Kirjoittaja Aihe: Reilun kaupan sarjakuvaa  (Luettu 1906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Reilun kaupan sarjakuvaa
« : 15.04.2008 klo 09:31:12 »
Fingerpori-ketjussa keskustellaan jonkin verran eri sarjiskauppojen alveista, ym. sekä ollaan huolissaan Jarlan toimeentulosta. Esimerkkisitaatti:

Adlibriksessä albumi on vain 11 ja risat euroa. Pertti, jos ostaa hengentuotteesi ko. lafkasta, onko se jotenkin sinulta pois? Koska jos on, niin ostan ilomielin muualta, ja maksan ne "ylimääräiset" eurot.
Aihetta on ehkä käsitelty ennenkin, mutta toivoisin kattavaa keskustelua.

Mikä olisi paras tapa ostaa sarjakuvaa, jos haluan, että taiteilija hyötyy siitä parhaiten?

Entä pienet sarjakuvaliikkeet? Minä pyrin keskittämään sarjisostoni paikkakunnan muutamaan pikkupuotiin/divariin vältellen SK:aa ja Prismoja, ym. mutta onko se aina sen pikkukauppiaan kannalta järkevää?
Fingerpori on myynnissä paikallisessa Prismassa, mutta ei siinä pikkuliikkeessä. Kannattaako pyytää sitä kauppiasta tilaamaan Fingerporia, jos minä olen tämän tuppukylän ainoa ostaja?

Korostan myös, että tässä tapauksessa hyvän sarjakuvan hinnalla ei ole itselleni merkitystä. En tarvitse aletuotteita, mutta haluan että reilut ihmiset saavat rahojeni kautta reilun kohtelun.

Kreegahbundolo

  • Vieras
Vs: Reilun kaupan sarjakuvaa
« Vastaus #1 : 15.04.2008 klo 10:01:29 »
Jos haluaa että suosikkitekijälle päätyy joku ropo omasta ostoksesta niin nyrkkisääntönä kannattanee pitää sitä että ostaa kirjan ennen sen päätymistä alennusmyyntiin. Tekijän ja kustantajan välisiä sopimuksia on varmasti monenlaisia, reiluja ja vähemmän reiluja, mutta olen nähnyt useita joissa alennusmyynnin varalle on pienellä präntätty teksti jossa astuu voimaan poikkeusrojaltit kirjan päätyessä alennusmyyntiin. Joissakin sopimuksissa tekijä ei saa alennusmyyntikirjasta enää mitään korvausta ja jos saa niin saa vähemmän kuin normaalisti. Suomalaiset kustantajat ja kirjakaupat ovat opettaneet alan harrastajat huonoille tavoille. Tiedetään että melkein teos kuin teos tulee puolessa vuodessa alennusmyyntiin. Harva ostaa sarjakuvansa ohjevähittäishintaan, luulen ma.

Itse on tullut tekijänä, nettikauppiaana ja kustantajanakin mietittyä aika paljon sitä mistä kirja olisi paras ostaa. Moni ostaa teoksensa suoraan tekijältä tai kustantajalta (mikä on tietenkin kustantajalle paras kun jää myyntiprovisio itselle). Pienkustantajana voin todeta että kaikista vaikein osuus kirjan kustantamisessa on saada se kirjakaupan hyllylle. Jos teosta ei ole tarjolla missään, sitä ei oikein pääse selailemaan eikä ainakaan voi odottaa heräteostoksia tapahtuvan. Ja jos kirjoja ei osteta kirjakaupoista tai kysellä niistä, harva kirjakauppa ottaa myyntiin muita sarjakuvia kuin ne jotka on Näytevaraston kautta tulleet ilmaiseksi hyllyyn keräämään pölyä. Olisi siis kirjojen leviämisen kannalta olennaista, että jos joku teos sattuu kiinnostamaan eikä sitä omassa lähikirjakaupassa ole tarjolla, mennä sitä sieltä kyselemään. Siis jos sattuisi kärsimään sellaisesta vaikeasti parannettavasta mielen sairaudesta joka tunnetaan nimellä suomalaisen sarjakuvan asian edistäminen ja tukeminen.

sslibricon

  • Jäsen
  • Viestejä: 15
  • Kvaak!
Vs: Reilun kaupan sarjakuvaa
« Vastaus #2 : 16.04.2008 klo 04:50:52 »
Suomalaiset kustantajat ja kirjakaupat ovat opettaneet alan harrastajat huonoille tavoille. Tiedetään että melkein teos kuin teos tulee puolessa vuodessa alennusmyyntiin. Harva ostaa sarjakuvansa ohjevähittäishintaan

