Kirjoittaja Aihe: Guy Delisle  (Luettu 54827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • **
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Guy Delisle
« Vastaus #15 : 10.10.2008 klo 14:59:57 »
Delisle on tietoisesti rajannut aiheensa omiin kokemuksiin. Tämä on isi on vähän väsynyt Burmassa, ei sen kummempaa (Enkä tällä nyt väheksy Ville Rantaa ollenkaan, eli älkää tähän puuttuko). Delisle ei ole ehkä reportteri, nämä on vaan muistiinpanoja siitä mitä on nähnyt. Päiväkirja.

Timo

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #16 : 10.10.2008 klo 15:06:52 »
Aura ja Timo: onhan se noin, mutta niin kuin Roju sanoi, niin valittu ympäristö antaa odottaa enemmän. Hukattu mahdollisuus mua eniten ärsyttää (mahdollisuus tehdä jotain syvällisempää).

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #17 : 10.10.2008 klo 15:11:05 »
Mutta kun se syvällisyys voi olla myös sellaista joka vain näyttää kepeältä.

Samalla tavalla kuin helpon näköinen viiva voi olla vuosikymmenien harjoittelun tulos.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 10.10.2008 klo 15:17:13 »
Onhan noissa niitä ajatuksiakin herättäviä juttuja, joskaan ei ehkä niin yltiösyvällisesti kuin jotkut ilmeisesti haluaisivat.

Jos tekee sarjakuvan omien kokemustensa pohjalta niin ei ole kai juuri muuta mahdollisuutta kuin käyttää omia kokemuksiaan, ja nehän saattavat diktatuureissa olla hyvinkin rajoitettuja. Antaahan se realistisen kuvan tilanteesta millaista on elää ulkomaalaisena maassa jossa asioita salataan ja pahimmassa tapauksessa ulkona ei saa liikkua ollenkaan ilman vahteja (kuten Pohjois-Koreassa.)

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
« Vastaus #19 : 10.10.2008 klo 15:35:39 »
Kuvittelin ennakkoon että tämä olisi vähän kuin Sacco, siksi mainitsin siitä. Mutta eihän se ollutkaan. Aika kaukana nämä ovat toisistaan. Delisle katselee ympäristöään lääkärin puolisona ja perheenisänä. Sacco taas reportterina.

VesaK

• Avustava toimittaja
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #20 : 10.10.2008 klo 16:02:58 »
Minusta tämä on juuri hyvä näin, että Delislie katsoo asioita tavallisen ihmisen tasolta, ei "vieraantuneena" kuten joku Kipling tai Jack London tms. klubillaan gintoniccia lipova siirtomaaherra, vaan esittäen näkemänsä ja kokemansa tavallisen ihmisen tasolta. Se on lopulta paljon tehokkaampaa vaikuttamista kuin väsätä rääkyvä ja vieraantunut pamfletti pohjalta "kattokaa nyt kun näiden Crème bruléessa ei ole edes kunnon kuorta".

Muistakaa tutustua Delislen nettisivuihin:
http://www.guydelisle.com/
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #21 : 10.10.2008 klo 17:19:52 »
Minusta tämä on juuri hyvä näin, että Delislie katsoo asioita tavallisen ihmisen tasolta, ei "vieraantuneena" kuten joku Kipling tai Jack London tms. klubillaan gintoniccia lipova siirtomaaherra, vaan esittäen näkemänsä ja kokemansa tavallisen ihmisen tasolta.
Eikö "pakko saada suosittelija aussi-klubille!" ole juuri tuota gintonicin lipittämistä?

Pjongjangi oli huomattavasti hyväksyttävämpi teos, koska Delisle oli siellä työmatkalla. Näkökulma oli työntekijän. Burmassa Delisle oli turisti. Lisäksi Pohjois-Koreassa ei pääse mihinkään ilman opasta, joten näkökulma on väkisinkin rajatumpi.

Melkein paruin ääneen kun Delisle sivuutti parilla ruudulla pahnoillaan makaavan vanhuksen, joka esitti kärkästä yhteiskuntakritiikkiä. Sitäkin olisi voinut haastatella, mutta Delislellä oli niin kiire aussiklubilleen...

