Kirjoittaja Aihe: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä  (Luettu 104226 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hoppi

  • Vieras
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #210 : 08.08.2012 klo 20:29:42 »
Mulla ei valitettavasti ole pääsyä Karvis-lehtiin (en asu Suomessa), enkä tiedä olenko sellaista koskaan lukenut (muistan kun King Featuresin edustaja esitteli mulle Garfield-sarjakuvaa joskus 1982, että "tällainen alkaa ilmestyä ensi vuonna" ja taisin sanoa ettei ketään varmasti tule koskaan kiinnostamaan noin itsekkäästä otuksesta kertova sarjakuva. Olinpa väärässä :D ).

Yritin vain vastata kysymykseesi.
Ok. Et siis asu Suomessa. Kokeilen itse (ehkä jos jaksan) ;D Kiinan matka uuvutti...

-JJ-

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #211 : 24.03.2015 klo 02:37:24 »
En nyt millään löytänyt mitään muuta vanhaa keskustelua, johon olisin voinut postailla kysymykseni, joten laitetaanpa se nyt tänne. Siirtäkööt joku jos näkee aiheelliseksi.

Osaisiko joku viisaampi neuvoa, kuinka tulisi menetellä harmaasävy-värityksen kanssa. Siis olen tekemässä harmaasävytystä valmiiksi tussattuun tarinaan ja mietin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon painoa ajatellen. (painopaikka ei ole vielä tiedossa, joten sieltäkään ei voi kysellä tyhmiä kysymyksiä..)
Voinko sävyttää sivut grayscale-tilassa ja tallentaa ne myös siten?
Mitä tarkoittaa tuo dot gain, se on nyt 20 %, onko se normi, vai pitäisikö sitä lähteä säätämään? (njoo, yritin googlettaakkin kyseistä asiaa, mutta osaisiko joku selittää kansankielellä, että ymmärtäisi paremmin)
Entäpä mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon..?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku jaksaisi jakaa tietämystään. :)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #212 : 24.03.2015 klo 09:52:13 »
Dot gain tarkoittaa sen rasteripisteen "leviämistä" painettaessa. Rasterimollukoiden pisteenkasvu painopaperissa määräytyy painomenetelmän ja käytetyn paperin mukaan. Käytännössä se tarkoittaa värisävyn tummenemista. Päällystetyssä paperissa pisteenkasvu on pienempi kuin päällystämättömässä (sanomalehti yms).
Digipainossa ei tätä ymmärtääkseni näy(?).
Eri kirjapainojen Prepress-oppaita löytyy netistä, joista voi näitä tsekkailla.

Timo

Ville Manninen

  • Jäsen
  • Viestejä: 150
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #213 : 24.03.2015 klo 11:54:45 »
Jos et tee itse bitmap rasteria esim. Photarissa, niin pisteenkasvusta ei käytännössä tarvitse välittää. Olipa painomenetelmä mikä hyvänsä, niin RIP:ssä kompensoidaan paperilla tapahtuva värin leviäminen siten, että laitteelle lähetetään pienempi piste joka sitten paperilla "kasvaa" oikean kokoiseksi.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #214 : 25.03.2015 klo 15:04:16 »
JJ, harmaa painetaan sillä samalla mustalla kuin mustat viivat. Oletan että tätä sinäkin yrität. Silloin avainsana kvaakissa ja muuallakin on rasteri. Sen kautta painaminen onnistuu. Toinen vaihtoehto olisi painaa jollain toisella (lisävärillä), jolloin sitä varten tarvitaan oma originaali.

Se harmaa jonka piirrosohjelmassa tai vaikka vesiväreillä tai markkereilla teet, voidaan rasteroida vasta painossa tai sitten voit tehdä rasteroinnin itse, jolloin viiva pysyy skarpimpana. Mutta katso alkuun vaikka täältä ja käyttele kvaakin hakua.

Lyhyt vastaus on että painolle kelpaa (ja useimmille lukijoillekin) sivuista esim. jpg-filu, jossa on mukana sitä maalausohjelman harmaata.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

-JJ-

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #215 : 27.03.2015 klo 20:35:31 »
Kiitos tyypeille vastauksista.
Itse jotenkin ajattelin, että pdf olisi ollut paras vaihtoehto, mutta hyvä jos jpg riittää!

Jos tarkennan ja laajennan kysymystäni vielä, vaikka en tiedä tuleeko tämä asia enää tämän selvemmäksi..

Teen harmaasävyjä siis Photoshopissa.
Niinkin itsestäänselvä asia kuin väriprofiili on itselleni oikeasti tosi epäselvä. (vaikka kuinka olen sitä koittanut opiskella)
Jos tiedän, että näiden harmaansävykuvien painatus tapahtuu ameriikanmaalla, pitäisikö minun ottaa se nyt jo jotenkin huomioon?
Väriprofiilihan määrittää myös tuota dot gainia, mutta jos en tiedä painopaikkaa, enkä heidän ohjeisustaan, niin voinko tehdä tällä hetkellä mitään erityistä varmistaakseni parhaan painolaadun?

Huoh, että osaa olla vaikeaa, kun on perusteet hukassa. *sadface*

Ville Manninen

  • Jäsen
  • Viestejä: 150
Vs: Pieniä kysymyksiä sarjakuvan tekemisestä
« Vastaus #216 : 29.03.2015 klo 13:35:42 »
Teen harmaasävyjä siis Photoshopissa.
Niinkin itsestäänselvä asia kuin väriprofiili on itselleni oikeasti tosi epäselvä. (vaikka kuinka olen sitä koittanut opiskella)
Jos tiedän, että näiden harmaansävykuvien painatus tapahtuu ameriikanmaalla, pitäisikö minun ottaa se nyt jo jotenkin huomioon?
Väriprofiilihan määrittää myös tuota dot gainia, mutta jos en tiedä painopaikkaa, enkä heidän ohjeisustaan, niin voinko tehdä tällä hetkellä mitään erityistä varmistaakseni parhaan painolaadun?
Harmaasävykuvan profiileja ovat ne Dot Gain 10% … 30%. Nyrkkisääntönä päällystämättömälle paperille painetun offsetin pisteen kasvu on 20 % ja päällystetylle 15 %.

Uskaltaisin väittää, että sillä ei ole suurta seksuaalista merkitystä, että mitä harmaasävyprofiilia käytät, koska painon RIP linearisoi kuitenkin sen sävykäyrän oikein.