Langennut enkeli


Valkoista ja mustaa ei ole!
Eikä hyvää eikä pahaa!

Demian on silkkitukkainen ja sinisilmäinen runopoika, joka ottaa pahoilta pojilta hengen pois silloin kun sielussa kaihertaa maailman epäoikeudenmukaisuus. Mutta onko hän enkeli vai paholainen, kysytään sarjakuvan takakannessa. Nimi on ainakin kovin demoninen; ehkä kyse onkin langenneesta enkelistä…

Demian 1 – Muisto ja verikosto
Pasquale Ruju
Muisto ja verikosto (Il ricordo e la vendetta) – taide: Giorgio Sommacal, Luigi Piccatto
Aavelaiva (La nave fantasma) – taide: Luigi Siniscalchi
256 s., mv + kannet
Koko 160 x 210 mm
Hinta 9,95 €
ISBN 978-952-233-169-4

Suomen suosituimmat kuukausittain ilmestyvät sarjakuvat ovat yllättäen Italiasta. Sieltä ovat kotoisin niin Tex Willer kuten suurin osa Roope-Setä ja Aku Ankka -lehtien kuvasarjoista. Nuorien tyttöjen suursuosioon nousi (ainakin hetkeksi) Italian Disneyn tekemä W.I.T.C.H. Myös takavuosien lännensuosikki Ken Parker on tehnyt paluun.

Italia suoltaa maailmalle fumettia (ital. sarjakuvaa) aivan kuten Hollywood aikoinaan elokuvia; kyse on laajamittaisesta liukuhihnamaisesta tajuntatehtailusta massoille. Yhdysvalloissa ei italialaisesta sarjakuvasta tosin koskaan ole innostuttu. Saapasmaan laadunvalvonta on yleensä hyvää ja käyttösarjakuvat kurantteja tuotteita. Uusien nimikkeiden myyminen Suomen konservatiivisille sarjakuvamarkkinoille ei kuitenkaan ole helppoa. Edellisen kerran tuttujen ja turvallisten Texien ja Akujen rinnalle yritettiin tuoda Italiasta kauhusarjakuvia Dampyr ja Brendon (kustantajana Arktinen Banaani), mutta hyvän alun jälkeen näiden taskukirjojen ilmestyminen hiljalleen harveni kunnes päättyi kokonaan.

Lukijoiden iloksi uusi yrittäjä on taas löytynyt ja fumetin hyväksi tehty pioneerityö ei ole mennyt hukkaan. Egmont-kustannus on tuonut tarjolle18-osaisen Demianin, jota julkaistaan Suomessa tuplatahdilla eli kahden tarinan verran joka pokkarissa. Hinta-laatusuhde on erinomainen, sillä vajaalla kympillä saa yli kahden ja puolen sadan sivun verran kelpo luettavaa. Sarjan kirjoittajalta Pasquale Rujulta on ilmestynyt aikaisemmin suomeksi Tex Willer -tarina ”Klamathien maassa” (numerossa 11/2005). Ruju on käsikirjoittanut myös italosarjakuvan klassikkoa Dylan Dogia.

* * *

Demianin noir-tunnelmat ovat usein auringonpaisteisia. <br />” class=”imgleft” /></a></td>
</tr>
<tr>
<td>
<div class=Demianin noir-tunnelmat ovat usein auringonpaisteisia.

Demianiin on Ruju hakenut innoituksen eurooppalaisista kovaksikeitetyistä gangsterielokuvista, ja vähän amerikkalaisistakin. Romanttisen herkkiä runoja heretään lausumaan niiden tylympien toimenpiteiden välillä. Jean-Claude Izzon Marseille-trilogia on tekijän mukaan myös häntä inspiroinut. Nämä suomeksi julkaisemattomat romaanit ovat Wikipedian mukaan Välimeri-noiria (ks. Mediterranean Noir). Noir-tarinaksi Demianissa on tosiaankin melkoisen paljon auringonpaistetta! Se siis johtuu maantieteestä, sillä toiminta sijoittuu suurelta osin Marseillen alamaailman maisemiin, josta sarjassa käytetään nimitystä ”milieu”.

Väkivalta on pidättelemätöntä ja hengenlähtöjä riittää. Tunnelataus on välillä pakahduttavan pateettinen ja korostetun voimakkaat kohtaukset vievät tarinaa melodraaman puolelle. Toteutus on ammattitaitoisen ja varmaotteisen tyylikästä työtä. Todellisuuden rajoja venytetään välillä logiikan väärälle puolelle, mutta tarinathan luovat aina itse oman todellisuutensa. Lukija ei ihmettele aavistuksia ja aaveita, kunhan ne vain osataan tuoda esille ”uskottavana” osana juonta. Päähenkilössä on selviä kaikuja myös ritariromantiikasta ja traagisista oopperasankareista.

Demianissa esitetty väkivalta on siekailematonta. <br />” class=”imgleft” /></a></td>
</tr>
<tr>
<td>
<div class=Demianissa esitetty väkivalta on siekailematonta.

Päähahmolla on jokin mystinen salaisuus, jota ei tietenkään heti näin alussa paljasteta, ja salaperäisen veljeskunnan taustojakin selvitetään varmasti lisää myöhemmin. Ensimmäisessä tarinassa, Muistossa ja verikostossa, takaumia käytetään runsaasti, menneisyys selittää nykyisyyttä ja kiertää kerrontateknisesti tarinan lopussa aikatasot hienosti yhteen. Toinen tarina, Aavelaiva, ei sitten olekaan yhtä hienovireisen herkkä vaan pikemminkin päinvastoin. Raadollinen rikollisuus on siinä suorastaan kaiken tuhoavaa; samalla esitellään myös pääkonna. Kuvat ovat sisältöön sopivasti myös ronskimmin leveämmällä viivalla piirretty. Kertomusten erilaisuus tuo sisältöön mukavaa vaihtelua.

Demian on sarjakuvan täsmäisku rikosromaanien ja -elokuvien ystäville. Se lienee Suomessa myös päänavaus Med Noir -rikoskirjallisuudelle.

* * *

Demian ilmestyy kahden kuukauden välein. Seuraava joulukuun alussa ilmestyvä kaksoispokkari sisältää tarinat ”Musta pilvi” (La nube nera) ja ”Kuolema Barcelonassa” (Morte a Barcellona).


Keskustele Demianista Kvaakissa.

Demian F.A.Q (englanniksi)

Kaikki kuvat © Bonelli