Kirjoittaja Aihe: Guy Delisle  (Luettu 54699 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Guy Delisle
« : 09.10.2008 klo 18:50:23 »

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
Vs: Guy Delisle
« Vastaus #1 : 10.10.2008 klo 11:48:49 »
Ei ihmisillä tuon kirjan perusteella yhtä ankeaa ollut kuin vaikka Joe Saccon kuolemanvakavassa Palestiinassa. Hupaisia yksityiskohtia riittää myös kulttuurien kohtaamisista.

Suositeltava kirja. Lewis Trondheim tuli mieleen, ja sehän on positiivista.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #2 : 10.10.2008 klo 12:42:33 »
Vaikka Delisle onkin Burmassa vaimonsa siivellä Lääkärit ilman raajoja-järjestön mukana, niin silti kyseessä on ihan tavallinen dokumentti turistimatkasta. Guy kyllä kärttää hanakasti pääsyä mukaan kentälle, jotta saisi sarjakuvateokseensa edes jotain sisältöä.

Jos Delisle olisi halunnut, hän olisi voinut kerätä aineistoa haastattelemalla paikallisia ja ulkomaille paenneita, ja tukeutua lehtiartikkeleihin. Delislen matkaraportit ovat aina häneen itseensä keskittyviä, ja mies on mahdollisimman tylsä, laiska länsimaalainen jolle ei tapahdu mitään.

Joitain hyviä huomioita on, kuten se, että jenkit rakentaa uutta Burmaan suurlähetystöä samaan aikaan kun pitävät maata kauppasaarrossa. Lopun heroonipalkatuista timantinlouhijoista olisi saanut mahtavan raportin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #3 : 10.10.2008 klo 13:07:55 »
...mies on mahdollisimman tylsä, laiska länsimaalainen jolle ei tapahdu mitään.

Tuo "laiska" länsimaalainen piirsi paksun sarjakuvaromaanin kokemuksistaan.

Tuo "laiska" länsimaalainen kertoo rehellisesti itsestään eikä keksi mitään sankaritarinaa länsimaalaisen paremmuudesta itämaalaisiin (?) verrattuna. Sellaisesta hän kyllä haaveilee sarjakuvaromaanissaan, mutta... no, lukekaa itse.

Tuo "laiska" länsimaalainen on levittänyt teoksellaan kuvaa Burman todellisuudesta melkoisen tehokkaasti, jopa tänne meille asti.

Tuo "laiska" länsimaalainen on paiskinut töitä animaatiostudioissa Aasiassa, ja kertonut niistäkin kokemuksistaan.

Seuraavaksi tuo toivoton "laiskimus" on suuntaamassa Israeliin, ehkä.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #4 : 10.10.2008 klo 13:20:29 »
Tunnut ottavan kritiikin perin henkilökohtaisesti.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #5 : 10.10.2008 klo 13:25:31 »
Tunnut ottavan kritiikin perin henkilökohtaisesti.

Kun niin ältsin ahkeraa miestä kuin Delisle sanotaan laiskaksi, niin se jotenkin ottaa syrämestä. Puolustin vähän.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #6 : 10.10.2008 klo 13:37:04 »
Delislen piirrostyylillä pitäisi pystyä vähintään 4 sivun päivävauhtiin, joten 263-sivuinen alpparikin syntyy suht nopeasti.

Ei se minusta ole keskivertosarjakuvapiirtäjää ahkerampi, varsinkaan kun aineiston etsimiseen ja käsikirjoitusten taustoittamiseen ei juurikaan mene aikaa. Kaikki perusinfo näyttäisi olevan kansalaisjärjestöjen papereista napattua, ja piirustusapuna valokuvia.

Pisteet Delislelle siitä ettei se ruikuta niin kuin Sacco.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #7 : 10.10.2008 klo 13:40:13 »
Hyvä yritys, mutta nyt mä hillitten itteni...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 10.10.2008 klo 14:16:32 »
Lainaus
Delislen matkaraportit ovat aina häneen itseensä keskittyviä, ja mies on mahdollisimman tylsä, laiska länsimaalainen jolle ei tapahdu mitään.

Mä oon aika lailla samaa mieltä Tohtorin kanssa tästä Delislestä. Kirja kirjan jälkeen olen odottanut, että saataisiin jotain diipimpää kuin pelkkiä postikortteja valkoisen miehen vieraantumisesta eksoottisissa matkakohteissa. No, ei se taida olla sen pyrkimys... taitaa tulla aika pitkäksi kotimiehenä. Semmoinen maku minusta näistä on vähän jäänyt. Ilman vaimonsa duunia Delisle ois pysynyt ihan koti-Québecissa vaan. Ei mikään seikkailijaluonne.

Sinänsä ihan ookoo lähestymistapa tuokin, itse vaan kaipaisin jotain enemmän.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2008 klo 14:18:35 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #9 : 10.10.2008 klo 14:41:39 »
Siis ymmärsinkö oikein, Doc & Roju, kritiikkinne osuu Delislen elämän sisältöön, siihen ettei hän ole tarpeeksi seikkailunhaluinen ja rohkeammin moraalinen?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 10.10.2008 klo 14:45:44 »
Mun tapauksessa olen väärä lukija Delislelle. Aihe virittää minussa odotuksia syväluotaavammasta käsittelytavasta, ja petyn Delislen turistioppailuun.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #11 : 10.10.2008 klo 14:48:17 »
Siis ymmärsinkö oikein, Doc & Roju, kritiikkinne osuu Delislen elämän sisältöön, siihen ettei hän ole tarpeeksi seikkailunhaluinen ja rohkeammin moraalinen?
Ei, vaan siihen että hän tekee matkaraporttia turistimatkasta, sen sijaan että paneutuisi syvällisemmin aiheeseensa, tutkisi ja kertoisi elämänkohtaloita.

Henkilökohtaisesti mua kiinnostaisi paljon enemmän sellaisen ihmisen tarina, joka ei käytä huumeita, mutta saa palkkansa heroiinina, kuin että Burmasta saa(kin) Japanilaisia vaippoja.

Kyllä maailmassa sijaa on yhdelle turistisarjakuvallekin, mutta Delislellä se ei ole yhteen jäänyt.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #12 : 10.10.2008 klo 14:55:24 »
Mitä ihmettä se syvällisyys oikein mahtaa ollakaan? Kirjan yksi hienoimmista kohtauksista on se, kun Delisle kuvittelee mielessään aloittavansa jokapäiväisen yhden miehen protestin Aung San Suu Kyin kotitalon edessä. Mutta sitten hän jääkin seuraavana päivänä kylpyleikkeihin poikansa kanssa... aika syvältäluotaavaa, siis sen kannalta, millainen ihminen on.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #13 : 10.10.2008 klo 14:58:31 »
aika syvältäluotaavaa, siis sen kannalta, millainen ihminen on.
= laiska  ;)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 10.10.2008 klo 14:59:41 »
Ite olen kyllä tykännyt Delislen sarjakuvista. Olen käsittänyt että tarkoitus on ollut tehdä päiväkirjamaista sarjakuvaa eikä täydellistä syväluotaavaa infopakettia. Koska kyse on päiväkirjasta, luonnollisesti se pyörii kyseisen päiväkirjan piirtäjän elämän ympärillä, ja antaa kyllä ihan musta ihan pätevän kuvauksen yhden ihmisen kokemuksista. Oma suosikkini on kyllä yhä Pyongyang.