.

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #127 : 03.06.2012 klo 10:56:26 »
Leppäsen mielipiteet ovat raikas tuulahdus ummettuneessa sisäsiittoisessa suomalaisessa sarjakuvamaailmassa.

Hän on oikeassa Rannasta ja Lekasta, molemmat ovat törkeän huonoja piirtäjiä.

Suomalaisen seikkailusarjakuvan tai muun perinteisen sarjakuvan tila on huono. Eikä tekijöitä ole montaa. Nuoria tekijöitä ei juurikaan ole tullut esille jotka osaisivat ko. sarjakuvagenren tai satsaisivat siihen.

Suomalainen strippisarjakuva voi hyvin ja ns. taidesarjakuva (ne surullisen kuuluisat tikku-ukot, sun muut tahrat papereilla) joka on vallitseva suuntaus Suomessa.

Sarjakuvasta voisi todeta niin kuin monesta muutakin populaarijutusta, että kun  asia muuttuu kulttuuriksi ja se yhteiskunnallistetaan (eli aletaan jakamaan  mm taideapurahjoa), niin kyseinen asia pilataan.

Mutta asialle ei voi mitään ja hyvin piirretty perinteinen suomalainen sarjakuva on painumassa unholaan ja taidesarjakuva on vallassa. Nyt tarvittaisiin "vastarintaliikettä" ummettuneen suomalaisen sarjakuvakentän pelikentille.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012 klo 10:58:58 kirjoittanut Dennis »
Je suis alle kuuden euron pizza!

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 498
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #128 : 03.06.2012 klo 11:13:19 »
Lueskelin vasta nyt nuo Leppäsen tekstit. Ihan hyvää pohjaa keskustelulle.

Leppäseen pätee aika pitkälle ajatus jonka lähteen olen valitettavasti unohtanut: "Kurinalaiset vihaavat kurittomia yli kaiken."
Leppänen ei pidä siitä että asia joka hänelle on vakava, rakas ja tärkeä, joillekin muille  
Lainaus
...sarjakuvan suhteen ja mieltävät sen vain leikkikaluksi tai villerantamaiseksi anarkismiksi...

Väärin tykätty?
Jep. Tästä juuri on kyse. Myönnän että minäkin ajattelen noin. Kovin koirakoulu tuli tosin käytyä jo noin 10 vuotta sitten Joanna Rubin Drangerin "sarjakuvien" kanssa.
Joidenkin uudempien sarjakuvien suhteen vain ihmettelen että mistä lukijat pitävät kun he tykästyvät johonkin sarjaan jonka viehätystä itse en näe. Joissakin tapauksissa on oltava kyse samaistumisesta sarjakuvan (ja sen tekijän) maailmaan pikemminkin kuin sarjan itsensä tarjoamiin ideoihin (vitseihin) tai grafiikkaan. Tärkeää on siis se mitä työ edustaa ei niinkään se miltä se näyttää. On kivaa kun tässä sekavassa maailmassa edes joku sarja jollain tasolla resonoi omaan ajatusmaailmaan. Leppäsen suosima seikkailu ja fantasia puolestaan näyttää tismalleen siltä mitä se edustaa. Hänhän itsekin myöntää tämän:
Lainaus
Ideoista en sano mitään, koska sarjakuvassa on päällisin puolin kysymys sen ulkoasusta.

Leppäsen sanoin
Lainaus
kotitekoista, naiivisti työstettyä raakilesarjakuvaa
Kuvaa aika hyvin monia nykysarjakuvia. Ristiriita helposti, puolivahingossa syntyneen ja sydänveri & perspiraatio -menetelmällä syntyneen välillä on ilmeinen. Silloin jos/kun edellinen sattuu pärjäämään kaupallisesti paremmin kuin jälkimmäinen kyseessä tuntuisi olevan jo suoranainen vääryys. Vaan eipä ole, sillä jokainenhan saa tehdä ja tykätä sitä mitä haluaa. Leppänenkin varmasti olisi mieluummin iloinen hulivili, joka ei ota pulttia vähän kaikesta (tyyliin "Ovikin aukaistiin perinteisesti oikealla avaimella, eikä jollakin hemmetin muovilapulla.") jos vain pystyisi.