Tämän on mielestäni iso uhka suomalaisen sarjakuvan tulevaisuuden kannalta. Iso osa suomalaisesta sarjakuvasta on joutunut melkoiseen oravan pyörään. Kun ei mene kaupaksi, painos määrää lasketaan, tämä taas tarkoittaa sitä että ovh:ta joudutaan nostamaan ylös jotta kyseisen tuotteen tekeminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Jos esim. pitää Yoko Tsuno albumeista ja jos se on taloudellisesti mahdollista, niin se kyllä ehdottomasti kannattaa ostaa uutena täyteen hintaan. Tällä tukee omalta osaltaan sitä että tuota sarjakuvaa ilmestyy jatkossakin. Jos suuri osa kustantajan tuotteista menee alekoriin, ei ole enää taloudellista mahdollisuutta jatkaa toimintaa.  Ostosten teko kannattaa keskittää siihen liikkeeseen, missä tykkää asioida. Esim. jos asuu Tampereella ja on mieltynyt Lukulaariin niin uutuuksien ostaminen kannattaa keskittää sinne, jos taasen pitää Makedonian toiminnasta niin uutuuksien ostaminen kannattaa keskittää sinne. Tällä tukee oman suosikki kauppansa toimintaa ja jatkuvuutta.

harva kirjakauppa ottaa myyntiin muita sarjakuvia kuin ne jotka on Näytevaraston kautta tulleet ilmaiseksi hyllyyn keräämään pölyä. Olisi siis kirjojen leviämisen kannalta olennaista, että jos joku teos sattuu kiinnostamaan eikä sitä omassa lähikirjakaupassa ole tarjolla, mennä sitä sieltä kyselemään.

Täysin samaa mieltä. Suomalaiselle sarjakuvalle olisi ostajia luultavasti enemmänkin, mutta suurelta osin kirjakaupoissa tuo näkyvyys on todella huonoa. Aktiivisella kyselyllä ja ostamisella tuohon voi omalta osaltaan vaikuttaa. Melkoisen monta kertaa olen kuullut sanottavan, että kyllähän minä näitä ostaisin jos vain jostain löytäisin, siis tuotteista jotka on tilattavissa myyntiin.

Juttelin eräänä päivänä, erään kustantajan edustajan kanssa, eräästä jo loppuun myydystä sarjakuvasta. Hän kertoi , että aluksi kirjakaupat ei kyseistä tuotetta itselleen ottaneet, jatkuvien kyselyjen takia tilasivat sitä muutaman kappaleen ja myyntipuheena kirjakaupoilla oli ollut jotain tämän suuntaista "et sinä tätä varmaan halua ostaa kun se on niin kallis". Mielestäni tämä kertoo jotain kirjakauppojen arvostuksesta/tiedosta sarjakuvaa kohtaan.

Se on se perinteinen albumiformaatti varmasti osasyy. Ei oteta kauppoihin kun "vievät niin paljon tilaa".
(lainaus VeaK:lta, toisesta keskustelu ketjusta)

Syitä on monia.. Tuohan kyllä pitää osittain paikkansa, sarjakuva-albumia pitää myydä niin että kansikuva näkyy ja kyllähän se silloin vie enemmän tilaa kuin normaali kirja, mutta kyllähän tähän löytyisi helposti ratkaisuna esim. pyörillä oleva teline. Perimmäinen syy sarjakuvan vähäiseen näkyvyyteen kirjakaupoissa taitaa olla, kirjakauppojen sisäänostajien usko/tieto  sarjakuvasta. Tosin kyllähän paljon julkaistaan sarjakuvaa millä ei kovin suurta kaupallista näkyvyyttä ole, mutta niin sitä kyllä julkaistaan kirjojenkin puolella. Onko ongelma sitten siinä, että kirjakaupan sisäänostaja jättää kaiken ostamatta kun ei tiedä tuotteesta tarpeeksi?

Asiakas ei osta tuotetta täyteen hintaan - Kustantaja pienentää painosta, nostaa ovhta - Kirjakaupat ei ota tuotetta, koska se ei mene kaupaksi - Kustantaja ei tee enää sarjakuvaa.

Entä pienet sarjakuvaliikkeet? Minä pyrin keskittämään sarjisostoni paikkakunnan muutamaan pikkupuotiin/divariin vältellen SK:aa ja Prismoja, ym. mutta onko se aina sen pikkukauppiaan kannalta järkevää?

Jos kyseisessä pikkupuodissa/divarissa on muita Arktisen Banaanin tuotteita, niin kyllä hänen kannattaa tuo albumi seuraavassa tilauksessa tilata, yksittäisen albumin tilaaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Tämä teksti on kirjoitettu musta tuntuu pohjalta, siis kyllähän minä jotain tiedänkin, mutta suurin osa tekstistä on tuotettu mielikuvien pohjalta, ei faktojen mitkä minulla olisi tiedossa ja tekstissä olevat mielipiteet on minun ei firman.

t. Eetu  

(melko sekavaa tekstiä, pitäisi varmaan nukkua joskus)