Kirjoittaja Aihe: Jarmo Mäkilä  (Luettu 18290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Jarmo Mäkilä
« : 19.12.2008 klo 20:01:56 »
Jarmo Mäkilältä on ilmestynyt uusi albumi, Taxi Van Goghin korvaan. Tässä arvostelu Uudessa Suomessa.

Tarvitaanko taas kolmannen kerran taidemaalari näyttämään sisäsiittoiselle sarjakuvaväelle miten sarjakuvaa tehdään?

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #1 : 19.12.2008 klo 20:19:52 »
Tuon kaverikehun nimittäminen arvioksi on loukkaus kaikkia Suomen arvioitsijoita kohtaan.

Huvitti kohta, ettei Mäkilän albumeita löydä mistään. Daydreameria oli ainakin vielä vähän aikaa sitten Kirjatorien alelaarit pullollaan.

Jos uusi kirja on tosiaan julkaistu jo syksyllä, ilmeisesti sitä myydään kirjakaupoissa taideosastolla, muuten olisi varmaan osunut silmään.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #2 : 28.12.2008 klo 18:22:58 »
Tuon kaverikehun nimittäminen arvioksi on loukkaus kaikkia Suomen arvioitsijoita kohtaan.

Ei voi olla kaverikehua. "Journalismin eettiset säännöt koskettavat myös kriitikkoja: on jäävättävä itsensä, jos kohde tai aihe on liian lähellä,.."

US:n jutun perusteella tähän sarjakuvaan ei kannattaisi tarttua, ellei sitten ole tykännyt niistä aiemmista.

Kaksi aiempaa teosta oli Otavan. Tämän kustantaja on Itikka Kustannus. Maalari on ryhtynyt omakustantajaksi. Huomionarvoinen seikka joka saattaa vaikuttaa mm. tekniseen lopputulokseen, painosmäärään ja saatavuuteen.

Edit: Jaoin pari lausetta kahtia. Lisäsin pisteitä ja isoja alkukirjaimia uusiin virkkeisiin.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2008 klo 10:54:20 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #3 : 28.12.2008 klo 19:06:43 »
Oho, joku oli siteerannut mua tuon jutun kommentiksi. Vastauskin on tullut:

Lainaus
On surkuhupaisaa väittää ettei Mäkilä osaa tehdä sarjakuvaa, sillä sarjakuva on esitys, jossa joukko perättäisiä kuvia muodostaa tarinan tekstin kanssa tai ilman. Sen määritelmän Mäkilän kirjat toteuttavat eli ovat sarjakuvaa. Se pitääkö joku niistä vai ei on taas aivan eri asia.
Minä satun pitämään niistä, koska ne ovat virkistävä poikkeus suomalaisessa sarjakuvakentässä. Kuvat ja teksti sisältävät molemmat hienoa kerroksellisuutta ja kestävät palaamista ko.sarjakuvakirjojen ääreen yhä uudelleen. Mäkilän sarjakuvat eivät edusta valtavirta sarjakuvaa ja ovat suunnattujakin epäkaupallisesti aikuisille ihmisille, joten ymmärrän, että niiden voi olla vaikea tavoittaa sankkoja ostajajoukkoja. On hienoa, että Mäkilä on jaksanut edelleen tehdä sarjakuviaan meille aikuisille ja toivottavsti saamme niitä vielä lukeaksemme lisää.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #4 : 28.12.2008 klo 20:28:25 »
Oho, joku oli siteerannut mua tuon jutun kommentiksi.

Hehe. Sillon ku vielä jaksoi jaaritella sarjisfinlandiasta, meinasin käyttää Mäkilää esimerkkinä sellasesta tapauksesta et ihmiselle, joka ei juurikaan sarjakuvia lue, Mäkilän alpparit voi näyttäytyä ihan toisella tapaa kuin ihmiselle joka lukee.