En ole nähnyt Kemin näyttelyä, mutta myönnän itsekin ihmetelleeni tekijänimien perusteella jonkin verran näyttelyn kokoajien (kokoajan?) tapaa määritellä seikkailusarjakuva. Leppäsen määritelmä (realistisesti piirretty mainstream) on nykyään jo liian kapea, mutta toisaalta, koska näyttelyssä ilmeisesti haluttiin esitellä lähinnä ammattimaisia tekijöitä, jouduttiin teemaa sopivien tekijöiden puutteessa laventamaan. Merkkerjä seikkailusarjakuvan(kin) noususuhdanteen jatkumisesta onneksi edelleen näkyy.  
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 054
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #129 : 03.06.2012 klo 13:12:18 »
Mietin tässä, että kyllähän Janssoneiden Muumeissa seikkaillaan hyvinkin paljon, ajalliset ja maantieteelliset rajat rikotaan ja kaikki on mahdollista.

1950-lukulaisesti määritelty seikkailusarjakuva on tietysti toinen juttu. Siinä pitää olla merirosvoja, lännenmiehiä, viidakoita, lentokoneita, ehkä ravisteltu martini. Jos ravisteltu martini jätetään laskuista, niin näistä aineksista saadaan Barksin Roope Ankka.

Huomattavin eurooppalainen seikkailusarjakuva saattaa olla Corto Maltese. Sitäkään ei aina pidetä ensisijaisesti seikkailusarjakuvana.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 521
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #130 : 03.06.2012 klo 13:49:04 »
Reiman kiteytys osuu maaliinsa erittäin tarkasti.

KTL on helppo leimata vanhaksi äksyksi ja katkeraksi mieheksi jolla ei ole mitään fiksua sanottavaa tai siis:
Väärin tykätty?
mutta toisin päin.
Väärin olla tykkäämättä.

molemmin puolin veräjää kun on vahvan mielipiteen omaavia ihmisiä ja ennen muuta vahva mielipide ei todellakaan edellytä asiohin perehtymistä.
Aina ei tarvitse olla synnitön, joskus piisaa se että niitä kiviä vaan sattuu olemaan käsillä niin miksei nyt sitten nakkelisi, eikös?

epäilemättä asiaan vaikuttaa myös ikivanhat hampaankoloon jääneet kaunat molemmin puolin asia jonka vatvominen tuskin edesauttaa kummankaan osapuolen asiaa suuntaan tai toiseen.

Sarjakuvaa on enemmän kuin vain jommallakumman osapuolen makuun tai mieleen mahtuu. Useimmiten se kun vielä, Molemmin puolin, pohjaa ennakkoluuloon tai "paskaa lukemattakin" asenteeseen.

Mustavalkoista asennetta löytyy molemmilta, perusinhimillinen piirre.


Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 748
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #131 : 03.06.2012 klo 14:00:39 »
Suomalainen strippisarjakuva voi hyvin ja ns. taidesarjakuva (ne surullisen kuuluisat tikku-ukot, sun muut tahrat papereilla) joka on vallitseva suuntaus Suomessa.
Mutta asialle ei voi mitään ja hyvin piirretty perinteinen suomalainen sarjakuva on painumassa unholaan ja taidesarjakuva on vallassa. Nyt tarvittaisiin "vastarintaliikettä" ummettuneen suomalaisen sarjakuvakentän pelikentille.

Kannattaisi edes huvikseen tsekata, mitä tälle "unohdetulle" suuntaukselle kuuluu, niin voisi ainakin lievittää omaa ummetustaan. Pelkästään Ville Tietäväisen "Näkymättömien käsien" saama huomio kumoaa väitteet valtasuuntauksen tai asenteiden rajautuneisuudesta. Hiltusen "Kalkkaro" pyörii sanomalehdissä ja ilmestyy myös liuskalehtinä. Jouko Nuoran "Kultainen nuoruus" voitti suuren albumikisan, eikä vähiten hienon ja huolellisen piirrostaiteen ansiosta. Ainakin Tarmo (ja Topi) Koivisto, Hannu Lukkarinen ja Anssi Rauhala tekevät koko ajan graafisesti hyvää työtä.
Koska "hyvin piirretty perinteinen suomalainen sarjakuva" olisi parempia aikoja elänyt?

Eikä Leppästä ja Joonasta ole unohdettu eikä heidän taidettaan aliarvostettu käsittääkseni koskaan. Kari T:n ummehtuneet mielipiteet ja heppoisehkot yleistykset ovat toki saaneet ansaitsemaansa vastakritiikkiä, mutta siinäkin on aina mukana tervettä respektiä hänen työtään kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012 klo 14:17:17 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 181
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #132 : 03.06.2012 klo 14:13:33 »
Dennisin kaltaisten foorumikirjoittelijoiden jutut ymmärrän hyvin mutta sitä en, että ammattilaiset julkisesti pilkkaavat toisiaan. Leppänen vaikuttaa hyvin surulliselta hahmolta.

