Tietämätön valittu lähtee ulkomaailmaan

Siegfriedin kertomus jatkuu sarjakuvan toisessa osassa, jossa nuorukaiselle avautuu ulkomaailma. Alex Alicen piirros ja väritys ovat huikaisevat.

Siegfried II: Valkyyria

Ranskalaisen Alex Alicen komea sarjakuvatrilogia Siegfried perustuu väljästi Richard Wagnerin oopperasarjaan Nibelungin sormus sekä germaaniseen ja skandinaaviseen tarustoon. Siegfriedin ensimmäinen osa arvioitiin Kvaakissa täällä.

Sarjakuvan alkuasetelmassa maailma on tuhoutumassa, koska lohikäärme Fafnir syö maan sisustaa. Ylijumala Odinin säätämän lain mukaan jumalat eivät saa taistella lohikäärmettä vastaan eivätkä myöskään auttaa muita kukistamaan sitä. On kuitenkin olemassa ennustus kuolevaisesta lohikäärmeen tappajasta. Maailman ja jumalten ainoa toivo elää eristyksissä kasvaneessa orvossa ihmisnuorukaisessa Siegfriedissä, joka on Odinin tyttärenpoika, mutta ei tiedä jumalista mitään.

Sarjan toisessa albumissa nimeltä Valkyyria Siegfried ja hänen kasvatti-isänsä, seppä Mime lähtevät itäisestä metsästä pois suureen ulkomaailmaan kohti lohikäärmettä. Siegfried kaipaa ihmisten pariin. Nibelungi (eräänlainen kääpiö) Mime on kertonut hänelle, että hän saisi tietää ihmisten maailmasta lohikäärmeeltä. Mime puolestaan haluaa palata maanpaosta kotimaahansa ja ehkä myös haluaa saada itselleen Fafnirin kullan ja tälle takomansa mahtisormuksen.

Vuorilla. Valkyyria ei saa auttaa Siegfriediä.
Vuorilla. Valkyyria ei saa auttaa Siegfriediä.

Matka käy kielletyn metsän, jättiläisten maan, synkkien vuorien ja sumujen maan kautta. Apunaan vaaroja vastaan Siegfriedillä on innostusta, rohkeutta ja tuhoutumaton miekka. Ja yllättävä varjelijakin ilmaantuu: Odinin tytär Valkyyria kapinoi isänsä lakia vastaan ja auttaa Siegfriediä.

Kehyskertomus koostuu Valkyyrian ja näkijätär Völvan keskustelusta. Ensimmäisessä albumissa Valkyyrialle näytettiin näkijättären lähteellä Siegfriedin menneisyyttä. Nyt toisessa osassa hän katsoo nuorukaisen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Lukijalla pitää olla Wagnerin oopperat hallussa taikka Alicen ensimmäinen Siegfried-albumi käsillä, jotta tästä toisesta teoksesta ymmärtäisi tarpeeksi. Ensimmäinen albumikin selkiytyy tätä osaa lukiessa; viimeistään nyt selviää muun muassa mikä on se kultainen omena, jonka Odin ottaa valkyyrioitten rinnasta pois.

Mahtava luontonäkymä. Jättiläinen tässä on putouksen partaan kivi.
Mahtava luontonäkymä. Jättiläinen tässä on putouksen partaan kivi.

Siegfried II on niin vaikuttava sarjakuva, että se nostattaa niskakarvat pystyyn. Alicen hiottu ja hallittu piirrosjälki on aivan suvereenia, ja väritys häikäisevää. Myös mahtipontinen juoni koukuttaa välittömästi. Lukija tempaistaan fantasiamaailmaan, jossa on kauniita hahmoja, jylhää luontoa, voimakkaita tunteita ja jännittäviä tapahtumia. Kuvissa riittää tutkittavaa. Sana “elokuvamainen” tulee mieleen, ja sopivasti Alice apulaisineen onkin tekemässä sarjakuvasta piirrosfilmiä.

Seppä Mime koheltaa usein.
Seppä Mime koheltaa usein.

Albumin tarinassa on kyllä pieniä puutteita. Esimerkiksi maan tuhoutumista, lohikäärmettä, voimasormusta ja Siegfriedin vapautta jumalista pitäisi esitellä tarkemmin. Mime on liian koominen hahmo vieden lapsellisilla kommelluksillaan tilaa pois tärkeämmältä.

Nimiin olisi pitänyt panostaa. Valitettavasti tarinan valkyyria on nimeltään vain Valkyyria, vaikka sarjakuvan ensimmäisessä osassa näytettiin useita valkyyrioita. Hieman kummallisesti myöskään Siegfriedin äidin ja isän nimiä ei kerrota.

Vähäisistä heikkouksista viis – tälle mieleen jäävälle, elämykselliselle ja harvinaisen näyttävälle teokselle on pakko antaa täydet pisteet. Alex Alice on piirrostaidoiltaan nykysarjakuvan huippuja. Odotan malttamattomana trilogian päätösosaa, jonka ZOOM Teufel julkaisee ensi keväänä.

Suomennos ja ladonta ovat huolelliset. Ensimmäisessä albumissa Valkyyria oli “Valkyria” yhdellä y:llä.

Keskustele Siegfriedistä Kvaakissa.

Siegfried II: Valkyyria
Alkuteos: Siegfried: La Walkyrie, 2009
Käsikirjoitus ja taide: Alex Alice
Suomennos: Anssi Rauhala
Ladonta: Rasmus Kronholm
Toimitus: Asko Alanen
Julkaisija: ZOOM Teufel, 2017
Painopaikka: Puola
76 sivua, nelivärinen, kovakantinen
ISBN 978-952-5754-52-0