Lainaus
sisältävät molemmat hienoa kerroksellisuutta ja kestävät palaamista ko.sarjakuvakirjojen ääreen yhä uudelleen

 ;D

K.Kieherä

  • Vieras
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #5 : 29.12.2008 klo 22:05:19 »
Tekihän noita sarjakuvia Palsakin ja jos kauemmas mennään, vaikka kuinka moni taidemaalarin koulutuksen saanut. Mikäs reviirinpuolustuspalsta tämä oikein on, olen uutena jäsenenä aika pettynyt? Onko sarjakuvaporukka näin ahdasta?  Minusta tuo Ojan (?) kommentti kertoo enemmän hänestä itsestään. Harvoin näkee noin halpamaista kommentointia toisten teoksista ja teksteistä. Outoja intohimoja yhden sarjakuvakirjan ympärillä.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #6 : 29.12.2008 klo 23:12:49 »
Minusta tuo Ojan (?) kommentti kertoo enemmän hänestä itsestään. Harvoin näkee noin halpamaista kommentointia toisten teoksista ja teksteistä.

Mikä osa kommentista? Mitä se kertoo? Seison toki jokaisen sanani takana, sen takia kirjoitankin ne omalla nimelläni.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #7 : 29.12.2008 klo 23:51:52 »
Tekihän noita sarjakuvia Palsakin ja jos kauemmas mennään, vaikka kuinka moni taidemaalarin koulutuksen saanut. Mikäs reviirinpuolustuspalsta tämä oikein on

Kuinka niin? Mäkilän sarjakuvat eivät sarjakuvana toimi, semmoisen mielipiteen moni on ilmaissut ilman että Mäkilän koulutuksella olisi sen asian kanssa mitään tekemistä.

Palsan sarjakuvat toimivat, ja taiteilijakoulutus on todella monella mainiota sarjakuvaa tekevällä.

K.Kieherä

  • Vieras
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #8 : 30.12.2008 klo 00:14:44 »
Mäkilän sarjakuvat toimivat mainiosti jos osaa lukea kuvia eikä vain puhekuplia. Harva osaa tehdä yhtä hyviä kuvia, ja yo. höpinät ovat kai lähinnä kateutta. Oja ei Uuden Suomen kommentissaan esiintynyt nimellään vaan halpamaisesti nimimerkillä ja kommentti oli muutenkin ala-arvoinen henkilökohtaisuudessaan.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #9 : 30.12.2008 klo 00:28:38 »
Oja ei Uuden Suomen kommentissaan esiintynyt nimellään vaan halpamaisesti nimimerkillä ja kommentti oli muutenkin ala-arvoinen henkilökohtaisuudessaan.

Minä en ole Uuden Suomen nettisivuille kirjoittanut ainuttakaan kommenttia, joku muu nappasi lauseen tästä keskustelusta ja siteerasi sinne.

Joka tapauksessa eihän se väärin ollut: ei tuo mun mielestäni mikään arvostelu ole vaan kaverikehu, kuten kirjoitin. En tunne Mäkilää enkä kolumnin kirjoittajaa, joten sikäli henkilökohtaisuuksista ei ollut kyse, siitä vain, millainen olo "arvion" luettuani tuli. Subjektiivinen mielipiteeni.

Kuka on K. Kieherä, tekstin kirjoittaja vai Mäkilä vai joku muu, jos saan kysyä?

Se on totta, että harva osaa tehdä yhtä hyviä kuvia kuin Mäkilä mutta aika moni osaa tehdä parempia SARJAKUVIA.

K.Kieherä

  • Vieras
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #10 : 30.12.2008 klo 01:15:44 »
Tuon Ojan lausunnon perusteella yhä enemmän ihmettelee tunnelatausta aiemmissa kommenteissa. K. Kieherä harrastaa sarjakuvaa ja on pettynyt näihin sisäsiittoisiin höpinöihin. Eikö nyt yksi Mäkilä mahdu sarjakuvaan? Ketä hän uhkaa? Varsinkin kun hän tietääkseni pyrkii pätemään lähinnä taidemaalarina? Oajn kommentit ovat mielestäni halpoja ja alhaisia. Uudessa Suomessa hän esiintyi nimimerkillä, jos nyt olen ymmärtänyt oikein, että kommentti oli hänen. Kannattaako niin pienessä marginaaliryhmässä kuin sarjakuvassa harjoittaa lapsellista reviirinvartiointia?

