Kirjoittaja Aihe: Art Spiegelman (Maus)  (Luettu 7132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Art Spiegelman (Maus)
« : 27.09.2008 klo 12:48:00 »
Ostin sarjakuvafestivaaleilla Maussin kokoomateoksen (2003), en ollut sitä ennen lukenut ja se oli TÖRKEÄN HYVÄ.

Ongelma on vain että Maus II:n sivu 115 löytyy myös sivulta jonka pitäisi olla 118.

Löytyykö tämä kenenkään muun kappaleesta? Onko minulla mahiksia saada kirja palautettua?

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #1 : 27.09.2008 klo 13:33:29 »
Ongelma on vain että Maus II:n sivu 115 löytyy myös sivulta jonka pitäisi olla 118.

Löytyykö tämä kenenkään muun kappaleesta? Onko minulla mahiksia saada kirja palautettua?

On varmasti. Myyvään tahoon vaan yhteyttä. Mun kappaleessani ei ole painovirheitä.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #2 : 09.11.2009 klo 21:09:12 »
Kerrotko J. Salo, kuinka hommassa käytiin. Saitko virheettömän tilalle? Sain nyt luettua oma kappaleeni, jonka ostin varmaan yli vuosi sitten. Ja yllättäen sama virhe löytyi minunkin kappaleestani.
"Tex-tieteen yli-morisco"

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #3 : 09.11.2009 klo 21:22:35 »
Janne, vein Kiasman kirjakauppaan, antoivat toisen kappaleen tilalle. Tarkistin uuden kappaleen onneksi kaupassa, sillä korvikkeessa oli sama painovirhe.

Kävin myyjän kanssa koko varaston läpi, mutta kaikissa oli sama virhe. Lopulta antoi rahat takaisin.

EDIT: Mainittakoon että kappaleessani oli vielä Rosebudin hintalappu paikallaan. Kuittia minulla ei ollut, kun festivaaleilta ostin.

El Reijo

  • Jäsen
  • Viestejä: 546
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #4 : 09.11.2009 klo 21:33:15 »
En vielä ole ehättänyt lukemaan mutta sain tuon jokin aika sitten. No, sama juttuhan näyttää siinäkin olevan. Olisko jollain (Petteri?) mahdollisuutta skannata se sivu 118 siten kuin sen kuuluisi olla?
Voisi vaikka tulostaa itselleen sen ja laittaa kirjan väliin.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #5 : 09.11.2009 klo 22:57:13 »
En vielä ole ehättänyt lukemaan mutta sain tuon jokin aika sitten. No, sama juttuhan näyttää siinäkin olevan. Olisko jollain (Petteri?) mahdollisuutta skannata se sivu 118 siten kuin sen kuuluisi olla?
Voisi vaikka tulostaa itselleen sen ja laittaa kirjan väliin.

Minun kappaleessani oli useampikin sivu hajalla. Tuo oli vain ensimmäinen esimerkki, jonka yllä kuvasin.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #6 : 09.11.2009 klo 23:06:58 »
Minä en omassani huomannut kuin tuon yhden virheen. Mitä muita pitäisi löytyä?
"Tex-tieteen yli-morisco"

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #7 : 10.11.2009 klo 11:18:24 »
Minä en omassani huomannut kuin tuon yhden virheen. Mitä muita pitäisi löytyä?
Minulla ei ole ollut tuota kirjaa vuoteen, mutta kyllä sen taisi sivunumeroista huomata kun paikka vaihtui.

Jos oikein muistan, niin aloitusviestissä mainitsemani kohta leikkasi poikki koko aukeaman panelin, minkä takia se on todella helppo huomata. Mutta virheitä löytyi pitkin Mausin kakkososaa.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #8 : 10.11.2009 klo 12:59:30 »
On varmasti. Myyvään tahoon vaan yhteyttä. Mun kappaleessani ei ole painovirheitä.

Mulla on tuossa viitisentoista kappaletta Mausia, ja kaikissa sama virhe. Pistää epäilemään aiempaa lausuntoani. Täytyy tarkistaa kotona uudestaan. Tuo ei nimittäin ole semmoinen virhe mikä tulee joihinkin kappaleisiin painossa vaan virhe on tehty jo taitossa. Eli löytynee koko painoksesta. Joko kirjasta on kaksi painosta tai sitten virhe on kaikissa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #9 : 16.11.2009 klo 11:51:59 »
Kumma, että kustantaja ei ole vastannut asialliseen palautteeseeni. Viestin lähettämisestä on jo viikko.