Joka kerta myös hämmästyn, kun joku joka tuntee sarjakuvaa heittää väitteen, ettei Ville Ranta osaisi piirtää. Kenen tahansa sarjakuvia pidempään seuranneen (varsinkin jos on vielä itse piirustustaitoinen) pitäisi kyllä nähdä, että Ranta on erinomainen piirtäjä. Täysin eri asia on se, piirtääkö Ranta sellaisella tyylillä mikä omaa silmää miellyttää.

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 498
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #133 : 03.06.2012 klo 14:41:02 »
Dennisin kaltaisten foorumikirjoittelijoiden jutut ymmärrän hyvin mutta sitä en, että ammattilaiset julkisesti pilkkaavat toisiaan.
Tässäkin mielessä sarjakuva on lähestynyt muita taiteita, kirjallisuutta ja kuvataidetta. Niiden piirissä toisten julkinen tai selän takana tapahtuva väheksyminen ei ole ollenkaan poikkeuksellista. Itse asiassa ammattilaisilla on rasitteena samoista rahoista kilpaileminen, toimeentulo niukkuuden markkinoilla ja se väkisinkin aiheuttaa henkistä hinkausta.

On myös selvää että kun viihdettä tarkastellaan taiteen kriteereillä (tai päin vastoin) tullaan vääriin johtopäätöksiin. Siinä mielessä Leppäsen näkökulma on oikea, että sarjakuvaa ei osata vielä lukea ja tulkita taiteena (vaan sitä tarjotaan ja kulutetaan enimäkseen viihteenä). Ne teoksiset, joilla olisi vähän syvempiäkin ulottuvuuksia joko sivuutetaan tai sitten ne vain jäävät leijumaan limboon. Vastoin Leppäsen oletusta, "raakilesarjakuva" taas näyttää onnistuvan viihteen saralla varsin hyvin (usein pelkästään imitoimalla joitakin taiteen konventioita).

Henk. koht. minua on vaivannut pitkään se että Leppänen ei ottanut vastaan Puupääkotsaa silloin kun sitä tarjottiin. Lienen kuullut syynkin jo moneen kertaan mutta olen sen aina onnistunut unohtamaan. Yhtä kaikki, en osaa päättää oliko se älyttömän viileä vaiko todella typerä teko? Tässä Leppänen siis onnistui performanssitaiteilijana. :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 521
Vs: Kari Leppänen- nykypäivän realistisen sarjakuvan mestari
« Vastaus #134 : 03.06.2012 klo 14:44:01 »
Dennisin kaltaisten foorumikirjoittelijoiden jutut ymmärrän hyvin mutta sitä en, että ammattilaiset julkisesti pilkkaavat toisiaan. Leppänen vaikuttaa hyvin surulliselta hahmolta.

mutta ihmisiä ne ammattilaisetkin ovat.
 ja vaikka hyvää tarkoitatkin ei, halaaminen ei auta.
Kukaan ei halua olla holhottu tai sääliteltelty.

Julkinen pilkkaaminen on noloa, mutta toisaalta sillä on etunsa. Arvostan sitä joka puukottaa edestä, ei selän takaa.
Parempana näen että pidetään etäisyys eikä puukoteta vaan pysytään poissa. Maailma on pieni mutta pakkoko sitten on tunkea väkisin toisen nokille?
Omissa oloissaan pysymisessä on se että silloin kaikki tahot voivat vaalia omaa musta-valkoista maailmankuvaansa ja uskoa että totuuksia on vain yksi oikea.

Rannalla on omat ansionsa ja osaa piirtää omalla tyylillään, josta en piittaa, mutta on jättänyt itseni täysin kylmäksi töillään sisällöllisestikin.
Sivuja on paljon asiaa vähän.
Eipä silti KTLn ekat Wiggenit ja varsinkin Raiden olivat minusta hyviä. painotukseni on ekat Wiggenit.
Siinä mielessä nykyisellään herrat ovat vertailukelpoisia, kummallakaan ei ole mitään mielenkiintoista tai haastavaa sanottavaa (ja nyt se merkittävä asia) minulle.

Kummankaan kerronta ei haasta minua lukijana tai kokijana ammatillisesti ja taiteellisesti on parempia ja kiinnostavampia tekijöitä liikkeellä. Monille tosin kumpainenkin on parasta ikinä ja se heille suotakoon.

toki jos kumpikaan(Ranta tai Leppänen) päättää tehdä jotain uutta tajunnanräjäyttävää hyvä ja hienoa, mahdotontahan se ei ole.
Itse en kyllä sitä kummaltakaan näyttöjen pohjalla enää odota.
Kiva jos osoittavat oletukseni virheeliseksi