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #11 : 30.12.2008 klo 01:25:26 »

Uudessa Suomessa hän esiintyi nimimerkillä, jos nyt olen ymmärtänyt oikein, että kommentti oli hänen.

et ole.

Oja esitti kommentin täällä, kvaakissa, mistä joku vieras taho joka sitä ei itse keksinyt sitä siteerasi.
Petteri Oja ei käytä nimimerkkejä koska jostain mystisestä syystä luulee oman nimen käytön olevan tae vilpittömyydestä tai mielipiteen takana seisomisesta.
Se ei ole korreiloiva tekijä, se on perusvaade.
aina.
Mutta hän ei siis uuden suomen sivuille kirjoittanut.
Älä syytä ko. henkilöä jostain mitä ei ole tehnyt.
Menikö perille?

. Eikö nyt yksi Mäkilä mahdu sarjakuvaan? Ketä hän uhkaa?

mahtuu toki, eikä uhkaa ketään siinä olet oikeassa.
Ja Petterillä on oikeus olla eri mieltä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #12 : 30.12.2008 klo 03:18:15 »
Ketä hän uhkaa?
Kuka on puhunut uhkasta? Missä?

Kai sitä sentään saa sanoa julki, jos ei pidä jostain.



pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #13 : 30.12.2008 klo 09:41:41 »
Ei kai nyt ole niin, että koska Jarmo Mäkilä tulee ns. sarjakuvaskenen ulkopuolelta, hänen sarjakuviaan ei saa kritisoida leimautumatta sisäsiittoiseksi? Minusta sarjakuvaan kuuluu tärkeänä osana liikkeen tuntu, kuvien sisällä ja kuvien muodostamassa kokonaisuudessa, ja Mäkilän sarjakuvat tuntuvat kiusallisen staattisilta. Siitä kun hän pääsisi, niin homma paranisi. Samalla on selvää, että etevä on maalarina hän.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2008 klo 09:43:32 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Jarmo Mäkilä
« Vastaus #14 : 30.12.2008 klo 10:01:12 »
Täällä tuntuu olevan tunnelatausta vain nimimerkki K. Kieherällä, kuka hän sitten lieneekään.

Itse suhtauduin aikoinaan samalla tavalla sarjakuvapiirien puheisiin Mäkilän ensimmäiseen sarjakuvaan. Olin nähnyt muutaman yksittäisen kuvan ja suorastaan hämmästyin, että joku Suomessa osaa tehdä näin komeata sarjakuvaa. Samalla myös ärsyynnyin pienten piirien vihamielisyyteen. Sitten tuli kohdalleni onni ja autuus lukea se ensimmäinen teos. Olin suorastaan tyrmistynyt, miten käsittämättömän huonoa "sarjakuvaa" se oli. Yksittäiset kuvat olivat edelleen komeita, Mäkilä on erinomainen maalari ja ansaitsee kyllä arvonannon ja kunnioituksen tällä saralla. Sen sijaan albumi oli lähinnä sarja kuvia peräkkäin. Kuvakerronnasta ei ollut hajuakaan vaikka yksittäinen kuva olisi saattanut toimia omillaan. Tarinasta en muista mitään, jos siinä sellaista ylipäänsä oli. Sellaista tunnettujen kaverien cameo-pistäytymisiä. Ihmiset ovat ilmeettömiä eivätkä oikein reagoi muihin ihmisiin tai ympäristöönsä.

Minä luulen, että suurimmalle osalle Kvaakin väestä on aivan yksi lysti, mistä kukin tekijä tulee. Taustalla ei ole kummoista merkitystä, kunhan sarjakuva on hyvää. Mäkilän koulutus ja kokemus maalarina olisi erinomainen pohja hienojen albumien tekemiselle, jos hän vain oppisi sarjakuvakerrontaa (ja tarinat olisivat muuta kuin diipadaapaa). Se, että erimuotoiset ruudut saadaan mahtumaan samalle sivulle, ei vielä riitä. Vaikkapa Wally Woodin 22 ruutua olisi ollut hyvä lukaista ennen sarjakuvien aloittamista.

Olen aina valmis lukemaan hyvän Mäkilä-albumin, jos sellainen tulee. Saman uskon pätevän suurimpaan osaan sarjakuvaväestä.