Tietääkö kukaan, onko sivulla 118 alunperin ollut sarjakuvaa lainkaan? Sen sivun jälkeenhän allkaa muistini mukaan uusi kappale. Eli jos sivulla 118 ei pitäisikään olla mitään, niin suurta vahinko ei olisi kärsitty.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #10 : 17.11.2009 klo 01:49:51 »
Kumma, että kustantaja ei ole vastannut asialliseen palautteeseeni. Viestin lähettämisestä on jo viikko.

Kirja on julkaistu 2003 mikä voi vaikuttaa asiaan.

Tsekkasin että on omassa kappaleessanikin painovirhe. Lienen aiemmin katsonut epähuomiossa ykkös-Mausin puolelta, nehän on sivunumeroitu erikseen. Voinee suht varmasti väittää, että virhe on koko painoksessa.

Mutta onko se myös pehmeäkantisessa laitoksessa? Maushan ilmestyi alunperin kahtena erillisenä kirjana. Jos joku täällä omistaa Maus 2:n vuodelta -92 voisi tarkistaa asian.

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #11 : 17.11.2009 klo 15:01:37 »
Minulla on myös englanninkielinen versio. Jos joku kuvailee, mitä tapahtuu edellisellä sivulla, niin voin tarkistaa. (Tässä on erilainen sivunumerointi).

Aika kummaa, että moisen virheen annetaan toistua laitoksesta toiseen.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #12 : 17.11.2009 klo 15:30:58 »
No niin. Suomenkielisestä ei ole jäänyt mitään pois, vaan tuo sivu 118 on ylimääräinen.

Liimatkaa päälle valkoinen paperi.

MUOKS: Englanninkielisistä skanneista on tiputettu pois sivu 118, eli siksi ilmeisesti kun se on ollut ylimääräinen. Eli virhe on ollut jo englanniksi.

Jyrki, se on neljännen luvun viimeinen sivu.

Se ei kyllä ole kirjan ainoa kerta, kun sama sivu on kaksi kertaa.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #13 : 18.08.2019 klo 10:00:12 »
Marvel jätti kokoomastaan pois Art Spiegelmanin esipuheen osuuden, koska tämä käytti Trumpista nimitystä "Orange Skull", viittaus oli tietenkin Punakalloon.

Newsweek: 'MAUS' AUTHOR REMOVED FROM MARVEL COLLECTION FOR CALLING TRUMP 'ORANGE SKULL'

The Guardian: Art Spiegelman - golden age superheroes were shaped by the rise of fascism
- After the first Captain America, the German American Bund and America Firsters bombarded the publisher’s offices with hate mail and obscene phone calls
« Viimeksi muokattu: 09.10.2019 klo 21:27:45 kirjoittanut Lurker »

Ördög

  • Jäsen
  • Viestejä: 286
Vs: Art Spiegelman (Maus)
« Vastaus #14 : 27.01.2022 klo 19:46:43 »
Alastomuutta harrastavat, törkeää kieltä käyttävät hiiret ajettakoon pois koulusta. Mää ihmettelen kauhiast, toteaa Peilimies itse.

A Tennessee school board removed the graphic novel 'Maus,' about the Holocaust, from curriculum due to language and nudity concerns
https://edition.cnn.com/2022/01/27/us/tennessee-school-board-removes-maus/index.html
Lainaus
"Maus," the Pulitzer Prize-winning graphic novel about the experiences of Holocaust survivors, has been removed from an eighth-grade English language arts curriculum by a Tennessee school board over concerns about "rough, objectionable language" and a drawing of a nude woman.

The McMinn County Board of Education voted 10-0 to remove the book from the curriculum, saying it should be replaced, if possible, with another book without content deemed objectionable.
----
"I'm trying to, like, wrap my brain around it," Spiegelman said on CNN's "New Day" when asked for his reaction in an interview Thursday.

"I moved past total bafflement to try to be tolerant of people who may possibly not be Nazis, maybe," the author said, noting it did not appear based on the meeting that the board wanted the book removed because the author was Jewish.

"They're totally focused on some bad words that are in the book," he said. "I can't believe the word 'damn' would get the book jettisoned out of the school on its own."
« Viimeksi muokattu: 27.01.2022 klo 19:48:45 kirjoittanut Ördög »