Käsikirjoitusoppia ja muuta kirjamessujen antia

Käsikirjoittaminen tuntuu olevan yksi kymmenistä esille nousevista teemoista tämän vuoden Helsingin kirjamessuilla. Sarjakuvaa löytyy tekstikirjojen ohesta monelta osastolta. Näin hän imi perjantaina, siis toimittajanne, jonka kuvan piirsi Ilkka Heilä.

Perjantain avasi kaksi käsikirjoittamiseen keskittynyttä paneelia. Ensin keskustelivat Karo Hämäläisen johdolla Jukka Virtanen ja Markku Turunen. Puolitoista tuntisen session päätteeksi Elina Hirvonen tenttasi Tove Idströmiä. Kirjailijat ovat oheisessa kuvassa tämän kirjoittajan tyylitteleminä.

Virtanen ja Turunen tyytyivät viihdyttämään yleisöä, paljastaen haastattelussa käsikirjoittamisen saloja melko säästeliäästi. Virtasen uutuus “Kuvassa keskellä Jukka Virtanen” (Tammi) vaikuttaa silti vähintäänkin mielenkiintoiselta. Kyseessä on Jaakko Salon ja Speden vertainen populäärikulttuurin suurmies ja viihdyttäjä, joka on opettanut käsikirjoittamista mm. Taideteollisessa korkeakoulussa.
Turunen taas on tehnyt 60-70 tv-käsikirjoitusta ja käsittelee aihetta kepeän humoristisesti romaanissaan “Ruudun takaa” (Gummerus 19 e). Luvassa on kulissien takaista setvimistä mm. Salkkareiden tiimoilta, kirjassa tosin puhutaan kuvitteellisesta Pihlajakatu-sarjasta.

Tove Idström on yksi maamme arvostetuimmista, ellei arvostetuin, aktiivinen dramaturgi ja käsikirjoittaja. Sekä suomalaisessa tv-maailmassa, että elokuvassa. Outi Nyytäjän tapaan hän korostaa havainnoimisen merkitystä kirjoitustyön pohjana ja tukena.
Idström sai mahdutettua puoleen tuntiin huiman määrän pikku vinkkejä ja huomioita käsikirjoittamisen autuudesta ja kurjuudesta. Kaikki kolme kirjoittajaa tekivät myös selväksi sen, että käsikirjoittamisessa on yli 90% perspiraatiota. Inspiraatiota ja luovuutta on mukana vain nimeksi. Idström on kantavana voimana Hirvosen kokoamassa esseekokoelmassa “Käsikirjoittaminen” (Art House, 25e).

Riikka Ala-Harja
Riikka Ala-Harja

Like näyttää julkaisseen Hymypoika-kirjan (pokkari 14e), joka sisältää saman nimisen elokuvan käsikirjoituksen sekä luonnoksia ja synopsiksia. Leffan syntyprosessia ja teemoja pääsee siis halutessaan tutkimaan varsin tarkkaan.

Kuvatekstit:

Riikka Ala-Harjaa haastateltiin kello 13.30. Hänen uusin kirjansa on nimeltään: Maata meren alla (Gummerus 19 e). Ala-Harja tunnetaan sarjakuvapiireissä käsikirjoituskurssien vetäjänä ja Matti Hagelbergin sarjakuvien käsikirjoittajana.

Valiosarjojen osasto on suurin uutta sarjakuvaa esittelevä standi. Ilkka Heilän B. Virtanen-fanikamaa myyvä Cupika, liimautuu lauantaiksi ja sunnuntaiksi sen kylkeen.

Asiakas ja Huitula
Asiakas ja Huitula

Viime vuoden tapaan Sarjakuva-akatemia ja Huitula Production olivat ottaneet yhteisen osaston. Kuvassa Kristian Huitula myyskentelee kaunokuvaa ja kaupittelee Kalevalaa.

Pienkustantamot Asema ja Suuri Kurpitsa kärsivät huonosta myyntipaikasta. Tiskin takana olivat tänään Sanna Karvonen ja Pauli Kallio Kurpitsasta.(kuva alla)

Mitä vielä

Edellä mainittujen lisäksi divari-skene oli hyvin edustettuna sarjakuvienkin osalta. …Ja sarjakuva yleensä, mm. Nemon, Tammen, WSOY:n, Liken ja Knigan osastoilla. Pikkutytöt parveilevat Sanoma Magazinesin standilla (W.i.t.c.h, Iines ja Aku Ankka-kirjat)ja lisäksi Egmontilla näkyy olevan oma selkeä asiakaskuntansa. Sarjakuvantekijät ry ja Suomen Sarjakuvaseura ovat romppeineen kirjailijat.org -yhteisosastolla. Sci-fi puoli ja noin 1/3 laajasta messualueesta jäi kirjoittajalle vielä sunnuntaina perattavaksi savotaksi.
Kampintorin Antikvariaatista sarjakuvagraafisesti suuntautuneelle ihmiselle voin lämpimästi suositella punakantista Topi Vikstedt -kirjaa (Jaakko Puolakka, Kolmipäinen koira) joka lähtee matkaan eurolla! Kirjamessuilla rahaa tuntuu palavan helposti muuallakin kuin Messukeskuksen baareissa.

Lavaohjelmasta lisää Kvaakin uutisessa