Mestaaja omilla nettisivuillaan

kiesuslaisten savut näkyvät
kiesuslaisten savut näkyvät

Suomalainen seikkailusarjakuva on ammentanut historiasta kautta aikojen. Viime vuonna suosikiksi nousseen M. A. Jeskasen Perkeleen ja Santalan lisäksi on muitakin suomalaisesta menneisyydestä sarjakuvilleen aiheita ammentavia. Yksi näistä on Henri Joelan Mestaaja, joka on siirtynyt Syöverin lehdiltä omille nettisivuilleen ja saanut jatkoa.

Henri Joela – Ville Koskivirta
Mestaaja – Kalman hajua Pohjolasta
www.mestaaja.com

Mestaaja on Suomeen ns. kolmannen ristiretken aikoihin sijoittuva historiaa, kansantarinoita ja muinaissuomalaista mystiikkaa seikoittava barbaaritarina. Nettisivuilla sitä on julkaistu kaksi osaa, Käärmeiden käräjäkivi ja Tulilapissa.

Kolmannen ristiretken ajoista Suomessa ei ole juuri muuta varmaa kerrottavaa kuin se, että Suomen ristiretkien aikakausi päättyi Pähkinäsaaren rauhan solmimiseen 1323 ja Suomen liittämiseen osaksi Ruotsin valtakuntaa. Samanlaista todellisuuteen perustuvaa kudelmaa kuin Jeskanen on tehnyt kolme, neljä sataa vuotta myöhemmistä ajoista ei näistä ajoista pysty tekemään.

Suomalaisesta keskiajasta on kuitenkin olemassa vanha, vahva historiakulttuurinen kuva, jonka käsikirjoittaja Joela tuntuu tuntevan erittäin hyvin. Kansantarinoiden, arkeologisten löytöjen, kielitieteen ja kronikoiden antamista sirpaleista rakentuva hauras verkosto omiaan uskottavien maailmojen rakentamiselle.

Ensimmäisessä Mestaaja-tarinassa ruotsalaiset varastavat tärkeän käräjäkiven. Se on noudettava takaisin. Tarinan kuudesta sivusta suuri osa käytetään uuden sarjakuvan perusasetelman ja käräjäkiven merkityksen kertomiseen. Kiven palauttaminen kuvataan koruttoman tehokkaasti, ilman venytettyä hurmemässäilyä.

Myös Tulilapissa ollaan hyvin vähän aikaa reaaliajassa. Mestaaja on lähetetty Lappiin pyytämään apua näennäiskäännytetylle kylälleen. Erakkonoita unimaailman/transsin kautta antaakin keinon, jonka teho tultaneen näkemään tulevissa jaksoissa.

Kerronnan kannalta Mestaajassa olisi hyvä olla enemmän varsinaisessa tapahtuma-ajassa. Toisaalta taustoituksen, takaumissa ja etiäisissä olemisen voisi nähdä juontuvan käsiteltävästä ajanjaksosta. Mystiikka on luontevampi sijoittaa reaaliajan ulkopuolelle.

Mestaaja on Joelan käsikirjoittama ja Joelan ja Leuku-Villen eli Ville Koskivirran piirtämä. Joelan ja Koskivirran piirrostyylit ovat hyvin samankaltaiset, molemmat taitavat. Mustavalkoinen kuvamaailma sopii hyvin aiheeseen. Muutamissa ruuduissa saattaa aistia Didier Comesin vaikutuksen.

Mestaaja on kiinnostava tuttavuus. Jatkoa toivotaan.


* www.mestaaja.com

* Mestaajasta voi keskustella Kvaakissa.