Ei tämä mikään paska teos ole, mutta parempiakin matkaraportteja on nähty.

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
« Vastaus #22 : 10.10.2008 klo 18:08:58 »
Eikö se sitten ole hyvä että eri teoksissa on eri näkokulmia? Pjongjangia en ole lukenut.

Mutta pitkästä aikaa joku sarjakuvateos herättää Kvaakissa kuumaa keskustelua. Hienoa!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #23 : 10.10.2008 klo 18:38:42 »
Eikö "pakko saada suosittelija aussi-klubille!" ole juuri tuota gintonicin lipittämistä?

Kovin ulkopuolinen Delisle siellä klubilla oli. Hämmästeli niiden touhuja melkein yhtä paljon kuin paikallisten. Rouvien keskustelu klubilla Schweppes Tonicin vai minkä se nyt oli loppumisesta kaupoista oli aikas hyvä huomio. Enää ei saanut kunnon gin tonicia, voi hyvänen aika.

Ei Delisle siihen jengiin kuulunut. Ei tosiaankaan.

Jos Merkintöjä Burmasta olisi ollut poliittisesti alleviivaavan tiedostava ja moraalinen opus, olisiko se ollut kirjana yhtä hyvä kuin rehellinen kuvaus yhden ihmisen arjesta vierailla mailla, itsekin vieraana? Vastaan: ei.

"Mun iskä on sankari..."
« Viimeksi muokattu: 10.10.2008 klo 18:44:23 kirjoittanut Lurker »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #24 : 11.10.2008 klo 13:49:51 »
Eikö se sitten ole hyvä että eri teoksissa on eri näkokulmia?
En minä siitä Delisleä kritisoikaan, vaan siitä, että se toistaa samaa maneeria teoksesta toiseen, ja hukkaa hyviä tilaisuuksia syventää teostaan.

Kovin ulkopuolinen Delisle siellä klubilla oli. Hämmästeli niiden touhuja melkein yhtä paljon kuin paikallisten. Rouvien keskustelu klubilla Schweppes Tonicin vai minkä se nyt oli loppumisesta kaupoista oli aikas hyvä huomio. Enää ei saanut kunnon gin tonicia, voi hyvänen aika.

Ei Delisle siihen jengiin kuulunut. Ei tosiaankaan.
Alkaa mennä turhaksi väittelyksi, mutta mulle tuli vaikutelma, että Delisle kadehti isoja citymaastureita kuljettajineen (vaikka niitä vähän irvailikin), samaan aikaan kun itse vinttasi fillarilla yli 30 asteen helteessä. Jos ne aussiklubilaiset oli niin vastenmielisiä, niin miksi klubijäsenyys oli niin pakko saada, ja uima-altaallekin oli palattava kaatosateessa?

Marjane Satrapi onnistui paremmin oman elämänsä ja yhteiskunnallisen viestin yhdistämisessä.

Liisa T.

• Vieras
« Vastaus #25 : 11.10.2008 klo 14:00:46 »
En minä siitä Delisleä kritisoikaan, vaan siitä, että se toistaa samaa maneeria teoksesta toiseen, ja hukkaa hyviä tilaisuuksia syventää teostaan.
Alkaa mennä turhaksi väittelyksi, mutta mulle tuli vaikutelma, että Delisle kadehti isoja citymaastureita kuljettajineen (vaikka niitä vähän irvailikin), samaan aikaan kun itse vinttasi fillarilla yli 30 asteen helteessä. Jos ne aussiklubilaiset oli niin vastenmielisiä, niin miksi klubijäsenyys oli niin pakko saada, ja uima-altaallekin oli palattava kaatosateessa?

Marjane Satrapi onnistui paremmin oman elämänsä ja yhteiskunnallisen viestin yhdistämisessä.

Ggggrrrrr-rrrr-rrrrrr! Ei saa luoda itsensa nakoista, ei saa! Gggrrr.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #26 : 12.10.2008 klo 11:50:51 »
Tässä on nyt tietty se ongelma, että jos joku tekee päiväkirjasarjakuvaa, hänen pitäisi sitten elää semmoista elämää että se täyttäisi paremmin draaman säännöt.

