Perheyritys: Valkoinen tiikeri

Kuomintangin salaisen palvelun pelättyä päällikköä, kenraali Tai Li’tä kuljettava lentokone räjähtää ilmassa. Koneen hylystä löytynyttä ruumista ei voida tunnistaa. Olisiko kenraali junaillut itse oman kuolemansa? Alix Yin Fu saa tehtävän, jonka suorittamisesta riippuu koko Kiinan sisällissodan lopputulos.

Valkoinen Tiikeri 4: Vakoojatar katolla

Piirtänyt: Conrad
Kirjoittanut: Conrad & Wilbur
Kääntänyt: Anssi Rauhala
ISBN 978-952-5769-13-5
Hinta €14.50 (sis. 9 % alv)
Koko 225 x 300 mm, nelivärinen,
kovakantinen, 48 sivua

Tämän uusimman Valkoinen tiikeri -albumin kannessa piirtäjä Conradin nimen viereen on painettu nimi “Wilbur“. Nimimerkki Wilburin taakse kätkeytyy piirtäjä Didier Conradin vaimo, Sophie Commenge. Eikä hän olekaan mikään eilisen teeren tyttö. Hänen yhdessä Conradin kanssa käsikirjoittamansa Donito-sarjan albumi, Le grand secret, palkittiin Angoulêmen sarjakuvafestivaaleilla vuoden 1993 parhaana nuorille suunnattuna albumina. Conrad vastasi Donito-sarjan piirroksista. Myös Bob Marone, Tatum, Le piège malais ja Raj ovat sarjakuvia, joissa Wilburilla on ollut sormensa pelissä, eri nimimerkeillä tai anonyyminä. Wilbur osallistui edellisen Valkoinen tiikeri -albumin, Viidennen onnen taito, käsikirjoittamiseen, vaikkei saanutkaan nimeään albumin kanteen.

* * *

Verrattuna Yannin käsikirjoittamiin albumeihin Wilbur ja Conrad jättävät lukijan tahallisen ärsyttämisen vähemmälle. Vakoojatar katolla -albumissa ei esim. piruilla ollenkaan vanhoille klassikkosarjakuville. Sarjan kahdessa ensimmäisessä albumissa Yann avasi aivan uuden näkökulman Blake ja Mortimer -sarjakuvan päähenkilöihin, lukijan iloksi tai vihastukseksi. Tällä kerralla lähes kaikki seikkailun henkilöt ovat oikeita historiallisia henkilöitä. Tarinan juoni on laadittu todellisten tapahtumien asettamiin rajoihin, vähän samaan tyyliin kuin vaikkapa takavuosien pokkarisarjassa Morgan Kanessa. Lajityyppinä on “asiat olisivat voineet tapahtua näinkin”, tai jopa: “asioiden olisi pitänyt tapahtua näin”. Albumin alussa mainitaan liuta julkaisuja, joita on käytetty käsikirjoituksen pohjana. Tekijät haluavat näin vielä korostaa fiktiivisten tapahtumien linkittymistä todellisiin tapahtumiin.

* * *

Seikkailun ensimmäiset 40 sivua ovat vauhdikasta ja näyttävää seikkailusarjakuvaa eksoottisessa ympäristössä. Sarjakuvaruudut ovat melko kookkaita, värit harkittuja. Conrad on piirtänyt ruudut täyteen temppeleitä, kiinalaisia tekstejä, vanhoja autoja, dzonkkeja ja riksoja. Taka-alan jokamiehet on hahmoteltu osuvasti. Kaikki he ovat osa sykkivää Shanghaita, eivät vain hengettömiä somisteita.

* * *

Albumin sivuja selatessa huomaa oitis visuaalisen efektin, jota Conrad ei ole käyttänyt aikaisemmin Valkoinen tiikeri -sarjassa, nimittäin sivun laidasta laitaan ulottuvat isokokoiset maisemakuvat. Conrad on halunnut käyttää sivun koko pinta-alaa, marginaaleille ei ole jäänyt yhtään tilaa. Tämän tehokeinon ehkä komeimpana esimerkkinä on sivun 27 takaa-ajokuva katolla. Kiinalaisen rakennustaiteen ohella huomio kiinnittyy kuvassa kauniin sankarittaremme virtaviivaisiin linjoihin. Alix Yin Fu onkin kuvattu pitkin albumia sangen viehkoissa vetimissä. Hän kiinnittää paljon huomiota asuvalintoihinsa Ji Huin, jadelohikäärmeensä, opastamana. Yksi Ji Huin latelemista lukuisista “viisauksista” kuuluu: “Käytät kauneuttasi liittolaistesi ilahduttamiseen ja vihollistesi nujertamiseen!”.

* * *

Vaikuttaa siltä, että albumin sivumäärä on loppunut hiukan kesken ja viimeiset sivut on jouduttu jättämään kovin tekstivoittoisiksi. Syynä lienee ollut se, että on haluttu käsitellä loppuun tämän yhden albumin puitteissa erään tarinassa esiintyvän henkilön Shanghaissa viettämä ajanjakso. Loppusivujen tekstipaljous tekee niistä hiukan puuduttavaa luettavaa. Värittäjä Julien Loisin maalaama harmaa-okra väriskaala ei jaksa kantaa raskassoutuista loppuratkaisua. Albumin muu väritys puolestaan on ennakkoluulotonta ja onnistunutta. Varsinkin kansikuvissa Julien Lois antaa vakuuttavan näytteen osaamisestaan.Viimeisen sivun suureen kuvaan hän on värkännyt komean akvarellitaivaan.

* * *

Toisen maailmansodan jälkeisessä Shanghaissa riittää kaikenlaista toimijaa. Kiinassa oli tuolloinkin iso kakku jaettavana ja osille halutaan keinolla millä hyvänsä. Tarjolla on rahaa ja valtaa. Alixilla on täysi työ luovia maailmassa, joka on täynnään omaneduntavoittelijoita ja huijareita. Omat paineensa asettaa vielä köydenveto Valkoisten tiikerien triadin ja Kiinan kommunistisen salaisen palvelun päällikön Kang Shengin välillä.

* * *

Tarinan juoni on kunnon vakoilutarinan tapaan erittäin mutkikas. Onneksi sarjakuva-albumia on helppo selata taaksepäin ja tarkistaa, että mitä siellä aikaisemmin oikein tapahtuikaan. Toinen lukukertakin saattaa olla tarpeen. Tekijät ovat tehneet kuitenkin hyvää työtä. Ainakaan minä en löytänyt tarinasta mitään epäloogisuuksia.

* * *

Aikaisemmat Valkoiset tiikeri -albumit ovat olleet pehmeäkantisia, tässä uudessa on kovat kannet. Albumin ulkomitat ovat hiukan kookkaammat kuin aiemmin.

Keskustelua Kvaakissa Valkoisesta tiikeristä