Kirjoittaja Aihe: Martin tom Dieck  (Luettu 3702 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Martin tom Dieck
« : 02.10.2008 klo 20:08:40 »
Martin tom Dieck on saksalainen sarjakuvataiteilija.

Hänen esikoisteoksensa, Viaton matkustaja, on arvioitu etusivulla.

Kuten arvostelusta voi lukea, en tavoittanut Dieckin teosta henkilökohtaisella tasolla. Näen Viattoman matkustajan ensisijaisesti ja voimakkaasti symboliikan sävyttämänä ajankuvana. Erityisesti matkustajien ja olennaisimpien tapahtumien kohdalla mielikuvat, joita arvostelussa käsitellään, olivat välittömästi hyvin vahvoja.

Tähän tulkintaan liittyy toki solmukohtiakin. Minua kiinnostaakin kuulla, millaisia tulkintoja olette Viattomasta matkustajasta osaltanne tehneet. Mikäli oma tai toisaalla tehty tulkinta on ristiriidassa arvostelussa esitettyyn, nostakaa asia esiin!

Mitä arvosteluun itseensä tulee, kaikki kommentit ja kritiikki on tervetullutta. Arvostelua voi ruotia myös ilman yhteyttä Dieckin teokseen täällä.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Vs: Martin tom Dieck
« Vastaus #1 : 03.10.2008 klo 10:23:41 »
Lainaus
Dieckin teos saa ne merkitykset, jotka lukija sille antaa.
Tästä lauseesta olen jopa kateellinen (olisinpa keksinyt sen itse!) koska näinhän se on.

Poliittista yhteyttä voisin pitää jopa ylitulkintana, vaikka teos onkin ilmestynyt 1993. Toisaalta, poliittiset johtopäätökset ovat niin osuvia, että voisit jopa olla oikeassa. Subjektiivista.

Mulle Viaton matkustaja aukesi enemmän tunnetasolla. Mieleen nousi kuvia ekspressionistisista elokuvista, ja muista samantyyppisistä (populaari)kulttuurin tuotoksista. Mulle laivan sisusta edusti matkaa alitajuntaan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2 : 04.10.2008 klo 13:03:20 »
Mulle laivan sisusta edusti matkaa alitajuntaan.

Näin sen voi yhtä hyvin tulkita. Laivan sisuksissa muutama kuvio jäi askarruttamaan, koska uskoisin niillä olevan suurempaakin merkitystä, mutta en pystynyt yhdistämään niitä minnekään. Joka pystyy, kertokoon ihmeessä.

Sovitettuna omaan tulkintaani, matka laivan sisuksiin edusti haluttomuutta suunnata eteenpäin ja palata siihen tilaan (menneisyyteen), joka oli Saksan yhdistymisen myötä kadonnut. Tällöin konemiehen edustama Neuvostoliitto (joka tuolloin oli nimenomaan Saksan yhdistymistä vastustaneista voimista merkittävin, ellei suorastaan ainoa) saa matkustajan sanoillaan käsittämään, ettei se ole mahdollista. Erityisesti viimeiset kuvat konemiehestä loksauttivat oman tulkintani lopullisesti siihen muotoonsa, jossa arvostelun esitin.

EDIT: Täsmennän, että kuvioilla tarkoitin symboleja ja tekstinpätkiä, joita tuskin saksaa puhuvakaan pystyisi tunnistamaan. Itse en kyennyt kunnolla poimimaan edes satunnaisia sanoja, mutta saksa on muutenkin minulla pahasti ruosteessa.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2008 klo 14:16:46 kirjoittanut Jiksi »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #3 : 04.10.2008 klo 13:29:50 »
Tästä lauseesta olen jopa kateellinen (olisinpa keksinyt sen itse!) koska näinhän se on.

Minä taas ihastelen lausetta: "Tulkinta on yksioikoisuudestaan huolimatta väistämätön." Niin juuri!

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #4 : 04.10.2008 klo 14:28:59 »
Kuka oli kuuntelemassa tom Dieckiä sarjakuvafestareilla, avasiko mies Viattoman matkustajan saloja?