Delislenkin olisi sitten vissiin pitänyt tehdä vaklausretkiä Burman salattuihin paikkoihin, tehdä rankkoja paljastuksia huumekulttuurista ja järjestää joku mielenosoitus tai muuta sellaista. Tenavan kanssa se tietty voisi olla vähän vaikeeta, pikkulapsi kun asettaa rajoitteensa. Mutta se Delisle vaan elikin elämäänsä ja piirteli siitä sarjistaan ja veti animaatiokursseja ja kävi mietiskelemässä luostarissa ja muuta sellaista.

Tai sitten hänen olisi pitänyt keksiä kaikkia hurjia juttuja ja kehua itseään enemmän, että kyllä mä oon siis ihan oikeesti dissaan länsimaisia diplomaattikotirouvia ja oon niitä parempi ihminen. Vai olisiko?

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #27 : 12.10.2008 klo 12:08:13 »
Nyt alat jo tulkita mun kirjoituksia niin kuin itse haluat, ei niin kuin minä kirjoitan.

Tässä on nyt tietty se ongelma, että jos joku tekee päiväkirjasarjakuvaa, hänen pitäisi sitten elää semmoista elämää että se täyttäisi paremmin draaman säännöt.
Delisle hallitsee draaman säännöt erinomaisesti, ja muokkaa oman elämänsä sattumuksista ovelia yhteensattumia ja ristiriitoja; jopa sellaisin määrin, ettei kaikki voi täysin olla totta. Tarkoitan valkoista valhetta (ts. dramatisointia), eli aikajärjestyksen muuttamista ja mahdollisten ja ajatuksellisten tapahtumien muuttamista tapahtuneiksi.

Delislenkin olisi sitten vissiin pitänyt tehdä vaklausretkiä Burman salattuihin paikkoihin, tehdä rankkoja paljastuksia huumekulttuurista ja järjestää joku mielenosoitus tai muuta sellaista.
Korttelin päässä asuntonsa vankina makaavan vanhuksen haastatteleminen olisi riittänyt.

Tai sitten hänen olisi pitänyt keksiä kaikkia hurjia juttuja ja kehua itseään enemmän, että kyllä mä oon siis ihan oikeesti dissaan länsimaisia diplomaattikotirouvia ja oon niitä parempi ihminen. Vai olisiko?
Se tekee jo niin, todelliset ajatukset vain paistaa läpi.

Mitä järkeä on tehdä sarjakuvia "Guy Delisle uima-altaalla Burmassa", "Guy Delisle uima-altaalla Pohjois-Koreassa" ja "Guy Delisle uima-altaalla Kiinassa"? Yksi riittää, kiitos.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #28 : 12.10.2008 klo 12:26:40 »
Mitä järkeä on tehdä sarjakuvia "Guy Delisle uima-altaalla Burmassa", "Guy Delisle uima-altaalla Pohjois-Koreassa" ja "Guy Delisle uima-altaalla Kiinassa"? Yksi riittää, kiitos.

Okei, ymmärrän moraalisen närkästyksesi, näkökannaltasi joko tekijän tylsistä sarjakuvista tai huonoista elämänasenteista. Jokainen lukija luo oman suhteensa teokseen. Me luemme saman kirjan eri tavalla. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. Siksi tosiaankin tulkitsen omalta kannaltani "vääriä" käsityksiäsi oman lukukokemukseni kautta, enhän minä muutakaan voi... ;-)

Toki pitää huomata, että Delislen sarjakuvaromaanit ovat olleet menestyksiä. Tavallista lukijaa kiinnostavat tavalliset ihmiset - aina välillä.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #29 : 12.10.2008 klo 14:16:23 »
Okei, ymmärrän moraalisen närkästyksesi, näkökannaltasi joko tekijän tylsistä sarjakuvista tai huonoista elämänasenteista.
Ei tässä ole kyse närkästyksestä, vaan yksinkertaisesti kritiikistä. Omasta mielestäni olen tässä ketjussa antanut aika selkeän kuvan Delislen vahvuuksista ja heikkouksista. Sille minä en voi mitään, miten niitä luetaan.

Ja Delislen teoksista SAA pitää.