Oni Kudaki 2: The Nightless City

Shōgunin mahdin hiipuessa 1500-luvun Japanissa ninjutsu-taidoille on kysyntää. Kamppailu hajaantuvasta vallasta koskettaa myös Kaeden, ninjaksi koulitun naisen, elämää.

Kristian Huitulan Oni Kudaki -sarjan toinen osa, The Nightless City, jatkaa The Magician and the Ghost Boy -albumin seikkailua. Apunaan Huitulalla on ollut hänen vaimonsa Kanako Matsui.

Koston polku

Kaeden suorittama salamurha yhdistää hänet oman lapsuutensa tapahtumiin. Ellei kohtalo olisi valinnut toisin, Kaede eläisi viihdyttäen miehiä punaisten lyhtyjen korttelissa.

Kaede kuulee mestariltaan vanhempiensa kuolemaan johtaneista tapahtumista. Tämä opastaa Kaedea sanoen ettei menneisyys määritä ihmistä, vaan sen tekee tie jonka kukin itselleen valitsee.

Kaede päättää astua koston polulle ja ryhtyy jäljittämään isänsä tappajaa.

The Nightless City tarjoaa lukijalle täysipainoisen seikkailun, joka on samalla osa suurempaa tarinakokonaisuutta. Sen juonikeskeinen tarina vaatii lukijaltaan hivenen keskittymiskykyä, mutta kerrontateknisten ratkaisujen sijaan asia johtuu kuvituksesta.

Tasaisen varmaa kuvitusta

Huitulan kynänjälkeä on ilo seurata, mutta silmän kestää aikansa tottua kokonaisvaikutelmaan. Koska ruutujakoa ei heti hahmota, joutuu katsetta hetken aina tarkentamaan sivulta toiselle siirryttäessä. Sivusommittelu on itsessään kekseliään onnistunutta, mutta osaltaan pahentaa asiaa sivujen ollessa täyteen ladottuja.

Kuvittajana Huitula tekee omaehtoista sarjakuvaa, jossa hänen oma tyylinsä on voimakkaimpana läsnä. Tyylissä on nähtävissä hänen kehityskaarensa sarjakuvataiteilijana ja vasta toissijaisesti ulkopuoliset vaikutteet – joita Oni Kudaki sisältää kaikilta kolmelta sarjakuvamantereelta.

Huitula itse kertoo ottaneensa vaikutteensa Hokusain (1760–1849) kaltaisilta taiteilijoilta. Maisemakuvauksen ja tietyn muotokielen osalta tämä pitää paikkansa, mutta viivankäyttö yhdistyy ennemmin länsimaiseen nykysarjakuvaan kuin vuosisatoja vanhoihin puupiirroksiin.

Väitän, ettei Huitula edes tavoittele manga-jälkeä, sillä Oni Kudaki on kulttuurivaikutteistaan huolimatta lähempänä länsimaista sarjakuvaa.

Kulttuurivaikutteet ja yksityiskohdat sijoittuvat tukevasti itään, viivankäyttö kuvakulmineen länteen ja karikatyyrimaisissa hahmoissa eleineen on myös eurooppalaista sarjakuvaperinnettä.

Toteutus yksityiskohtineen oikein

The Nightless Cityn sivuilla on runsaasti ruutuja, mikä ei aina ole kokonaisvaikutelman kannalta hyväksi. Näin Huitula pystyy kuitenkin kertomaan täysimittaisen tarinan suhteellisen lyhyessä sivumäärässä.

Sarjakuvataiteilijana Huitula on teknisesti vahva, mutta kuvakerronta ja ruutujako olisivat vaatineet lisäharkintaa. Japanilaisen kulttuurin Huitula tuntee läpikotaisin, mikä näkyy pienimmissäkin yksityiskohdissa. Oni Kudaki 2 sekä näyttää että tuntuu oikealta.

Oni Kudaki 2: The Nightless CityTarina ja taide: Kristian Huitula
Julkaisija: Fantacore Media
ISBN: 978-952-99022-3-1
Painopaikka: Cityoffset, Suomi 2008
Ulkoasu: mv, 210 x 297 mm, 48 s., nid., englanninkielinen
Ovh: 13,50 €


Kuvat © Kristian Huitula 2008

Keskustele Oni Kudaki -sarjasta Kvaakissa.

Lue Kristian Huitulan Kvaak-haastattelu vuodelta 2003.

Oni Kudaki 1, Fantacore 2006
Oni Kudaki 1, Fantacore 2006

Kristian Huitulan kotisivut.

Kristian Huitulan tuotanto:

  • Sherlock Holmes ja vampyyrit (1995)
  • Tohtori Cyberstein (1996)
  • Kalevala (Kalevala 1 1998, Kalevala 2 2000, venäjänkielinen laitos Kalevala 2003, englanninkielinen laitos The Kalevala Graphic Novel 2005)
  • Puunukke (2002)
  • Oni Kudaki: The Magician and the Ghost Boy (2006)
  • Oni Kudaki 2: The Nightless City (2008).